Hei!
Olen pyrkinyt luopumaan suunnitelmista. Olen oppinut luottamaan siihen, että asiat järjestyvät aina lopuksi ja niin on aina käynyt.
Olen aina pitänyt matkustelusta. Minusta on mukavaa katsella ympärilleni ja nähdä erilaisia paikkoja ja olenkin viettänyt jonkin verran aikaa ulkomailla. Ajattelen, että olisi mahtavaa, että olisi sekä aikaa, että taloudellisia resursseja matkustella. Toinen, enemmän pinnalla oleva asia on oma perhe. Ajatus tai toive siitä, että minulla ja vaimollani olisi joskus lapsia on ollut esillä.
En elä pelossa, enkä pyri suunnittelemaan elämääni liikoja. En pyri hallitsemaan elämää sillä olen huomannut, että en siihen pysty. Elämä vain tapahtuu. Kaikki kohtaamiset ovat omanlaisiaan, joskus niistä tulee hyvä olo, jotkut ovat melko neutraaleja luonteeltaan ja jotkut ärsyttävät. En pyri välttämään mitään tunteita tai tapahtumia, mutta en myöskään hakemalla hae mielenrauhan menetyksiä. Minusta on mukavampaa olla rauhallisessa mielen tilassa.
Elämä ei kohdallani ole mennyt ilman haasteita. Joskus niitä tuntuu kasaantuneen runsaastikin. Tiedän niiden olevan kaikkien harhoja. Olen kyseenalaistanut ensiksi terveyteni, sitten opiskeltuani ulkomailla kohdannut haasteen työllistyä Suomessa. Minulla on nyt työ, mistä olen kiitollinen. Koulutuksestani on minulle työssäni hyötyä, mutta se ei ole vaatimus voidakseni tehdä työtäni. Olen käynyt ajatusprosessin läpi, että olenko opiskellut aivan turhaan? Minulle ei ole auennut sellaisia ammatillisia mahdollisuuksia mitä olin koulutukseni ja kokemukseni pohjalta olettanut tai toivonut.Toisaalta nämä kokemukset mitä olen saanut ovat johdattaneet minut polulle mitä kuljen nyt, jonka jatkumoa tämäkin kirjoittelu on. Tästä olen kiitollinen.
Etsin opasta
Re: Etsin opasta
Hei,
Vastaatko vielä tähän:
Kokeilepa seuraavaksi saada kiinni ajatuksistasi: mistä ne tulevat ja minne ne menevät? Pystytkö pysäyttämään ajattelun?
Vastaatko vielä tähän:
Miltä erillisyys tuntuu? Missä se tuntuu? Mistä erillään?miksi koen yhä erillisyyttä?
Kokeilepa seuraavaksi saada kiinni ajatuksistasi: mistä ne tulevat ja minne ne menevät? Pystytkö pysäyttämään ajattelun?
Kysymys on hyvä. Koenko oikeastaan erillisyyttä? Erillisyys on ehkä väärä termi. Olen kokenut hetkellisesti ykseyden ja muistan sen kokemuksen hyvin. Kaikenkattava tunne, että kaikki on oikein hyvin ja minulla ei ole mitään hätää, eikä oikeastaan millään ole mitään hätää ja kaikki menee niinkuin se menee. Kokemuksen kuvailu sanoin on haasteellista. Silloin asiaa lähestyy helposti kiertoilmaisuin. Tietyllä abstraktilla tasolla varmasti koen tämän tunteen ikuisena jatkumona mikä ei ole koskaan katkennut.
Ajatuksista ei voi saada kiinni. Ne liikkuvat vapaasti. Kirjoittaminen on eräs tapa yrittää pysäyttää ajatus tai rekisteröidä se, mutta sekin on hidas. Ajatus voi käsitellä niiin monta teemaa päällekkäin, että lauseiden muodostaminen ajatuksista on välillä hankalaa. Kirjoittaminen on silloin parhaimmillaan kun antaa sanojen pulputa vapaasti niitä miettimättä. Koen, että ajatukset pikemminkin nousevat mieleen joka on puhtaana häiriöistä, eli vapaa. Jos mieli on jumissa elämän näennäisien huolien pauloissa, ajatusten on vaikea nousta siihen. Silloin onkin hyvä idea rikkoa se luuppi jotenkin. Voi lähteä vaikka kävelylle, uimaan tai vaikka elokuviin, oikeastaan ihan mitä tahansa millä sen tukoksen saa katkaistua. Sitten kun jumitus on poistettu ajatukset liikkuvat vapaasti ja voivat taas nousta mieleen.
