Etsin opasta

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
laurel

Etsin opasta

Postby laurel » Thu Oct 25, 2012 3:26 pm

Haluaisin lähteä katsomaan ja selvittämään minuutta, vapautumaan tästä harhasta...

Paka

Re: Etsin opasta

Postby Paka » Mon Oct 29, 2012 9:00 am

Hei laurel,

Hienoa että olet löytänyt tiesi tänne foorumille. Voin toimia oppaanasi mikäli niin haluat. Täällä LU:ssa aloitamme nämä dialogit käymällä muutama perusasiaa läpi alkajaisiksi. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:

- Vastaat esittämiini kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut tai oppinut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että katsot omaan kokemukseesi tässä hetkessä. Vain rehellisyys auttaa.

- Kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.

- Jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin tämän opastuksen päätyttyä.

Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

laurel

Postby laurel » Mon Oct 29, 2012 2:56 pm

Hei Päkä!

Kiitos että voit toimia oppaanani! :) Odotukset ovat ok, voin sitoutua niihin ja olen valmis aloittamaan tämän prosessin...

Paka

Postby Paka » Mon Oct 29, 2012 5:23 pm

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen tästä harhasta muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi? Kerro myös henkisen etsintäsi taustasta.

- Päkä -

laurel

Postby laurel » Mon Oct 29, 2012 8:54 pm

Olen reilusti toistakymmentä vuotta ollut tällä henkisen etsinnän tiellä, lukenut monia kirjoja, käynyt useilla kursseilla ja luennoilla. Aina on jotain hyvää ja hyödyllistä tarttunut mukaan ja oivalluksia syntynyt ja kait jollain tavalla olen edistynytkin.
Mutta vasta pari vuotta sitten kun olin yhdellä luennolla jonka aiheena oli valaistuminen, tuntui että nyt vasta viimein alan tajuta tätä asiaa ja viimeinkin olen sillä tiellä, jota todella haluan seurata ja luulen että henkinen etsintäni aikaisemmin onkin ollut pitkälti tähän harhaan liittyvää. Viime aikoina olen aina silloin tällöin kuunnellut myös valaistuneiden henkilöiden haastatteluja...
Tämä luento sai myös jatkoa ja sitä kautta sain tietää tästä sivustosta. Tutustuttuani tähän foorumiin ja luettuani jkv näitä kirjoituksia, oli selvää että haluan myös itse tämän prosessin kokea ja läpikäydä.
Olen jo hivenen yrittänyt mietiskellä tätä minän harha-juttua ja ehkä jo hiukan päässyt "jyvälle" siitä, mutta opastusta ilmanmuuta kaipaan vielä paljon.
Ennenkaikkea odotan rauhaa ja tasapainoa mieleeni tämän läpikäytyä ja sellaista vapautuneisuuden ja keveyden tunnetta, vapautumista erilaisista rooleista ja paineista. Haluan että mieleni rauhoittuisi noilta miljoonilta välillä hyvin piinaavilta ja syytteleviltäkin ajatuksilta ja näkisin maailman, toiset ihmiset ja itseni erilaisin rennoin, vapautunein silmin.
Toivoisin myös että varsinkin kaikki negatiiviset ja rankat tunteet helpottaisivat, mutta en tiedä käykö näin, mutta uskon että ne jatkossa ainakin kevenevät, jolloin ne on helpompi kestää ja nopeampi työstää.
Toisin sanoen haluan nähdä tämän harhan läpi, miltä maailma sen jälkeen näyttää, on varmaan kuin laittaisi toisenväriset lasit päähänsä. Uskon että elämäni jatkuu varmaan niinkuin ennenkin, mutta olo on vapaampi ja helpompi ja osaan elää enemmän tässä hetkessä.

-laura

Paka

Postby Paka » Tue Oct 30, 2012 7:03 am

Hei Laura,

Kiitos, että kerroit historiastasi ja odotuksistasi. Tässä prosessissa on hyvin tärkeää että et odota jotain tapahtuvaksi, eli unohda kaikki mitä mitä joku on kertonut tai mitä olet oppinut. Et voi tietää mitä tapahtuu, se on ainut asia mitä voit oikeasti tietää. Ole niin paljon kuin mahdollista avoin uudelle koko tämän prosessin ajan. Äläkä usko ketään tai mitään vaan katso omaan kokemukseesi tässä hetkessä vain sillä on merkitystä.

Mitä tarkoitat sanoessasi 'minä'? Kuka "minä" / Laura on?
Kerro mikä tai mitä 'minä' on tämän hetkisessä kokemuksessasi?

