•
9-7-2015 11:22
Ton Haarmans
Je ziet het of je ziet het niet: ik kan iets begrijpen met mijn verstand, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het integraal begrepen heb. Het dringt niet door. Kan ook dat ik meer verwacht van het zien...
Ik verwacht van 'het' te zien ook dat het opluchting brengt, maar er gebeurt gewoon niks...
Snap je nu wat ik bedoel?
•
9-7-2015 11:33
Peter Van De Griendt
Dat is inderdaad een verwachting. Haha "er gebeurt gewoon niks...". Er gebeurt inderdaad niks! Bij mij brak er iets door toen iemand ooit tegen me zei: "er gaat nooit niks gebeuren". ik was alleen maar aan het wachten
•
9-7-2015 11:35
Ton Haarmans
ja, ik zie dat er verwachting is mbt het 'zien'...
ik heb te veel gelzen over awakening en verlichting en zelf-realisatie en wat dat allemaal teweeg brengt. Best moeilijk om me daarvan te ontdoen...
•
9-7-2015 11:37
Peter Van De Griendt
het is voor iedereen gewoon anders... het heeft geen enkele zin verlichtingservaringen te gaan vergelijken
voor sommigen is het heel rustig, voor anderen een explosie
•
9-7-2015 11:39
Ton Haarmans
ja, ik besef dat, maar wat betekent het dan dat ik begrijp dat er geen zelf is en dat deze letters gewoon getypt worden. Zie ik het nu of niet? Ik weet het niet meer
•
9-7-2015 11:39
Peter Van De Griendt
die hele heftige verlichtingservaringen worden wel eens in verband gebracht met een herseninfarct
•
9-7-2015 11:40
Ton Haarmans
ik heb al zo vaak gehoord en gelezen dat er geen zelf is. Ik begrijp het ook volkomen op een intellectueel nivo en toch heb ik het gevoel dat dit niet genoeg is
I am not 'done' zoals het heet
•
9-7-2015 11:42
Peter Van De Griendt
in jouw geval denk ik dat je angstigheid ook in de weg zit. stiekem hoop je dat verlichting je angst gaat oplossen. maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Krishnamurti had last van depressiviteit om maar eens iets te noemen
kan je die pagina eens lezen die ik aanraadde in mijn laatste post?
•
9-7-2015 11:43
Ton Haarmans
ok zal ik doen!
•
9-7-2015 11:51
Ton Haarmans
ik heb het gelezen. Ik heb wat tijd nodig om dit te laten inwerken, ok?
Blijkbaar gebeurt het niet vaak dat ik echt bang ben...
•
12-7-2015 14:00
Peter Van De Griendt
Dat is mooi dan
•
12-7-2015 14:02
Ton Haarmans
Hoe gaat dit nu verder Peter? Ik ben nog steeds niet zeker of ik het wel zie...
misschien is het enkel een kwestie van gewenning
gewoon zo veel mogelijk stilstaan bij wat ik in feite zie
dat is in feite mijn 'practice' al een tijdje
•
12-7-2015 14:49
Peter Van De Griendt
Als ik zeg: stel je bent een olifant. Dan gaat je dat lukken. Mensen kunnen zich voorstellen. Als ik zeg: stel je bent een ik, een jij. Dan kan je dat ook. Sterker nog, omdat je dat zo vaak vertelt is, doe je dat voortdurend.
Je bent echter olifant noch een ik. En dat weet je zeg je.
"Ja maar ik voel dat ik een olifant ben"! Ja, leuk, maar ben je het dan ook?
•
12-7-2015 14:58
Ton Haarmans
ehhh, ik heb me duidelijk laten aanpraten dat ik een ik heb/ben. Meestal geloof ik het ook nog; maar langzaam dringt het door dat dit gewoon niet waar is.
het moet wennen blijkbaar
•
12-7-2015 15:00
Peter Van De Griendt
Haha, je bent geen ik, maar een olifant!
• 16 juli
•
20-7-2015 16:52
Ton Haarmans
Ik heb er nog wel verder over nagedacht. Ik heb sterk de indruk dat 'ik' gelocaliseerd is in een punt ergens achter mijn ogen. Daardoor kijk ik naar 'buiten', wat niet ik is. Wat dat ik dan is weet ik niet. Het is bewust en observeert.
hopelijk kun je hier iets mee?
