oppaan etsijä!

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
jaritr

oppaan etsijä!

Postby jaritr » Mon Oct 29, 2012 11:04 am

laitoin viestin että haen opasta ja nyt olen epätietoinen siitä, että odotanko vain vai onko mun tehtävä jotain erityistä päästäkseni eteenpäin? T Jari

DesertRain

Re: oppaan etsijä!

Postby DesertRain » Mon Oct 29, 2012 4:29 pm

Hei jaritr,

voin toimia oppaanasi.

Täällä LU:ssa meillä on tapana käydä muutama perusasia lävitse alkajaisiksi, jotka ovat seuraavat:

- vastaat esittämiini kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Teen kysymykset useimmiten vain viimeisimmän vastauksesi pohjalta, joten saatan kysyä samaa asiaa useamman kerran keskustelun edetessä, jos se tuntuu tarpeelliselta.

- kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.

- jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.

Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos näin on, voidaan aloittaa.

Kertoisitko aluksi rehellisesti odotuksistasi, hassuistakin sellaisista, joita sinulla on tätä prosessia ja vapautumista kohtaan? Minkälaista odotat vapautumisen olevan, miten kuvittelet sen muuttavan elämääsi jne.?

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Oct 30, 2012 2:54 pm

Kyllä olen valmis sitoutumaan tähän!

Odotukseni liittyvät tällä hetkellä arkielämään ja mahdollisesti sen
näkemisen, niin talous kuin suhdeasiat, realistisina. Tällä hetkellä
huomaan että vaikka parisuhteessa, niin ajatukseni eivät vastaa sitä
toisesta ihmisestä, mitä todellisuus hänen kohdalaan näyttää. Lapsellista,
mutta toivon että toinen tekisi enemmän oman elämänsä ongelmien eteen, eikä
pyrkisi väistämään niitä ja syyttämään minua huonosta olostaan ja
ongelmistaan. Löydän itsestäni tuon asian puitteissa pelkoa jäädä ypöyksin,
vaikka realismi osottaa että se vaihtoehto on todennäköinen. En haluaisi
luovuttaa!
Ajatus vapautumisesta (juhlallisemmin valaistumisesta) merkitsee minulle
tai näyttäytyy minulle että asiat ovat asioita ja ihmiset ihmisiä. Mitä
sitten niin sitä en osaa kuvailla?
Se on myös odotuksena että yli vuosikymmenen olen tunnistanut itsessäni
tunne tai tuntemustasolla painetta ja raskautta, johon helposti liittyy
negatiivinen ajattelu, joka tuo ahdistuksen. Enää ei niin paljon kuin pari
vuotta sitten.
Viimeisenä se, että jo 4-5 vuotta minulla on ollut sisäinen tunne siitä,
että omaan ajatteluun olisi hyvä jollain tapaa päästä käsiksi, onko sitten
näkemistä vai mitä?
(olen 16-vuotta lähes päivittäin harjoittanut mind-fullnes tekniikkaa
tietämättä siitä mitään. Lähtö sille aikanaan oli Barry Longin
meditaatiokirja)
Hyvä, kiitoksia.

Sen näkeminen, että persoonallista minää ei ole, saattaa parantaa ihmissuhteita, mutta mitään täydellisiä takeita siitä ei ole. Näkemisen vaikutukset ovat yksilökohtaisia. Minä on kuitenkin niin keskeinen illuusio, että monella asialla on mahdollisuus näyttäytyä selkeämmässä valossa sen näkemisen jälkeen. Kuitenkin minän näkeminen valheeksi on vasta ensimmäinen askel pidemmällä matkalla. Täällä otamme tuon askeleen.

Kertoisitko, mitä tunteita ja ajatuksia seuraava lause herättää sinussa:

Jari, sinua ei ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan.

jaritr

Postby jaritr » Tue Oct 30, 2012 10:25 pm

Tähän hetkeen hämmennystä ja epäuskoa.
Ajatus: Mullahan on menossa yksi elämän haastavimpia tilanteita suhteen kautta, niin miten voi olla mahdollista että minua ei ole, sehän tarkoittaisi että näitä ongelmia ei ole, niin kuinka on mahdollista että minua ei ole?
Päähän nousee painetta ja vatsassa tuntuu kipristelyä. Tuntuu että minuus on tällä hetkellä hyvin elossa fyysisen kehon kautta, jossa eo tuntemukset, päässä ja vatsassa selvästi tuntuvat.

