Opas hakusessa.

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Petteri

Opas hakusessa.

Postby Petteri » Sun Jan 06, 2013 9:20 pm

Hei! Olen 21 v. nuori mies ja henkinen etsijä. Tullut oltua näiden asioiden parissa varmaankin jo pikkusen yli kaksi vuotta. Nyt aivan viime aikoina on tullut käsille omien uskomusten kyseenalaistaminen. Olen huomannut kuinka vähän uskomuksistani perustuu tietoon. Harha on ehkä osittain kadonnut, mutta luulen, että sisälläni on piiloutunut edelleen uskomuksia/harhoja minuudesta. En tiedä onko enempää oleellista kerrottavaa, kysykää ihmeessä mikäli haluatte, jotain tietää lisää! Muutamia ketjuja vapautumisesta olen selannut pintapuolisesti ja päädyin siihen, että haluan nähdä harhojeni läpi, mikäli se tätä kautta on mahdollista.

Kiitos jo etukäteen.

kilppuli

Re: Opas hakusessa.

Postby kilppuli » Tue Jan 08, 2013 7:42 am

Moikka , toimin mielelläni oppaanasi!

Täällä LU:ssa aloitamme nämä dialogit käymällä muutama perusasiaa läpi alkajaisiksi. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:

Vastaat kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.
Voitko luvata, että jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.
Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos kuulostavat, voidaan aloittaa.

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?

Petteri

Postby Petteri » Tue Jan 08, 2013 2:30 pm

Hei! Uskon pystyväni sitoutumaan näihin odotuksiin.

Olen ollut henkinen etsijä enemmän ja vähemmän intensiivisesti sen parisen vuotta. Nyt viime aikoina tuntunut, että halu "päästä perille" on kasvanut entisestään. Tuo minuuden fiktion läpinäkeminen tuntuu aika keskeiseltä tässä kaikessa. Odotan siis, että menettäisin täysin uskon "minään". Muutokset mitä olen uskonut liittyvän vapautumiseen on pelkojen ja halujen vaimentuminen/päättyminen. Ehkä toivon/odotan myös, että nauttisin enemmän elämästä itsestään, ilman riippuvuutta hetkellisistä ilmiöistä. Huomaan, että välillä on vaikeaa olla tekemättä mitään ja istua esimerkiksi vain hiljaa. Herkästi pakenen "tyhjiä hetkiä" esimerkiksi nettiin. Odotan, ehkä myös, että keksisin minkälainen työ soveltuisi minulle ja mikä olisi harmoniassa kokonaisuuden kanssa.

Vaikka sainkin tuohon vähän listaa asioista mitä odotan, niin ulkoisia muutoksia en odota niinkään paljon. Enemmänkin muutokset sisälläni olisi toivottuja. Niinkuin jo mainitsin peloista ja haluista vapautuminen tuntuu keskeiseltä.

Tässä tällä kertaa. Kysy jos jotain vielä jäi "auki".

kilppuli

Postby kilppuli » Tue Jan 08, 2013 4:00 pm

Olen ollut henkinen etsijä enemmän ja vähemmän intensiivisesti sen parisen vuotta. Nyt viime aikoina tuntunut, että halu "päästä perille" on kasvanut entisestään. Tuo minuuden fiktion läpinäkeminen tuntuu aika keskeiseltä tässä kaikessa. Odotan siis, että menettäisin täysin uskon "minään". Muutokset mitä olen uskonut liittyvän vapautumiseen on pelkojen ja halujen vaimentuminen/päättyminen. Ehkä toivon/odotan myös, että nauttisin enemmän elämästä itsestään, ilman riippuvuutta hetkellisistä ilmiöistä. Huomaan, että välillä on vaikeaa olla tekemättä mitään ja istua esimerkiksi vain hiljaa. Herkästi pakenen "tyhjiä hetkiä" esimerkiksi nettiin. Odotan, ehkä myös, että keksisin minkälainen työ soveltuisi minulle ja mikä olisi harmoniassa kokonaisuuden kanssa.
Vaikka sainkin tuohon vähän listaa asioista mitä odotan, niin ulkoisia muutoksia en odota niinkään paljon. Enemmänkin muutokset sisälläni olisi toivottuja. Niinkuin jo mainitsin peloista ja haluista vapautuminen tuntuu keskeiseltä.
Kiitos vastauksistasi ja että avasti tarkemmin odotuksiasi. Unohdetaan kuitenkin odotukset hetkeksi, ja tutkitaan mielummin suoraan mikä on totta ja miten asiat tapahtuvat. Palataan myös tunteisiin ja pelkoon vähän myöhemmin.
Jos jossain vaiheessa tätä prosessia nousee vahvoja tunteita, tms. kerro niistä ja mistä tahansa joka tuntuu prosessin suhteen oleelliselta.