Ajatuksista ei voi saada kiinni. Ne liikkuvat vapaasti. Kirjoittaminen on eräs tapa yrittää pysäyttää ajatus tai rekisteröidä se, mutta sekin on hidas. Ajatus voi käsitellä niiin monta teemaa päällekkäin, että lauseiden muodostaminen ajatuksista on välillä hankalaa. Kirjoittaminen on silloin parhaimmillaan kun antaa sanojen pulputa vapaasti niitä miettimättä. Koen, että ajatukset pikemminkin nousevat mieleen joka on puhtaana häiriöistä, eli vapaa. Jos mieli on jumissa elämän näennäisien huolien pauloissa, ajatusten on vaikea nousta siihen. Silloin onkin hyvä idea rikkoa se luuppi jotenkin. Voi lähteä vaikka kävelylle, uimaan tai vaikka elokuviin, oikeastaan ihan mitä tahansa millä sen tukoksen saa katkaistua. Sitten kun jumitus on poistettu ajatukset liikkuvat vapaasti ja voivat taas nousta mieleen.
Onko tunne kadonnut jonnekin jos tunnustelet sitä juuri nyt tässä hetkessä?Olen kokenut hetkellisesti ykseyden ja muistan sen kokemuksen hyvin.
Koetko tässä hetkessä aisteillasi todisteita mielestä?Koen, että ajatukset pikemminkin nousevat mieleen
Pystytkö pysäyttämään ajatuksesi?Kirjoittaminen on eräs tapa yrittää pysäyttää ajatus
Vastaa kysymyksiin tästä hetkestä käsin, katso miltä juuri nyt tuntuu ja mitä ajatuksia herää. :)
Rajattomuuden tunne ei ole nyt läsnä.
Tämä kaikki on sanapyörittelyä. Olet oikeassa, että kirjoittamani lause, missä puhun mielestä on harhaa ja virheellinen. Ennen kun voisin sanoa koenko todisteita mielestä, pitäisi ensin määritellä mitä mieli on. En tiedä siitä mitään. Määrittelemällä asian asetan sille rajat. Jos sanon mieli = kaikki, silloinkin lause "Koen, että ajatukset nousevat mieleen" on epätosi. Ajatukset nousisivat kaikkeen. Se mikä on kaikki vain on ja se ilmenee miten ilmenee.
Kun pohdiskelun vie oikein pitkälle voi kysyä tapahtuuko yhtään mitään ja todeta, että ei tapahdu. Kysyä onko mitään ja todeta, että ei ole. Voi todeta myös sen, että mitään sanottavaa ei ole. Asiat vain ovat. Ja mitä oleminen on? Sitä en osaa kertoa.
Tämä kaikki on sanapyörittelyä. Olet oikeassa, että kirjoittamani lause, missä puhun mielestä on harhaa ja virheellinen. Ennen kun voisin sanoa koenko todisteita mielestä, pitäisi ensin määritellä mitä mieli on. En tiedä siitä mitään. Määrittelemällä asian asetan sille rajat. Jos sanon mieli = kaikki, silloinkin lause "Koen, että ajatukset nousevat mieleen" on epätosi. Ajatukset nousisivat kaikkeen. Se mikä on kaikki vain on ja se ilmenee miten ilmenee.
Kun pohdiskelun vie oikein pitkälle voi kysyä tapahtuuko yhtään mitään ja todeta, että ei tapahdu. Kysyä onko mitään ja todeta, että ei ole. Voi todeta myös sen, että mitään sanottavaa ei ole. Asiat vain ovat. Ja mitä oleminen on? Sitä en osaa kertoa.
Vastaatko vielä kysymykseen: pystytkö pysäyttämään ajattelun? Entä pystytkö valitsemaan seuraavan ajatuksesi?
Hienoa. Yhteenvetona ajatuksista voisi siis sanoa, että ajatuksia nousee jostakin ja ne katoavat jonnekin.
Kannattaako siis luottaa niihin? Ei.