•
20-7-2015 18:22
Peter Van De Griendt
Je hebt de indruk dat ...., maar is het ook zo? Op het moment dat je je focust op die locatie, is er een beeld van een locatie. Op het moment dat je focust op een boom is er een beeld van een boom. In beide gevallen is er geen ik, maar alleen de ervaring van een sensatie. Kan Je dit checken?
Het komt neer op nauwkeurig kijken. Bij luisteren is het iets makkelijker te zien. Bij muziek is voor veel mensen sneller duidelijk dat er geen ik is. Misschien is dat bij jou ook? Maar in wezen is er geen verschil bij zien en horen: niks ikkigs aanwezig: "ik" is er alleen als je denkt. Het is een constructie in een gedachte.
•
20-7-2015 18:59
Ton Haarmans
je hebt gelijk. ik is er alleen als ik denk. Zonder denken is er alleen maar gebeuren. De dingen gebeuren. En that's it En ik blijf maar denken
•
20-7-2015 19:02
Peter Van De Griendt
Denken gebeurt ook
•
20-7-2015 19:04
Ton Haarmans
idd!
•
20-7-2015 19:09
Peter Van De Griendt
Dus er is alleen maar gebeuren
Met verschillende inhoud steeds
•
20-7-2015 19:09
Ton Haarmans
ja
•
20-7-2015 19:17
Peter Van De Griendt
Geen ik
•
20-7-2015 21:09
Ton Haarmans
nee, niet echt. En nu? Koffie zetten natuurlijk. tot later!
•
29-7-2015 14:56
Ton Haarmans
Hey Peter. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het (nu nog) gratis boekje 'Enlightenment made easy' van David Parrish (
http://www.amazon.com/gp/product/B012HF ... entries*=0)
Enlightenment Made Easy: Discovering The Obvious
This is a book that provides the reader with an opportunity to experience a direct perception of what is commonly referred to as enlightenment, particularly in the Zen tradition. Further this book provides elaboration on the concept of enlightenment and answers some of the common questions about ...
•
29-7-2015 15:00
Ton Haarmans
Dit deed het kwartje vallen of eigenlijk kwam ik er achter dat het kwartje al een tijdje was gevallen, maar er waren gedachten die dit betwijfelden. Ik weet nu dat ik altijd kan teruggaan naar mijn natuurlijke toestand: een bewuste openheid of ruimte waarin de hele boel zich afspeelt, inclusief ik-gedachten.
•
29-7-2015 15:05
Ton Haarmans
Ik besef ook dat het hiermee pas begint. Ik heb veel aan een stuk dat Scott Kiloby geschreven heeft:
http://livinginquiries.com/how-to-drop- ... -the-body/
How to Drop Identification with the Body - The Living Inquiries
By Scott Kiloby When I used to read the spiritual traditions that put forth the instruction to reach “no thought” or “no mind” it seemed like an …
•
29-7-2015 15:07
Ton Haarmans
Ik voel dat er een nieuw avontuur begonnen is. Nooit gedacht dat ontwaken een keuze is die telkens opnieuw gemaakt moet en kan worden!
•
29-7-2015 17:09
Peter Van De Griendt
Hi Ton, wat een geweldig nieuws...
Dat "drop the identification" ga ik binnenkort bekijken, die andere kan ik niet lezen, omdat ik moet inloggen en het lukt me niet dat boekje te voorschijn te toveren (heb jij het in pdf?)
Voor iedereen is er een ander kwartje of woord/gebaar/geur/gevoel. Laat we weten hoe het gaat. Ik kan je wel introduceren (na wat final questions) bij LU-after: de facebook groepen met meer mensen zoals jij en ik. Als je wilt tenminste....
Voor mij is het geen konstante keuze meer, maar misschien ben ik lui, haha. Er zijn veel mensen die na het gezien te hebben, toch verder willen schoonmaken. Ieder zijn eigen ding. Ik ben gewoon een beetje alleen nog.
Liefs, Peter
•
29-7-2015 18:37
Ton Haarmans
Peter, ik kan je wel het kindle-bestand sturen. Moet je zelf even de gratis Kindle-reader downloaden...