Kunne du tænke dig en dansk guide?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Thyra

Re: Kunne du tænke dig en dansk guide?

Postby Thyra » Mon Apr 22, 2013 12:28 pm

Det med at essensen er tanker og glæde det gav mig. Måden at give livet retning er, at føle efter tankerne, hvilke følelser de skaber, hvordan det føles i kroppen - og så følge dem, der føles rigtige i kroppen. At give sig tid til at føle efter. At gøre mere af det, der giver gode følelser. At søge det, der giver de tanker, der giver gode følelser og flere gode tanker. Jeg véd, når jeg er glad, ked, tilfreds, osv - jeg behøver ike andet, end at søge de tanker der handler om "glad".
Hvornår kommer der tanker om dyb ro, indsigt og glæde? Det kan jeg ikke lede efter. Jeg må bare føle efter.

Thyra

Postby Thyra » Mon Apr 22, 2013 12:33 pm

"Jeg behøver at søge" - jeg mener nu bare, at lade kroppen være dér, komme derhen, hvor der er flest af de her tanker.
Hm.
Det nærmer sig lidt mere. "Jeg" skal ikke noget, for "jeg" er der ikke. Tankerne er der jo. Hvis jeg ved det, hvis mine tanker handler om det så er der vel ikke mere.

Thyra

Postby Thyra » Mon Apr 22, 2013 12:36 pm

Lige nu tænker jeg - jamen så er der jo ingen grund til at tænke mere. Som om jeg kunne holde op med det. Det føles som om, der ikke er noget at tænke over mere, det føles tomt . Sært.

dreamer

Postby dreamer » Mon Apr 22, 2013 9:23 pm

"Hvornår kommer der tanker om dyb ro, indsigt og glæde? Det kan jeg ikke lede efter. Jeg må bare føle efter."

Er det noget du stædigvæk stræber efter? Hvad hvis de ikke kommer?

Thyra

Postby Thyra » Tue Apr 23, 2013 7:18 am

"Hvornår kommer der tanker om dyb ro, indsigt og glæde? Det kan jeg ikke lede efter. Jeg må bare føle efter."

Er det noget du stædigvæk stræber efter? Hvad hvis de ikke kommer?
Jeg tror egentlig ikke det er det jeg stræber efter. Jeg tror mere, at før tænkte jeg at det var vigtigt for mig, det "være dér", at det var noget jeg ønskede. Nu tror jeg, at det jeg egentlig mener er, at jeg skal holde fast i, at gøre de ting, der er rigtige for mig - og finde ud af dem undervejs, altså undlade at gøre ting, som jeg faktisk føler er forkerte for mig, eller nedbrydende, eller sådan. Jeg er ikke sikker på, at den slags tanker kommer, men det betyder ikke noget. Det er jo ikke et "sted jeg skal hen" længere, så jeg skal bare være i nuet. Der kommer de tanker der kommer. Det er jo bare tanker.

Thyra

Postby Thyra » Tue Apr 23, 2013 8:03 pm

Mon du er blevet væk?

dreamer

Postby dreamer » Tue Apr 23, 2013 8:49 pm

hej

Nej, det er jeg ikke, har netproblemer :(

I øjeblikket er der andre guides der kigger på dine svar og måske har de yderligere spørgsmål

her er et

"Nu tror jeg, at det jeg egentlig mener er, at jeg skal holde fast i at gøre de ting, der er rigtige for mig....".

Kan du uddybe hvad du mener her? Hvem holder fast i, og gør de ting der er rigtige - for hvem?

KH Vivi

Thyra

Postby Thyra » Tue Apr 23, 2013 10:09 pm

"Nu tror jeg, at det jeg egentlig mener er, at jeg skal holde fast i at gøre de ting, der er rigtige for mig....".

Kan du uddybe hvad du mener her? Hvem holder fast i, og gør de ting der er rigtige - for hvem?

