Paul en leven, waar is het verschil?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Life

Paul en leven, waar is het verschil?

Postby Life » Thu Jul 05, 2012 1:59 pm

Hoi Paul, Machiel hier, wees welkom, ben zeker bereid te helpen dat je zelf gaat kijken om te kunnen zien of waar we het hier over hebben waar is of niet.

Ten eerste even een paar mededelingen: Stel je vragen, je gaat kijken in de directe ervaring, geen aannames of dingen die je ergens gehoord hebt, ben je dan zeker van je zaak kom dan pas weer hier om een antwoord te formuleren, afgesproken?

Waar ben je precies naar opzoek? Wat zijn je verwachtingen?

Waar begint Paul en eindigt en anersom?

Je antwoorden hoeven niet perfect te zijn, als het maar jouw antwoorden zijn.

Oh en soms kan het even duren voor ik reageer, type vrij langzaam en ben met nog 2 anderen in gesprek.
Life...... Are you separate from it?

http://machielovic-justbeing.blogspot.com/

Life

Re: Paul en leven, waar is het verschil?

Postby Life » Sat Jul 07, 2012 8:31 pm

Waar begint Paul en eindigt en anersom? = Waar begint Paul en eindigt het bestaan en andersom?

Paul

Postby Paul » Sat Jul 07, 2012 9:59 pm

Dag Machiel,

Ik bevind me deze periode in de volgende ervaringen: enerzijds is er Ruimte die aanvoelt als de Essentie. Hier is er overgave, rust en vreugde. Ik voel dit gemakkelijk in de natuur, vrij vlug in een meditatie, in de natuur…. Anderzijds is er dit lichaam met zijn beperkingen dat mij een begrensd gevoel geeft, een ik-gevoel. Dat voel ik ook als ik teveel opga in gedachten en/of emotie.
Er is dus nog de ervaring van splitsing, van twee werelden… en van energieverlies daardoor…

Groetjes,

Paul

Life

Postby Life » Sat Jul 07, 2012 10:40 pm

ok Paul bedankt voor je reaktie, zou je ook willen reageren op de vraag die ik verbeterde?

Je zegt dat je in de natuur makkelijk overgave, rust en vreugde vind, ten eerste moet me van het hart, waar is precies het verschil tussen de natuur en dat waar je nu bent?

Nu de essentiele vraag is of er een ik is afgescheiden van het leven/natuur/bestaan die iets kan/moet vinden? Overgave, vreugde, rust, verkramping, verdriet, drukte allemaal daar maar zit er iets achter waar dit aan verschijnt? Controleer je wanneer wat verschijnt en verdwijnt? Kijk hier eens naar.

Ruimte, Essentie, Zelf, Bewustzijn, het Absolute allemaal mooie termen maar is er het persoontje die iets moet doen om [een met] dat te worden? Ben jij Paultje dat?

Paul

Postby Paul » Sun Jul 08, 2012 2:36 pm

Waar begint Paul en eindigt het bestaan en andersom?

“Paul” verwijst voor mij naar dit lichaam/geest, dat er duidelijk anders uitziet als andere mensen. Dit unieke wezen is begonnen bij mijn ouders en zij gaven het ook deze naam. De naam is een afspraak die handig is in het dagelijks leven.
“Het bestaan” is voor mij alles wat bestaat en waarvan ik een unieke uitdrukking ben. Ik ben dus dit bestaan en ik ervaar dat ook zo. In wezen is er geen verschil tussen mij en het bestaan.
“Paul” begint in het denken en de afspraken en de conditioneringen en geeft mij vaak de illusie dat ik iets anders ben dan het bestaan, dan het leven. Als ik dat geloof begint dan Paul en eindigt het bestaan.
Het bestaan begint als ik aandachtig ben en gewoon ervaar wat er is. Ik ervaar dan wat ik altijd al ben geweest en voel dan geen afscheiding meer. Ik moet wel iets doen om mij dat bewust te worden, namelijk aandachtig zijn, anders dramt mijn denken onbewuste conditioneringen af.
Emoties en gedachten komen op en verdwijnen; “ik” controleer dat niet. Er is niets waar dit aan verschijnt, tenzij in mijn fantasie, in mijn denken, als ik dit geloof.
Ik ervaar wel een verschil tussen de natuur en de zolder waar ik dit nu uittik. Geef mij maar het eerste!

