Wie praat er toch zo tegen mij ?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Pascal

Re: Wie praat er toch zo tegen mij ?

Postby Pascal » Sun Dec 30, 2012 3:39 pm

Is er een IK in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

HenkC

Postby HenkC » Sun Dec 30, 2012 8:29 pm

Er is nooit een IK geweest IK bestaat niet.

Er is alleen bewustzijn hier en nu. Je bent je bewust van je zintuigen. Je bent je bewust van alles wat je ziet en denkt en voelt daar ben je je nu bewust van.

Pascal

Postby Pascal » Sun Dec 30, 2012 10:34 pm

Kun je in detail omschrijven van hoe de illusie van een afgescheiden zelf ontstaat en hoe het werkt.

HenkC

Postby HenkC » Sun Dec 30, 2012 11:20 pm

Vanaf jongs af aan is de illusie van afgescheidenheid erin gestampt. Elke dag opnieuw.Iedere keer weer ga je dingen beredeneren. Er wordt ons wijs gemaakt dat we van elkaar gescheiden zijn en dat we ons leven zelf moeten regelen. Op die manier gaan we ons de hele dag zorgen maken omdat we het gevoel krijgen persoonlijk verantwoordelijk te zijn voor wat er in ons leven gebeurd. We kunnen daar niet aan voldoen en voelen ons ellendig.

Het is ontstaan doordat het ons is wijsgemaakt.

Op het moment dat je door hebt dat het hele verhaal slechts een gedachte is en dus niet waar is ontdek je dat dit niet is wie je bent. Je bent vrij. Je kunt doen wat je wilt. Er is niemand die iets doet of voorschrijft wat je moet doen.

Pascal

Postby Pascal » Mon Dec 31, 2012 12:27 am

Hoe voelt het om dit te zien?

HenkC

Postby HenkC » Mon Dec 31, 2012 11:13 am

Heerlijk ! Er is een ontspanning en een gevoel van Oh ja er is niets aan de hand. Het leven gaat door !

Pascal

Postby Pascal » Mon Dec 31, 2012 11:35 am

Hoe zou je het uitleggen aan iemand die het niet kent maar er wel nieuwsgierig naar is?

HenkC

Postby HenkC » Mon Dec 31, 2012 2:00 pm

Die vraag is wel een gedachtenspinsel..

Maar goed..om te beginnen is dit niet zo makkelijk in woorden uit te leggen.Eigenlijk valt er niet zo veel uit te leggen.
Heel kort zou je kunnen zeggen: alles wat gebeurt is goed onafhankelijk van welke gedachten je daarover hebt. Laat het leven z'n gang gaan.

of

Je hebt het idee dat er een wereld in je hoofd is en een wereld daarbuiten.(ikzelf dacht zo)
Het probleem is dat we zijn gaan geloven dat het denken in je hoofd( de wereld in je hoofd) dat wij dat zijn.
Dat idee is ontstaan omdat dit van jongs af aan aan ons is wijs gemaakt door iedereen die ons heeft opgevoed.(ouders,school,kerk,verenigingen etc.)
Gedachten komen en gaan.Daar kan je niets aan doen Er bestaat geen denker van gedachte. Het is en blijft maar een gedachte die geen enkele invloed heeft op wat er gebeurd in je leven.

Het leven zelf vindt plaats zonder dat wij daar iets over te zeggen hebben.Wat wij ook denken alles gaat gewoon gang. Je hart klopt of je wilt of niet. Geen enkele gedachte kan het stoppen.Daar heb je geen invloed op.Hetzelfde geldt voor de ademhaling en praktisch alle lichaamsprocessen.Maar ook de wereld draait door. De zon komt op en gaat onder zonder onze bemoeienis daarmee.

Pascal

Postby Pascal » Mon Dec 31, 2012 2:24 pm

Wat was het dat het laatste zetje gaf om het te zien? Was er een specifiek moment of was het er ineens? Wat is er eigenlijk gebeurd?

