Etsin opasta

minsc

Etsin opasta

Postby minsc » Sun Sep 16, 2012 5:59 am

Hei,

Olen lukenut jonkin verran opastuskeskusteluja ja saanut ehkä jollain tavalla jutun "juonesta" kiinni. Jotenkin intuitiivisesti tuntuu oikealta tai todelta, että oikea minämme on enemmän kuin ajatukset, tunteet tai keho.

Olen todennut, että päässä pyöriville ajatuksille ei kannata antaa suurta painoarvoa vaan antaa ajatusten vain tulla ja mennä. Joskus tämä on vaikeaa, mutta yleisesti olen huomannut, että tällaisten "sinnikkäiden" ajatusten määrä on tasaisesti laskenut.

Minulla on tapana lukea asioita ja ymmärtää niitä älyllisesti, mutta tässä jutussa lienee parasta, että saisin täsmäkysymyksiä ja minua pakotettaisiin tutkimaan minän todellista luonnetta itse.

mag

Re: Etsin opasta

Postby mag » Mon Sep 17, 2012 8:49 pm

Terve,

Voisin toimia sun oppaana. Antaisitko sellaisen suomalaisen etunimen, jolla voisin viitata suhun jatkossa?

Täällä LU:ssa aloitamme nämä dialogit käymällä muutama perusasiaa läpi alkajaisiksi. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:
  • vastaat esittämiini kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Teen kysymykset useimmiten vain viimeisimmän vastauksesi pohjalta, joten saatan kysyä samaa asiaa useamman kerran keskustelun edetessä, jos se tuntuu tarpeelliselta.
  • kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.
  • jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.
Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos kuulostavat, voidaan aloittaa.

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?

Väitän, että mikään elämässä ei ole persoonallista. Mikä on todiste välittömässä kokemuksessasi, että olet olemassa persoonallisena olentona tässä ja nyt?

minsc

Postby minsc » Mon Sep 17, 2012 10:26 pm

Moi, voit viitata minuun nimellä Antti.
Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?
Kyllä.
Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?
Odotan sitä, etten enää identifioi minää ajatuksiin, kehoon, tunteisiin jne. Odotan elämän olevan suurilta osin samanlaista, mutta ehkä jotain turhaa tippuu pois kyydistä. Ehkä jonkinlainen selkeys tulee valtaamaan alaa.
Väitän, että mikään elämässä ei ole persoonallista. Mikä on todiste välittömässä kokemuksessasi, että olet olemassa persoonallisena olentona tässä ja nyt?
Keho tuntuu todelliselta ja joltain mitä itse hallitsen. Voin tuoda persoonaani esille kehon liikkeillä, ilmeillä ja puheella. Onko keho persoonallinen? Ei yksinään, keho vain on ja elää ja toimii. Persoonallisuus syntyy monen tekijän summasta, sitä ei voi löytää yhdestä paikasta.

Entä jos teen jotain konkreettista maailmaan, esim. taideteoksen? Eikö se kuvasta persoonallisuuttani? Varmaan kuvastaa, mutta ei se ole todiste. Ei teoksessa ole mitään kytköstä persoonaan tässä ja nyt.

Kun toistaa kysymystä, kuuluu mielestä ajatus "mutta täytyyhän minun olla olemassa". Välittömässä kokemuksessa ei näytä löytyvän todisteita, kaikki todisteet syntyvät vasta ajatusketjujen tuloksina jolloin ei ole kyse enää välittömästä kokemuksesta.

mag

Postby mag » Mon Sep 17, 2012 10:33 pm

Kerrotko vielä mitä tunteita ja ajatuksia herää kun sanon:

Sinua ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollut.

minsc

Postby minsc » Tue Sep 18, 2012 6:06 am

Huomenta.
Sinua ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollut.
Nukutun yön jälkeen tulee ajatus, että mikä menetti tietoisuutensa illalla ja sai sen takaisin heräämisen yhteydessä jos en minä.

Nousee tunne menetyksestä. Jos minua ei ole koskaan ollut niin mitä tämä kaikki elämä on ollut ja ketä varten. Onko siitä ollut mitään hyötyä?

Toisaalta nousee myös tunne helpotuksesta. Jos minua ei ole niin kaikki minän vatvomiset ja ajatusten pyörittelyt ovat turhia.

Jos sanon itselleni "minua ei ole olemassa", nousee vastustava ajatus "mutta haluan olla olemassa".

mag

Postby mag » Tue Sep 18, 2012 10:17 pm

Terve, kiitos vastauksista, laitan sulle pian kysymyksiä, mutta saat tässä välissä ajatustarkkailuharjoituksen tehtäväksi.

Mistä ajatukset ilmestyvät ja mihin ne katoavat? Välittömän kokemuksen pohjalta? Aivot ja mieli ovat oletuksia, uskomuksia, välittömässä kokemuksessa, joten älä viittaa niihin.

On erittäin tärkeää olla valppaana juuri sinä hetkenä kun uusi ajatus ilmestyy. Kun se tapahtuu, sano hiljaa mielessäsi "plop" (kuin saippuakupla puhkeaisi), ja astu ulos ajatuksesta sanomalla:

"Ajatus, ei mitään todellista"

Anna ajatuksen kadota, ja odota uuden ilmestymistä, ja toista prosessi yhä uudestaan.

