Als ik het goed begrijp dan creëer ik de emotie door gedachte en sensatie niet te scheiden. Ik kan het bijna niet geloven, moet daar mee bezig zijn.Scheidt je ze niet,.......
Ja ik kan beredeneren dat er alleen gedachte en fysieke sensatie is dan, na het voorgaande. Maar als ik die emotie oproep hoe ontstaat die fysieke sensatie dan? Is dat wat de kracht van de geest genoemd wordt?Wek nog maar eens een emotie op en kijk wat er is en wat niet:
Nee, fysieke sensatie en een ik-verhaal.Is er daarbuiten nog iets te vinden wat je emotie zou noemen of waarvan je vindt dat het onderdeel van emotie is?
Ik kan er zo een ik-verhaal aan vastknopen in de zin van: waar ben ik mee bezig?Check zelf, kijk zelf! Hoe vaker je het kijkt, hoe beter je kunt zien.
Dezelfde gedachte komt vaker terug: rumineren. Is dat dezelfde? Als mijn vrouw vanavond thuis komt is zij niet dezelfde als die vanochtend wegging, in die zin kan ik zeggen het is niet dezelfde gedachte want het nu is anders.- Kun je dezelfde gedachte 2x hebben?
Het is dezelfde zin die steeds terugkeert.- Hoe weet je dat dat dezelfde gedachte is?
Als ik maar een gedachte kan hebben op enig moment, kan ik niet vergelijken. Als ik wil vergelijken dan moet ik herinneren, gedachte, en is er opnieuw niets om mee te vergelijken.
Bedoel je met volgorde en samenhang als onderdeel van de gedachte bijvoorbeeld de volgorde van de boodschappen op het lijstje waar ik aan denk?- Hoe weet je dat een gedachte 'kloppend' is, als je er maar één tegelijk kunt hebben en er niet zoiets is als volgorde & samenhang is tenzij volgorde & samenhang onderdeel is van de huidige gedachte?
Kloppend zou betekenen dat ik de gedachte kan vergelijken met een die niet kloppend is en dat kan dus niet. Dus dat zou betekenen dat ik nooit zou kunnen weten dat een gedachte kloppend is, maar 3+3 blijft 6. Ik ben doordesemd met de sensatie dat dat klopt. Is dit dan het resultaat van een fysieke sensatie? Conditionering?
Zo langzamerhand kan ik alleen nog maar zeggen dat er over gedachten niets zinnigs te zeggen valt.- Is de 'inhoud van gedachten' aantoonbaar betrouwbaar?
Dat blijft er dan over en misschien zelfs dat niet: hij is aanwezig is een constatering, gedachte, een andere dan de oorspronkelijke. Hij was aanwezig is een herinnering, …...idem.- Zou het kunnen dat het enige wat je met zekerheid over een gedachte kunt zeggen: "hij is/was aanwezig"?
Maar wat voor bezigheid is dat dan, dat denken?
Met dankbaarheid, Louis