Hej Gunilla
En guide vil gerne vide, hvad der gør dig sikker på at du har set.
Kh Vivi
Guide på dansk/in English.
Re: Guide på dansk/in English.
Hej Vivi.
Tak for svar.
Kh, Gunilla.
Tak for svar.
Jeg er på arb, og er sent hjemme i aften. Måske kan jeg skrive når jeg kommer hjem, men hvis det er for sent, skriver jeg i morgen.En guide vil gerne vide, hvad der gør dig sikker på at du har set.
Kh, Gunilla.
Det er fint, det haster ikke :)
Hej Vivi.
Jeg kan beskrive hvad jeg oplever, men jeg er ikke sikker på at jeg er i "mål" så at sige.
Jeg føler mig anderledes. Kan skifte mellem "gammel" og "ny" tilstand.
"Jeg, mig, selv" forekommer at være ord som bliver indholdsløse når jeg fokuserer på dem.
"Ny" tilstand føles mere ægte og virkelig. Som om et filter er forsvundet og verden bliver enkel og tydelig.
Jeg føler mig befriet på en eller anden måde når jeg er i "ny" tilstand.
"Jeg" mærker mange gange dagligt at der ikke er et "jeg", at der er tanker, følelser, indre tale, impulser, stemninger som kommer og går. Dog er der jo NOGET som registrerer det, eller der er bevidsthed om at det sker. Kroppen er meget mere tydelig og jeg mærker livet i kroppen.
Men om det er at have set, ved jeg ikke?
Kan du evt. stille flere spørgsmål?
Kh. Gunilla.
Det er jeg ikke?En guide vil gerne vide, hvad der gør dig sikker på at du har set.
Jeg kan beskrive hvad jeg oplever, men jeg er ikke sikker på at jeg er i "mål" så at sige.
Jeg føler mig anderledes. Kan skifte mellem "gammel" og "ny" tilstand.
"Jeg, mig, selv" forekommer at være ord som bliver indholdsløse når jeg fokuserer på dem.
"Ny" tilstand føles mere ægte og virkelig. Som om et filter er forsvundet og verden bliver enkel og tydelig.
Jeg føler mig befriet på en eller anden måde når jeg er i "ny" tilstand.
"Jeg" mærker mange gange dagligt at der ikke er et "jeg", at der er tanker, følelser, indre tale, impulser, stemninger som kommer og går. Dog er der jo NOGET som registrerer det, eller der er bevidsthed om at det sker. Kroppen er meget mere tydelig og jeg mærker livet i kroppen.
Men om det er at have set, ved jeg ikke?
Kan du evt. stille flere spørgsmål?
Kh. Gunilla.
Er du sikker på, at der ikke er noget 'jeg'. Har du nogen tvivl om at du ved at 'jeg' er en tanke?
Hej igen,
Sov godt, Gunilla.
Jeg var egentlig ikke i tvivl, men det er jeg nu, fordi I synes at være det. Så jeg fortsætter med at undersøge det til i morgen. :)Er du sikker på, at der ikke er noget 'jeg'. Har du nogen tvivl om at du ved at 'jeg' er en tanke?
Sov godt, Gunilla.
Godt Gunilla
Det er ikke nødvendigvis et udtryk for at der er tvivl om at vi synes du ved at 'jeg er en tanke', men at vi gerne vil se dig selv sige det :)
Det er fint at du kigger grundigt efter i alle kroge.
KH Vivi
Det er ikke nødvendigvis et udtryk for at der er tvivl om at vi synes du ved at 'jeg er en tanke', men at vi gerne vil se dig selv sige det :)
Det er fint at du kigger grundigt efter i alle kroge.
KH Vivi
Hej Vivi.
Jeg har været i alle kroge nu tror jeg. :)
Here goes:
Jeg mærkede både på mærkaten ”Jeg” og mærkaten ”Mig” og de to ord er ikke hæftet på samme fænomen.
