LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
I understanding this completly.
Most of the time with my mind 😢
What are you looking for at LU?
Deep understanding in life. I want to live what i am. I am searching for so long.
Freedom is my only real desire.
For me this is the end...
In the world i am now labeled as burn-out.
For me it is clear that the time has come to wake up
What do you expect from a guided conversation?
Personal guidence. A place where i can be honest and vonourabe.
A guide who is honoust and not scared to speak the truth.
I want to go all the way.
Want to hear what i need to hear!
I am ready and i am thankfull and open for guidiance.
Sorry my englisch is not that good.
What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
I always felt that i was bigger than my body.
When i was 30 (moe 53) i met Isaac Shapiro.
Hé was the first spiritual teacher for me.
I recognised what he spoke About.
I read many books en go to satsangs sometimes.
I want to be / live free
On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?
10
(Dutch) Leven
Re: (Dutch) Leven
Hi Mael,
Is je quest nog actueel? ik kan je gidsen als je wilt.
Excuus voor het lange wachten, kwam je oproep toevallig tegen.
Fijne dagen, groet,
Is je quest nog actueel? ik kan je gidsen als je wilt.
Excuus voor het lange wachten, kwam je oproep toevallig tegen.
Fijne dagen, groet,
Hai Mael,
Onderstaand wat 'formaliteiten' zoals die zijn afgesproken binnen LU.
Als je deze 'spelregels' wilt bekijken dan fijn, kunnen we daarna beginnen.
Onderstaand wat 'formaliteiten' zoals die zijn afgesproken binnen LU.
Als je deze 'spelregels' wilt bekijken dan fijn, kunnen we daarna beginnen.
- Je post elke dag minstens een maal, al is het alleen maar om te laten weten dat je nog meedoet.
- Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan verwijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is.
- Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt vanuit je directe beleving
- Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
- Het beste zijn antwoorden vanuit de onmiddellijke ervaring ( http://www.liberationunleashed.com/reso ... xperience/ ) (=zintuiglijke waarnemingen en waargenomen gedachten). Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op
- Zet alle filosofieën, leringen, overtuigingen opzij gedurende dit onderzoek. Bezoek geen satsangs, ook niet op youtube. Als je aan meditatie of yoga doet, kun je daar gerust mee doorgaan.
- Leer de quote functie te gebruiken. http://liberationunleashed.com/nation/v ... ?f=4&t=660
Test:
Oh hier kan ik dan de reactie plaatsen?
Oh hier kan ik dan de reactie plaatsen?
Ik heb de spelregels gelezen en begrepen.
I am ready.... 🙏
I am ready.... 🙏
Hai, dank je,
Ja, zo werkt het forum inderdaad. We hadden al uitgewisseld dat het behulpzaam kan zijn de verwachtingen niet te hoog te stellen, zodat ook mogelijk 'subtiele' verschuivingen niet buiten beeld blijven.
En je ontvangt notificaties per mail als er gepost wordt denk ik.
Je schreef:
wat zijn je associaties/gevoel bij het ervaren van 'ik' of zelf, wat komt er daarbij op bij jou?
Je kan gewoon schrijven van invalt, het hoeft zeker niet 'spiritueel' verantwoord te zijn.
tot later, groet.
Ja, zo werkt het forum inderdaad. We hadden al uitgewisseld dat het behulpzaam kan zijn de verwachtingen niet te hoog te stellen, zodat ook mogelijk 'subtiele' verschuivingen niet buiten beeld blijven.
En je ontvangt notificaties per mail als er gepost wordt denk ik.
Je schreef:
HIermee komen we meteen op een beleving van 'ik' of 'zelf',I always felt that i was bigger than my body.
wat zijn je associaties/gevoel bij het ervaren van 'ik' of zelf, wat komt er daarbij op bij jou?
Je kan gewoon schrijven van invalt, het hoeft zeker niet 'spiritueel' verantwoord te zijn.
tot later, groet.
Ik voelde me soms een soort van Michelin mannetje: opgeblazen, alsof ik uit de voegen kon springen.
Daarna heb ik non dualiteit ontdekt en begreep ik mijn gevoel beter; dat ‘ik’ inderdaad groter ben dan dit lichaam.
ik/zelf: identificatie met Ik/zelf gaat door.
Nog altijd leef ik alsof ik de vorm ben.
Raak vaak verward.
Niet los van m’n identificatie.
Heb veel gelezen over ‘ Zijn’ , satsangs bijgewoond en op YouTube gezien.
Ben er eigenlijk enorm moe van.
Daarna heb ik non dualiteit ontdekt en begreep ik mijn gevoel beter; dat ‘ik’ inderdaad groter ben dan dit lichaam.
ik/zelf: identificatie met Ik/zelf gaat door.
Raak vaak verward.
Niet los van m’n identificatie.
Heb veel gelezen over ‘ Zijn’ , satsangs bijgewoond en op YouTube gezien.
Dank je, heel fijn,
beknopte antwoorden, dat is werkzaam in onze uitwisseling.
Welke, wat voor'n vorm ervaar jij dan, kan je een vorm vinden?
Kan je grenzen vinden van een ik/jouw zijn, buiten jouw lichaam, of een kern, ergens?
beknopte antwoorden, dat is werkzaam in onze uitwisseling.
Ja de identificatie lijkt dan alle aandacht te vragen ten koste van levenskracht, toch hoeft dat niet zo te zijn, we kennen het denken wellicht veel meer autoriteit toe dan nodig. Laten we verder kijken naar openingen.ik/zelf: identificatie met Ik/zelf gaat door.
..........
..........
Welke, wat voor'n vorm ervaar jij dan, kan je een vorm vinden?