HenkC

Postby HenkC » Mon Dec 31, 2012 2:51 pm

We hadden het over "vrijheid" en je zei : Bestaat er wel zoiets als vrij zijn?

En ik antwoordde:
Ha, ik snap het.. vrij is ook weer een gedachte. Er is je geleerd wat vrij(heid) is.

Er is niets wat je beperkt. Je kunt doen wat je wilt ..en wat er in je opkomt

Ik zag dat je Direkt Handelt vanuit het NU

Pascal

Postby Pascal » Mon Dec 31, 2012 3:53 pm

Mooi Henk je hebt door de illusie heengekeken. Daarmee is de vraag van de titel van het onderwerp beantwoord...

Ik ga m'n Nederlandse collega's vragen of zij nog iets willen weten.

Heb je een Facebook account? Er zijn namelijk verschillende LU Facebook groepen actief.

HenkC

Postby HenkC » Mon Dec 31, 2012 4:07 pm

Nee, ik heb geen facebook account.

Pascal

Postby Pascal » Mon Dec 31, 2012 4:46 pm

Hoi Henk,

nog een aantal vragen:

Hoe sta je tegenover het woord Ik in communicatie?
Hoe diep is je besef nu? Zijn er twijfels en hoe ga je daarmee om?
Kun je aan de hand van praktische voorbeelden omschrijven hoe dit doorwerkt in je dagelijks leven?

HenkC

Postby HenkC » Mon Dec 31, 2012 5:44 pm

Het heeft toch wel iets weg van een examen.

"Ik" staat nergens tegenover ook niet tegenover communicatie.
Er is communicatie. Er is afstemming of niet. Dat kan door naar iemand te kijken of iemand anders kijkt naar jou.
Door luisteren en interpreteren.Door niet het "IK" als belangrijkste factor te betrekken in communicatie.Er is afstand.

Het besef is er nog maar net maar het is wel duidelijk. Sinterklaas bestaat niet. Het besef moet nog goed doordringen maar ik ben er niet meer bang voor.Als ik twijfel begrijp ik dat er weer iemand tegen mij praat in mijn hoofd. Ik kan het ook nog aan Pascal vragen wat zijn opvatting is.

Mijn dagelijkse leven met dit besef is ook nog net doorgedrongen maar opnieuw het is wel duidelijk.Je hebt te maken met gewoonten. Net als je met de auto vijf maanden dezelfde route rijdt en je veranderd op een goede dag van route dan moet je daarbij weer "nadenken" of beseffen dat je een andere weg in moet slaan.Het voelt nog wat onwennig.
Een praktisch voorbeeld was dat vandaag een timmerman een nieuwe voordeur zou komen plaatsen bij mij thuis.
Aangezien het nogal fris is en er een flinke wind staat zag ik er tegenop en begon dat hoofd van mij weer te discussieren.Wat als het gaat regenen en de storm toeneemt of de deur past niet en kan niet goed geplaatst worden etc.etc. Ik zag vanmorgen dat er een mailtje van Pascal was binnen gekomen. Toen dacht ik Oh ja !!
het zijn alleen maar gedachten en de rest gaat gewoon z'n gang.

Om tien uur vanochtend ging de telefoon en de timmerman deelde mee dat hij vandaag verhinderd was en hij kon niet komen. Er was opluchting maar ook voldoening. Moeder natuur heeft de regie stevig in handen.

Maar ook reageer ik minder gauw als mensen iets tegen mij zeggen. Ik laat eerst mijn hoofd nog even z'n werk doen en daarna voel ik pas de behoefte om op de vraag te reageren. Het lijkt er een beetje op dat "ik" het begrepen heeft het spel gewoon meespeelt.

Pascal

Postby Pascal » Tue Jan 01, 2013 1:43 pm

"Het heeft wel iets weg van een examen"

Is er een IK in welke vorm dan ook?
Is er nu nog iets dat de controle heeft?
Wat is leven?
Als je niemand bent wat ben je dan wel?

Return to “Other Languages”