Kirjoitit ohjaavasi "tätä kehoa"... katsotaan sitä tarkemmin.
Kun sinulle tulee nälkä, ohjaatko sinä kehon jääkaapille vai tapahtuuko se itsestään?
Kun sinulle tulee vessahätä, ohjaatko sinä tietoisesti kehosi vessaan?
Pystytkö päättämään millä hetkellä nukahdat? Tai että ET herää vierestäsi kuuluvaan poran ääneen?
Kierrätätkö sinä vertasi tai ohjaatko sydäntäsi?
Teetkö sinä päätöksen haluta lähteä ulos?
Keksi esimerkkejä asioista,jotka luonnossa tapahtuva ilma tekijää.
Sitten keksi esimerkkejä kehossasi tai toiminnassasi tapahtuvista asioista, jotka tapahtuvat itsestään ilman että ohjaat niitä millään tavalla. Siis ilman tekijää.
Kirjoita kun olet valmis.
Iida
En pysty päättämään millä hetkellä nukahdan maatessani sängyssä. En pysty hallitsemaan verenkiertoa tai sydämen toimintaa. Mutta esimerkiksi kun nälkä tulee, niin voin päättää olla vielä menemättä jääkaapille, Tai voin päättää mennä sinne kävellen tai vaikka tanssahdellen.
Halu lähteä ulos ilmestyy minulle, mutta minä voin vielä puntaroida sen jälkeenkin, että lähdenkö vai jäänkö.. ja päättää sittenkin jäädä. Joten tuntuu, että minä teen päätöksen.
Hetkinen.. Kun tutkin ajatuksiani muutama päivä sitten, huomasin ettei minulla ole valtaa ajatukseen vaan se tapahtuu itsestään jonkin aistimuksen aikaan saamana. Enkä voi millään tietää seuraavaa ajatustani. Eli tuohon perustuen mieli reagoi väsymykseen tuottamalla useampia ajatuksia, esim. pitäisi mennä nukkumaan ja pitäisi vielä valvoa, jotta näkisin urheiluruudun. Mistä se päätös kahden välillä tulee.. Menee vähän sekavaksi.
Tuo ajatusten tarkkailu on jostakin syystä nyt vaikeaa ja tahdon juuttua ajatuksiini kiinni.
Luonnosta huomaan seuraavia asioita, jotka eivät tarvitse tekijää.
Puut kasvaa. Kasvit kasvaa..Pilvet muodostuvat itsestään.. vesi jäätyy ilman jäädyttäjää. mutta jäädyttäjä on kylläkin ilma. Tai siis vesi reagoi ilmaan. Reagoi ilman erillistä reagoiaa.. se on sen ominaisuus.
Havaintoja kehostani:
Hengitys tapahtuu itsestään ilman hengittäjää, mutta tässäkin voin päättää pidättäväni hengitystä jonkin aikaa. Eli ajatuksella on joku valta siihenkin. kynnet kasvaa ilman kasvattajaa. Samoin hiukset.
Jos ajatuksiakin tulee ilman ajattelijaa, niin mistä tulee se usko ajatuksiin, että ne kertovat minusta?
Hmmm... Jos minä on ajatuksissa, mikä minä silloin on?
Iida
Ehkä se on se joka uskoo niiden ajatusten sisältöön. Jos ajatus on samanlainen aistimus, kuin vaikka ohi ajavan auton ääni, niin miksi siihen pitää takertua..
-Jaakko