Ja vaikuttaa että koen "minän" olemassaolon selvemmin vatsan ja pään tuntemuksissa, ihan kuin "minäni" ankkuroituisi sinne (siis kun katson ja ajattelen antamaasi lausetta)
..ja tuntuu hullulta sanoa, mutta aivan kuin se haluaisi elää ajattelemalla kumppania ja suhdevaikeuksia??? Pysyvän siten elossa!

Sitten ajatella että minua ei ole eikä koskaa ole ollut olemassa, niin se vie tähän hetkeen ja siinä epäuskoon, että olenhan, koska tunnen selvästi pääpaineen......mutta jos en koskaan ole ollut niin mitä tämä sitten on ja mitä sanon minäksi ?

-Jari

DesertRain

Postby DesertRain » Wed Oct 31, 2012 7:40 am

Tähän hetkeen hämmennystä ja epäuskoa.
Ajatus: Mullahan on menossa yksi elämän haastavimpia tilanteita suhteen kautta, niin miten voi olla mahdollista että minua ei ole, sehän tarkoittaisi että näitä ongelmia ei ole, niin kuinka on mahdollista että minua ei ole?
Päähän nousee painetta ja vatsassa tuntuu kipristelyä. Tuntuu että minuus on tällä hetkellä hyvin elossa fyysisen kehon kautta, jossa eo tuntemukset, päässä ja vatsassa selvästi tuntuvat.

Ja vaikuttaa että koen "minän" olemassaolon selvemmin vatsan ja pään tuntemuksissa, ihan kuin "minäni" ankkuroituisi sinne (siis kun katson ja ajattelen antamaasi lausetta)
..ja tuntuu hullulta sanoa, mutta aivan kuin se haluaisi elää ajattelemalla kumppania ja suhdevaikeuksia??? Pysyvän siten elossa!

Sitten ajatella että minua ei ole eikä koskaa ole ollut olemassa, niin se vie tähän hetkeen ja siinä epäuskoon, että olenhan, koska tunnen selvästi pääpaineen......mutta jos en koskaan ole ollut niin mitä tämä sitten on ja mitä sanon minäksi ?

Mielellä on kaksi moodia: 1) rekisteröidä ympäristöä 2) antaa leimoja aistihavainnoille.
Kokeile seuraavia harjoituksia:

1. Pysähdy, istu paikallasi, silmät auki, ja keskity aistien välittämään raakadataan. Tarkoitan tällä aisti-informaatiota puhtaimmillaan, ennen kuin mieli lisää siihen tulkintojaan ja leimojaan: "minä" on vain yksi mielen antama leima. Näe huone ympärilläsi; kuulostele jääkaapin hurinaa tai liikenteen pauhua; tunne kehosi tuolia vasten; tunne myös tuo paine vatsassa ja päässä. Jos huomaat, että huomiosi lähtee ajatusjunan mukaan, sano hiljaa mielessäsi "plop" ja palauta huomio aistihavaintoihin. Tee tätä noin 20 minuuttia, ja yritä vastata kokemuksesi perusteella tähän kysymykseen: Mikä tässä puhtaassa aisti-informaatiossa kertoo "minän", "Jarin" olemassaolosta?

2. Sanoit, että "minä" haluaa elää ajattelemalla suhdevaikeuksia. Tämä pitää tietyssä mielessä paikkansa, paitsi että "minä" ei voi haluta mitään, eikä se voi edes ajatella: "minä" on vain itsepintainen ajatus, jonka olemme ottaneet pitkään todesta. Pitkin päivää, kun huomaat ajatuksia nousevan liittyen suhdeongelmiin tai mihin vain (kaikissa niissä on yleensä myös ajatus "minä"), sano hiljaa mielessäsi "plop" kuten edellä, jolloin ajatuskupla puhkeaa jättäen jäljelle vain aistien välittämän maailman. Onko ajatusten ulkopuolella mitään, mikä viittaisi "minän" olemassaoloon?

jaritr

Postby jaritr » Wed Oct 31, 2012 9:31 pm

1. Puhtaassa aistihavainnossa ei vaikuta Jaria olevan.
2. Ja ajatuksien ulkopuolelta en löydä suoraa todistetta Minusta.

Noita molempia kysyessäni, näyttää että Jari tai minä tulee selvemmin näkyviin ja nimenomaan ruumiin ja sen tuntemusten kanssa, erityisesti sen tuntemuksen mitä tulkitsen tuskaksi. Ja siltä myös vaikuttaa että minä tai Jari ei haluaisi tulla näkyville?
ja välillä tuntui etenkin illasta että mieli olisi sekavahko, ainakin jonkin verran tämän kyselyn seurauksena.

