kyllä, meditoidessa usein hengitys hidastuu huomattavasti. Spontaanin hengityksenpysähdyksen on kokenut muutaman kerran. Sydänmenlyönnitkin tuntuvat hidastuvan.Kun meditoit ja tulet kohtaan jossa ajatuksesi lakkaavat, lakkaako myös hengityksesi? Oletko kokenut spontaanin hengityksenpysähdyksen? Tai jos ajatuksesi hidastuvat, huomaatko että myös hengityksesi hidastuu?
ok, hengitystä tapahtuu ilman minua. Onko ajatuskin olemassa ilman minua vai onko ajatus minän tuote?Hengitys ei ole minä. Minä on vain ajatus mitä pidät yllä. Se että ajatus ei ole totta, ei vaikuta siihen että kehosi lakkaa olemasta, että mielesi lakkaa olemusta.
"minä" alkaa tuntua aika tarpeettomalta, kun kaikkea tapahtuu ilman sitä. Miksiköhän tuo ajatus "minästä" sitten on istuu meissä niin voimakkaasti?
[quote="Ville]Tarkastellaan sitä miten "minun" syntyy. "Minun" kehoni :)
Istut kahvipöydässä. Edessäsi on kahvikuppi.
1. Onko kahvikuppi minun? Mikä tekee tästä kahvikupista minun kuppini?
2. Jos annat kahvikupin vieressäsi istuvalle, onko kahvikuppi silloin enää minun? Vai onko kahvikuppi hänen? Mikä tekee kahvikupista hänen kuppinsa?
3. Mitä tahansa tapahtuu, muuttuuko kahvikuppi itsessään mitenkään? Tapahtuuko kahvikupille mitään?[/quote]
1. Kahvikuppi saattaa minun, sillä olen saanut sen lahjaksi tai se on minua varten eteeni laitettu..tosin silloin se ei ole minun vaan "lainaan" sitä
2. Ei se ole minun, eikä välttämättä hänenkään. Antamani kuppi tekee siitä hänen kuppinsa vain siksi aikaa kun hän juo siitä, vaikka ei hän sitä omista, vain käyttää sitä
3. Ei, kahvikuppi on ja pysyy samana huolimatta siitä, kenen edessä se on