Olin tehnyt näitä jo aiemmin, ja lukenutkin tuolta kaikenlaista, haitanneekohan?
Ei haittaa. Pääasia, että kun pyydän tekemään kokeita niin et anna vastausta muististasi, vaan KATSOT ja kerrot mitä näet.
En pysty kääntämään silmiä sisäänpäin, en koe olevani kykenevä videossa vaadittavaan asiaan. Tämä mielessä pitäen, en näe mitään.
Aivan, ei ole mahdollista katsoa silmillä sisäänpäin, koska silmät eivät "käänny". Mutta Hardingin kokeet osoittavat kerta toisensa jälkeen, että oma puhuva päämme on vain oletus kun tarkastelemme välitöntä visuaalista kokemusta. Palaamme ehkä tuohon kokeeseen vielä, mutta katso tässä välissä vielä seuraavakin, koska se on hieman erilainen. Jos olet tehnyt sen aikaisemminkin niin yritä katsoa uudestaan raikkain silmin, niin sanotusti:
http://www.youtube.com/watch?v=b0okQCx9 ... sults_main
Vastaa sitten seuraaviin kysymyksin välittömän visuaaliseen kokemukseen pohjautuen:
1. Kuinka monta päätä on putkessa? Yksi vai kaksi?
2. Edellisen jatkokysymyksenä: oletko ollut elämässäsi kasvotusten toisen ihmisen kanssa koskaan?
3. Kun skannaat hitaasti silmilläsi tuon puhuvan pään, Douglasin, kasvojen yksityiskohtia, niin, eikö hänen kasvoissaan ole mahdollista tehdä havaintoja väreistä ja sävyistä? Olisiko järkeenkäypää ajatella, että tämä on mahdollista koska itse olet väritön?
4. Kun katsot Douglasin puhuvan pään liikettä, niin eikö se ole mahdollista havannoida, koska olet itse täysin liikkumatta?
Jos kuppi on omani, voisin sanoa, että se on Simon kuppi, mutta huomaan, että tämä on vain tarinaa kupin aiemmasta käytöstä. 'Kuppi' on todellisempi.
Aivan, ei ole 'Simon' kuppia, on vain tarinaa siitä kuka kyseistä kuppia on käyttänyt viime aikoina.
Onko todellisuudessa mitään omistajuutta?
Väitän, että Simo ei ole koskaan omistanut mitään. Ei ole Simon kehoa tai kämppää tai polkupyörää. Edes niin vähäpätöinen asia kuin kuppi pöydällä ei ole sinun. Voitko nähdä totuuden sisäisessä omistamattomuudessa? Jos kyllä, niin voitko elää tämän mukaan? Jos esim. hukkaat 20 euron setelin, niin et tuntisi mitään kouraisua sisälläsi, koska seteli ei alunperinkään ollut SINUN, se oli vain lompakkosi sisältöä sen aikaa kuin oli. Miten tällainen asennemuutos muuttaisi vaikuttaisi päivittäiseen elämiseesi?