Als ik dan kijk wat die ik is dan is dat een gevoel vergezeld met een beeld in mijn hoofd. Dat is aan te wijzen als in mijn hoofd.
Dat is dus iets wat er niet altijd is. Verschijnt en verdwijnt. Een gevoel, op zijn best een besef.
Het klopt dat ik niet altijd bewust ben van die centrum in mijn hoofd. Zodra ik er naar kijk is het aanwezig.
Het is een gevoel in mijn hoofd waar beelden bij komen. Een oefening in de App gisteren gedaan en deze ochtend
Focus on de feeling of being, that which is always here. Just stay with it for a bit. Then notice how labels arise. Can you see how thoughts are? Look at the content of thoughts. They are just labels. The tell a story. And a story is always fiction
Ik bedacht me dat dat gevoel van dat “centrum” het gevoel van zijn zou kunnen zijn. Als ik dan bij dat gevoel blijf zie ik dat de gedachten het benoemen en het beeld komt op van een lichaam. Sensaties worden benoemd als in het lichaam en het lichaam.
Het is wel zo’n vast beeld en gevoel het komt zo echt over. Het lijkt echt alsof ik dat ben. Niet zo zeer het lichaam maar als of ik daar in het lichaam woon.
Maar ik ben er niet constant bewust van. Je zou dus zeggen dat het er niet constant er is. Eigenlijk bestaat er helemaal niets wat constant is en er altijd is. Alles komt en gaat. er zijn dingen die terug lijken te komen elke keer en dat lijkt dan precies het zelfde te zijn. Toch is zelfs dat vaak (of altijd) maar de vraag en lijken ideeën en gedachten het “ding” het als hetzelfde te labelen terwijl er minimaal hele kleine dingen anders zijn.
De maan lijkt altijd terug te keren maar die maan is in essentie nooit het zelfde. Het lichaam lijkt ook een statisch iets maar is elke dag anders, elk moment anders.
Is er iets wat je "ik" kunt noemen wat blijvend, constant is?
Ik weet het niet, er lijkt geen constante te zijn.
Er is een doorlopend verhaal over een Auke. En dat verhaal is er. Daar kan ik niet omheen. Het lichaam is er ook. Omgeving, omstandigheden. Allen niet een blijvend, onveranderlijk iets.
Het is zo’n standaard configuratie dat denken en het geloven in een zelf, het serieus nemen van die gedachten.
Ik schreef als eens
Mind blowing eigenlijk, maakt je gedachten totaal onbruikbaar voor onderzoek...
Wellicht is het zelfs onmogelijk om dit te veranderen. "He jij daar, stop eens met het geloven van je gedachten, met het geloven in een zelf”! Absurd als er niemand is die stuurt.
Wat bepaalt wat het lichaam doet? Heeft het lichaam een bestuurder? Is dat "ik in mijn hoofd" de bestuurder van het lichaam?
Ik heb nog al wat oordelen over mijn handelen. Ik ben lui, ongeconcentreerd en totaal ongedisciplineerd. Wat ik ook doe, probeer, het lijkt maar niet te lukken om min leven te besturen...