Ainut, minkä voi päätellä tai tietää, on se, että on olemassa "jokin", joka tässäkin aiheuttaa sanojen ilmaantumisen tyhjästä. Kaikki muu on tulkittua "kokemusta" ajatustyön tuloksena. On olemassa jokin tietoisuus, joka on - meinasin kirjoittaa tässä, mutta missä muuallakaan voisi olla. Eli vain on. Onko minua olemassa? Jos tarkastellaan vain sitä, mitä välittömässä kokemuksessa ilmenee, niin ei, eikä ole koskaan ollut. Mitä minä olen? Minä ei ole mitään. Lähinnä sitä, mitä voisi kutsua minäksi on jonkinlainen tietoisuus, joka saa tämän lihakasan elämään.1. Onko sinua olemassa millään tavalla, missään muodossa? Onko koskaan ollut? Mitä sinä olet?
Minä on syntynyt ajatustyön tuloksena, opittu käsite. Pienellä vauvalla ei ole minää. Minä-käsite on yksi ensimmäisiä käsitteitä ja siksi syvälle juurtunut. Minä on kattokäsite, joka sisältää monia muita käsitteitä. Muut käsitteet summattuna luovat illuusion, että on olemassa joku todellinen minä, johon voi viitata. Kuin ympyrän kehässä käsitteitä vieretysten ja kaikki viittaavat keskelle, mutta keskusta on täysin tyhjä.2. Mikä 'minä' tai itse on ja miten se muodostuu?
Hämmentävältä, mielellä sitä on vaikea käsittää. Tuntuu, että suuri osa elämästä on eletty valheessa. Toisaalta se tuntuu luonnolliselta, puhtaalta, selkeältä.3. Miltä tämän näkeminen tuntuu?
Kyseenalaistetaan kaikki ajatukset mitä päässä liikkuu. Jopa ajatus "minä". Kun päähäsi tulee ajatus, uskotko sitä vai et? Millaista on elää, jos päässä ei liiku ajatuksia? Millaista on elää, jos pystyy valitsemaan, uskooko ajatuksiinsa vai ei? Voi kuvitella, että jokaisella on päässään hieman ärsyttävä ja epävarma tyyppi, joka pelkää kaikkea uutta, korostaa erityisyyttään, puolustaa itseään viimeiseen asti pienestäkin ikävästä asiasta, ja kommentoi yleisesti kaikkea mitä teemme omilla tarinoillaan. Kyse on siitä, kuinka lopetamme uskomisen tuon tyypin juttuihin ja alamme elää suoraan ilman kommenttiraitaa.4. Miten selittäisit jollekulle, joka ei ole koskaan kuullutkaan nondualismista tai no-selfistä, mistä tässä prosessissa on kyse? Vaikkapa lapselle tai nuorelle?
Kai tämä koko prosessi on ollut elämän pituinen. Kokemus kertoo, että en ole sitä tyyppiä, jolle asiat kirkastuvat hetkessä tai saisin maailmaa järisyttäviä ilmestyksiä totuudesta. Asiat marinoituvat hiljalleen ja muutosta ei edes välttämättä huomaa. Kai tänne foorumille rekisteröityminen oli jonkin asian varmistelemista, minkä jo tavallaan tiesin tai tunsin todeksi. Pidän älyä stimuloivista kirjoista ja puheista, niitä on kiva pyöritellä ajatuksissa, mutta täällä lyödään kysymykset tiskiin, ja on pakko katsoa sisäänpäin löytääkseen vastaukset.5. Mikä tässä prosessissa oli se asia, joka käänsi vaa'ankielen, "työnsi alas jyrkänteeltä"? Eli mikä sai sinut katsomaan?