Huom. mielen kaksi eri moodia: (1) rekisteröi huonetta ympärilläsi (2) tuottaa tarinoita/ajatuksia näkemästään. Jos tämä jaottelu ei tunnu heti selvältä (huolestut esim. siitä, ettet vain ajattelisi pöytää kun vain rekisteröit sen näkökentässäsi), niin keskity vaikka odottamaan ajatuksia, jotka liittyvät johonkin joka ei ole näkökentässäsi huoneessa ympärilläsi, silloin voit olla 100% varma, että ne ovat täyttä tuubaa, fiktiota.

Saatko edellisen harjoituksen tehtyäsi sellaisen tunteen, että "ihan kuin olisin teflonia, johon mikään ajatus ei takerru, eikä jätä jälkiä" ? :)

minsc

Postby minsc » Thu Sep 20, 2012 5:40 am

Tein harjoituksen, tässä havaintoja:

Kun istuu kotona paikallaan, missä on vähän virikkeitä, harjoitus on suhteellisen helppo.

Kun on ulkona ja tilanteissa on toimintaa, muita ihmisiä ja puhetta muuttuu ajatusten havainnointi ja kiinnisaanti vaikeammaksi.

Jos sanoisin, että olen teflonia, niin saa tefloniinkin kiinnipoltettua asioita jos ei ole kokoajan valpas. Tämä harjoitus vaatii paljon keskittymistä ja valppautta.
Mistä ajatukset ilmestyvät ja mihin ne katoavat? Välittömän kokemuksen pohjalta?
Havaintoni oli, että tyhjästähän ne tulevat ja häipyvät sitten olemattomiin.

mag

Postby mag » Thu Sep 20, 2012 6:45 pm

Hyvä, selostin sulle pikaisesti minä-ajatuksen idean.

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella? Voitko löytää minuutta mistään ajatuksesta? Onko niissä mitään nimilappuja?

PLOP-harjoitus auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia.

minsc

Postby minsc » Fri Sep 21, 2012 6:27 am

Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella? Voitko löytää minuutta mistään ajatuksesta? Onko niissä mitään nimilappuja?
Mietitään ajatusta "aion työskennellä tänään tietokoneella". Se on intentio, joka toteutuessaan tarkoittaa sitä, että tämä lihakasa siirtyy huoneeseen, jossa tietokone on ja näppäilyä tapahtuu jonkin aikaa.

Keksikö minä tämän aikomuksen? Ei ilmeisesti, koska kaikki ajatukset syntyvät tyhjästä.

Onko minästä kiinni toteutuuko tämä aikomus ja milloin? Päätös on jo syntynyt siinä vaiheessa kun tulen tietoiseksi päätöksestä. Asia vain tapahtuu tai ei tapahdu ja minä voi yrittää omia kunnian siitä itselleen.

Onko mahdollista osoittaa minään sormella? Ei, koska minä on ajatus, tulkinta ja siten ei mitään konkreettista. Onko ajatuksissa minuutta tai nimilappuja? Ajatuksissa on pelkkiä nimilappuja, kuten "minä", "minun" tai mikä tahansa sana tai epämääräinen mielikuva. Nimilaput tuovat tunteen siitä, että on "minä" tai joku esine on "minun". Nimilaput parhaimmillaankin vain viittaavat johonkin todelliseen, joten miten minuus voisi löytyä ajatuksista? Ei voi, vain minuuden harhakuva sieltä löytyy.

mag

Postby mag » Fri Sep 28, 2012 5:57 am

Hei,

Huomasin, että tämä ketju on jäänyt mun puoleltani roikkumaan, pahoittelut! Jos oppaasta ei kuulu, niin saa huudella perään. Haluatko jatkaa katsomista?

minsc

Postby minsc » Fri Sep 28, 2012 6:10 am

Jatketaan toki.

mag

Postby mag » Fri Sep 28, 2012 6:22 am

Voitaisiin tehdä sitten 360 asteen aistidataharjoitus.

Pysähdy. Tutki aistejasi (näkö, kuulo, tunto, maku, haju) ja rentoudu tutkimaan millaista "raakadataa", millaisia aistimuksia (ilman mielen tulkintoja) kukin aisti puhtaimmillaan välittää? Esim. kuuntele jääkaapin hurinaa intensiivisesti, kuin et olisi koskaan sitä aikaisemmin kuunnellut. Katsele ympärillesi 'pehmeällä katseella' (kuin tarkentamaton kameran linssi): mieli rekisteröi kaiken, mutta ei ole tarpeen nimetä mitään. Anna mielen kulkea vapaasti niihin aistihavaintoihin, jotka vaikuttavat kiinnostavilta tutkia. Miltä kehosta tuntuu istua tuolia vasten, jne.

Käytä harjoitukseen aikaa n. 20 min.

Onko aistien välittämässä informaatiossa jotain sellaista, joka sellaisenaan (ilman ajattelua) kertoo minän olemassaolosta?

