Oli ihan hyvä veto ottaa osa yksityisellä puolella keskustelevistamme asioista osa tänne. Vastaanpa siis kysymyksiisi täällä.
Psykedeelien vaikutuksen alaisena kokemani kokemukset eivät toki kaikki varmastikkaan ole olleet pelkästään minän harhan läpinäkemistä. Itseasiassa euforiamaiset tilat ovat hyvin usein liitoksissa näihin kokemuksiin eivätkä aina tarkoita jotain suurta realisaatiota. Useimmiten olen kuitenkin tajunnut, että tuo tila joka niiden avulla syntyy on lähinnä sitä lapsenomaista ihmetystä, viattomuutta ja ajatuksettomuutta jota haen itselleni pysyvänä "olotilana". Muistan kerran yhden kokemuksen alaisena kun en ollut vielä minästä illuusiona tietoinen, nauravani tosi voimakkaasti ja kovaa, ja yhtäkkiä tämä mahtava ekstaasinoloinen tunne kääntyi hetkessä pieneksi ahdistukseksi kun tajusin kysyväni itseltäni, että nauranko minä tässä vai tapahtuuko tämä nauraminen itsestään? Pyyhin silloin tuon realisaation pois mielestäni koska kun jälkiviisaana sitä katson, en "ollut halukas" luopumaan itsestäni ja tuon asian tajuaminen silloin hetkellisesti pelotti.
Yksi kysymys kuitenkin heräsi minulle: Mistä tiedät, että tuo euforiamainen tila oli sitä, että ego / minä katosi? Miten voit määritellä sen?
En siis kyseenalaista sitä, että näin ei olisi käynyt, mutta koska psykedeelit vaikuttavat aisteihimme, ei niiden kautta saavutettuaj kokemuksia kannata pitää mittarina sille, miltä vapaus minästä tuntuu / näyttää / kuulostaa, ilman niitä.
Kun kerroin nähneeni minän harhan läpi noin päälle kuukausi sitten oli ihmetys ja hyvänolon tunne verrattavissa psykedeelien (erityisesti juuri sienien) aiheuttamaan olotilaan. En usko, että minän katoaminen elämästä on jatkuvaa edellä mainitun kaltaista hyvänolon tunnetta, mutta tunnen ainakin odottavani sen olevan suurimmaksi osaksi juuri tuon tyyppistä syvää rauhaa, ajatuksetonta tilaa. Ei välttämättä koko ajan, mutta kuitenkin toivoisin sen peittävän arkipäivään kuuluvan ahdistuksen ja masennuksen tai ainakin indikoivan sitä, että tuo ahdistus ei kuulu minulle, mikä olisi jo itsessään mahtava helpotus. En siis oleta, että minän harhan läpinäkeminen = olotila jonka saa instanttina päälle huumeilla, mutta omien kokemuksieni pohjalta sekä selvinpäin, että päihteiden vaikutuksen alaisena tunnen sen olevan tietyntyyppistä euforiaa ja vapautta.
Kun kysyt mikä minua estää rentoutumasta niin en itseasiassa tiedä. Tuntuu kuin haluaisin jatkaa kärsimystä sillä olen pitkään ollut siitä jollaintapaa ehkä addiktoitunut. Myös derealisaatio josta kerroin ja vastaavantyyppiset muut kokemukset sekoittavat välillä sen verran ajatustoimintaa ja kuluttavat energiaa, että en tiedä oikein että mihin uskoa ja mihin ei. Viime aikoina olen ehkä ollut myös liian laiska edes yrittämään näkemään harhan läpi, vaikka se oikeasti on se mitä kaikista eniten haluan jos se kerran on ns. totuus. Itseasiassa tuon ensimmäisen kerran jälkeen kun näin minän harhan läpi 'kunnolla', olen palannut minääni tai tuo minään tapahtuminen on palautunut. Minä taikka ego on suurimmaksi osaksi päivää aina läsnä kaikissa kokemuksissa ja tilanteissa, mutta vähän väliä saan pikaisia välähdyksiä syvästä rauhasta ja minän katoamisesta jolloin kaikki vain ON. En siis uskokkaan yhden kerran harhan läpinäkemisen muuttavan kaikkea, sillä paljon sen jälkeen on tapahtunut ja ainakin aiempaan verrattuna egon erilaiset kerrokset ovat vähä vähältä vähentyneet. Toivoisin kuitenkin harhan läpinäkemisen olevan sen verran pysyvää, että sitä ei tosiaan tarvitsisi enää etsiä vaan se tapahtuisi melkeinpä itsestään.
En voi mielestäni lopettaa etsimistä vaan niin tapahtuu silloinkun se vain tapahtuu. Viimeksi kun näin kävi niin jollain ihmeellisellä tapaa jopa tuntui siltä kuin tuo hetki olisi kirjoitettu oikein tai paremmin sanottuna sen olisi tarkoitus ollut tapahtua juuri silloin.
Jatkakaamme tästä..
Hyvät pääsiäistä sinne suunnille! :)
Roni