Ok. Kysyin jo aikaisemmin, mutta haluan että tarkkailet lisää välittömän kokemuksen pohjalta, erilaisten aktiviteettien aikana tai hiljaa istuen:
Mistä ajatukset ilmestyvät ja mihin ne katoavat?
On erittäin tärkeää olla valppaana juuri sinä hetkenä kun uusi ajatus ilmestyy. Kun se tapahtuu, sano hiljaa mielessäsi "plop". Huom. mieli voi rekisteröidä huonetta ympärilläsi ilman tuottamatta tarinoita/ajatuksia näkemästään. Katsele pehmeällä katseella, jos on helpompaa.
Mitä jos olisit teflonia, johon mikään ajatus ei jättäisi mitään jälkeä?
Tajkorin itsetutkiskeluketju. Astu peremmälle...
Re: Tajkorin itsetutkiskeluketju. Astu peremmälle...
Kokeilin ja näyttäisi, että ei pysty paikantamaan mistä ne tulee ja minne menee.
Toi kuulostaisi ihan hyvältä että ajatukset ei jättäisi mitään jälkeä.
Toi kuulostaisi ihan hyvältä että ajatukset ei jättäisi mitään jälkeä.
Voitko tehdä tuota harjoitusta "ajatus - plop" harjoitusta kunnes tuntuu omakohtaisesti siltä, että tiedät mitä tarkoitan tuolla teflon-vertauksella? Ja kerro sitten onko mikään muuttunut suhteessa ajatuksiin.Toi kuulostaisi ihan hyvältä että ajatukset ei jättäisi mitään jälkeä.
Jooh, alkaa huomaamaan entistä paremmin että ajatukset tulee ja menee, ilman että niihin on mitään kontrollia. Usein huomaa tosiaan ton teflon-vertauksen, mutta tuntuis kuitenkin että välillä on jotain kiintymystä niihin.
OK. Olisiko erillistä itseä olemassa, jos ei uskoisi "minä"-ajatukseen joka nousee tyhjästä? Ja pysyttäytyisi itse vain teflonina...
Toi olikin hyvä kysymys. Ei varmaan olisi, olenkin koittanut pysyä teflonina ja olla uskomatta ajatuksiin. Eli ois vaan yksi kokonaisuus missä jotain asioita nousee.
Mulla tuli tänään hyvä vertauskuva mieleen:
En tiedä oletko viettänyt aikaa lentokentillä, mutta siellä on nykyään jatkuvasti kuulutuksia, että laukkuja ei saa jättää ilman haltijaa hetkeksikään (epäilyttävät paketit voisivat olla esim. pommeja).
Ajatukset ovat kuin jonkun tuntemattoman henkilön tapahtumapaikkaasi jättämiä "tavaroita". Miksi tartut niihin kuin olisivat omiasi?
En tiedä oletko viettänyt aikaa lentokentillä, mutta siellä on nykyään jatkuvasti kuulutuksia, että laukkuja ei saa jättää ilman haltijaa hetkeksikään (epäilyttävät paketit voisivat olla esim. pommeja).
Ajatukset ovat kuin jonkun tuntemattoman henkilön tapahtumapaikkaasi jättämiä "tavaroita". Miksi tartut niihin kuin olisivat omiasi?
Oon aiemmin käyttänyt "kenelle nämä ajatukset ilmenevät" ja "kuka minä olen" lauseita, tuntui kuitenkin että ne unohtui välillä. Luin ton plop-meditaation itsekyselijät blogista, aloin sitä käyttämään nyt. Tuntuis nyt muutenkin hiljentyneen mieli, ei tule ajatuksia vaikka kirjoittaakin.
Hyvä. Kun katselet ajatuksia, niin myös "minä"-ajatus muiden joukossa ilmestyy katoaa jälkiä jättämättä, eikö vain? Kun "minä"-ajatus on poissa, mitä jää jäljelle suoran kokemuksen pohjalta, ilman tarinoita?
Syntyykö erillisyyden kokemus mistään muusta kuin "minä"-ajatuksesta, joka pääsee livahtamaan takaovesta sisään silloin kun emme ole valppaana?
Koska ajatukset vain tapahtuvat, ilmaantuvat, niin emme voi estää "minä"-ajatuksen ilmaantumista. Mutta mitä jos et uskoisi siihen nousevaan minä-ajatukseen? Katsoisit sitä ja sanoisit "plop", ja se myös puhkeaisi kuin saippuakupla? Tuntuuko siltä, että minuuden illuusio alkaa olemaan pian nähty sinun kohdallasi? Onko epäilyksiä? Luuraako Tajkor vielä jossain?
Syntyykö erillisyyden kokemus mistään muusta kuin "minä"-ajatuksesta, joka pääsee livahtamaan takaovesta sisään silloin kun emme ole valppaana?
Koska ajatukset vain tapahtuvat, ilmaantuvat, niin emme voi estää "minä"-ajatuksen ilmaantumista. Mutta mitä jos et uskoisi siihen nousevaan minä-ajatukseen? Katsoisit sitä ja sanoisit "plop", ja se myös puhkeaisi kuin saippuakupla? Tuntuuko siltä, että minuuden illuusio alkaa olemaan pian nähty sinun kohdallasi? Onko epäilyksiä? Luuraako Tajkor vielä jossain?
Joo, "minä"-ajatus ilmaantuu samalla tavalla kuin muutkin ajatukset, tulee hetkeksi jostain ja katoaa nopeasti. Kun "minä"-ajatus on poissa, näkymässä on kädet jotka kirjoittaa ja tietokoneen ruutu mihin ilmestyy tekstiä.
Alkaa tosiaan valjeta että ei varmaan synny erillisyyttä muusta kuin tuosta "minä"-ajatuksesta ja aiemmin olleista oletuksista.
Olen nyt koittanut tehdä tuota "plop" ja tuntuis alkavan selkeentyä minuuden illuusion näkeminen.
Alkaa tosiaan valjeta että ei varmaan synny erillisyyttä muusta kuin tuosta "minä"-ajatuksesta ja aiemmin olleista oletuksista.
Olen nyt koittanut tehdä tuota "plop" ja tuntuis alkavan selkeentyä minuuden illuusion näkeminen.
OK. Kerrotko omin samoin: Mikä 'minä' tai itse on ja miten se muodostuu?
Joo, nyt se selvis että ei ole mitään "minää", on vaan ajatuksia, mistä aiemmin muodostanut tarinan, niin että näyttänyt niin kuin ois joku "minä".
Jos minää ei ole, niin mitä jää jäljelle? Kun lasket katsetta näkökentässä kehoon, löytyykö Tajkor siitä kehosta vai onko se vain hahmo tai muoto kirkkaassa näkymässä? Hahmo, johon perhe ja ystävät ovat yhdistäneet "Tajkor"-nimilapun?
Niin se tuntuis olevan juuri hahmo, johon muut ovat yhdistäneet nimilapun.
Onko Tajkor olemassa missään muodossa? Katso kehoa näkökentässä, katso ajatuksia ja tunteita? Löytyykö Tajkoria mistään?