Hehee, en viilaa pilkkua tässä asiassa :)Saattaa olla tosiaan niin, että maailma, elämä, toimii omalla voimallaan ja omalla logiikallaan tämän minunkin olemukseni kautta. Tahtomukset niin kuin kaikki muukin ehkä vain virtaavat tässä elämän leikissä. Huomaan, että kun ajattelen vähemmän tai kiinnitän ajatuksiin vähemmän huomiota, toimintani on helpompaa ja kevyempää, kauniimpaa. Ehkä voisi sanoa myös että toiminta on silloin viisaampaa (silläkin uhalla, että heti kysyt: Mikä on viisasta? :-)
Mitenpä tarinassa voisi olla mitään pahaa. Ajatuksissa ei ole mitään pahaa, ei myöskään " minä kuvassa". Ne eivät vain ole todellisia. Onko minää olemassa? Missä se on? Voiko sitä löytää?Minä taitaa tosiaan olla vain tarina.
Ajatusten ei tarvitse loppua. On kylläkin hetkiä ja mielentiloja, jolloin ajatuksia ei ole, on vain pelkkää ymmärtämistä tai näkemistä, sekä meditaatiossa että tarkkaavaisen läsnäolon ja keskittymisen hetkissä.
Mielellä on tosiaan tapana kategorisoida asioita. Hyvään, huonoon, oikeaan ja väärään, yms. Onko joku tarina toista todempi, vai todentuntuinen kenties sen sijaan että siitä on kuullut tarinaa? Rikkaus tuntuisi olevan juuri siinä hetkessä, vertaamatta menneeseen. Jokainen hetki on uusi, jokainen hetki elämä on uusi.No höh, taitaa tuo ajatuksen sanoma olla myös yksi tarina. Varsinainen sanoma jota tässä tunnustelin, onkin ehkä hetken todellisuudessa, jota voi kuunnella ilman ajatusta. Kun onnistun kuuntelemaan hetken sanomaa, se on ilo - ja rakkaus. Toiminta seuraa siitä spontaanisti.
Onko jokin toista oikeampi? ( Unohda mielipiteet ja ajatukset) , vaan koe.
Voiko toinen puu olla toista puuta parempi?
Jep, ajattelu on lahja, se helpottaa kummasti käytännön asioita. Mutta sitten on niitä asioita, jotka hoituvat kyllä omalla painollaan ilman ajattelua, mielipiteitä tai tarinoita.Ajatusten merkitys on varmaankin juuri ilmaisuvälineenä toimiminen. Ajattelutyötä tarvitaan myös käytännön suunnitelmien tekemisessä. Siis työkaluina toimimisessa, kuten kirjoitit. Nyt olen esimerkiksi vastuussa ensi viikonlopun retriitin vetämisestä ja järjestelystä. (Olen siis off perjantai-illasta sunnuntai-iltaan!) Ihan pelkällä virtailemisella ja harmonialla retriitti ei järjesty. Kirjoitan listoja muistettavista asioista, kertaan ja pohdin opetettavaa aihetta, laadin päiväjärjestyksen ja työnjaon, kirjoitan viestejä ihmisille siitä mitä heidän pitää ottaa mukaan jne.
Ehkä sitä voi oppia ajattelemaan tiettyjä asioita juuri silloin kun haluaa ja antaa epämääräisten ajatusten virtailla menojaan.
Mitä on tunteet?Voit kertoa vaikka jostain esimerkistä, jolloin olet kokenut jotain voimakasta tunnetta. " Epämieluisa" tunne voi olla helpompi käsittää. Mistä tunne tulee? Minne se menee? Onko tunnetta ilman ajattelua?
Naulan kantaan :)Tosi mielenkiinoista. Kivaa.
Voihan sinäkin hyvin, iloa ja valoa!