Jos teet tämän harjoituksen huolellisesti, niin huomaat rentoutuneesi identiteetistä, on vain yksinkertainen oleminen. Ja sitten voit myös rekisteröidä kuinka "minä" -ajatus yrittää nostaa päätään taas. Rekisteröi "minä"-ajatus, mutta älä usko siihen. Voit ehkä todeta hiljaa:

Kiitos mieleni, että muistutit "minästä", mutta tässä vain nyt on mukava tarkkailla aistihavaintoja ilman "minää", joten valitsen tämän minästä vapaan kevyen olemisen.

minsc

Postby minsc » Fri Sep 28, 2012 1:06 pm

Näkö: Laajoja pintoja, eri muotoja, tekstuureja, eri värejä. Silmät hakeutuvat yksityiskohtiin tai liikkeeseen.

Kuulo: Jokin on tasaista ja jatkuvaa, jokin yhtäkkistä kolinaa, kehosta tulevat äänet: hengitys, käden liikkeet pinnoilla

Tunto: Vaatteet ihoa vasten, käsi eri pinnoilla, paljaat jalat tuuhealla matolla, ruuan rakenne suussa kieltä ja kitalakea vasten.

Haju & maku: Asioilla on eri haju ja maku. Jotkut miellyttävämpiä kuin toiset.

Keskittyminen aisteihin tuottaa jonkinlaisen superfokustilan. Havainnot rekisteröityvät ja ne vain tuntuvat - ei miltään erityisesti, mutta toisaalta hyvin eläviltä, nautinnollisilta, vahvoilta - ilman tarvetta analysoida sen enempää.

Tässä kokemisen tilassa ei tunnu "minällä" olevan sijaa. Havainnot täyttävät yksin koko tajunnan, on vain kosketus, ääni, maku yms. Jos havaintoa ryhtyy myöhemmin (tai heti kun se on tapahtunut) miettimään, "minä" saattaa yrittää lähteä rakentamaan havainnoista tarinaa. Esim. haistan banaania -> aistimus hajusta -> tunnistaminen "hedelmäinen", "makea" -> tunnistaminen banaanin hajuksi -> ajatus "banaani" -> "minä tykkään banaaneista" -> "minä söin aamulla banaanin" -> "minun pitää käydä kohta kaupassa ostamassa lisää banaaneja"
Onko aistien välittämässä informaatiossa jotain sellaista, joka sellaisenaan (ilman ajattelua) kertoo minän olemassaolosta?
Tunnen ja näen kehoni, aistin miten esim. sydän lyö ja hengitys kulkee. Nämä lienevät jo johdannaisia, opittuja havaintoja. Tuntoaistilla tunnen, että jokin pumppaa jossain. Näköaistilla näen, että rinnan tasalla joku liikkuu ylös ja alas samassa tahdissa. Vasta kun nämä havainnot yhdistetään siihen tietoon, että ihmisillä on rinnassa sydän, joka pumppaa, päädyn ajatukseen "sydän pumppaa" tai "minun sydämeni pumppaa". Aistimukset itsessään eivät sisällä minuutta, ne ovat pelkkiä puhtaita aistimuksia. tai

mag

Postby mag » Sat Sep 29, 2012 5:35 am

Hienoa, hyvin tehty harjoitus! Eli mistään aistimuksista ei löydy 'minää'. Löytyykä mistään ajatuksista sitten?

Onko välitön kokemuksesi mitään muuta kuin aistimuksia ja ajatuksia? Onko jotain joka jää niiden ulkopuolelle?

minsc

Postby minsc » Sun Sep 30, 2012 7:48 pm

Löytyykö ajatuksista "minää"? Ajatuksista löytyy viitteitä minästä, asioita, jotka liittyvät minään. Ajatukset käsittelevät minun kehoani, persoonallisuuttani, luonnettani, muistojani, taitojani, minuun liittyviä fyysisiä esineitä ja muita ihmisiä. Näistä osapalasista syntyy yhteiskäsite "minä". Käsite "minä" itsessään on tyhjä ja tarkoitukseton ilman siihen liittyviä osasia. Se ei viittaa mihinkään käsinkosketeltavaan. Eli ajatuksista löytyy "minä", mutta se on vain sateenvarjokäsite.

Onko välitön kokemus muuta kuin aistimuksia ja ajatuksia? Kaikki elämä tapahtuu tässä ja nyt tietoisuuden kentässä. Tietoisuuteen saapuu asioita aistimusten ja ajatusten muodossa. Mistään muualta ei välittömään kokemukseen näytä tulevan mitään sisältöä. Jääkö jotain aistimusten ja ajatusten ulkopuolelle? Fyysinen maailma ja muut ihmiset ovat oletettavasti kokoajan olemassa vaikka satun olemaan eri paikoissa enkä juuri nyt havaitse tiettyjä asioita. Kyllä, jotain jää ulkopuolelle, mutta ei välittömässä kokemuksessa: tässä ja nyt on vain olemassa se, mikä on tietoisuuden kentässä.

Return to “Suomeksi”