Mielen voisi tässä yhteydessä määritellä työkaluksi, kuten vasara tai tietokone. Mielen voisi myös ajatella olevan leimasinkone, joka nimeää havainnot. Kuullostaako tämä järkeensäkäyvältä?
Huomenna kun teet askareitasi, tarkkaile kuinka mieli nimeää asioita. Tarkkaile varsinkin sitä miten se laittaa asioille nimilapun "minä"/"minun". Minun autoni, minun vaimoni, minun puhelimeni.
Kerro mitä sinä oikeasti omistat?
Kannattaako siis luottaa niihin? Ei.
Mielen voisi tässä yhteydessä määritellä työkaluksi, kuten vasara tai tietokone. Mielen voisi myös ajatella olevan leimasinkone, joka nimeää havainnot. Kuullostaako tämä järkeensäkäyvältä?
Huomenna kun teet askareitasi, tarkkaile kuinka mieli nimeää asioita. Tarkkaile varsinkin sitä miten se laittaa asioille nimilapun "minä"/"minun". Minun autoni, minun vaimoni, minun puhelimeni.
Kerro mitä sinä oikeasti omistat?
Mitä omistan? Maailman silmissä omistan mm. asunnon ja 9 vuotta vanhan auton. Koiran omistan vaimoni kanssa puoliksi. En ala listaamaan vaatteita tai kirjoja, koska se olisi turhaa ja asuntoakin vastaan minulla on merkittävä määrä lainaa, joten pankin hallussa sekin osakekirja ja varallisuus on. Vaimoani en varmasti omista, jaamme aikamme keskenämme molempien vapaasta tahdosta ja hän on vapaa tekemään mitä milloinkin parhaaksi kokee.
Mutta mitä omistan oikeasti? Koiraa en omista. Koiran mieli on vapaa omistamisen konseptista. Näyttelen koiran isännän roolia vaihtelevalla menestyksellä, mutta siinäpä se on. Mitään materiaa en voi ikuisesti pitää joten se on kaikki tuuleen puhaltelua riippumatta siitä onko kyseessä vanha t-paita vai asunto. Auto, asunto ja t-paita ovat hahmoja jotka piirtyvät eteeni tässä kuviossa, mutta eivät sen enempää.
Omistaminen, miten se usein ymmärretään materian perspektiivistä katsottuna, on väärä sana kuvaamaan todellisuutta. Jos sanon omistavani jotain, esim. tämä auto on minun, se tarkoittaa usein myös sitä, että se ei ole sinun, koska se on minun. Tässä mielessä en oikeasti omista mitään, sillä kaikki nämä asiat ovat väliaikaisia ja katovat ennemmin tai myöhemmin. Siinä on kysymys ainoastaan ajasta ja aika on mielen harha.
Se mikä todellisuudessa on minun on myös sinun, eikä ole mitään muuta.
Mutta mitä omistan oikeasti? Koiraa en omista. Koiran mieli on vapaa omistamisen konseptista. Näyttelen koiran isännän roolia vaihtelevalla menestyksellä, mutta siinäpä se on. Mitään materiaa en voi ikuisesti pitää joten se on kaikki tuuleen puhaltelua riippumatta siitä onko kyseessä vanha t-paita vai asunto. Auto, asunto ja t-paita ovat hahmoja jotka piirtyvät eteeni tässä kuviossa, mutta eivät sen enempää.
Omistaminen, miten se usein ymmärretään materian perspektiivistä katsottuna, on väärä sana kuvaamaan todellisuutta. Jos sanon omistavani jotain, esim. tämä auto on minun, se tarkoittaa usein myös sitä, että se ei ole sinun, koska se on minun. Tässä mielessä en oikeasti omista mitään, sillä kaikki nämä asiat ovat väliaikaisia ja katovat ennemmin tai myöhemmin. Siinä on kysymys ainoastaan ajasta ja aika on mielen harha.
Se mikä todellisuudessa on minun on myös sinun, eikä ole mitään muuta.
Nimenomaan, emmehän me voi omistaa toista ihmistä, sehän on selvää. Moni kuitenkin kuvittelee niin ja vielä useammin moni kuvittelee omistavansa ostamansa tavarat. Tosiasiassahan ketään tai mitään ei voi omistaa, herättääkö tämä sinussa vielä jotain kehollisia tuntemuksia tai ajatuksia?
