Walking the talk

All threads where seeing happens are stored here. The complete list, sorted by guide, contains all links. The archives include threads of those that came to LU already seeing as well.
You are welcome to continue your conversation with your guide here after your name is turned blue.
Elad

Re: Walking the talk

Postby Elad » Tue Nov 19, 2024 9:53 am

Typo i spoergsmaal (3): Kan du *se* at du har svaret ved at analysere og taenke, snarere end blot at kigge paa den direkte erfaring?
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

One gets there by being there.

- Master Woof (Gilbert, Ta Hui)

Hannah

Postby Hannah » Tue Nov 19, 2024 10:00 am

Hej igen

Tak Elad

Vågnede ko. 5 i nat. Er halvsyg. Kæmper med skrækken for at være syg på dagen hvor øjnene skal ordnes.
Kæmper med chokket over Annettes pludselige død. Får faktisk dødsangst.
Har mod min fornuft lyttet til nogle af de ul videor på utube. Kan finde noget jeg kan forholde mig til. Men de skaber modstand.
Vil helst nøjes med dine svar og øvelser fra dig.
Svar kommer senere i dag.

Knus Hannah

Elad

Postby Elad » Tue Nov 19, 2024 11:16 am

Vågnede ko. 5 i nat. Er halvsyg. Kæmper med skrækken for at være syg på dagen hvor øjnene skal ordnes.
Kæmper med chokket over Annettes pludselige død. Får faktisk dødsangst.

Det er meget! Vi kan snakke i telefon senere idag, bare vaere lidt med dig med alt det der sker.

I forhold til processen her: Doedsangst er en mulighed. Naar du maerker den, foerst anerkend den og respekter/aer (honor) den; buk for dens kraeft og dybde og mysterie, maerk den raat som "naturfaenomen". Dernaest kig dybt paa:

Hvad proever doedsangsten at beskytte?

Der vil komme standard tanker... Lad dem komme, men stop ikke med bare med tanker... Kig dybere...

Hvad er det dybest set som jeg taenker er mig og som angsten proever at beskytte?
With love,
Elad

Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children.

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Wed Nov 20, 2024 12:22 pm

Hej Elad

Tak for samtalen og den video du sendte. Især hjalp samtalen. Jeg har det meget bedre i dag og sovhele natten.
Mht videoen bekræftede den, det jeg ved i den relative verden. Jeg kommer nok aldrig af med en følelse af skyld ifht. Tamirs død.

Så til din sidste øvelse. Jeg tænkte tallene 7, 11. 23, 8, 35. Der var ingen grundt til at ta flere. De myldrede frem i tankerne, på samme måde som sneen falder lige uden for mit vindue i dag. At stoppe dem - intervaller - var også tankevirksomhed og tilfældigt. Der var ikke en agent, der valgte noget, med mindre tanken kan være agent.
Når jeg husker mitmobilnr. koder ect. er der en forskel. Der genkalder jeg aktivt numrene.

Det jeg mærker meget stærkt er, hvor svært det er at stoppe tankevirksomhed.
Mens jeg skriver kan jeg direkte mærke fingerene - to fingre - på tasterne. Min fødder på gulvet og og noget af armene på bordet. Blikket på skærmen.

Mens jeg drak en kop kaffe var der tanker, som jeg ikke styrede. Konkret mærkede jeg koppen mellem hænderne. Tyngden, varmen. Jeg ku mærke kaffesmag i munden og dufte den.
Der er ikke en agent der sturer det. Det er.

Kh Hannah

Elad

Postby Elad » Wed Nov 20, 2024 12:50 pm

Hej Hannah,

Glad for at hoere du har det bedre idag. Angaaende spoergsmaal her, er du opmaerksom paa du ikke svarede alle? Som du sagde, bedst printe ud, og sikre dig. SE Nedenfor hvad du ikke svarede.

I forhold til hvad du svarede idag, en hel del klarhed!

Når jeg husker mitmobilnr. koder ect. er der en forskel. Der genkalder jeg aktivt numrene.

Proev igen at genkalde dig numre, dit tlf og cpr nummer, Jojos foedselsdato.

Hvor kommer aerendringen fra? Hvis du fulgte denne instruktion, hvad bestemmer at det er det "du" ville? Kan du se at ogsaa i det vi kalder aktiv taenking, har du ingen kontrol over om den finder sted, og hvordan den finder sted?