KH Vivi
Som jeg skrev tidligere, så kommer der alle slags tanker. Der kom blandt andet tanker om, hvordan livet kan få retning, hvis tankerne kommer af sig selv og der ikke er noget "jeg", der kan beslutte at tænke dem. De følger hinanden i en flydende strøm. Men der er også handlinger, som sker på grund af tanker. Der er tanker om, at "jeg skal gå med hunden", eller "jeg skal have nyt job". Der er mange slags tanker, som skaber mange slags følelser - eller måske omvendt: følelser skaber tanker, det er svært at vide.
Der er derfor også tanker, der handler om, hvorfor nogle tanker får mere vægt end andre, hvorfor nogle tanker får så meget vægt, at der sker en handling. Det må være fordi nogle tanker skaber gode følelser, som kroppen kan mærke - så kommer der tanker om det, og så kommer der flere gode følelser. Men det er jo uden for enhver tvivl, at mennesker gør destruktive handlinger, eller bare handlinger, der ikke føles gode. Der er altså modsatrettede tanker, tanker som føles gode og tanker som føles som dårlige , eller tanker som medfører tanker om fx pligt.
Hvorfor er der handlinger, som er mindre gode for mennesker? Hvorfor er der tanker, som får så stor vægt, at deres kvalitet får en form for overvægt?
jeg kan give et eksempel: jeg har redet i mange år, men holdt op for 5 år siden og tænkte, at det skulle jeg aldrig mere. I de sidste to år er der kommet stadig flere tanker om,at det ville være rart at ride igen. Jeg begyndte, at sige til folk, at jeg gerne ville ride igen. Og der kom flere og flere tanker om det. Der kom tanker, som sagde at de tanker der er om heste, handler om længsel, og der kom tanker om at det ville være godt at gøre, og til sidst kom der så mange forskellige tanker om at ride, og tanker om hvad de tanker betød, at der kom en tanke om, at jeg skulle finde en hest at ride på. Og det gjorde jeg så. Hvorfor? Hvorfor alle de tanker om, at det ville være rart at ride igen? Fordi der også var tanker om, hvorfor det var rart, og hvorfor det er godt - de tanker skabte gode følelser, og flere tanker om, at det er rigtig dejligt at ride.
Nu rider jeg så, og faktisk var der rigtig mange tanker om nervøsistet og tanker om, hvordan det ville gå, fordi det var så længe siden, og tanker om at turde, og tanker om "hvad-nu-hvis". Men stadig er der overvægt af de tanker, der handlede om, at det er dejligt. Der kommer stadig lidt nevøse tanker (fordi jeg stadig kun har redet 8 gange siden jeg begyndte igen), men fx i går kom der tanker om, at de tanker om nervøsitet jo bare var tanker. Og tanker om, at det går rigtig fint med kroppen i forhold til at sidde på hesten og al det. Så kroppen følger de tanker, der giver flest gode følelser og flere gode tanker. Der kommer tanker, der siger" gør dette her, det er godt for dig" Og hvis ikke der kommer nogle modsatte tanker, så gør kroppen det.
Hvorfor gør mennesker så dårlige ting? Fordi der er flest tanker om det. Fordi kroppens grundvilkår: at overleve, reagerer på tanker der handler om: gør dette.

Thyra

Postby Thyra » Tue Apr 23, 2013 10:42 pm

Lige nu er der faktisk mange tanker om, hvordan ting sker, hvorfor nogle tanker får overvægt, hvordan der kan være en tanke om, at hvis der kommer en negativ tanke, så skal den fjernes af en positiv tanke. "At tænke positivt" - den tanke er jo, at man kan bevidst og villet kan tænke positivt. Der er tanker om, at tanker kan styres til at være fx positive, eller konstruktive osv - men når tanker ikke kan styres, og der ikke er et styrende "organ", hvordan får nogle tanker så mere vægt end andre.
Jeg kan kun tænke, at det er fordi kroppen lader sig lede af tanker, på grund af de følelser de giver.Sådan nogle tanker er der nu - at kroppen lader sig lede af tanker. Hm -

dreamer

Postby dreamer » Tue Apr 23, 2013 10:59 pm

Tanke på tanke :)

Du hører fra mig snarest

dreamer

Postby dreamer » Tue Apr 23, 2013 11:16 pm

Hej Igen Thyra

Har du ingen tvivl om, at du har set, at der ikke er noget separat jeg?
Svar kort og præcist, tak

KH Vivi

Thyra

Postby Thyra » Wed Apr 24, 2013 6:19 am

nej.

dreamer

Postby dreamer » Wed Apr 24, 2013 6:59 am

Haha...det var kort og præcist :)

Thyra

Postby Thyra » Wed Apr 24, 2013 7:07 am

Nemlig :-)

Thyra

Postby Thyra » Wed Apr 24, 2013 7:08 am

Det er ikke svært, at se at jeg´et er en konstruktion.
Det næste er: hvad så?
Formentlig ingenting. Sådan er det bare.

Return to “Other Languages”