Hi Lex,
Een soort van meer duidelijk.
Het is ineens duidelijk dat we verder kunnen in het Nederlands, hoewel het voordeel van Engels is, dat er eventueel meer gidsen mee kunnen kijken. Maar misschien biedt Nederlands een ander perspectief en dat is waar het allemaal om gaat: Een ander perspectief.
haha...ik had nog geen eens door dat ik in nederlands schreef...
Ik schreef in Engels omdat ik toen ik 24 was ging reizen en heb daarna 20 jaar In Engeland heb gewoond...hence is mijn Engels veel beter dan mijn Nederlands. Heb eigenlijk bijna alleen Engels gesproken.
Ik vind het makkelijker om in Engels door te gaan maar als je denkt het beter in Nederlands is, zal ik mijn best doen ( maar vergeef mijn fouten...)
oceaan in een druppel
mooi gezegd, dat hou ik mischien wel als een naam of mantra
Beetje vaag. Kun je aangeven wat er veranderd is? Wat je nu anders ziet? Wat duidelijker is geworden?
Het was een ervaring dat ik het las en duidelijk zag wat er stond, terwijl ik het eerst een paar keer las maar het was alsof ik de woorden niet opnam. Net of er een soort mist tussen zat, tussen the woorden en mijn hoofd. Nu zie ik duidelijk dat ik al lang aware ben van presence. Ik dacht ook dat ik presence was... Het is wel iets waar ik vaker en vaker bewust van ben. De senses ook en hoe ik die ervaar in presence als een soort ripple effect... .
Het is nu duidelijk dat ik in de gedachten constant denk dat er een ik is. En daar het meest in vast zit zeg maar.
Het is duidelijker wat dit process is en ik voel me meer open zou ik zeggen. ( minder stubborn in Engels )
Vandaag merkte ik in het zwembad dat als ik even niet dacht..en gewoon het water voelde en de zon..het een veel fijnere ervaring was dan met de gedachten erbij. ( ik snap natuurlijk wel dat gedachten blijven, maar er is minder negatief commentaar)
Het is wel de bedoeling dat je de intentie hebt om een vinger omhoog te doen. En dan te kijken wanneer dat gebeurt en welke vinger en vooral kijken wat het veroorzaakt. Doe de oefening nog eens.
Met de intentie, gaat er een vinger omhoog. De gedachte over de vinger komt na dat de vinger omhoog ging. Er is een ervaring ervan, een gevoel van vinger gaat omhoog.
It seems, maar is het zo? Is het de gedachte die dat veroorzaakt of gaat de gedachte gepaard met de handeling? Is er altijd een gedachte of komt de handeling soms spontaan "uit het niets". Als er een gedachte is, verschijnt die voor, na of tijdens de handeling?
Als ik de intentie zet om een vinger omhoog te doen gebeurt dat. Het is niet de gedachte die het veroorzaakt want ik kan ook denken -vinger omhoog, vinger omhoog en dan gebeurt er niks..want er is geen will of intentie, alleen een losse gedachte.
En er gebeuren vaak dingen uit het niets, zoals ik draai me hoofd even...maar dacht dat niet eerst. Het gebeurde en ik zag het, en toen dacht ik het.
I is not awareness
Ik is of ik ben niet bewustzijn? Wees eerlijk.
Ik weet niet zeker dat ik dit begrijp in Nederlands...bedoel je- ik is niet bewustzijn? en tweede vraag - ik ben niet bewustzijn ?
Ik is niet bewustzijn - het lijkt mij dat alles in bewustzijn is..maar dat het ik als een alleenstaand deel niet bewustzijn is, nee. Meer dat het lijkt in gedachten te bestaan maar als je dat ik zoekt vindt je het niet. Toch kan je het ervaren alsof het echt is door gedachten en emoties die volgen. (identification)
Ik ben niet bewustzijn - ik ben wel bewustzijn...maar daar bedoel ik niet de 'valse ik' , maar I AM.
If there is only awareness then it just seems like a conscious choice ,it just happens and I notice.