Fornemmelsen af valg og kontrol findes. Fornemmelsen af uvalgte ting og ingen kontrol findes. Der er konventionelt automatiske processer som blodets stroemmen, og konventionelt styrede processer som hvad er 15 gange 5? Ved naermere eftersyn opstaar ALLE disse spontant og mysterioest uden selv, goer de ikke?

Det jeg mærker meget stærkt er, hvor svært det er at stoppe tankevirksomhed.

Forsoeget paa at vaere i stand til at stoppe tanker, er det omvendte af hvad vi laver her. Vi soeger ikke at vaere i stand til at stoppe noget, istedet indser vi den spontane natur af alt, og denne indsigt der sker af sig selv, aendrer ting af sig selv - og ikke i overensstemmelse med vores oenskeliste.

Her er spoergsmaalene som du ikke svarede:

Hvad er det dybest set som jeg taenker er mig og som angsten proever at beskytte?

6) Maerk "din" inderste foelelser og vaerdier LIGE NU... Giv dig god tid til det. Hvad bestemmer hvad der viser sig og hvordan det opleves og at de er praecis saadan nu?
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Thu Nov 21, 2024 10:58 am

Hej Elad

Nu svarer jeg din sidste besked fra toppen. Men jeg kigger/har lige kigget mine udprintede tekster fra dig igennem og der vil komme svar på nogle af de svar og spørgsmål der er der fra dig.

Med hensyn til numre er der intet/ingen jeg direkte kan sanse og opfatte bag den tankevirksomhed der gør at jeg husker koder, fødselsdage etc. Det er tankevirksomhed der kører - and how!!!

H
Jeg kommer tilbage til dødsangsten og dit spørgsmål om, hvad det dybest set er at jeg tænker er mig og som angsten prøver at beskytte?

Den angsten retter sig imod og "prøver" at beskytte er et image af mig, den persona der fungerer i det relative. Der er en angst for at forsvinde og ikke kunne se mine børn og børnebørn mere. Ikke at kunne se hvordan verden ser ud i morgen eller i overmorgen....osv. Men det er helt klart tankevirksomhed. Det er også tankevirksomhed, hvis jeg siger til mig selv at i det ultimative sker det på samme måde som sneen falder, blomster gror og visner, fugle synger, ligger på æg, fodrer deres unger og dør.
Kan jeg sanse og direkte opfatte noget af alt dette, nej. Der er ingen "mig" gemt bag tankerne, der styrer det. Der er en tyngde i kroppen en "knude" i maven, som jeg direkte kan opfange for jeg mærker den, på samme måde som jeg mærker kontakten med mn stol og mine fødder på gulvet, og mine fingre på tastaturer. Det kan jeg direkte opfatte - men so what! selv i det/bag det er der tankevirksomhed.

Vinden blæser, sneen falder, regnen stopper. Det sker uafhængigt af min tankevirksomhed. Men hvis jeg skriver vinden blæser orkanstyrke. Sneen falder: tøsne sov. så er det allerede tankevirksomhed.
Kan jeg sanse et snefnug, der smelter på min kind. Kan jeg direkte opfatte det? Ser frem til svar.

I dag - snart - skal jeg til møde i læseforeningen i den Gamle By i nogle lokaler der er indrettet så de ligner noget fra min barndom. Det er til brug for demente og dem læser vi jo også for. Jeg er der som "elev".
I morgen formiddag skal jeg til Annettes begravelse. Jeg fortæller dig det så du ved at jeg ikkebare ignorerer processen. Den er meget tilstede i tankerne - og i at lægge mærke til hvad jeg her og nu sanser og opfatter DIREKTE.

Ha en god dag og kh

Hannah

Elad

Postby Elad » Thu Nov 21, 2024 2:12 pm

Hej Hannah,

Du kigger og maerker - godt! Afventer svar omkring spoergsmaalet om hvor de indersete vaerdier og foelelser kommer fra.

Her er to oevelser for idag/imorgen:

1) Taenkerloese tanker : Saet dig med et stykke papir og en pen, paa en cafe eller hjemme, rart sted. I de naeste 5 minutter, hver gang der kommer en tanke som tydeligvis ikke var spontant opstaaet, ikke "dit valg", marker en streg. Efter oevelsen skriv til mig antallet af streger og hvis der var andet som tydeligt blev set.