Seuraavaksi saat harjoituksen liittyen taas päivän askareisiin. Kirjoita paperille tarina minästä tekemässä asioita ja sen jälkeen ilman minää, passiivissa.
Esim. minä heräsin aamulla -> keho herää aamulla. / minä keitin kahvia -> kahvi tuli keitetyksi / minä hengitän -> hengitys tapahtuu.
Tarinaa ei tarvitse kirjoittaa tänne, mutta kirjoita mitä ajatuksia se herättää.
Mukavaa päivää!
Seuraavaksi saat harjoituksen liittyen taas päivän askareisiin. Kirjoita paperille tarina minästä tekemässä asioita ja sen jälkeen ilman minää, passiivissa.
Esim. minä heräsin aamulla -> keho herää aamulla. / minä keitin kahvia -> kahvi tuli keitetyksi / minä hengitän -> hengitys tapahtuu.
Tarinaa ei tarvitse kirjoittaa tänne, mutta kirjoita mitä ajatuksia se herättää.
Mukavaa päivää!
Hei!
Ensikisi kommentti edellisestä viestistäsi ennen päivän tarinaa. Leimasinkonejuttu tuntuu täysin järkeenkäypältä.
Tämä päiväni oli pähkinänkuoressa seuraavanlainen:
Heräsin vartin yli kahdeksan. Laitoin kahvin tippumaan ja vein koiran ulos. tultuani aamulenkiltä join kahvit, vaihdoin työvaatteet päälle ja lähdin töihin. Starttasin auton ja ajoin työpaikalle. Asiakas, jonka kanssa minulla oli tapaaminen tuli kaksi tuntia myöhemmin mitä olimme sopineet peruttamaan eilen sopimamme asiat. Koin oloni tästä turhautuneeksi. Tämän jälkeen söin lounaan. Sitten ajoin yrityksmme toiseen toimipisteeseen keskustelemaan sihteerimme kanssa ja hoitamaan paperiasioita. Sitten minulla oli kello 17 vielä yksi asiakastapaaminen. Tulin kotiin klo 19.
Keho herää vartin yli kahdeksan ja keittää kahvin ja vie koiran ulos. Keho juo kahvit ja vaihtaa työvaitteet ja lähtee töihin. Keho starttaa auton ja ajaa työpaikalle. Kehon asiakas ei saavu ajoissa vaan tulee kaksi tuntia sovittua myöhemmin. Keho kokee turhautumista. Keho syö lounaan. Keho ajaa toiseen toimipisteeseen keskustelemaan paperitöistä sihteerin kanssa. Keho tapaa toisen asiakkaan klo 17. Keho tulee takaisin kotiinsa klo 19.
Tämä harjoitus ei herätä juuri mitään tunteita. Ei tunnu vaikealta vaan pikemminkin helpolta ja luontevalta kertoa kehon tarinaa ulkopuolisen perspektiivistä. Jos joku tunne tehtävää koskien pitäisi valita, se on vapauttava.
Ensikisi kommentti edellisestä viestistäsi ennen päivän tarinaa. Leimasinkonejuttu tuntuu täysin järkeenkäypältä.
Tämä päiväni oli pähkinänkuoressa seuraavanlainen:
Heräsin vartin yli kahdeksan. Laitoin kahvin tippumaan ja vein koiran ulos. tultuani aamulenkiltä join kahvit, vaihdoin työvaatteet päälle ja lähdin töihin. Starttasin auton ja ajoin työpaikalle. Asiakas, jonka kanssa minulla oli tapaaminen tuli kaksi tuntia myöhemmin mitä olimme sopineet peruttamaan eilen sopimamme asiat. Koin oloni tästä turhautuneeksi. Tämän jälkeen söin lounaan. Sitten ajoin yrityksmme toiseen toimipisteeseen keskustelemaan sihteerimme kanssa ja hoitamaan paperiasioita. Sitten minulla oli kello 17 vielä yksi asiakastapaaminen. Tulin kotiin klo 19.
Keho herää vartin yli kahdeksan ja keittää kahvin ja vie koiran ulos. Keho juo kahvit ja vaihtaa työvaitteet ja lähtee töihin. Keho starttaa auton ja ajaa työpaikalle. Kehon asiakas ei saavu ajoissa vaan tulee kaksi tuntia sovittua myöhemmin. Keho kokee turhautumista. Keho syö lounaan. Keho ajaa toiseen toimipisteeseen keskustelemaan paperitöistä sihteerin kanssa. Keho tapaa toisen asiakkaan klo 17. Keho tulee takaisin kotiinsa klo 19.
