Etsin opasta

ajsm

Re: Etsin opasta

Postby ajsm » Tue Nov 13, 2012 9:00 pm

Hei!

Anteeksi, että ollut vastannut aiemmin. Kaikki on oikein hyvin. En tajunnutkaan, että muutama päivä humahti ohi, enkä käynyt sivuilla. En ole vielä katsonut dokkaria, katson sen nyt.

Nyt ennen dokkarin katsomista kirjoitan minän muodostumiseen liittyvistä ajatuksistani. Katsotaan muuttaako linkki ajatusta.

Minä on ajatus erillisyydestä ja erityislaatuisuudesta, jolle ei ole osannut nauraa. Hullunkurinen ajatus joka nousi ja johon näytti hetkellisesti takertuvan, mutta joka oli alusta asti epätosi. Minä on mielenrauhan menetys, joka yritti pitää kiinni omasta mahdottomuudestaan. Minä on niiden ajatusten kasautuma joita ei ole ollut valmis jakamaan. Minä on takertuma johonkin jota ei koskaan ollut. Minä on pelko menneisyydestä jota ei koskaan ollut.

Katson linkin ja kirjoitan kommenttini siitä huomenna.

Kittie

Postby Kittie » Tue Nov 13, 2012 9:24 pm

Hyvä selitys minästä! :D
Kerrotko vielä miten minä syntyy, ikäänkuin selittäisit asiaa pikkuihmiselle.
Vauvanahan ei ole tietoa minästä, on vain elämä.

ajsm

Postby ajsm » Wed Nov 14, 2012 7:43 pm

Tuo dokumenttihan tarkasteli asiaa tieteen näkökulmasta. Sen mukaan näyttäisi siltä, että minä muodostuu 18 -24kk iässä. Tiede pyrkii mittaamaan asioita.

Voidaan kysyä onko minän synnyn määrittäminen edes oleellinen asia? Kun virheelliseksi huomattu ajatus huomataan siksi mikä se on ,virhepäätelmäksi, ei ole tarpeen analysoida miksi tai mistä tai miten se alunperin nousi pintaan. En osaa kertoa mistä ajatus minästä alunperin nousi tai syntyi.

Kertoisin pienelle lapselle, että minä on ajatus siinä missä muutkin. Anna sen olla ja mennä. Älä takerru siihen. Miksi se nousi tai mistä se nousi, mitäpä sillä on väliä. Kappas vaan...

Kittie

Postby Kittie » Thu Nov 15, 2012 7:04 pm

Voidaan kysyä onko minän synnyn määrittäminen edes oleellinen asia?
Koen sen oleelliksi, sillä kun tietää miten minä syntyy, näkee myös mihin se johtaa, se antaa paremman ymmärryksen itseäsi ja maailmaa kohtaan. Ja jotta osaisit selittää sen muille, siitä tietämättömille ja olisihan se myös itsekästä pitää tieto itsellään jos näkee ympärillään kärsimystä. Osaatko perustella miksi minän synnyllä ei ole sinulle mitään merkitystä? Ja tässä nyt ei haeta mitään tarinoita aikojen alusta, vaan sinun syntymästäsi tai (oman/tutun) lapsen syntymästä ja kehityksestä.

Tarinan kertomisessa ei pitäisi olla mitään pahaa, JOS olemme tietoisia siitä että kaikki on vain tarinaa.

ajsm

Postby ajsm » Fri Nov 16, 2012 10:12 pm

Kysymyshän on siitä, että koska kyseessä on elokuva, täällä vaihtelee suurestikin se mitä filmiä milloinkin katsoo. Se tarina aikojen alusta mihin viittaat, eli se miten filmi on alkanut pyörimään, on muistamiskyvyn ulkopuolella. Silloinhan on ollut se hetki jolloin minä näytti syntyvän.

Näemme päivittäin elokuvien alkuja ja loppuja. Joka päivä ihmisiä syntyy ja kuolee. On vaikea määritellä hetkeä milloin tietoisuus tai yksilöllisyyden ja erillisyyden tunne tulee mieleen. Jos puhumme tästä kehosta, niin en osaa sanoa miten tai milloin minä syntyi. En muista hetkeä jolloin ajatus nousi, että minä olen minä ja samaistuminen kehoon sai alkunsa.

Se, että en muista hetkeä ja todisteita siitä niin joskus ylipäänsä tapahtui, herättää luontaisesti jo kysymyksen, että tapahtuiko niin koskaan? Vastaus tähän on luonnollisesti, että ei tapahtunut, vaikka se saattaakin tuntua siltä, että niin olisi joskus tapahtunut.

Tarinoissa tosiaan ei ole mitään pahaa.

Kittie

Postby Kittie » Sun Nov 18, 2012 12:25 am

Tämä keskustelu minän määrittelystä herättää hämmennystä. Olen kokenut jotenkin erittäin selkeänä sen että jos on nähnyt minän illuusion läpi, osaa myös kertoa minän synnyn.