Life

Postby Life » Sun Jul 08, 2012 4:30 pm

Waar begint Paul en eindigt het bestaan en andersom?

“Het bestaan” is voor mij alles wat bestaat en waarvan ik een unieke uitdrukking ben. Ik ben dus dit bestaan en ik ervaar dat ook zo. In wezen is er geen verschil tussen mij en het bestaan.
“Paul” begint in het denken en de afspraken en de conditioneringen en geeft mij vaak de illusie dat ik iets anders ben dan het bestaan, dan het leven. Als ik dat geloof begint dan Paul en eindigt het bestaan.
Het gaat er niet om hoe het voor jou is, het gaat erom of er een jou is afgescheiden van het bestaan of niet. Goed dus Paul is een gedachte, een gedachte ik, een label van lichaam en gedachte als zelf. Iets geloven is totaal zinloos en veranderd niets aan hoe de dingen zijn. Geloof dus helemaal niets van wat er op dit forum geschreven staat maar check in de directe ervaring of er een zelf is of niet, zonder welk concept dan ook, een frisse blik van een jong kind.

Is er jij los van het bestaan? Zo ja hoe is dat mogelijk?

Het bestaan begint als ik aandachtig ben en gewoon ervaar wat er is. Ik ervaar dan wat ik altijd al ben geweest en voel dan geen afscheiding meer. Ik moet wel iets doen om mij dat bewust te worden, namelijk aandachtig zijn, anders dramt mijn denken onbewuste conditioneringen af.
Emoties en gedachten komen op en verdwijnen; “ik” controleer dat niet. Er is niets waar dit aan verschijnt, tenzij in mijn fantasie, in mijn denken, als ik dit geloof.
Ik ervaar wel een verschil tussen de natuur en de zolder waar ik dit nu uittik. Geef mij maar het eerste!
Ik ik ik mij mijn ik mijn ik ik ik, ja het is comunicatie, maar maakt wel duidelijk dat je denkt dat er iets is wat een moet worden of moet verdwijnen.

Zijn gedachten van jou? Controleer jij gedachtes? Wat er wanneer gedacht wordt?

Waar ik op doel is ja omstandigheden verschillen, er is een voorkeur, maar uiteindelijk is alles leven.

Paul

Postby Paul » Sun Jul 08, 2012 11:29 pm

Er is geen ik of jij los van het bestaan; dat is voor mij heel duidelijk. Ik, jij, leven, bestaan, dat is hetzelfde.
Gedachten zijn dan niet van mij, maar stromen door het leven in verschillende vormen; zo bijvoorbeeld tussen ons. Gedachten komen op en verdwijnen, dat zie ik duidelijk als ik stil word. Ik controleer ze niet.
Ik zie ook dat alles leven is, in verschillende vormen en uitdrukkingen.

Life

Postby Life » Mon Jul 09, 2012 2:10 pm

Er is geen ik of jij los van het bestaan; dat is voor mij heel duidelijk. Ik, jij, leven, bestaan, dat is hetzelfde.
Hoe is leven/bestaan ik? Waar is er nog ruimte voor een ik als alles leven is? Wat is ik?
Gedachten zijn dan niet van mij, maar stromen door het leven in verschillende vormen; zo bijvoorbeeld tussen ons. Gedachten komen op en verdwijnen, dat zie ik duidelijk als ik stil word. Ik controleer ze niet.
Ik zie ook dat alles leven is, in verschillende vormen en uitdrukkingen.
Wat bedoel je met dan zijn gedachtes niet van mij? Of gedachtes zijn van jou of niet, niet soms wel en soms niet!