-jari

DesertRain

Postby DesertRain » Thu Nov 01, 2012 7:04 am

1. Puhtaassa aistihavainnossa ei vaikuta Jaria olevan.
2. Ja ajatuksien ulkopuolelta en löydä suoraa todistetta Minusta.

Noita molempia kysyessäni, näyttää että Jari tai minä tulee selvemmin näkyviin ja nimenomaan ruumiin ja sen tuntemusten kanssa, erityisesti sen tuntemuksen mitä tulkitsen tuskaksi. Ja siltä myös vaikuttaa että minä tai Jari ei haluaisi tulla näkyville?
ja välillä tuntui etenkin illasta että mieli olisi sekavahko, ainakin jonkin verran tämän kyselyn seurauksena.
Jatka harjoitusten tekemistä, mutta keskity erityisesti niihin aisteihin ja aistimuksiin, jotka tuntuvat erityisen "Jarilta". Tutki noita ruumiin tuntemuksia: onko niissä itsessään mitään sellaista, mikä tekee niistä "Jarin", vai onko se mielen antama leima? Löytyykö niistä todella mitään "minää"?

Havainnollistan tätä mielen leimaamisfunktiota toisella esimerkillä. Oletetaan, että pöydällä edessäsi on kuppi (voit käyttää myös jotain muuta esinettä). Kun katsot tuota esinettä, ajatus "minun kuppini" saattaa nousta. Kuitenkin kun tarkastelet tuota esinettä puhtaimmillaan, ennen mielen väliintuloa, mikään havainnossa itsessään ei kerro minkäänlaisesta omistussuhteesta, eihän? On havainto esineestä, ja sitten mieli tulee väliin ja antaa sille leiman "minun".

Sama koskee kehon aistimuksia, ajatuksia ja mitä tahansa, minkä koet olevan "minä". Tutki välitöntä kokemustasi ja katso, pitääkö tämä paikkansa.

Mitä tulee toteamukseesi, että "minä" ei haluaisi tulla näkyville: minä ei ole mikään olento, jolla olisi tahto. Se on vain samaistumista ajatuksiin, tunteisiin ja aistimuksiin, joihin ei tosiasiassa sisälly minkäänlaista minää. Minä on vain piintynyt olettamus.

jaritr

Postby jaritr » Thu Nov 01, 2012 7:10 pm

Ehkä esimerkin kautta voin kuvata päivää parhaiten. Nousee sellainen ajatus suhteesta ja sen toisesta osapuolesta/ taloudesta, joka normaalisti tuo mukanaan ahdistuksen (enemmän tai vähemmän). Nyt ploppaan tai pysähdytän ajatuksen ja vien huomion niihin tuntemuksiin, joita tässä tapauksessa nousee kasvojen ympärille ja tuntemuksena vatsaan. Ja keskitän huomioni niihin ja pyrin parhaani mukaan katsomaan, missä "Jari" on? Parhaimmillaan tavallinen (entinen) ajatus/tunne kulku pysähtyy ja tuntemukset on tuntemuksia, ei sen enmpää. Usein vaikutelma "Jarista" jää jäljelle jotenkin etäisenä ja kevyenä; pään kohdalla ajatuksena (mielikuva) ja ylärinnan kohdalla kevyesti tunnistettavana energiana, johon myös yhtyy tämä kevyt mielikuva minuudesta "Jarista, joka ei häiritse välttämättä enää paljoa, mutta siellä se on.

Eli pitkin päivää kun on noussut negatiivista ajatusta olen pyrkinyt mahdollisimman nopeasti tavoittamaan sen tuntemuksien tasolla!

