Hoi Peterus,
Als je het vervelend vind dat Engels, dan vertaal ik het even voor je
Engels is geen probleem..
Can it be known how tall the body is?
nee..
Does the body have a weight or a volume?
nope
Is there a boundary between the body and the ground?
Can you feel where the body ends?
kan geen verschil merken..
Do you have control over this body?
nee 't gebeurd.. sensaties komen en gaan. gedachten komen en gaan. nog steeds wel een idee van 'iets' wat dat waarneemt.. waar bevind zich dat? wat is het wat waarneemt?
Can you locate a mind?
wat is dat 'de mind'.. gewaarzijn, bewust zijn? wat is anders dan gedachten?
Can you feel your ears?
Zijn ze kouder dan andere delen van mijn hoofd.. Ik 'plaats' mijn oren aan mijn hoofd omdat ik weet dat ze daar horen! (hoe poetisch..)
Does the body hear? Or is there hearing?
Er is horen.. De computer zoemt. en een gedachte 'het is de computer' die zoemt. Er is niks wat hoort. Het is de gedachte die dat aangeeft..
In direct experience does the body have a shape or a form?
in direct experience is er enkel horen, zien, voelen, denken of is het waarnemen? Geen vorm.. geen 'ding'.
Is there an inside or outside?
Ik maak er binnen en buiten van met een gedachte.. Of beredeneer ik dit nu ook met mijn 'mind' Op een gegeven moment weet ik het niet meer of ik het denk, construeer of direct 'zie'.. Zeker in combinatie met typen en 'het' in woorden gieten maakt het super ingewikkeld..
What does the body consist of in direct experience?
sensaties, gedachten en substantie (vlees, botten en alles).. De sense of Aliveness.. wat is dat dan!?
Are you this body?
Ja en nee..
It sounds that you have an idea that one can pop in and out of self?
Ja dat klopt wel.. dat ik het zo probeer handen en voeten te geven.. lettelijk.. Als ik er beter op let dan werkt het niet zo.. maar het is zo lekker makkelijk en vertrouwd als ik met iets bezig ben te denken dat 'ik' het doe. Dat 'ik weet wat de volgende handeling is. Dat 'ik' weet waarom ik iet doe of denk. Het vereist nogal wat oefening en telkens alert zijn.. o, ik doe t weer.. hoeft niet.. ik hoef niet de gedachte erover te plakken.. Het is echt oefenen om het te herkennen. Als een verslaving.. steeds meer gewend raken aan de situatie om dat bepaalde gedrag niet meer te doen.
Does that mean that self comes into existence?
Zo lijkt het wel. Elk zintuig komt tot leven telkens als het wordt 'aangesproken'. Geluiden zijn er de hele tijd en ik hoor het niet allemaal.. sommige geluiden gaan ook langs me heen.. Er is een geluid en er is bewustzijn. En dan meestal plak ik er een gedachte overheen: het is de wasmachine of een vogel. Is het mogelijk om van twee dingen te gelijk me bewust te worden? Of kan maar een zintuig tegelijk op de voorgrond zijn.
Or that some unpleasant feelings arise?
O jeetje.. gevoel.. dat is nog weer wat anders dan sensatie en gedachte. waar huist dat dan. Hoe past dat in het plaatje. Logischer wijs begrijp ik dat er een sensatie is of een gedachte met als gevolg een gevoel. of is het andersom..
What do these feelings happen to?
Ze komen op en gaan.. Zoals je zegt.. De mineur stemming komt en gaat ook weer.. als golven in de zee..
Thoughts about thoughts about thoughts. Can you see that?
Droste effect.. waar in het plaatje is het begin!!
Dank voor de link naar t artikel. Dat is helder en ik kan het volgen.. maar 'zien' is toch nog wat anders.. steeds.. het is een proces van 'ontdoen'.. meer en vaker momenten van direct ervaren.. Ik merk wel verschil maar nog niet zo kristal helder dat ik het zou kunnen verwoorden.. zie ook dat ik mezelf tegenspreek.. samen met dat er meer vragen komen dan antwoorden..
groetjes
Lien