Opas käytössäsi.

mag

Opas käytössäsi.

Postby mag » Sat Sep 08, 2012 6:09 am

Tavalla tai toisella olet löytänyt tänne foorumille, ja se on hieno juttu. Olemme hyvän ja tärkeän asian äärellä. Varaa tästä ketju omaa työskentelyäsi varten postaamalla viesti alle.

Täällä LU:ssa aloitamme nämä dialogit käymällä muutama perusasiaa läpi alkajaisiksi. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:
  • vastaat esittämiini kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Teen kysymykset useimmiten vain viimeisimmän vastauksesi pohjalta, joten saatan kysyä samaa asiaa useamman kerran keskustelun edetessä, jos se tuntuu tarpeelliselta.
  • kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.
  • jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.
Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos kuulostavat, voidaan aloittaa.

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?

Väitän, että mikään elämässä ei ole persoonallista. Mikä on todiste välittömässä kokemuksessasi, että olet olemassa persoonallisena olentona tässä ja nyt?

tomsson

Re: Opas käytössäsi.

Postby tomsson » Thu Sep 20, 2012 12:50 pm

Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos kuulostavat, voidaan aloittaa.

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?

Väitän, että mikään elämässä ei ole persoonallista. Mikä on todiste välittömässä kokemuksessasi, että olet olemassa persoonallisena olentona tässä ja nyt?
Aloitetaan.

Odotan tämä opastusprosessin auttavan minua ottamaan joitain tarpeellisia askeleita. Olen ollut pitkään jollain rajalla. olen saanut joitain välähdyksiä siitä, mitä toisella puolella tapahtuu. Odotan saavani hieman lisää tilaa olla. Odotan, että en enää toistaisi samoja kaavoja. Odotan, että saan apua autopilotin pysyvään poiskytkemiseen.

Odotan, että vapaudun mielen addiktioista ja pakkomielteistä. Aiankin niin, etteivät tekemäni asiat ole enää pakkotoistoja.

Minulla ei ole mitään todistetta siitä, että olen persoonallinen. Minulla on kuitenkin paljon traumoja ja kiintymyksiä, joihin olen viimeaikoina törmännyt (mindfulness meditaatiossa, kehontuntemusten tarkkailussa). Joistakin niistä olen vapautunut. Ainakin jollain tasolla. Epäilen kuitenkin, onko vapautuminen aitoa. Joissakin asioissa se tuntuu aidolta. Irtipäästäminen pelottaa. Odotan saavani keinoja pelosta luopumiseen.

Minulla ei ole todisteita persoonasta. Olen sisäistänyt jotenkin, että kaikki on aistien ja ajatusten virtaa. Olen tehnyt meditaatiota joitakin viikkoja säännöllisesti. Se on auttanut tässä. Nyt kykenen jo saamaan usein arjessa kiinni ajatuksista. Ja suhtautumaan niihin ajatuksina. En kuitenkaan tiedä, onko tämä pysyvää. En halua liusua takaisin siihen tilaan, jossa ajatukset varastavat koko shown.

Tämän kirjoittaminen saa kyyneleet silmiini.

Sen kuvitteleminen, millaista elämäni olisi vapauduttuani tuntuu minusta kuitenkin oudolta. Olen elänyt luullakseni koko elämäni suunnaten tulevaisuuteen: sitten kun valmistun, sitten kun tämä tai tuo saadaan päätökseen. Haluaisin olla odottamatta mitään.

tomsson

Postby tomsson » Thu Sep 20, 2012 12:51 pm

Ja jo etukäteen: Kiitos siitä, että tarjoat apua.

mag

Postby mag » Thu Sep 20, 2012 7:20 pm

Hienoa, että olet löytänyt tänne foorumille!

Hyvä, selostin sulle alkuun minä-ajatuksen idean, koska se hyvin relevantti koko dialogimme ajan.

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella?

Tehdään sitten harjoitus.

Mistä ajatukset ilmestyvät ja mihin ne katoavat? Välittömän kokemuksen pohjalta? Aivot ja mieli ovat oletuksia, uskomuksia, välittömässä kokemuksessa, joten älä viittaa niihin.

On erittäin tärkeää olla valppaana juuri sinä hetkenä kun uusi ajatus ilmestyy. Kun se tapahtuu, sano hiljaa mielessäsi "plop" (kuin saippuakupla puhkeaisi), ja astu ulos ajatuksesta sanomalla:

"Ajatus, ei mitään todellista"

Anna ajatuksen kadota, ja odota uuden ilmestymistä, ja toista prosessi yhä uudestaan.

Huom. mielen kaksi eri moodia: (1) rekisteröi huonetta ympärilläsi (2) tuottaa tarinoita/ajatuksia näkemästään. Jos tämä jaottelu ei tunnu heti selvältä (huolestut esim. siitä, ettet vain ajattelisi pöytää kun vain rekisteröit sen näkökentässäsi), niin keskity vaikka odottamaan ajatuksia, jotka liittyvät johonkin joka ei ole näkökentässäsi huoneessa ympärilläsi, silloin voit olla 100% varma, että ne ovat täyttä tuubaa, fiktiota.