-jari

DesertRain

Postby DesertRain » Fri Nov 02, 2012 8:03 am

Ehkä esimerkin kautta voin kuvata päivää parhaiten. Nousee sellainen ajatus suhteesta ja sen toisesta osapuolesta/ taloudesta, joka normaalisti tuo mukanaan ahdistuksen (enemmän tai vähemmän). Nyt ploppaan tai pysähdytän ajatuksen ja vien huomion niihin tuntemuksiin, joita tässä tapauksessa nousee kasvojen ympärille ja tuntemuksena vatsaan. Ja keskitän huomioni niihin ja pyrin parhaani mukaan katsomaan, missä "Jari" on? Parhaimmillaan tavallinen (entinen) ajatus/tunne kulku pysähtyy ja tuntemukset on tuntemuksia, ei sen enmpää. Usein vaikutelma "Jarista" jää jäljelle jotenkin etäisenä ja kevyenä; pään kohdalla ajatuksena (mielikuva) ja ylärinnan kohdalla kevyesti tunnistettavana energiana, johon myös yhtyy tämä kevyt mielikuva minuudesta "Jarista, joka ei häiritse välttämättä enää paljoa, mutta siellä se on.

Eli pitkin päivää kun on noussut negatiivista ajatusta olen pyrkinyt mahdollisimman nopeasti tavoittamaan sen tuntemuksien tasolla!

-jari
Tuo vaikutelma "Jarista", oli se kuinka kevyt tahansa, on mielen jälkikäteen antama leima tietyille tuntemuksille. Se vain tapahtuu niin nopeasti, että sitä on vaikea saada kiinni. Tuon mielikuvan, leiman takana ei ole mitään.

Kokeillaan toisenlaista lähestymistapaa:

Näkemistä tapahtuu,
kuulemista tapahtuu,
haistamista tapahtuu,
tuntemuksia tapahtuu,
ajattelua tapahtuu.
Mistä näiden kaiken keskeltä löytyy "minä"?

Onko välittömässä kokemuksessa mitään todisteita siitä, että on
"Jari", joka näkee;
"Jari", joka kuulee;
"Jari", joka haistaa;
"Jari", joka tuntee;
"Jari", joka ajattelee –

vai onko kenties vain näkemistä, kuulemista, haistamista, tuntemista, ajattelua?

Suosittelen, että käytän tämän mietiskelyyn jonkin verran aikaa jossain rauhallisessa ympäristössä, mikäli mahdollista.

Joudun olemaan viikonlopun ilman nettiyhteyttä, joten en voi viestitellä seuraavan kerran kuin vasta maanantaina. Hyvää viikonloppua!

jaritr

Postby jaritr » Sun Nov 04, 2012 8:53 pm

Olen pyrkinyt, tämän hetken parhaani mukaan, tekemään kysymyksiä (tutkimusta) viikonlopun ajan.
Parhaiten saan kuvattua jälleen esimerkin kautta:
-kuulen auton äänen kadulta, kuulen kellon käyvän, kuulen tietokoneen hiljaisuuden ja juuri nyt alkavan hurinan. Tunnen tuntemuksen istuessani sohvalla. Tai jalkapohjat lattiaa vasten. Tunnen myös paineen otsassa. Möykyn vatsassani. Näen tekstin syntyvän ruudulle.
Samanaikaisesti kun on tuntemista, näkemistä, kuulemista on myös "minä" (tällä hetkellä eniten Päässä). "minä on uinuva, josta ajoittain kimmahtaa ajatuksia; "minun ystäväni, minun lapseni, minun ryhmäni, minun pelkoni. Ne katoavat ja jäljelle jää tunnistettava paineen tuntu (otsa/pää). Joka on kuin puolikesy villielän valmiina lähtemään omille raiteille, jotka tosin jo osin tunnistetaan, mutta jokin tai joku jää niihin kiinni (Minä?)