Aangezien je geen controle hebt over gedachten heb je dan wel controle over de acties die uit gedachtes voortvloeien?

zie je dan ook dat de gedachte ik niet meer is dan een label? Gedachten doen niet anders dan alles labelen, boom, struik, bankje die zijn echt, maar ook sint en piet of klaasvaak, ze leken heel echt maar eens gezien dat ze niet echt bestaan nooit geen twijfel meer. Kortom labels voor dingen die er echt zijn en alleen maar een idee, hoe zit dat met ik?

Paul

Postby Paul » Mon Jul 09, 2012 5:17 pm

Het is nu duidelijk dat er gewoon geen ik is; het bestaat gewoon niet, het is een gedachte dat iets labelt, een constructie.
Enkel Leven bestaat in al zijn vormen. Er is daar inderdaad geen ruimte meer voor “ik”. Met “dan” bedoelde ik “daarom”: gedachten zijn nooit van “mij” omdat er geen “mij” bestaat, enkel “Leven”. En ik heb ook geen controle over acties die uit gedachten voortkomen.

Life

Postby Life » Mon Jul 09, 2012 6:26 pm

Het is duidelijk dat er logischerwijs geen ik is, dat is mooi, maar is het ook gezien in het gewone leven van alledag? Alsin zonder meditatie en concepten?

Paul

Postby Paul » Mon Jul 09, 2012 9:28 pm

Ik laat deze vragen en antwoorden doorwerken in mijn dagelijks leven. Voor mij is dit het belangrijkste, omdat ik juist vanuit een idee van splitsing leefdeen daardoor vaak te betrokken was en teveel iet persoonlijk opnam. Ik merk dat ik nu vanzelf meer relativeer en dat emoties, gedachten, gewaarwordingen meer gezien worden als wat ze zijn: voorbijgaande gebeurtenissen. Dat is bevrijdend! Want er is helemaal geen persoon; er kan dus niet persoonlijk genomen worden!

Life

Postby Life » Mon Jul 09, 2012 9:56 pm

Dat is opzich een goed plan, zolang doorwerken inhoud bekijken of het waar is..

Reacties gebeuren uiteindelijk spontaan, dus jij noch de ander valt uiteindelijk iets te verwijten. Reacties van dingen persoonlijk nemen gebeuren maar zonder het vermeende zelf of de ander iets te verwijten.

Paul

Postby Paul » Tue Jul 10, 2012 8:07 pm

En als die spontane reactie moord is of misbruik van de ander? Wie is dan verantwoordelijk?

Life

Postby Life » Tue Jul 10, 2012 8:28 pm

dit gaan we niet doen, dit is geen dicussie, ik stel vragen, jij kijkt in de directe ervaring dat is het enige dat werkt, blijf daarop gefocust!

bestaat Paul? Wat zie je in het dagelijks leven? Wat is echt en wat lijkt echt? Is er een zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurt? Of gedachtes -> acties maar geen zelf?

Paul

Postby Paul » Thu Jul 12, 2012 4:30 pm

Paul bestaat niet. Er is alleen leven. Enkel leven is echt en leven ervaar ik hier en nu. Alleen nu is echt in mijn ervaring, de rest bestaat uit aannames, constructies. Uit die aannames vertrekken acties. Ik zie twee soorten acties: die uit het onbewuste vertrekken, en die richten vaak schade aan. Als ik gewoon aandachtig ben voor nu, vertrekken acties vanuit het leven, het stroomt vanzelf. Er is gewoon overgave. Ook hier heb ik geen controle: het leven leeft zichzelf. Ik ervaar dus maar één keuze: me bewust worden van nu, me overgeven aan nu, aan het leven dat stroomt door nu.

Return to “Other Languages”