:)Voor het leven maakt het niet uit. En dat is wat waar is. De rest is verhaal. Tegengestelde belangen zijn verhalen.
Ja, dat had ik ook. Het wegvallen van ‘sociaal wenselijke zelfcensuur’. Dat alleen al kan een openbaring zijn. Interessant en bevrijdend. Bij mij is het overigens wel weer voor een deel terug gekomen. Nu je het zo zegt, daar mag ik best wel weer eens wat kritischer naar kijken 😉… ongeremdheid. Schrik … gewoon 'nee' … een molensteen minder. Wow.
Mocht je constateren dat je te maken krijgt met heftige en, in jouw ogen, liever kwijt dan rijke reactiviteit, dan kun je ook daar onderzoek naar doen. Niks zo gek, of je kunt er naar kijken :]
Kijk gewoon hoe je dat doet en hoe dat bevalt. Ik was in het begin zo enthousiast dat ik het met de hele wereld wilde delen en dat ook onbezonnen deed. Het was zo simpel! En recht voor je neus! Ik gunde dat wat ik ervoer iedereen. Tot een aantal mensen zich serieus zorgen begonnen te maken over mijn geestelijke gezondheid, zich aangevallen of bedreigd voelden en daar ook naar handelden, of zich verschrikkelijk miskend en gekwetst voelden. Als je daar geen moeite mee hebt maakt dat natuurlijk niet uit, maar ik heb zelf toen wel een stapje terug gedaan en er wat voorzichtiger en berekenender in geworden. Hoewel ik tegenwoordig het idee heb dat er steeds meer mensen zijn die dit hebben doorzien en/of soortgelijke inzichten hebben of hebben gehad. Ik kom er in ieder geval best veel tegen. Op de meest uiteenlopende plaatsen. Ik deel het nog steeds af en toe wel gewoon. Meer of minder gedetailleerd. En ik merk dat het inzicht door de jaren heen ook een steeds weer net even andere plek krijgt in mijn eigen hele plaatje. Een ontwikkeling waar ik erg van geniet.Hoe praten mensen hierover? Geen idee wat te vertellen als mensen vragen hoe het gaat.
En naast de spontane ontmoetingen met soortgelijken zijn er verschillende Facebookgroepen van Gaters en aanverwanten. Waar je kunt delen, advies vragen of verder kunt onderzoeken. LU heeft aftercare groepen, die info ga ik je aan het einde van deze uitwisseling toesturen. En je mag mij ook blijven benaderen als je tegen dingen aanloopt.
En als je het even niet weet, gewoon ‘Prima! Met jou?’ zeggen 😁
In de serie ‘Kijk gewoon hoe je dat doet en hoe dat bevalt’, doe de volgende oefening eens:
Kijk met je ogen naar wat er gebeurt.
Til één van je handen op. Maakt niet uit welke.
Beweeg de hand naar rechts. Beweeg 'm dan naar links.
Heeft een 'zelf', of ‘iets’ gekozen welke hand werd opgetild? Of ging één van de handen gewoon omhoog?
Heeft een 'zelf', of ‘iets’ de handen naar links en rechts bewogen? Of bewoog de hand gewoon?
Plaats beide handen op de tafel, handpalmen naar beneden. Straks moet één van de handen in de lucht getild worden, terwijl de andere op z'n plek blijft.
Kijk, zodra de handen op de tafel liggen, of het mogelijk is om het exacte moment waar te nemen waarop de keuze wordt gemaakt één van de armen omhoog te tillen, het zogenaamde 'keuze-moment'.
Probeer het en zie wat er gebeurt.
Tik met twee of drie vingers op het been. Tik, tik, tik. Houd vervolgens de vingers in de aanslag klaar om opnieuw te tikken. Wachtend in de lucht tot er een commando komt om te tikken.
Terwijl je naar de vingers kijkt, weet je niet wanneer ze precies zullen gaan tikken. In feite kan de gedachte "tik nu" heel vrolijk opduiken terwijl de vingers toch in de lucht blijven.
Kijk of je het moment kunt opmerken waarop het juiste commando is gegeven en waar het dan precies vandaan is gekomen zodat de vingers niets anders kunnen dan gehoorzamen. Merk op dat andere commando's om te tikken kunnen worden gegeven zonder dat ze invloed op de vingers hebben, waardoor ze in de lucht blijven.
Is het waar dat er in DE niets is dat de vingers afdwingt te gaan tikken?
Wat zorgt ervoor dat de vinger gaan tikken? Iets?
Hoe werkt dat met ‘praten’ en ‘dingen zeggen’? Is er iets dat bepaalt wat wel en wat niet gezegd wordt? En wanneer iets wel of niet gezegd wordt? En op wat voor manier? En tegen wie wel of niet?
Bij pijn ben jij je lichaam, zonder pijn niet? Hoe werkt dat precies?momo schreef:throughout schreef:Ben jij je lichaam?Bij pijn wel ja.
Wanneer zijn jij en anderen niet een? En waar is dan precies de scheidslijn? Wat is de Directe Ervaring van ‘anderen’?momo schreef:throughout schreef:Waar is de scheidslijn tussen jou en anderen?Anderen en ik zijn een. Niet altijd, wel in rust en (bijvoorbeeld) op de fiets.
Laten we deze onder de loep te leggen, zodat ze geen poten gaan zagen:Wat geloof je niet en waar heb je twijfels over?Ja, ongeloof en twijfels.
Wat bedoel je hier precies mee?Zoek naar houvast.
Denk je dat het stemmetje ooit weg gaat en nooit meer terugkomt? Denk je dat gedachten ooit ophouden te bestaan en nooit meer terugkomen?En het verlangen verlost te zijn van het stemmetje?
Wat is ‘verlangen om alles te begrijpen’ in DE?… het verlangen om alles te begrijpen? Dat is er nog. Verlangen, ja!
LiefsLiefsLiefs
Anja