2) Bagdel-stol : Saet dig paa en stol og luk oejnene. Tag lidt tid til at slappe af og "synke ind" i sansningen. Maerk nu efter:

Kan du direkte sanse en graense mellem bagdel og stol?
Kan du sanse en bagdel og en stol overhovedet?
Eller er bagdel, stol, og graense kun eksisterende i tankeaktiviteten, inklusive subtile naesten prebevidste billede-tanker? Hvad kan faktisk direkte sanses?

Lad os tale efter begravelsen imorgen. Haaber det bliver en varm og hel afsked. Og at din laesemoede bliver inspirerende.

Kram
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Sat Nov 23, 2024 5:38 pm

Hej Elad

_______________________________________________________________________________osv.

ed hensyn til at genkalde numre, fødselsdage, koder osv. kan jeg godt se at selv om det kan mærkes at jeg er aktiv i processen, så kommer de tal af sig selv på en måde der ligner at blodet strømmer. Jeg kan i alle tilfælde ikke finde et “selv” der styrer processen. Som i ovenstående streg kører det bare.

Mht. direkte at mærke grænsen mellem min bagdel og stolen, så er det jeg følte var direkte afhængig af et concept eller et billede af en bagdel og et billede af en stol, som to uafhængige ting i verden. Så det er ikke direkte.
Hvad det så er beats me.

Jeg er noget. ekymret for at jeg heller ikke har nogle inderste værdier. Deværdierjeg går rundt og identificerer mig med - og det gælder også følelser - de er ikke de samme som i går eller for 10 år siden (fx). Det er i flux.

I mit ydre liv i min hverdag som mig er der værdier og normer og følelser - men kan jeg direkte opfatte, hvor de kommer fra, nej.

Mange kærlige tanker - også besværede tanker

Hannah

Elad

Postby Elad » Sun Nov 24, 2024 9:58 am

Hej Hannah

_______________________________________________________________________________osv.

Svaert at finde ord?

med hensyn til at genkalde numre, fødselsdage, koder osv. kan jeg godt se at selv om det kan mærkes at jeg er aktiv i processen, så kommer de tal af sig selv på en måde der ligner at blodet strømmer.

Se naermere paa hvad det betyder at "du kan maerke du er aktiv".

Hvad er det som maerker/opfatter (subjekt)? Hvad maerkes som identificeres som et aktivt jeg (objekt)?

Kan andet end sansninger og fortolkninger findes?

Er sansninger et jeg?

Er fortolkninger et jeg?

Jeg kan i alle tilfælde ikke finde et “selv” der styrer processen. Som i ovenstående streg kører det bare.

Yes. Selv hvad vi konventionelt kalder valg og koncentration og foelsen af valg, de ting vi forbinder med agens, ses ved naermere eftersyn at vaere uden selv. Sig til hvis der er forbehold til det.

Mht. direkte at mærke grænsen mellem min bagdel og stolen, så er det jeg følte var direkte afhængig af et concept eller et billede af en bagdel og et billede af en stol, som to uafhængige ting i verden. Så det er ikke direkte.
Hvad det så er beats me.

Godt. Jeg deler nogle ord fra en beroemt Buddhistisk sutra (Bahiya sutra) til at inspirere her:

"Then, Bāhiya, you should train yourself thus: In reference to the seen, there will be only the seen. In reference to the heard, only the heard. In reference to the sensed, only the sensed. In reference to the cognized, only the cognized. That is how you should train yourself. When for you there will be only the seen in reference to the seen, only the heard in reference to the heard, only the sensed in reference to the sensed, only the cognized in reference to the cognized, then, Bāhiya, there is no you in connection with that. When there is no you in connection with that, there is no you there. When there is no you there, you are neither here nor yonder nor between the two. This, just this, is the end of stress."

Jeg er noget. ekymret for at jeg heller ikke har nogle inderste værdier. Deværdierjeg går rundt og identificerer mig med - og det gælder også følelser - de er ikke de samme som i går eller for 10 år siden (fx). Det er i flux.

Hvorfor bekymrer dette dig? Opgavens pointe var ikke at finde "faste inderste vaerdier", pointen er at see at hvad end der foeles som det indereste mig, ogsaa ses ske af sig selv, mysterioest, uden agent.

I mit ydre liv i min hverdag som mig er der værdier og normer og følelser - men kan jeg direkte opfatte, hvor de kommer fra, nej.

Jep. Det virker til du ser med klarhed ofte, og saa kommer der ideer og forventinger og fortolkninger, efter, som skaber opfattelsen at noget mangler eller er uklart.