Koska aistit ovat ainoa keino saada tietoa "maailmasta", tässä olisi vielä siihen liittyvä harjoitus:
Ota muistikirja mukaan,varaa hieman aikaa, keskity jokaiseen aistiin n. 10 minuuttia kerrallaan. Kirjoita havainnot ylös muistikirjaan. Anna käden tehdä kirjoitus, vaikkei olisi olo, että mitään tulee paperille. Tee tämä harjoitus kunnolla.

Keskity aluksi näköaistiin. Erota katsominen ja tulkinta. Tapahtuuko katsominen vai onko katsojaa? Missä näköaistimus tapahtuu?

Tee sama harjoitus ja keskity hajuaistiin. Toimi samaan tyyliin. Löytyykö haistajaa. Tässä vinkkinä, että voit ottaa esim. juuston tms. tuoksuvan esineen lautaselle jota haistelet. Tämä helpottaa pelkkään hajuaistiin keskittymistä. (Älä haistele suoraan kädestä.)

Keskity kuuloaistiin ja tee harjoitus samaan tyyliin.

Keskity makuaistiin ja tee harjoitus samaan tyyliin

Keskity tuntoaistiin ja tee harjoitus samaan tyyliin.

Palaa, ja kerro mitä havaitsit.

ajsm

Postby ajsm » Sun Nov 18, 2012 12:29 pm

Nyt en oikeasti ymmärrä. Hämmennys ei ole molemminpuolista. Voit varmasti kertoa minän synnyn hetken kehossasi, ikäänkuin pikkulapselle, jos se on jotenkin tärkeää. Kerro miksi minän synty kehossa on tärkeää muistaa jos olet kokenut sen niin voimakkaasti.

Tämä keho on merkityksetön pohjimmiltaan. Miksi keskittyä mihinkään aisteihin? Mitään aistimuksia ei pohjimmiltaan tapahdu koska ne ovat kaikki harhoja.

Kittie

Postby Kittie » Tue Nov 20, 2012 10:54 am

http://m.youtube.com/#/watch?v=n-V1y2TN ... -V1y2TNOiU

Katso Moojin video duality is not a mistake.

Vastaa sen jälkeen näihin toisen oppaan lähettämiin kysymyksiin:

"- mitä näet ja koet juuri nyt? Mitä aistit juuri nyt?
- miten todistat että kyse on harhasta?
- jos aistit ovat harhaa, niin mikä on totta suorassa kokemuksessasi juuri nyt?

Elämä ilmenee juuri niin kuin aistit, se ei ole harhaa. Harhaa on se, että vähättelet kokemaasi. Asiat on tarkoitus kokea itse, omassa suorassa kokemuksessa. "

ajsm

Postby ajsm » Wed Nov 21, 2012 7:43 pm

Aistin ympärilläni koiran läsnäolon. Lisäksi kuulen taustalla television ääniä. Keho tuntee fyysistä väsymystä pitkän työrupeaman jäljiltä.

Kaiken tämän harhaksi todistaminen onkin toinen juttu. Ensiksi tämä kaikki mitä näyttää tapahtuvan, koko maailma miten se ilmenee on aivan järjen vastainen. Se tarjoaa paljon monenlaisia täkyjä jotka lopulta kaikki johtavat ei mihinkään. Mitään mitä tässä maailmassa on ei ole luonteeltaan pysyvää. Siis maailmahan on miten sen kokee ja pohjimmiltaan täysin järkeä vailla. Kaikki on jatkuvassa muutoksen tilassa. Mieli taas on pohjimmiltaan muuttumaton.

Pohjimmiltaan kyse on kokemuksesta ei sanankäänteistä. Sanoja voi aina väännellä ja luetunkin voi ymmärtää monella eri tavalla.

IOK sanoo" Mitään todellista ei voi uhata. Mitään epätodellista ei ole olemassa. Siinä on Jumalan Rauha."

Paremmin en osaa määritella sitä mikä on totta juuri nyt.

ajsm

Postby ajsm » Thu Nov 22, 2012 5:49 pm

Olen seuraavat 3 päivää paikassa, jossa ei ole yhteyttä internetiin. Seuraava mahdollisuuteni kirjoittaa on maanatai iltana.

Kittie

Postby Kittie » Thu Nov 22, 2012 6:38 pm

Kiitos tiedosta!

Nyt kun olet ilman internet yhteyttä muutaman päivän, sinulla on oiva tilaisuus tarkkailla nousevia ajatuksiasi. Suoraa omakohtaista kokemusta tilanteista, joissa nousee "minä" ajatuksia ja siihen liittyviä tuntemuksia (pelkoa, egoistista ylpeyden tunnetta, epäröintiä, itsensä vähättelyä)
Kerro sitten minulle minkälaisia tilanteet olivat ja mitä tunteita se nosti pintaan.

Yritän saada sinut harjoituksella näkemään omakohtaisia kokemuksia. Kun näet koiran, se on aito kokemus.Se on sinun omakohtainen kokemus vai onko kokemusta että se olisi harha?