Voisit aloittaa tutkimalla ajatuksia.

Mistä ajatukset tulevat?
Minne ne menevät?
Voitko valita seuraavan ajatuksen?
Onko ajatukset totta?

Kirjoittele mitä huomaat kokemuksessasi.

Petteri

Postby Petteri » Wed Jan 09, 2013 12:33 pm

Kiitos vastauksistasi ja että avasti tarkemmin odotuksiasi. Unohdetaan kuitenkin odotukset hetkeksi, ja tutkitaan mielummin suoraan mikä on totta ja miten asiat tapahtuvat. Palataan myös tunteisiin ja pelkoon vähän myöhemmin.
Jos jossain vaiheessa tätä prosessia nousee vahvoja tunteita, tms. kerro niistä ja mistä tahansa joka tuntuu prosessin suhteen oleelliselta.

Voisit aloittaa tutkimalla ajatuksia.

Mistä ajatukset tulevat?
Minne ne menevät?
Voitko valita seuraavan ajatuksen?
Onko ajatukset totta?

Kirjoittele mitä huomaat kokemuksessasi.
Ok.

En voi sanoa näkeväni ajatusten tulevan mistään konkreettisesta "paikasta". Tuntuu, että ajatukset tulevat hiljaisuudesta/tyhjyydestä ja ilmestyvät vain kokemukseeni. Ajatukset myös vain katoavat, en näe mitään yhtä paikkaa niitäkään seuraamalla minne ne menevät.

Yrittäessäni valita seuraavaa ajatusta, valitsemisestakin tulee ajatus. Vaikuttaa siltä, että en. Toisaalta mietin, että jos suuntaan huomioni johonkin tiettyyn asiaan siitä saattaa herätä tietynlaisia ajatuksia. Vieressäni on lasi, jos katson sitä niin ainakin tällä hetkellä katsoessani lasia mieleeni nousee ajatus "lasi". Ehkä toisessa tilanteessa missä mieli olisi erilaisessa tilassa niin voisi olla, että kyseistä ajatusta ei heräisi. Toisaalta myös vaatiiko huomion suuntaaminen ajatuksen, siitä en ole aivan varma.

Kun kysyt onko ajatukset totta niin pyytäisin tarkennusta sanalle "totta". Onko totta sellaista mikä on ikuista ja pysyvää vai minulle totta vai miten? Mietin, että mitä on minulle totta. En voi ainakaan väittää, etten havaitsisi ajatuksia. Ajatusten olemassaoloa en voi näyttää kenellekkään muulle. Kuitenkaan en pysty ajatuksilla kuvailemaan tämän hetkistä havaintoani kovin tarkasti. Myöskään ajatus menneestä tai tulevasta ei ole ikinä niin elävä kuin nykyhetki. Ajatukseni koostuu hyvin pitkälle sanoista ja mielikuvista. Sanat olen oppinut muilta. Mielikuvat ovat jollain tasolla visuaalisia, mutta eivät yhtä eläviä ja selkeitä kun ympäristöni ja olemukseni nyt. Ajatusten luonne on myös hyvin hetkellinen ne tulee ja menee. Kuitenkin tuntuu vaikealta kieltää ajatusten olemassaoloa koska kuitenkin havaitsen ne. Onko se riittävä kriteeri, että ne ovat totta?