Mange kærlige tanker - også besværede tanker

Hannah

Noget i processes her der forvolder besvaerede tanker?

Afventer svar paa oevelsen med at markere agent-loese tanker, se min sidste post.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Mon Nov 25, 2024 9:55 pm

Hej Elad

De besværede tanker opstår/kommer fejende, når jeg øsnker at præstere mere end der er behov for. Så “sludrer” jeg.

Bekymringerne er væk. For nu. Hvad der føles som det inderste mig kan jeg ikke direkte opfatte. Det er hvad det er her og nu og uden agens. Der er intet jeg der styrer det.

Jeg kan ikke forstå, hcad det er for en øvelse, jeg ikke besvarer.

Kh Hannah

Elad

Postby Elad » Tue Nov 26, 2024 8:38 am

Hej Hannah

Hej Elad

De besværede tanker opstår/kommer fejende, når jeg øsnker at præstere mere end der er behov for. Så “sludrer” jeg.

1) Er der noget som der er behov for at du praesterer og som ikke sker af sig selv?

HUSK dette er ikke et spoergsmaal til analyse og tanker om fortid og dine ideer om dig. Du bliver ved med at svare med ideer om dig en del af tiden. Det er et spoergsmaal til at kigge efter I NUET, hvordan ting faktisk sker, naar de sker.

Bekymringerne er væk. For nu. Hvad der føles som det inderste mig kan jeg ikke direkte opfatte. Det er hvad det er her og nu og uden agens. Der er intet jeg der styrer det.

2) Hvordan foeles det, hvilende klart i at der ikke er agens, MAERK. Hvordan foeles det?

3) Kan du finde nogen "inderste mig" (eller nogen anden mig) overhoved eller er det blot en forestilling/belief?

Jeg kan ikke forstå, hvad det er for en øvelse, jeg ikke besvarer.

4) Taenkerloese tanker : Saet dig med et stykke papir og en pen, paa en cafe eller hjemme, rart sted. I de naeste 5 minutter, hver gang der kommer en tanke som tydeligvis ikke var spontant opstaaet, ikke "dit valg", marker en streg. Efter oevelsen skriv til mig antallet af streger og hvis der var andet som tydeligt blev set.

Bemaerk: FIRE punkter at besvare.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Tue Nov 26, 2024 6:17 pm

Hej igen

Øvelse 4: 77 streger på 5 min. Jeg har ingen tiltro til det nummer. Jeg har mere tiltro til den ubrudte streg jeg sendte dig i sidste mail. Det kørte i mit hovede uafbrudt. Helt uden for min kontrol. Nogle tankeskift skyldtes sanseondtryk. Jeghørte forskellige lyde. Jeg fæstede øjnene på forskelligt eller holdt dem lukkede. At lukke øjnene gør ingen forskel for tankerne. Det kløede i en fod ect. Jeg havdenæsten uafbrudt en melodi i hovedet med små bidder af tekst. Det kører uden for min indflydelse.

Øvelse 1. Det jeg præsterer og ofså mit “sludder” sker af sig selv. Det er oppe i hovedet det kører.

Øvelse 2: Det føles som en lettelse.

Øvelse 3. Jeg kan ikke finde nogen inderste mig, eller anden mig. Der er kræfter i mig, der har det svært ved at opgi den persona, den maske jeg har tilkæmpet mig. Og det skønt jeg ved at det også bare er tankevirksomhed, der kommer og går.

Kh Hannah

NB i morgen ved jeg ikke hvordan mit syn bliver og om jeg kan læse/skrive. Vi ser. Det er en lettelse at min bekymring ikke vælges af mig. Den kommer og går som vinden blæser.

Elad

Postby Elad » Wed Nov 27, 2024 11:57 am

Der er meget klarhed her. Lad os kigge paa nogle flere aspekter af den almindelige "selv oplevelse". Husk ikke at svare intellektuelt, men kun hvad du direkte oplever.

1) Har du kontrol over opmaerksomheden?

2) Har du kontrol over kroppen?

3) Er kroppen "din krop"?

Der er kræfter i mig, der har det svært ved at opgi den persona, den maske jeg har tilkæmpet mig.
Sig mere om det.

4) Hvad tror du du kommer til at miste? Hvad bliver anderledes?

Her er en oevelse (klassisk LU oevelse saa du faar den paa engelsk, hvis du har lavet den foer, saa tag den igen, med beynder sind).

