On totta, että tietty tunne manipuloinnista ja vastustamisesta on läsnä, vaikka kontrollin illuusio murenee. Esim. kun syntyy ajatus "minä hengitän" niin hengitys muuttuu katkonaiseksi. Tutkitaan tätä hieman. Yleensä ajatus synnyttää tunnevastineen kehossa, tämä tunne saa sitten "nimilapun" mieleltä kuten "tunnen ärsytystä koska sejase". Tämä synnyyttää uusia ajatuksia, mikä taas synnyttää uusia tunteita jne. Jos tähän väliin sotketaan vielä "minä-ajatus", joka tuntee ja valitsee, niin mylly voimistuu ja voimistuu. Jos taas tunteet ovat vain tuntemuksia ja ajatukset vain ajatuksia, niin mylly ei saa uutta energiaa mistään.
Ajattele nyt jotain "negatiivista". Katso miten tunne syntyy kehoosi. Katso miten se tuottaa uusia ajatuksia. Katso miten ajatukset tuottavat lisää tuntemuksia. Ovatko nämä mitään muuta kuin tunteita ja ajatuksia? Tarkoittaako tunne vatsanpohjassa absoluuttisella totuudella sen tulkintaa, esim. "olen surullinen"? Tarkoittaako hengityksen kiihtyminen absoluuttisella totuudella "Minä hengitän"? Taaskin, pelkkä katsominen ja oma kokemus on tärkeää.
Esa
Hei,
joo, nyt huomaan ettei sillä ole edes mitään väliä, onko minulla mitään valtaa vai ei. Voin vain katsella, mitä tapahtuu. En voi hallita sydämenlyöntejä enkä kierrättää verta, en voi kasvattaa hiuksia tai kynsiä enkä uusintaa ihoani. "Ilman minua" on tarpeet nukkua, herätä, harrastaa liikuntaa, syödä, hengittää, sulattaa ruokaa, peseytyä. Mielestäni voin vaikuttaa näihin tilapäisesti johonkin suuntaan (esimerkiksi kiihdyttää hengitystä), mutta sitten joudun aina palaamaan keskitielle, jossa nämä asiat tapahtuvat vain itsestään.
Anna