kilppuli

Postby kilppuli » Wed Jan 09, 2013 3:44 pm

Kun kysyt onko ajatukset totta niin pyytäisin tarkennusta sanalle "totta". Onko totta sellaista mikä on ikuista ja pysyvää vai minulle totta vai miten? Mietin, että mitä on minulle totta. En voi ainakaan väittää, etten havaitsisi ajatuksia. Ajatusten olemassaoloa en voi näyttää kenellekkään muulle. Kuitenkaan en pysty ajatuksilla kuvailemaan tämän hetkistä havaintoani kovin tarkasti. Myöskään ajatus menneestä tai tulevasta ei ole ikinä niin elävä kuin nykyhetki. Ajatukseni koostuu hyvin pitkälle sanoista ja mielikuvista. Sanat olen oppinut muilta. Mielikuvat ovat jollain tasolla visuaalisia, mutta eivät yhtä eläviä ja selkeitä kun ympäristöni ja olemukseni nyt. Ajatusten luonne on myös hyvin hetkellinen ne tulee ja menee. Kuitenkin tuntuu vaikealta kieltää ajatusten olemassaoloa koska kuitenkin havaitsen ne. Onko se riittävä kriteeri, että ne ovat totta?
Kiitos. Hyvää kokemista ja pohdintaa!

Totta on juurikin se että ajattelua tapahtuu.Hyvin sanottu että ajatusten luonne on hetkellinen. Tulevat ja menevät itsestään. Onko minä mitään muuta kuin ajatus? Voiko ajatus tehdä mitään? Voiko ajatus ajatella toisia ajatuksia, vai tapahtuvatko ajatukset vain, ilman että ne tapahtuvat kenellekään? Missä on Petteri?

kilppuli

Postby kilppuli » Wed Jan 09, 2013 4:00 pm

Myöskään ajatus menneestä tai tulevasta ei ole ikinä niin elävä kuin nykyhetki. Ajatukseni koostuu hyvin pitkälle sanoista ja mielikuvista. Sanat olen oppinut muilta. Mielikuvat ovat jollain tasolla visuaalisia, mutta eivät yhtä eläviä ja selkeitä kun ympäristöni ja olemukseni nyt.
Jep, mennyttä ja tulevaa voi ainoastaan kuvitella tai ajatella. Kokeile nostaa kättä eilen. Kokeile nostaa kättä huomenna. Nosta kättä nyt! Ero on iso.
Ajatukset siis koostuvat kokemuksesi mukaan sanoista ja mielikuvista. Kertovatko sanat ja mielikuvat todellisuudesta mitään?

Petteri

Postby Petteri » Wed Jan 09, 2013 5:11 pm

Totta on juurikin se että ajattelua tapahtuu.Hyvin sanottu että ajatusten luonne on hetkellinen. Tulevat ja menevät itsestään. Onko minä mitään muuta kuin ajatus? Voiko ajatus tehdä mitään? Voiko ajatus ajatella toisia ajatuksia, vai tapahtuvatko ajatukset vain, ilman että ne tapahtuvat kenellekään? Missä on Petteri?
Sana minä, ei ole muuta kuin kirjaimia ja ajatus. Silti ilman jonkinlaista "minää" tuntuu vaikealta ymmärtää mikä on se havaitsemisen kenttä mikä ympärilläni on ja mikä vaikuttaa saavan alkunsa aisteistani. Myös huomaan antavani ruumilleni nimen minä ja pitäväni sitä "omanani". Ajatus ei voi tehdä mitään. Ajatus voi kuitenkin aiheuttaa toimintaa? Ajatus ei myöskään mielestäni voi ajatella toisia ajatuksia. Ainoastaan ajatus vaihtuu ajatukseksi. Koska tuntuu, että ajatukset ilmestyvät havaintokenttääni niin tuntuu, että ne tapahtuu minulle, sillä kukaan muu ei niitä havaitse. Se tietysti onko muilla ihmisillä omia tietoisuuksiansa niin sitä en voi varmuudella sanoa, koska voin havaita vain oman kokemuskenttäni.
Jep, mennyttä ja tulevaa voi ainoastaan kuvitella tai ajatella. Kokeile nostaa kättä eilen. Kokeile nostaa kättä huomenna. Nosta kättä nyt! Ero on iso.
Ajatukset siis koostuvat kokemuksesi mukaan sanoista ja mielikuvista. Kertovatko sanat ja mielikuvat todellisuudesta mitään?
Käsi nousee aina vain Nyt. Sanoilla ja ajatuksilla voin mielestäni välittää jotain tietoa esimerkiksi, jos kertoisin sinulle että huoneeni on 5 x 5 m iso. Tietenkään se ei tuo sitä huonetta eläväksi todellisuudeksi, mutta mikäli olen mitannut nuo mitat niin todennäköisesti ne pitävät paikkaansa myöhemmin, mikäli esittelen huoneeni sinulle. Tietysti kun poistun huoneestani niin voidaan kysyä onko sitä huonetta enään olemassa kun se ei ole havaintokentässäni? Siinä suhteessa ajatukset ja sanat ovat aina tarinoita ja heijastumia.