Terkuin,

- Päkä -

laurel

Postby laurel » Tue Oct 30, 2012 7:51 pm

Nyt kun oikein alkaa miettimään tätä minä juttua, niin tuntuu että on ihan hukassa asian kanssa, sanoja ja järkeviä ajatuksia ei meinaa tulla...
Mietin että jos minulta oltaisiin aikaisemmin kysytty ennenkuin yhtään olen ollut tietoinen tästä asiasta, että kuka minä on, niin ilmanmuuta olisin osoittanut kehoani, että tässähän minä ja lisäksi minää (Lauraa) on myös mieleni, ajatukseni, tunteeni, ne ihka omat ja henkilökohtaiset. Ja edelleenkin tuntuu että enemmän ajattelen juuri näin ja nyt haluankin päästä tästä ajatuksesta irti!
Mutta kun tarkkailee itseään ja tekemisiään, niin hyvin usein huomaa tekevänsä jotain ilman että ajattelee sitä yhtään ja samaan aikaan ajatukset vaeltavat aivan muualla, jossain kaukana. Tekeminen jotenkin tapahtuu automaattisesti, kuin minä itse en olisi siinä mukana, siihen vaikuttamassa. Tällaista tapahtuu oikeastaan aivan koko ajan. Kuka/mikä sitten tähän vaikuttaa?
Tällä hetkellä tuntuu että se on minä kuka tätä tekstiä kirjoittaa ja tässä tuolissa istuu ja miettii näitä asioita, näin ainakin luulen. Vaikka toisaalta huomaa, että ajatukset taas vaeltavat ja sormet vaan kirjoittavat...

- laura

Paka

Postby Paka » Wed Oct 31, 2012 8:44 am

hmm….keho, mieli, tunteet, ajatukset yms. lähdetään sitten pikkuhiljaa katsomaan löytyykö näistä minää.

Millaisia ajatuksia tai tunteita herää jos sanon, ettei 'minää' ole konkreettisena ja erillisenä yksikkönä olemassa missään muodossa eikä ole koskaan ollutkaan? Ei ajattelijaa, näkijää, tuntijaa, kuulijaa, havaitsijaa? Jos sanon, että on vain elämää, jossa tapahtuu erilaisia prosesseja, muttei ketään kenelle ne tapahtuvat? Avaa tämän herättämiä tuntemuksia. Älä yritä järkeillä. Tässä ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, vain rehellisyys kokemuksesta on 'oikein'.

laurel

Postby laurel » Wed Oct 31, 2012 8:11 pm

Tuo ajatus, että mitään minää ei olisi, tuntuu kyllä edelleen tosi oudolta. Kuka tässä paketissa sitten on vai onko tämä vain "tyhjä kuori"? Tästä ajatuksesta tulee kummallinen tyhjä ja epätodellinen olo, haikea ja surullinenkin. Tuntuu kuin häviäisi jonnekin tai kuin hyvä ystävä häviäisi. Ja kuitenkin tämä keho tekee kaikenlaisia asioita, kokee iloja ja suruja, on synnyttänyt lapsia jne... Kuka tätä sitten ohjaa, jos minää ei ole vai tapahtuuko kaikki vain kuin filminauhalta, jota seuraamme. Miten paljon sitten "itse" voi vaikuttaa asioiden kulkuun, vai voiko vaikuttaa lopulta yhtään?

Toisaalta taas jos minää ei ole, ajatuksesta tulee helpottunutkin, kevyempi olo, tuntuu kuin taakkaa ja paineita olisi paljon vähemmän kannettavana. Kuka esim. voisi loukkaantua, jos minää ei ole tai kuka voisi murehtia, harmitella tai huolestua asioista, jos murehtijaa ei olekaan....? Mutta entä sitten iloiset asiat, ei sitten olisi minää kokemassa elämän ihaniakaan asioita. Mutta kuitenkin me kaikki koemme iloisia ja surullisia asioita yhtenään. Kuka tai mikä näitä sitten kokee, jos ei minää ole? Jos elämän eri prosessit eivät tapahdu kenellekään, miksi se sitten tuntuu ja näyttää siltä?

Paka

Postby Paka » Thu Nov 01, 2012 8:03 am

Ole huoleti mikään todellinen ei katoa vaikka lakkaisit uskomasta siihen!

Sanat viittaavat aina johonkin asiaan tai ilmiöön, prosessiin tms. Tarkastele seuraavaksi kuinka todellisiin / olemassa oleviin/ konkreettisiin asioihin seuraavat sanat viittaavat?

a. muki
b. yliopisto
c. mörkö

laurel

Postby laurel » Thu Nov 01, 2012 8:48 am

Muki on hyvin konkreettinen, sen voi kokea monella aistilla; nähdä, tuntea ja vaikka kuullu, jos se putoaa lattialle ja särkyy, ehkä myös haistaa tai maistaa...
Yliopisto on jo hankalampi toki konkreettinen sekin on. Senkin voi nähdä, mutta muoto ei ole niin selvä kuin mukilla. Rakennusta voi myös koskea, ja jos esim. menee rakennuksen sisälle voi siellä tuntea sille paikalle ominaisen tuoksun.
Mörkö ei tietenkään ole mitään konkreettista, se on vain käsite, mielikuvituksen tuotetta, ei mitään todellista. Sitä ei voi millään aisteilla kokea. Sen voi vain tunteilla tuntea siinä tapauksessa jos siihen uskoo ja tunne on varmasti tuolloin pelko, josta sitten voi seurata fyysisiäkin oireita.

