hei,
olen matkalla_kotiin, voisitko näyttää tietä?
Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi?
Minulla on suuria vaikeuksia vastata tähän mitään. Mieli hakee jatkuvasti vastauksia muistista. Monet ovat sanoneet että havahtuminen ei muuta mitään. Kuitenkin toivon syvempää empatiakykyä. Pienten arkisten asioiden suurempaa arvostusta. Hetkessä elämistä. Parempaa stressinsietokykyä. En osaa kuvitella mitä vapautuminen voisi olla. Se ei ainakaan tee kenestäkään täydellistä ihmistä.
Väitän, että mikään elämässä ei ole persoonallista. Mikä on todiste välittömässä kokemuksessasi, että olet olemassa persoonallisena olentona tässä ja nyt?
Heräsin juuri ja nyt minulla on nälkä. Tähän epämiellyttävään tunteeseen on pesiytynyt "minä". Minulla on nälkä, ja se on epämiellyttävää. Koska "nälkä" tapahtuu minulle, se on osa minua. Nälkä pitää muuttaa ennenkuin voin olla vapaa. Samaistuminen valheelliseen minuuteen tulee muuttaa ennen kuin voin olla vapaa.
Ajattelin että voisi olla hyödyllistä jos tietäisit vähän taustaani. Kahdeksan vuotta sitten sain ylioppilaslahjaksi Anthony deMellon Havahtumisen. Olen varmaan aina etsinyt jotain tiedostamattani, mutta siitä lähtien etsintä on pikku hiljaa voimistunut. Kirja laittoi kyseenalaistaan paljon perusoletuksia. Vuoden 2012 alussa kuulin (neo-)advaitasta / nondualitystä. Siitä lähtien olen lähes joka päivä lukenut, kuunnellut podcasteja tai keskustellut asian ympäriltä. Tässä piileekiin yksi peloistani: en tiedä enää mitä itse ajattelen - mitkä asiat tiedän sydämellä ja mitkä taas ovat "oikeita" advaita -vastauksia. Ymmärrän minuuden harhan mielen tasolla mutta pyytäisin apua sen tuntemisessa sisimmässäni ja totuuden elämisessä. Olen väsynyt etsintään ja haluan olla jo kokonainen.
Heti kun kuulin advaitasta, tiesin jollain intuitiivisella mutta hyvin syvällä tasolla, että nyt ollaan alastoman totuuden äärellä. Kuluvan vuoden aikana on ollut muutamia suurempia oivalluskokemuksia. Olen kuitenkin pyrkinyt olla antamatta niille kauheasti painoarvoa sillä kaikkien muiden kokemusten tavoin ne tulevat ja menevät. Aivan alussa muistan kuinka kyseenalaistin hyvin syvällä tavalla muiden ihmisten olemassa olon (jos kaikki tapahtuu minun kautta niin silloinhan myös luon muut ihmiset, esim vanhempani). Tähän liittyi energian (kundaliini?) liikkumista / vapautumista. Kokemukseen sekoittui kuitenkin myös jonkin verran surua ja pelkoa. Pian mieli otti kokemuksesta vallan ja se väistyi. Pari päivää tämän jälkeen hymy oli todella herkässä ja kaikki näytti, haisi, tuntui, maistui ja kuului erityisen "todelliselta". Aivan kuin todellisuuden ja minun väliltä olisi poistettu jokin filtteri. Toinen kokemus tapahtui vähän myöhemmin kun olin menossa ystävieni kanssa lounaalle. Muistan miten istuessani alas tunsin miten minä ja tuoli jolla istuin olivat kirjaimellisesti samaa. Kuitenkin aikanaan tämäkin kokemus haihtui.
Kiitos avusta,
Henkka
"Mun pit kertoa siitä kaikesta, taivaasta, toivosta. Mut jos mä kerron kuitenkin ensiksi tän unen.."