Petteri

Postby Petteri » Wed Jan 09, 2013 5:13 pm

Tuo quote vähän epäonnistui edellisessä ja täällä ei taida edit-mahdollisuutta olla. No tuossa on kuitenkin lainauksessa vastakirjoittamani teksti.

Vielä hiukan jäi kaihertamaan käsite todellinen. Mikä tekee jonkun asian todelliseksi ja toisen ei-todelliseksi?

kilppuli

Postby kilppuli » Wed Jan 09, 2013 6:30 pm

Vielä hiukan jäi kaihertamaan käsite todellinen. Mikä tekee jonkun asian todelliseksi ja toisen ei-todelliseksi?
Niin, mikä on varmasti totta- ilman tulkintaa? Millä tavalla minä on todellinen tai epätodellinen?

Voisit seuraavaksi tutkia aistimuksia ja ns. raakadataa.

AISTIT:
-Tutki viidellä aistillasi: millaista dataa kukin aisti välittää? Löytyykö aisteista jotain, joka kertoisi minän olemassaolosta?

Vietä ainakin 10-20 minuuttia tutkien puhtaita aistimuksia.
Näkö, kuulo, tunto, haju, maku.

Keskity yhteen aistiin kerrallaan.

Todellisuus nousee suorasta havainnosta joka hetki kuin kupla vedestä. Voimme varmaksi tietää  todellisuudesta vain aistihavaintojemme kautta, ilman ajattelua.
Katso onko tämä totta?

kilppuli

Postby kilppuli » Wed Jan 09, 2013 6:37 pm

Sana minä, ei ole muuta kuin kirjaimia ja ajatus. Silti ilman jonkinlaista "minää" tuntuu vaikealta ymmärtää mikä on se havaitsemisen kenttä mikä ympärilläni on ja mikä vaikuttaa saavan alkunsa aisteistani. Myös huomaan antavani ruumilleni nimen minä ja pitäväni sitä "omanani". Ajatus ei voi tehdä mitään. Ajatus voi kuitenkin aiheuttaa toimintaa? Ajatus ei myöskään mielestäni voi ajatella toisia ajatuksia. Ainoastaan ajatus vaihtuu ajatukseksi. Koska tuntuu, että ajatukset ilmestyvät havaintokenttääni niin tuntuu, että ne tapahtuu minulle, sillä kukaan muu ei niitä havaitse. Se tietysti onko muilla ihmisillä omia tietoisuuksiansa niin sitä en voi varmuudella sanoa, koska voin havaita vain oman kokemuskenttäni.
Lapsesta astihan meille aletaan kertomaan tarinoita "minästä" joka yhdistetään kehoon. Ei ole ihme että keho tuntuu omalta. Lähempi tarkastelu sitä että keho olisi jotenkin oma ei kuitenkaan tue.

Tutki voiko ajatus aiheuttaa toimintaa? Vai onko toiminta ensin jonka ajatus rekisteröi " minun toiminnakseni"?
Tarvitsevatko aistit sinua , vai tapahtuvatko aistimukset vain?

Petteri

Postby Petteri » Thu Jan 10, 2013 12:44 pm

Niin, mikä on varmasti totta- ilman tulkintaa? Millä tavalla minä on todellinen tai epätodellinen?
Siitä olen varma, että jotain on (olemassa?). Kun yritän löytää minää niin en pysty sanomaan mitään kovinkaan kongreettista, että tämä minä olen. Se saa sen vaikuttamaan epätodelta. Mutta, jos ei ole minää niin kuka havaitsee tämän kaiken?
Voisit seuraavaksi tutkia aistimuksia ja ns. raakadataa.