T Jari

DesertRain

Postby DesertRain » Mon Nov 05, 2012 8:27 pm

Olen pyrkinyt, tämän hetken parhaani mukaan, tekemään kysymyksiä (tutkimusta) viikonlopun ajan.
Parhaiten saan kuvattua jälleen esimerkin kautta:
-kuulen auton äänen kadulta, kuulen kellon käyvän, kuulen tietokoneen hiljaisuuden ja juuri nyt alkavan hurinan. Tunnen tuntemuksen istuessani sohvalla. Tai jalkapohjat lattiaa vasten. Tunnen myös paineen otsassa. Möykyn vatsassani. Näen tekstin syntyvän ruudulle.
Samanaikaisesti kun on tuntemista, näkemistä, kuulemista on myös "minä" (tällä hetkellä eniten Päässä). "minä on uinuva, josta ajoittain kimmahtaa ajatuksia; "minun ystäväni, minun lapseni, minun ryhmäni, minun pelkoni. Ne katoavat ja jäljelle jää tunnistettava paineen tuntu (otsa/pää). Joka on kuin puolikesy villielän valmiina lähtemään omille raiteille, jotka tosin jo osin tunnistetaan, mutta jokin tai joku jää niihin kiinni (Minä?)
Hyvä, katsotaanpa tarkemmin. Kertoisitko ensin, mitä tapahtuu, kun annat katseesi harhailla vapaasti huoneessa, siirtyen esineestä esineeseen. Antaako mieli noille esineille leiman "minun [esineen nimi]"? Jos näin, onko tämä leima mukana havainnossa itsessään, vai onko jotain, jonka mieli lisää jälkikäteen? Sanooko puhdas havainto esim. kupista, että se on ensinnäkin "Jarin" kuppi, tai että se on ylipäätänsä "kuppi"? Ymmärrätkö, mitä haen takaa?

Sitten kun siirrät katseesi kehoosi, minkälaisia ajatuksia nousee? Onko puhtaassa havainnossa kehosta taaskaan leimaa "minun kehoni", "minun jalkani", "minun käteni"?

Kun havainnoit ajatuksia, onko niissä mitään merkkiä "minästä", jolle ajatukset kuuluvat; "minästä", joka ajattelee?
Mitä "minun" ja "minä" on paitsi ajatus?

jaritr

Postby jaritr » Tue Nov 06, 2012 11:03 am

Taisi osua lähemmäs ydintä tämä viimeinen, minkä laitoit. Edelliset opastukset antoivat jo hieman viitettä samaan. Lähtökohtaisesti fiilikset on (sen mitä voi havaita) että olen kokonaisvaltaisesti unessa ja en edes tiedä sitä). Tunnen vain epämääräistä levottomuutta, joka toimii ikäänkuin herättäjä!

sanotaan että näen nahkatakin. Voin tajuta että se on takki ja taustalla on ajatus tunkemassa väliin "et sehän on mun takki".( Ei ole kovinkaan väärin verrata ruoskijaan, joka antaa ruoska heilahtaa jos kaleeriorja hetkeksi herpaantuu soutamisestaan)

Kehon suhteen ei ole aivan samanlaista (havaittavaa) ajatuksen väliintuloa. (voi olla että siinä on vaiktus vuosien kehon kihelmöintien tuntemuksella), mutta kyllä sielläkin taustalla heiluu samaa unen-usvaa "minun.."

Ja ajattelu on sitten ihan oma lukunsa. En löydä ajatuksesta "minun lapseni" erillistä minää. Kun tarkastelen tiiviimmin ajatusta "minun lapseni" niin vaikuttaa että ajatukseen itseensä on koodattu "minun" ja kun jään tämän koodauksen pariin, niin seuraavaksi avautuu tuntemuksia kasvojen iholla (kevyitä lämpöisiä) ja ylärinnassa (myös kevyitä lämpäisiä). Nämä tuntemukset ikäänkuin "todistaa" että ajatus on totisinta totta!

Luin tuon edellisen ja jäin "minun" (kumppani, lapsi , ongelmat) pariin ja kyllä sieltä löytyy myös minä. Ihan kuin samastusin eräänlaiseen "esi-minään" ja pääpaino menee reaktiossa "minun..." johon sitten koko huomio kohdistuu ja jäljellä on vain reaktiota...voi olla hyvää tai huonoa mutta uni jatkuu!
Tämä esi-minä on samaa, mitä aiemmin sanoin minän keveydestä. Sitä tuskin huomaa ja se tuntuu katu-uskottavasti profiloituvan päähän, jossa "minä Olen"

Mutta jatkan katsomista Tv Jari

DesertRain

Postby DesertRain » Tue Nov 06, 2012 6:52 pm

Ja ajattelu on sitten ihan oma lukunsa. En löydä ajatuksesta "minun lapseni" erillistä minää. Kun tarkastelen tiiviimmin ajatusta "minun lapseni" niin vaikuttaa että ajatukseen itseensä on koodattu "minun" ja kun jään tämän koodauksen pariin, niin seuraavaksi avautuu tuntemuksia kasvojen iholla (kevyitä lämpöisiä) ja ylärinnassa (myös kevyitä lämpäisiä). Nämä tuntemukset ikäänkuin "todistaa" että ajatus on totisinta totta!