- laura

laurel

Postby laurel » Thu Nov 01, 2012 9:03 am

Yliopistosta vielä, toki se on myös käsite, paikka missä opiskella, ei vain pelkästään paikka, rakennus eikä välttämättä viittaa vain yhteen paikkaan.

Paka

Postby Paka » Thu Nov 01, 2012 9:47 am

Hei Laura

Sait hyvin kiinni tästä, on siis kolme selkeää luokkaa, joihin käsitteet yleisemminkin voidaan jakaa:
1. konkreettiset käsin kosketeltavat esineet/asiat
2. erilaisista asioista muodostuneet kokonaisuudet, joihin viitataan selkeyden vuoksi yhdellä sanalla (tässä 'yliopisto' viittaa esim. rakennuksiin, ihmisiin, opinto-ohjelmiin jne., niiden muodostamaan kokonaisuuteen, mutta kukaan ei voi osoittaa selkeää pistettä "tuossa se on".
3. täysin fiktiiviset käsitteet jotka eivät viittaa mihinkään todelliseen, joita ei oikeasti ole olemassa

Seuraavaksi tehdään pieni testi. Pysähdy. Tutki aistejasi (näkö, kuulo, tunto, maku, haju) yksi kerrallaan ja kirjoita mahdollisimman tarkkaan:
-millaista "raakadataa", millaisia aistimuksia (ilman mielen tulkintoja, ilman nimeämistä) kukin aisti puhtaimmillaan välittää?
-onko kyseisen aistin välittämässä informaatiossa jotain sellaista, joka sellaisenaan (ilman ajattelua) kertoo minän olemassaolosta? Pystytkö aistimaan "minää"?

Kirjoita jokaisesta aistista erikseen. Tee tämä huolella, kiirettä ei ole. Käytä tutkiskeluun esim. vartti jokaista aistia kohti, syvenny aistimukseen todella ja kirjoita sitten mitä havaitsit.

Luota omaan kokemukseen, vastaustasi odotellen.

- Päkä -

laurel

Postby laurel » Thu Nov 01, 2012 8:14 pm

Tämä on mielenkiintoinen testi, aikaa minulla ei ollut käyttää ihan niin paljon kuin suosittelit, mutta luulen että pääsin tähän kuitenkin melko hyvin.
Vaikeaa tässä on se että mieli alkaa välittömästi nimeämään kaikkea minkä aisteilla kokee, mutta yritän parhaani.. Näkö: värejä, valoa, näiden eri sävyjä, liikettä, muotoja, ulottuvuuksia...
Kuulo: ääntä ja sen eri voimakkuuksia ja sävyjä; matalia ääniä, korkeita ääniä, kaukaa tulevaa ääntä ja läheltä tulevaa...
Tunto: vaikka nipistys; kivun tunne, epämiellyttävä tunne, lämmin vesi iholla; lämmin, miellyttävä hyvän olon tunne...
Maku: makeinen, hyvä kiva maku tai hyvä ruoka, josta nautinnollinen olo, jokin esim. liian väkevä tai karvas maku; epämiellyttävä aistimus, tätä ei halua enää lisää..
Haju: miellyttävä hyvä tuoksu, jonka aistiminen aiheuttaa mielihyvää tai paha haju, joka tuntuu epämiellyttävältä, luotaantyöntävältä...
Yritin parhaani mukaan mennä näihin aistimuksiin mahdollisimman syvälle sisään, ja täytyy myöntää etten kyllä sieltä minää löytänyt, eivät nämä tuntemukset minää tarvitse, ne vain tapahtuvat, menevät ikäänkuin "läpi" jonnekin.

- laura

Paka

Postby Paka » Fri Nov 02, 2012 10:00 am

Oikein hyvä Laura. Tee koko tämän prosessin ajan mahdollisimman paljon tätä aistidata harjoitusta ja uppoudu yhä syvemmälle tähän puhtaaseen aistimukseen ennen nimeämistä, ennen ”mielen” väliintuloa. Aina kun nousee ajatus tai tuntemus ”Laurasta” mene syvälle sisimpääsi, omaan kokemukseesi ja kysy missä tässä aistimuksessa on ”minä”.

Keskity seuraavaksi tarkkailemaan ajatuksia. Katso miten ajatukset syntyvät? Mistä ne tulevat? Minne ne menevät? Voitko varmasti tietää seuraavan ajatuksen ? Havainnoi ajattelua myös arjen keskellä, vaikka ruokaa laittaessasi tms. Miten ajattelu liittyy todellisuuteen ja aistihavaintoihin? Onko ajatukset totta?

Return to “Other Languages”