AISTIT:
-Tutki viidellä aistillasi: millaista dataa kukin aisti välittää? Löytyykö aisteista jotain, joka kertoisi minän olemassaolosta?

Vietä ainakin 10-20 minuuttia tutkien puhtaita aistimuksia.
Näkö, kuulo, tunto, haju, maku.

Keskity yhteen aistiin kerrallaan.
Kuulo: Kuulen erilaisia ääniä ja jos ulkopuolisia ääniä ei kuulu kuulen jonkinlaista "taustaääntä" aina. Kuitenkaan en varsinaisesti havaitse kuin ääniä.

Maku: Makuaistimuksia riippuen siitä mitä on suussa.

Tunto: Voin tuntea halutessani koko kehon. Laittaessani käden esimerkiksi pöydälle tunnen erilaisia pintoja.

Näkö: Näen erilaisia kohteita, myös nenän silmien välissä.

Haju: Erilaisia hajuja, tunnetta nenässä "hajunystyröissä".

Havaintoja syntyy, mutta en voi löytää minää aistejen kautta.
Todellisuus nousee suorasta havainnosta joka hetki kuin kupla vedestä. Voimme varmaksi tietää todellisuudesta vain aistihavaintojemme kautta, ilman ajattelua.
Katso onko tämä totta?
Todellisin todellisuus mitä pystyn havaitsemaan tapahtuu kyllä juurikin joka hetki. Ei ikinä menneisyydessä eikä tulevaisuudessa. Todellisuus vaikuttaa siltä ettei se niinkään nousisi. Se vaikuttaa olevan koko ajan. Kyllähän se tietysti muuttuva on.

Olen miettinyt myös paljon, että antaako aistit luotettavaa tietoa, jos olenkin esimerkiksi unessa? Voiko aisteilla saavutettu tieto viimeinen totuus?
Tutki voiko ajatus aiheuttaa toimintaa? Vai onko toiminta ensin jonka ajatus rekisteröi " minun toiminnakseni"?
Tarvitsevatko aistit sinua , vai tapahtuvatko aistimukset vain?
[/quote]

Tutkittuani asiaa niin huomasin, että ainakin välillä toiminta edeltää ajatusta. Joskus kuitenkin vaikuttaa siltä, että mielessä on olemassa suunnitelma jotain tiettyä tilannetta varten. Silloin kuin keskittymiseni ei ole aisteissa niin en ole tietoinen niistä, en osaa sanoa tapahtuuko silloin aistimuksia. Ainakin kipuun reagoin silloin välittömästi. Aistien havaitsemiseen minusta tarvitaan jonkinlainen tietoisuus, joka ne havaitsee. En tiedä olenko minä se tietoisuus, mutta ainakin herkästi samaistun siihen.

Tämä tietoisuuden mysteeri voidaan jättää myös myöhemmin käsiteltäväksi, jos tuntuu, että sille on "oma aikansa" prosessissa.

kilppuli

Postby kilppuli » Thu Jan 10, 2013 1:51 pm

Kiitos vastauksista!
Siitä olen varma, että jotain on (olemassa?). Kun yritän löytää minää niin en pysty sanomaan mitään kovinkaan kongreettista, että tämä minä olen. Se saa sen vaikuttamaan epätodelta. Mutta, jos ei ole minää niin kuka havaitsee tämän kaiken?
Jotain on olemassa, varmasti. On esimerkiksi keho ja ajatuksia, tunteita . Mutta ovatko ne Petterin?
Tarvitaanko havaitsijaa? voiko olla niin, että on vain havainto, joka ei ole kenenkään?
Yhtälailla minä on epätosi kuin vaikka joulupukki. Joulupukkiakaan on hankala osoittaa tai löytää mistään, koska se on satuhahmo. Jos jotain ei voi löytää, onko se silloin olemassa muutoin kuin ajatuksena?
Havaintoja syntyy, mutta en voi löytää minää aistejen kautta.
Havaitsemista tapahtuu. Minää ei tarvittu siihenkään.

