Inzicht hebben en depressief zijn kan voor mij niet samen gaan. Voor mij is depressiviteit het geloof in bepaalde gedachten. Als ik besef dat deze gedachten niet waar zijn, dan is er geen depressie. Bij jou werkt dat blijkbaar anders.Dat ken ik. Ik noem dat de negatieve kant van de Power of Now. Het leven is shit, was altijd shit en zal altijd shit blijven. Dat is dus zo'n gedachte die zich opdringt en die ik niet geloof, omdat ik ook tijdens een depressie besef dat het niet waar is, al voelt het heel erg waar op dat moment. Dat heeft echter weinig met het inzicht te maken, al heeft dat wellicht iets geholpen. Ik heb veel minder depressies dan vroeger, maar dat kan ook gewoon de leeftijd zijn. Wie zal het zeggen.
Dit kan ik niet volgen. Ik kan geen relatie zien tussen het geloof in gedachten en mazelen.Verwacht je dat de afwezigheid van een kern zien depressies zal oplossen? Dat is net zoiets als verwachten dat het geloof in Sinterklaas doorzien je zal genezen van de mazelen.
Wat bedoel je met 'gezien' ? Waar het bji mij gaat wringen is het volgende: Er wordt verondersteld dat er geen centrum van controle of waarneming is. Toch zie ik hier van alles gecontroleerd worden, bijvoorbeeld dat mijn pijn dragelijk wordt, of dat ik mijn gedachten liever niet serieus neem.Dat heb ik al uitgelegd: Dat iets duidelijk wordt dat voorheen niet duidelijk was. In dit geval dat er geen centrum van controle of waarneming is. Heb je dat werkelijk gezien? Of is het een conclusie?
Hoe ervaar je jezelf nu? Wat ben je? Waar ben je?
Ik zou dan kunnen zeggen, ja dat is dan wel zo, maar het wordt allemaal gezien, de controle wordt gezien, de poging om de pijn dragelijk te maken wordt gezien, de pogingen om mijn gedachten niet serieus te nemen worden gezien. Bij mij is het zo als ik met die eerder genoemde zakenbezig ben, de controle dus, er niet gelijktijdig die controle gezien wordt. Bij een razende woede bijvoorbeeld kan ik ook niet gelijktijdig woedend zijn en de woede zien. Ik kan alleen maar helemaal die woede zijn. Waar is op dat moment het inzicht gebleven?
En als dat inzicht er dan niet is, is er dan sprak van 'gezien' of van 'conclusie'. Is er alleen sprake van 'gezien' als het inzicht mij de hele dag door begeleidt? Ik ben het inzicht een groot gedeelte van de dag kwijt.