Only if there is only awareness? Is that a necessary condition, or preposition? Waarom die voorwaarde? Is er ooit iemand die een keuze maakt of gebeurt de keuze altijd spontaan? Al dan niet gevolgd door een ik-gedachte.
Well, if there was something else but awareness , that something might be able to make a choice...but as there isn't, it looks like it is how it is ( there is only awareness). Not a necessary condition, just is.
And the question if there was anyone who ever chose or does it all happen spontaneously ?
I think it does al happen by itself and a thought follows...I just notice that I don't totally believe it..Well the I doesn't anyway...and if I did believe it I thinks it would be powerless.
As you see there is a gap here...
I do feel that as a human being there is a choice as to how to respond to what is. But who choses that response, possibly the response also just arises if there were no filters.
awareness has more tools in the box
awareness really is a living, acting entity to you, isn't it?[/quote
Not sure I think it is an entity but rather god/source/energy/love that does expand/contract through experience and only can know itself through experience.
So the more experience the more it knows itself.
It is certainly aliveness and feels like the source of everything.
I mean with tools in the box that the experience I have in the body Malika expands too with the right experiences/ teachings/ knowledge/insights voor awareness to have a full Malika experience( these are the tools) . Malika being a filter through which awareness experiences itself.
In my reality this means if I go with the flow, basically just do/see/experience what arises without trying to stop/control/slow it/ ect...with the I that thinks it is separate and wants to decide if what arises is ok or not...I am just experience.
And I notice an irritation
Interesting. Weet je waarvoor? Waarover? Waarom?
Yes, an irritation from the I that is being challenged to see it doesn't exist...it pushes to drop this exercise and stop this process so it can resume control.
Het punt is dat "ik" als er geen ander in de buurt is een eigen leven is gaan leiden. Ik praat tegen mezelf, ik heb ideeën over mezelf, meestal geen erg vriendelijke, of erger: spirituele (zoals: "ik ben bewustzijn") Voor je het weet heb je een "hoger Zelf" (met een hoofdletter, uiteraard om de Goddelijkheid daarvan te benadrukken) en een lager zelf, dat niet deugt en eigenlijk weg moet, of liever nog: getransformeerd of getranscendeerd.
oh jee...dan kan ik stoppen met les geven...haha...maar ik weet wat je bedoelt , ik noemde het ook higher self eerst..maar nu source. En lager zelf, noem ik nu shadow, alleen omdat het een deel is wat je niet ziet ( beliefs, conditioning , ect...things that cloud clear seeing) ik geloof niet dat die shadow weg moet maar het helpt wel om er wat licht ( helderheid) op te schijnen zodat je bijv. ziet dat je alles bent..niet alleen delen die je wil of niet wil...
( bekend voorbeeld , priesters die kinderen molesteren omdat ze hun sexuele natuur zien als iets ongewenst...dan komt het uit in een getwiste vorm...shadow.)= denial of self as being everything (god) with all aspects.
Door dit process wat wij hier doen wordt mijn werk ook weer helder.
Ik weet niet of ik denk dat spirituele ideen nog erger zijn dan onvriendelijke gedachten over mezelf.
Heb je nu door wat bedoeld wordt met "an unmistakable sense of Aliveness"? Het duidelijke, onmiskenbare, levendige gevoel te bestaan?
Ja, dat begrijp ik en weet dat ik deze ervaar. Het gekke lijkt dat ik maar zoek en zoek in woorden maar het al lang ervaren heb...
Voor je het weet [sic] plakken daar dan weer allerlei eigenschappen en ideeën aan.
Kun je dat zien?
ja, dat kan ik zien.
Mediteer daar eens op. Neem "ik ben", "ik leef" of "ik besta" eens als mantra en kijk hoe dat voelt voorbij de woorden.
I am (Ik ben )- met deze mantra ervaar ik dat er een center is wat stil is in alles wat beweegt..daar altijd is in oneindige stilte, space en vrede.
I am alive ( ik leef)- met deze ervaar ik dat ik leef in alles.
I exist (ik besta) -mmmm...hier wordt mijn hoofd weer over actieve van...ik voel wel iets van stilte. zoiets als - I exist in exsistance...
Nou dat was een 'ride' , dank je , Malika