Saatko edellisen harjoituksen tehtyäsi sellaisen tunteen, että "ihan kuin olisin teflonia, johon mikään ajatus ei takerru, eikä jätä jälkiä" ? :)

PLOP-harjoitus auttaa näkemään minä-ajatukset ennen kuin syntyy tunne erillisyydestä: tarkkaile kaikkia "minä/minun" -esiajatuksen sisältäviä ajatuksia. Raportoi kokemuksesta.

tomsson

Postby tomsson » Fri Sep 21, 2012 10:58 am

Minä-ajatus on "esiajatus" jokaisessa ajatuksessa "minä sitä tai tätä". Esim. ajatus "minä nousen tuolista": täytyy olla ensin esiajatus "minä", ennen kuin mikään voi "nousta tuolista". Minä-ajatus on vain oletus, uskomus, konventio, joka helpottaa käytännöllistä elämää ja viestintää. Mutta onko mahdollista osoittaa minään sormella?
Tämä kyllä auttoi kirkastamaan ajatusta. Tuo esiajatus sana jostain syystä johtaa minua harhaan. Kuitenkin onnistun näkemään ajatuksessa kaksi komponenttia. Minä/nousen tuolista. Olen harjoitellut 'ploppaamista' jo jonkin aikaa. Koitin nyt keskittyä ploppaamaan ajatuksia, joissa on minä-komponentti läsnä. Huomaan, että kun ajatukset nousevat huomaan kysyväni lempeästi ja tietyllä huumorilla: "Ai, kuka ajattelee näin? plop"

Mistä ajatukset ilmestyvät ja mihin ne katoavat? Välittömän kokemuksen pohjalta? Aivot ja mieli ovat oletuksia, uskomuksia, välittömässä kokemuksessa, joten älä viittaa niihin.
Ajatukset näyttävät kumpuavan kahdesta erityyppisestä paikasta. Aistihavainnoista jonkinlaisen assosiaation jälkeen tai jollakin tapaa muistista. Luulisin, että nämä ovat kuitenkin samaa. Sitten on vielä jonkinlaista havainnointia, johon ei liity assoisaatiota. Voin katsoa kahvikuppia joko assoisioiden tai ilman. Ilman assoisaatiota katsominen tuntuu tyynemmältä tavalta katsoa.

Nautin kovasti juuri ajatusten seuraamisesta ja kehittelystä. Tajusin, että voin ehkä tehdä niin myös ilman minäkomponenttia. En todellakaan tiedä minne ajatukset katoavat.
Huom. mielen kaksi eri moodia: (1) rekisteröi huonetta ympärilläsi (2) tuottaa tarinoita/ajatuksia näkemästään. Jos tämä jaottelu ei tunnu heti selvältä (huolestut esim. siitä, ettet vain ajattelisi pöytää kun vain rekisteröit sen näkökentässäsi), niin keskity vaikka odottamaan ajatuksia, jotka liittyvät johonkin joka ei ole näkökentässäsi huoneessa ympärilläsi, silloin voit olla 100% varma, että ne ovat täyttä tuubaa, fiktiota.

Saatko edellisen harjoituksen tehtyäsi sellaisen tunteen, että "ihan kuin olisin teflonia, johon mikään ajatus ei takerru, eikä jätä jälkiä" ? :)
Tämä tuntuu hyvältä harjoitukselta. Tutustuin tähän ajatukseen ehkä noin viikko sitten. Olen koittanut soveltaa sitä aktiivisesti. Jossain kohtaa se tuntui ahdistavalta. Etenkin eilen päivällä. Sitten sain kiinni ajatuksesta, ettei minua ahdista se että kehittelen tarinoita ja olen kehitellyt niitä itsestäni, muista ihmisistä ja maailmasta jo PITKÄÄN. Eilen tämä aiheutti vielä ahdistusta. Nyt pystyn kysymään, ketä ahdistaa.

En sanoisi että tuntuu teflonilta. Juuri nyt en kuitenkaan huomaa takertuvani ajatuksiin.

Sosiaalinen kanssakäynti oli eilen antoisinta todella pitkään aikaan. Uskomattoman antoisaa :)
Sain jonkinlaisen tuntuman siihen, että minä komponentin huomaaminen ja ploppaus antaa mahdollisuuden toimia tilanteessa toisin. Kun minä nousee ja se plopataan, onkin tilaa arvioida uudelleen.

tomsson

Postby tomsson » Sat Sep 22, 2012 10:52 am

Sikäli kun tilanne on tämä, taidan vain nauttia kyydistä.

Olisi aika hupsua, jos kalliin vaatteen ostanut kuvittelisi olevansa tuo kallis vaate, koska on maksanut siitä niin paljon. Minuun on sijoitettu paljon...

mag

Postby mag » Tue Sep 25, 2012 4:58 am

Pahoittelut viiveestä vastaamisessa. Hienoa katsomista!

Mikä on tämän hetken tuntusi siitä, että voiko "minää" oikeasti löytää mistään vai oliko se vain mielen "trick" ja olemassaoloon kuvittelema konstruktio?

Return to “Suomeksi”