Postby Sofia » Fri Oct 25, 2013 7:32 pm
Näitä asioita on aika hankala selittää. Tässä jotain.
Olen tehnyt erilaisia lähinnä buddhalaisia harjoituksia yli kymmenen vuotta, ensimmäinen suurempi oivallus oli vuonna 2008, silloin näin ensimmäisen kerran minän rajojen suhteellisuuden. En silloin kiinnittänyt siihen niin paljon huomiota siinä suhteessa. Maailma vaan avautui, hiljeni, säkenöi, oli täydellinen juuri sellaisena kuin se oli, aktiivisesti ja intensiivisesti läsnä. Katsoin maailmaa uusin silmin, maailma oli sama, mutta minä näin sen toisin. Minulla ei enää ollut merkitystä, vain maailma oli. Myös aika muuttui merkityksettömäksi silloin.
Vuoden 2009 alkupuolella oivalsin lisää ’rajattomasta minästä’, josta käsin arkinen minä oli hyvin rajallinen ja monella lailla ehdonvarainen, siis vain ehdollisesti olemassa rajattomassa ymmärryksessä, tai tietoisuudessa. Silloin tuntui kuin pää olisi vaihdettu.
Vasta tämän viimeisen ’tietoisen minän’ paljastuminen harhaksi tuntui selvittävän kaiken lopullisesti.
Miksi lähdin etsimää? Halusin löytää vapautta ja rauhaa. Elämä ahdisti. Vapauden löysin ja nyt tunnen löytäneeni rauhan myös.
Miltä tuntuu? Aloin tuntea, että ’tiedän’ asioita katsomalla. Osasin vastauksia kysymyksiin, joihin en ennen tiennyt vastausta, joita en ennen ollut lainkaan tajunnut. Asiat eivät enää ole niin ’henkilökohtaisia’, niillä on vähemmän väliä. On vähemmän väliä sillä, mikä on ’minun’ suhteeni niihin . Asiat eivät keskity minuun. Ne vain elävät omaa elämäänsä.
Tämän oivalluksen myötä joku aivan erityinen jännite, joka on pitänyt minua vallassaan niin kauan kuin muistan, hävisi. Puskeminen elämässä eteenpäin lakkasi. Tuli uudenlainen rauha. Tuli rohkeutta, tuli huolettomuutta ja rentoutta ihmssuhteisiin, kun ei jännitä, että mitä minusta ajatellaan. Asiat eivät enää ole suhteessa minuun, niin stressi lievenee. On silti töitä, jotka täytyy tehdä.