Todellisin todellisuus mitä pystyn havaitsemaan tapahtuu kyllä juurikin joka hetki. Ei ikinä menneisyydessä eikä tulevaisuudessa. Todellisuus vaikuttaa siltä ettei se niinkään nousisi. Se vaikuttaa olevan koko ajan. Kyllähän se tietysti muuttuva on.
Hyvää pohdintaa.
Se on tässä ja nyt kokoajan. Niinkuin luonnossakin kaikki saa muuttua vapaasti itsestään ilman tekijää tai kokijaa.
Meri voi olla tänään myrskyinen, vaikka se oli eilen täysin tyyni. Merellä ei ole menneisyyttä joka määrittäisi tätä hetkeä.
Olen miettinyt myös paljon, että antaako aistit luotettavaa tietoa, jos olenkin esimerkiksi unessa? Voiko aisteilla saavutettu tieto viimeinen totuus?
Aistit tuovat tietoisuuteen jotain , joka herkästi muuttuu tulkinnaksi.
Esim. Tapahtuu havainto jostakin kovasta muodosta - > mieli nimeää tämän tuoliksi.
Voit aistia mielikuvan menneisyydestä, mutta menneisyyshän ei ole enää totta kuitenkaan. Se että mielikuva nousee on totta.
Huomio nyt sitä miten mieli toimii leimasimen lailla. Ensin on kokemista, aistimista -> mieli nimeää ja tarinoi.

Tutkittuani asiaa niin huomasin, että ainakin välillä toiminta edeltää ajatusta. Joskus kuitenkin vaikuttaa siltä, että mielessä on olemassa suunnitelma jotain tiettyä tilannetta varten.
Meneekö kaikki aina suunnitelman mukaan? Mutta kyllä sitä suunnitelmia on. Voi esimerkiksi huomata ajatuksia jotka suunnittelevat kohta päiväunille menoa.Tapahtuuko näin, sen näkee sitten.
Silloin kuin keskittymiseni ei ole aisteissa niin en ole tietoinen niistä, en osaa sanoa tapahtuuko silloin aistimuksia. Ainakin kipuun reagoin silloin välittömästi. Aistien havaitsemiseen minusta tarvitaan jonkinlainen tietoisuus, joka ne havaitsee. En tiedä olenko minä se tietoisuus, mutta ainakin herkästi samaistun siihen.
Tämä tietoisuuden mysteeri voidaan jättää myös myöhemmin käsiteltäväksi, jos tuntuu, että sille on "oma aikansa" prosessissa.
Se on juurikin mysteeri se tietoisuus :) Sehän tästä eläväistä ja mielenkiintoista tekeekin.

Mitä herää jos sanon että " Sinua ei ole olemassa , eikä ole koskaan ollutkaan" ?
Kirjoita vapaasti, tunnustele lausetta.

Voisit lisäksi katsoa tämän hyvän videon: http://www.youtube.com/watch?v=U4BR19FHyHU

Petteri

Postby Petteri » Fri Jan 11, 2013 2:15 pm

Jotain on olemassa, varmasti. On esimerkiksi keho ja ajatuksia, tunteita . Mutta ovatko ne Petterin?
Tarvitaanko havaitsijaa? voiko olla niin, että on vain havainto, joka ei ole kenenkään?
Yhtälailla minä on epätosi kuin vaikka joulupukki. Joulupukkiakaan on hankala osoittaa tai löytää mistään, koska se on satuhahmo. Jos jotain ei voi löytää, onko se silloin olemassa muutoin kuin ajatuksena?
En keksi, miksei asia voisi olla niin, että on vain havainto, joka ei kuuluisi kenellekkään.
Aistit tuovat tietoisuuteen jotain , joka herkästi muuttuu tulkinnaksi.
Esim. Tapahtuu havainto jostakin kovasta muodosta - > mieli nimeää tämän tuoliksi.
Voit aistia mielikuvan menneisyydestä, mutta menneisyyshän ei ole enää totta kuitenkaan. Se että mielikuva nousee on totta.
Huomio nyt sitä miten mieli toimii leimasimen lailla. Ensin on kokemista, aistimista -> mieli nimeää ja tarinoi.
Mieli mielellään kieltämättä tarinoi ja nimeää. Sitä tapahtuu lähes jatkuvasti. Ottaessani mielen vakavasti on vaikeaa kokea puhtaasti.
Meneekö kaikki aina suunnitelman mukaan? Mutta kyllä sitä suunnitelmia on. Voi esimerkiksi huomata ajatuksia jotka suunnittelevat kohta päiväunille menoa.Tapahtuuko näin, sen näkee sitten.
Mitä tarkemmin asioita suunnittelee sitä huonommin ne melkein toteutuu. Osa toteutuu ja osa ei, mutta ei suunnitelma ole mikään tae tapahtumille.
Se on juurikin mysteeri se tietoisuus :) Sehän tästä eläväistä ja mielenkiintoista tekeekin.