Luin tuon edellisen ja jäin "minun" (kumppani, lapsi , ongelmat) pariin ja kyllä sieltä löytyy myös minä. Ihan kuin samastusin eräänlaiseen "esi-minään" ja pääpaino menee reaktiossa "minun..." johon sitten koko huomio kohdistuu ja jäljellä on vain reaktiota...voi olla hyvää tai huonoa mutta uni jatkuu!
Tämä esi-minä on samaa, mitä aiemmin sanoin minän keveydestä. Sitä tuskin huomaa ja se tuntuu katu-uskottavasti profiloituvan päähän, jossa "minä Olen"

Tiedän hyvin, mitä tarkoitat esi-minällä. Se on tunne tarkkailijasta silmien takana. Mitään tarkkailijaa ei kuitenkaan ole, vaan se syntyy siitä, että mieli on tottunut antamaan tietyille kehon/pään aistimuksille leiman "minä", ja muille aistimuksille, esim. väreille ja äänille leiman "ei-minä". Näin syntyy tarkkailijan ja tarkkailtavan kaksinaisuus.

Katsotaanpa välillä jotain muuta asiaa. Onko sinulla tunne siitä, että voit kontrolloida tiettyjä asioita, että voit tehdä valintoja? Jos esimerkiksi pyydän sinua nostamaan kätesi, voitko kontrolloida sitä, että näin tapahtuu? Entä voitko kontrolloida, mikä ajatus ilmenee seuraavaksi?

jaritr

Postby jaritr » Wed Nov 07, 2012 9:38 am

Tuo mainitsemasi silmien takana oleva tarkkailija oli avaava. Olen kauan sitten lukenut Krishnamurista ja siitä kuinka hän selitti että perusristiriita lähtee tarkkailijan tarkkailtavan erottelusta. Asia on usein palautunut mieleen, mutta tässä välittömässä kokemuksessa en ole koskaan aiemmin havainnut asiaa itsessäni, ennenkuin nyt kun toit sen esille silmien takana olevasta tarkkailijasta, jonka voin (jotenkin) havaita hetkittäin välittömässä kokemuksessa.
Henri ilmeisesti tasoitti tälle tietä, kun eräässä kyselytapaamisessa puhui minulle tai kysyi että onko se jonkinlainen "esi-minä"....?

On mielikuvia, vaikka kasvoja, kun istun hiljaa ja katson mitä tulee, niin en voi päättää mitä mieleen tulee, ne vain tulee.
Sitten on tiivimpi taso, ikäänkuin kokoaikaisempana mielessä olevat asiat, joita yläruumissa oleva laajempi tuntemus tukee, useimmiten ongelmiin liittyvät ja niihin liittyy; "minun täytyy tehdä tälle jotakin / jonkun pitäisi olla toisenlainen" ne asenteet ovat vakuuttavia ja antavat, tarkemmin tutkimatta, kuvan ja tunteen, että voisin tehdä niille jotakin, jos ei muuta niin muuttamalla tilannetta tai ihmistä / ihmissuhdetta!
Vaikuttaa siltä että kummankaan ylläolevan esille tulo ei taida olla "päätöksen vallassa"

Tuohon en päässyt ollenkaan, kun heitit esimerkin siitä, jos pyydät minua nostamaan käteni?

-Jari

DesertRain

Postby DesertRain » Wed Nov 07, 2012 6:33 pm

Kysytäänpä tällä tavalla: kumpi on lähempänä kokemustasi:

"Minä nostan kättäni" vai "käsi nousee".

"Minä kirjoitan näppäimistöllä" vai "kädet kirjoittavat".

"Minä päätän tehdä jotain" vai "päätös ja tekeminen tapahtuu".

"Minä tein/teen valinnan puolisosta, opiskelualasta, työpaikasta jne." vai "valinta ko. asioista tapahtui".

Jos kokemuksesi vastaa enemmän vasemmanpuoleisia toteamuksia, pyydän sinua tarkkailemaan ja kertomaan, miten ja missä vaiheessa "minä" tulee mukaan.

Return to “Other Languages”