Tiedän että olet pitkään opiskellut ja lukenut IOK:sia. Sillä opilla ja tiedolla emme tee LU:n prosessi tällä hetkellä mitään. Täällä haetaan omakohtaista kokemusta, ei kirjan tarinoita.

Antoisaa viikonloppua! :)

ps. tämä maailma on tässä hetkessä todellinen.

ajsm

Postby ajsm » Wed Nov 28, 2012 6:07 pm

Hei!

Tunteita nousee pintaan päivän mittaan paljonkin. Matkan aikana koin nautintoa hyvästä seurasta, hyvästä ruoasta ja kauniista ympäristöstä. Odottelu turhautti.

Mieli on äärettömän nopea. Se yrittää luontaisesti ratkaista asioita ja raksuttaa omalla logiikallaan. Sillä ei ole lopulta mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kyse on tunnekokemuksesta enemmän kun älystä.

Minä on yksi aalto valtameressä, eikä se ole merestä mitenkään erillinen. Samalla tavalla kun kaikki tunteetkin mitkä nousevat pintaan ovat vain aaltoja, kuten kaikki ajatuksetkin. Ne nousevat jostakin ja sillä hetkellä kun ne nousevat ne ovat läsnä ja todellisia. Annan niiden tulla ja mennä takertumatta siihen. Buddhalainen valtamerivertaus on siinä määrin hyvinkin osuva. Kaikki myrskyt ovat pinnalla, pohja on tyyni. Toisaalta yksikään aalto ei voi väittää ollevansa irrallinen valtamerestä tai yhtäkään aaltoa ei voida siitä poistaa. Se on täydellinen ja kokonainen sellaisena kun se on. Tässä mielessä vihan kokemus on yksi aalto meressä siinä missä ilon kokemuskin. Tässä maailmassa molemmat ovat hetkellisiä. Kun ne nousevat ne ovat todella läsnä, viipyvät aikansa ja iskeytyessään rantaan, kuten aallot, sulautuvat takaisin mereen mistä ne nousivatkin.

Tarina minusta on osa tätä kokonaisuutta, mutta se ei ole millään tavalla erillinen mistään. Minun tarinani, aalto, alkoi kun tämä keho syntyi, tämän kehon tarinaan liittyvät tietyt vanhemmat ja sisarukset, joilta opin ja joiden kanssa opettelin tietyn mallin elää ja tarkastella elämää. Olen tehnyt ja teen jatkuvasti valintoja minän oppiman mallin opastuksella. Osan tietoisesti ja osan tiedostomattomasti. Esimerkiksi juon aamulla kahvia enkä teetä. Tämä on opittu kotoa. Silti tarina ei ole millään tavalla erillinen kokonaisuudesta ja siinä on samat lainalaisuudet. Kehoni toimii jonkun aikaa ja se on jatkuvassa muutoksen tilassa. Aikanaan se lakkaa olemasta ja sulautuu takaisin kokonaisuuteen josta se ei koskaan ole ollut erillään. Erillisyys on harha. Erillisyys on mahdotonta.

Kaikki kokemukset olivat ne mitä tahansa, yllättävä viemärin haju kadunkulmassa tai suloinen koiranpentu, ovat osa tätä kokonaisuutta. Osa filmiä. Tämä "minä" näytelmä yhtälailla on osa tätä filmiä. En ole millään tasolla erillinen mistään.

Kittie

Postby Kittie » Wed Nov 28, 2012 8:28 pm

Hienoa olet palannut! Toivottavasti oli mukava viikonloppu!

Alla linkki Advaita Trap -videoon:
http://m.youtube.com/watch?v=4KXidr0z1RY
Joillan on taipumusta suhteellisen maailman aliarvioimiseen, vaikka se on toinen puoli non-dualista. Kannattaa tarkalla tuota taipumusta. Herättääkö video jotain ajatuksia?

Kittie

Postby Kittie » Sat Dec 01, 2012 1:52 pm

Hei, onko kaikki ok?

ajsm

Postby ajsm » Sun Dec 02, 2012 12:01 am

Hei!

Joo toi video on hauska. Jos rupeaa liian filosofiseksi arjessa siitä ei tule mitään. Mainio pointti sinänsä. On paljon mukavampaa nauttia elämästä sellaisenaan ja antaa sen tapahtua juuri niin kun se on. Jos vie tämän harha ajattelun äärimmilleen niin noinhan voi käydä. :)

Puu voi olla sellaisenaan kaunis ja siitä on kiva nauttia oli se totta tai ei. Tai eilinen lumimyrsky. Sekin oli varsin näyttävä ilmentymä ja nyt on valkoinen maa. Aivan sinänsä sama onko se harhainen ilmentymä vai ei se tuotti paljon iloa ja sitä oli kiv seurata. Meidän koira hulaantui lumesta täysin ja alkoi ryntäillä ryydloikilla edes takaisin kinoksissa. Tietysti auton skrapaaminen on siinä miinus. Mutta sekin kuuluu tähän talvi juttuun joten ei haittaa. Onneksi minulla on hyvä talvitakki.

Return to “Suomeksi”