Tämä harjoitus ei herätä juuri mitään tunteita. Ei tunnu vaikealta vaan pikemminkin helpolta ja luontevalta kertoa kehon tarinaa ulkopuolisen perspektiivistä. Jos joku tunne tehtävää koskien pitäisi valita, se on vapauttava.
Tehtävässä tosiaan oli juuri pointtina nähdä se miten aina minä liitetään jokaisen asiaan. Tosiasiassa siis ilman minääkin selviää päivän askareista. Eikö 'minätön' tarina ole paljon eloisampi, kevyempi, värikkäämpi kuin yksitoikkoinen minä,minä,minä?
Kumpi kuullostaa todemmalta: ajatus synnyttää tunteen VAI tunne synnyttää ajatuksen?
Pohditaan hetki tunteita.Koin oloni tästä turhautuneeksi.
Kumpi kuullostaa todemmalta: ajatus synnyttää tunteen VAI tunne synnyttää ajatuksen?
Minätön elämä on kevyempää, koska minä takertuu.
Tunne nousi asiakkaan ilmoitettua peruuttavansa jo sovitut asiat. Keho ei ollut sitä ajatellut, mutta kehohan ei ajattele mitään, se vain toimii. Toinen keho hienosti näytteli tämän esityksen joka nosti tunteen pintaan. Turhautumisen tunne nosti päätään ja nostatti pintaan monenlaisia ajatuksia.
Tunne nostatti ajatuksia. Ajatus ei nostattanut tunnetta.
Tunne nousi asiakkaan ilmoitettua peruuttavansa jo sovitut asiat. Keho ei ollut sitä ajatellut, mutta kehohan ei ajattele mitään, se vain toimii. Toinen keho hienosti näytteli tämän esityksen joka nosti tunteen pintaan. Turhautumisen tunne nosti päätään ja nostatti pintaan monenlaisia ajatuksia.
Tunne nostatti ajatuksia. Ajatus ei nostattanut tunnetta.
Keho vain toimii, kyllä. Turhautuminen nostatti tunteen, mutta katsotaanpa.. Kuvittele hetki tilannetta, joka saa sinut oikein vihaiseksi, kiehumaan raivosta. Seuraako kehon tuntemus ajatusta? Ensin keho oli rento, kunnes tuli ajatus ärsyttävästä tilanteesta.Keho ei ollut sitä ajatellut, mutta kehohan ei ajattele mitään, se vain toimii. Toinen keho hienosti näytteli tämän esityksen joka nosti tunteen pintaan. Turhautumisen tunne nosti päätään ja nostatti pintaan monenlaisia ajatuksia.
Esimerkki voisi olla myös esiintyminen yleisön edessä: ennen esitystä tulee ajatuksia edellisistä esityksistä. Kädet hikoaa, mahassa perhosia, kiihtynyt sydämen syke jne.. Kumpi oli ensin ajatus vai tunne?
Huomaa kuinka ajatus nostattaa tunteen, tunne taas lisää ajatuksia, noidankehä. Tarkkaile.
Kyllä. Tämä on noidankehä. Kumpi oli ensin muna vai kana? Noidankehä se on samalla lailla kun kaikki asiat tässä silmänkääntötempussa. Asiat eivät ole sitä miltä ne näyttävät. Jos molemmat, sekä ajatus, että tunne ovat epätosia, kuinka voidaan ylipäätään todeta, että toinen oli ennen toista? Kaikki mielenrauhanmenetykset, oli muoto mikä tahansa, ovat harhaa.
Kuitenkin operoin yhä tässä maailmassa. Jos kiellän kaiken mitä näyttää tapahtuvan, annan arvoa sille millä arvoa ei ole. Se on kolikon kääntöpuoli. Totuudella ei ole vastakohtaa, se vain on.
Kuitenkin operoin yhä tässä maailmassa. Jos kiellän kaiken mitä näyttää tapahtuvan, annan arvoa sille millä arvoa ei ole. Se on kolikon kääntöpuoli. Totuudella ei ole vastakohtaa, se vain on.