Mind labelling experience

Here is an exercise which examines the way in which the mind labels experience - it takes about 20 minutes and you will need a pen a paper.

This exercise is broken into 10 minute lots. For each 10 minute period pay attention to any bodily sensation ie is there any tightening, or any relaxing?

For the first ten minutes write down what you are experiencing right now using the word “I”.

For example: I am sitting on a chair, I am hearing a clock ticking, I am looking at a computer screen, I am feeling hungry. Get right to the point, no past or future fantasy, just a plain description of your experience right here and now.

Then for the next ten minutes continue writing down what you are experiencing but this time without using the word “I”. Just describe the experience as it is happening using verbs. For example: sitting on a chair, typing, breathing, blinking, hearing the clock. (Again, watch what is happening in the body.)

At the end of the twenty minutes compare the two ways in which the experience was labelled and answer the following four questions:

5) Is one truer than the other, and If so, which one?

6) What is here without labels?

7) Do labels affect what is actually seen, heard, felt, tasted, etc, or just describe it?

8) Did you notice any differences in the body?
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Hannah

Postby Hannah » Wed Dec 04, 2024 6:52 pm

Hej Elad.
On the road again…..

1. Jeg har ikke kontrol over opmærksomheden. Men jeg prøver.

2. Det opleves som om jeg til en vis grad har kontrol over kroppen. Men det er ikke på grund af et styrende selv.

3. Kroppen er en krop. Ikke “min” krop styret af et selv. Hvis den var min, så lavede den ikke så meget besvær som den gør på det sidste. Også her og nu.

Jeg kommer ikke til at miste noget som helst og intet bliver anderledes i min dagligdag.

Jeg laver øvelsen. Den er lærerig.

Det bliver to meget forskellige “skrifter”. Den første kan læses som en historie om et forløb, hvor den skrivende rapporterer og vurderer hvad der sker og hvad hun føler.

Den næste blir en beskrivelse af sansede øjeblikke, hvor det beskrevne holder sig til det der sker her og nu uden at vurdere det som godt eller dårligt. Den sidste øvelse stopper noget for tankevirksomhed.

Kærlig hilsen

Hannah

Elad

Postby Elad » Thu Dec 05, 2024 10:28 am

Hej Hannah, god bevaegelse...

Jeg minder igen om at svare alle spoergsmaal, og lad mig tydeliggoere: svar hvert spoergsmaal separat med nummeret. Saa det er nemmere for mig ogsaa at foelge. Saa vend tilbage til oevelsen "Mind Labeling Experience" og svar 5-8 klart hver for sig.

1. Jeg har ikke kontrol over opmærksomheden. Men jeg prøver.

9) Hvordan praecist proever du? Hvad bestaar "Jeg proever" af?

Husk, altid kun svare fra direkte observation, ikke analyse af tanker.

2. Det opleves som om jeg til en vis grad har kontrol over kroppen. Men det er ikke på grund af et styrende selv.

Du svarer paa det relative niveau. "Jeg har kontrol til at loefte haanden, men ikke til at skifte retningen i blodets stroemmen, ergo delvis kontrol over kroppen". Husk det er vi indforstaade med, men det er ikke pointen her. Sig til hvis det ikke er klart, hvad der ikke er klart i det. Spoergsmaalet her er altid udelukkende til det absolute niveau:

10) I den direkte erfaring har du nogen som helst kontrol over kroppen? Observer haanden loefte nogle gange. Er der noget selv der har kontrol over hvordan den goer det?

3. Kroppen er en krop. Ikke “min” krop styret af et selv.

Yes

Hvis den var min, så lavede den ikke så meget besvær som den gør på det sidste. Også her og nu.

Tell me about it....

Jeg kommer ikke til at miste noget som helst og intet bliver anderledes i min dagligdag.

Jeg laver øvelsen. Den er lærerig.

Jofi

Det bliver to meget forskellige “skrifter”. Den første kan læses som en historie om et forløb, hvor den skrivende rapporterer og vurderer hvad der sker og hvad hun føler.

Den næste blir en beskrivelse af sansede øjeblikke, hvor det beskrevne holder sig til det der sker her og nu uden at vurdere det som godt eller dårligt. Den sidste øvelse stopper noget for tankevirksomhed.

Fine og hjaelpsomme observationer. Lav oevelsen en gang til og svar hvert spoergsmaal klart for sig, med numre.
With love,
Elad

- Kahlil Gibran

Return to “ARCHIVES”