”Jeg” er mærkat på den indre talestrøm som altid kører som lydspor i min hjerne. Jeg har ADHD så min hjerne har nogle processer kørende som er dette H (hyper). Det er bare noget hjernen gør som strategi for at holde fokus og at holde sig vågen. En motor. Og i mig har det været hæftet på ordet ”Jeg” som absolut ingen kontrol har med dette, ret irritrende, talespor. Bare det, at det er allerværst lige i det øjeblik jeg vågner om morgenen siger lidt om hvor meget, ”Jeg” har med det at gøre. Ellers, når jeg mærker på ”Jeg,” er der krop, kropsfornemmelser og sanser. Men er det Jeget som oplever det? Nej. Noget oplever, men det er ikke et Jeg. ”Jeg” er egentlig bare ordet for en ret ubehagelig indre tilstand. Hvis Jeget tages til indtægt for tanker, følelser sansninger osv. bliver ordet ”Jeg” meningsløst.
Hvis jeg mærker på mærkaten ”Mig” er der bare en stor tomhed. Ikke engang krop. Ingenting.
Så Jeg-mærkaten og Mig-mærkaten dækker/-ede over to vidt forskellige indre fænomener i mit tilfælde.
Nå, mange tanker og observationer. Konklusionen er:
Der er ikke et virkeligt Jeg. Det er en mærkat. Der er ikke et separat jeg som tænker, føler, handler. Det sker af sig selv. Jeget er overflødigt og forstyrrer oplevelsen af at være i live.
Der er ikke et Mig. Mig er et tomt ord.
Så, ja, jeg ved helt sikkert at der ikke findes et Jeg/Mig.
Kh. Gunilla.
Jeg har været i alle kroge nu tror jeg. :)
Here goes:
Jeg mærkede både på mærkaten ”Jeg” og mærkaten ”Mig” og de to ord er ikke hæftet på samme fænomen.
”Jeg” er mærkat på den indre talestrøm som altid kører som lydspor i min hjerne. Jeg har ADHD så min hjerne har nogle processer kørende som er dette H (hyper). Det er bare noget hjernen gør som strategi for at holde fokus og at holde sig vågen. En motor. Og i mig har det været hæftet på ordet ”Jeg” som absolut ingen kontrol har med dette, ret irritrende, talespor. Bare det, at det er allerværst lige i det øjeblik jeg vågner om morgenen siger lidt om hvor meget, ”Jeg” har med det at gøre. Ellers, når jeg mærker på ”Jeg,” er der krop, kropsfornemmelser og sanser. Men er det Jeget som oplever det? Nej. Noget oplever, men det er ikke et Jeg. ”Jeg” er egentlig bare ordet for en ret ubehagelig indre tilstand. Hvis Jeget tages til indtægt for tanker, følelser sansninger osv. bliver ordet ”Jeg” meningsløst.
Hvis jeg mærker på mærkaten ”Mig” er der bare en stor tomhed. Ikke engang krop. Ingenting.
Så Jeg-mærkaten og Mig-mærkaten dækker/-ede over to vidt forskellige indre fænomener i mit tilfælde.
Nå, mange tanker og observationer. Konklusionen er:
Der er ikke et virkeligt Jeg. Det er en mærkat. Der er ikke et separat jeg som tænker, føler, handler. Det sker af sig selv. Jeget er overflødigt og forstyrrer oplevelsen af at være i live.
Der er ikke et Mig. Mig er et tomt ord.
Så, ja, jeg ved helt sikkert at der ikke findes et Jeg/Mig.
Kh. Gunilla.
Tak Gunilla
Du hører fra mig
Du hører fra mig
Det ser jeg frem til :)
Kh. Gunilla
Kh. Gunilla
Hej Gunilla
Så er det bekræftet!
Velkommen gennem den portløse port :)
Jeg skriver en PM til dig
Så er det bekræftet!
Velkommen gennem den portløse port :)
Jeg skriver en PM til dig
Hej Vivi.
Tak for velkomsten. :)
Og tak fordi du ville hjælpe mig igennem.
Kh. Gunilla.
Tak for velkomsten. :)
Og tak fordi du ville hjælpe mig igennem.
Kh. Gunilla.