Mitä herää jos sanon että " Sinua ei ole olemassa , eikä ole koskaan ollutkaan" ?
Kirjoita vapaasti, tunnustele lausetta.

Voisit lisäksi katsoa tämän hyvän videon: http://www.youtube.com/watch?v=U4BR19FHyHU
Jollain tasolla tiedän (ainakin luulen niin), että asia on näin. Kuitenkin sitä niin usein ottaa itseensä esim. Petteriin kohdistuvan kritiikin tai pitää tunteita ominansa. Vaikka älyllistä ymmärtämistä asian suhteen ehkä on, niin silti samaistuminen ainakin osittain vaikuttaa jatkuvan.

Video oli kyllä hyvä. Ymmärsin siitä mielestäni keskeisiä jutuja, pitää katsoa vielä uudestaan, että ymmärtäisin vielä paremmin. Englantini ei ole niin harjaantunut, että joka sanan ymmärtäisin kerrasta.

Mooji sanoo, että kun harhakuvat minuudesta on poistettu niin jäljelle jää kuitenkin jonkinlainen olen/minä olen tunne, sen sijasta, että olen sitä tai tätä? Ymmärsinkö oikein?

kilppuli

Postby kilppuli » Fri Jan 11, 2013 3:05 pm

En keksi, miksei asia voisi olla niin, että on vain havainto, joka ei kuuluisi kenellekkään.
Tutki tätä omakohtaisesti kaikessa rauhassa.
Mieli mielellään kieltämättä tarinoi ja nimeää. Sitä tapahtuu lähes jatkuvasti. Ottaessani mielen vakavasti on vaikeaa kokea puhtaasti.
Juuri näin. Huomioi tätä mielen nimemistä myös yhteydessä tunteisiin. Ilmenee ajatus -> mieli nimeää -> syntyy lisää ajatuksia ja emootioita yms. Valmiina on ajatusten oravanpyörä.
Entä jos annat ajatusten lipua ohitse nimeämättä sitä tai tarttumatta siihen. Huomaa tauko joka on ajatusten välissä. Mitä se tauko on, se joka odottaa ajatusta?

Jollain tasolla tiedän (ainakin luulen niin), että asia on näin. Kuitenkin sitä niin usein ottaa itseensä esim. Petteriin kohdistuvan kritiikin tai pitää tunteita ominansa. Vaikka älyllistä ymmärtämistä asian suhteen ehkä on, niin silti samaistuminen ainakin osittain vaikuttaa jatkuvan.
Tottakai tiedät :) Nyt on aika todella katsoa ja kurkistaa,ja saada siitä kokemus. Sitä tahtia mikä on sinulle hyvä, ei ole mitään kiirettä. Voit tehdä katsomisen vaikka 100 x päivässä kysyen missä on Petteri?
Voitko löytää sitä mistään?
Mikä on Petteri?
Voiko olla ettet kokisi loukkaantumista jos ajatuksessa ei olisi mitään " minua" mukana? Tutkitaan tunteita tarkemmin vielä hieman myöhemmin.

Mooji sanoo, että kun harhakuvat minuudesta on poistettu niin jäljelle jää kuitenkin jonkinlainen olen/minä olen tunne, sen sijasta, että olen sitä tai tätä? Ymmärsinkö oikein?
Jep. Tunne olemassa olosta on ehdottomasti, se ei ole vain sidottuna kehoon, ajatuksiin taikka tunteisiin.
Ajatuksia ja tunteita on edelleen.
Mikään todellinen ei katoa, vaikka lakkaisit uskomasta minän tarinaan.

Return to “Other Languages”