En, lukt het om uit de voegen te springen? (Of om bv juist heel klein te worden), heb je dat ook geprobeerd?Ik voelde me soms een soort van Michelin mannetje: opgeblazen, alsof ik uit de voegen kon springen.
Kan je grenzen vinden van een ik/jouw zijn, buiten jouw lichaam, of een kern, ergens?
Soms kan ik ervaren dat ik geen vaste vorm heb / ben.
Over het algemeen leef ik t leven vanuit het gevoel / idee (illusie) m’n lichaam, gedachten en gevoelens te zijn.
Zo gauw ik onderzoek vind ik geen ‘voegen’ of kern.
De ervaring is in de dagelijksheid meestal anders dan het zogenaamde ‘ weten’.
Kennis zit me ook in de weg vermoed ik.
Ik voel me niet vrij.
Over het algemeen leef ik t leven vanuit het gevoel / idee (illusie) m’n lichaam, gedachten en gevoelens te zijn.
Zo gauw ik onderzoek vind ik geen ‘voegen’ of kern.
De ervaring is in de dagelijksheid meestal anders dan het zogenaamde ‘ weten’.
Kennis zit me ook in de weg vermoed ik.
Ik voel me niet vrij.
Heb ik een kern?
Het buikgebied vraagt aandacht als ik mezelf die vraag stel. Alsof daar m’n kern zit.
Het buikgebied vraagt aandacht als ik mezelf die vraag stel. Alsof daar m’n kern zit.
Zijn er grenzen buiten mijn lichaam?
Buiten het lichaam voel ik geen begrenzing.
Al blijft het lichaam de kern van de onbegrensdheid; het lichaam (ik) blijft dan als vormgevoel de kern.
Buiten het lichaam voel ik geen begrenzing.
Al blijft het lichaam de kern van de onbegrensdheid; het lichaam (ik) blijft dan als vormgevoel de kern.
Soms kan ik ervaren dat ik geen vaste vorm heb / ben.
Wie/wat ben je dan tijdens zo'n ervaring? Een zinnige vraag die je misschien wel eens gehoord hebt in deze 'inquiry' kan zijn; 'wie of wat' ervaart? Anders gezegd, wat is er dan wél op die momenten?
Ja, en precies hier kijken we naar, of dat werkelijk zo is, of waar het illusoire dan in schuilt. Met alle aandacht en per moment, want doorgaans zet het denken toch meteen weer in en gaan we daar in mee zoals je schrijft.
Ik voel me niet vrij.
hier kijken we naar, wie of wat zich niet vrij voelt. Of is er een gevoel, en gedachten óver dat gevoel waarmee we ons identificeren? Je hebt dit vast vaker gehoord, probeer toch op één van de vragen even met alle aandacht, zonder aannames, in te zoomen...
Het buikgebied vraagt Aandacht, bén jij (de kern van) 't buikgebied?Het buikgebied vraagt aandacht als ik mezelf die vraag stel. Alsof daar m’n kern zit.
Als het lukt kan je de quote-functie gebruiken, links boven aanklikken, quote][/quote verschijn er dan, daartussen kan je mijn vraag copy paste-en. Er is ook een verwijzing naar in de 'spelregels'. Kijk maar, zoals nu lukt het anders ook.
Kan de quote functie niet vinden dus doe het maar gewoon zo.
1) 'wie of wat' ervaart? Anders gezegd, wat is er dan wél op die momenten?
Een waarneming van alles: beweging, denken, geluid, gevoel ... dan kan ik de grenzeloosheid ervaren waarin alles verschijnt.
Meestal duren deze ervaringen niet zo lang.
2) wie of wat zich niet vrij voelt?
Het is vaak verkramping in het lichaam (met name buikgebied)
en de gedachten daarover: ik kan / snap het niet, ik ik ik verkramping.
Ik voelt zich niet vrij / onmachtig/ onkundig .
3) Het buikgebied vraagt Aandacht, bén jij (de kern van) 't buikgebied?
Nee ik ben het buikgebied niet.
Er zit daar een verkrampt gevoel wat mijn aandacht trekt.
Ik maak er vervolgens wat van.
Uiteindelijk neem ik de verkramping in het buikgebied in eerste instantie waar en vervolgens identificeer me ermee.
Zoiets... al kan ik hier verward van raken.
1) 'wie of wat' ervaart? Anders gezegd, wat is er dan wél op die momenten?
Een waarneming van alles: beweging, denken, geluid, gevoel ... dan kan ik de grenzeloosheid ervaren waarin alles verschijnt.
2) wie of wat zich niet vrij voelt?
Het is vaak verkramping in het lichaam (met name buikgebied)
en de gedachten daarover: ik kan / snap het niet, ik ik ik verkramping.
3) Het buikgebied vraagt Aandacht, bén jij (de kern van) 't buikgebied?
Nee ik ben het buikgebied niet.
Uiteindelijk neem ik de verkramping in het buikgebied in eerste instantie waar en vervolgens identificeer me ermee.
Zoiets... al kan ik hier verward van raken.
Mooi, is er een afzonderlijk ik/zelf te vinden in Ervaren?
Nee, en dat geldt voor verreweg de meesten van ons. Een yoga of practise wordt wel omschreven als 'short moments many times'. Dit verwijst naar momenten van Zijn zonder labeling/commentator/ik. En deze momenten bij wijze van spreken te gaan rijgen zodat de afzonderlijke 'kralen' als het ware een snoer kunnen gaan vormen (in tijd). Maar hiermee lopen we wat vooruit op ons onderzoek nu. Maar volkomen normaal dus dat de gewoonte van denken nog zo dominant lijkt, onze hele samenleving is daarop gericht.
ik kan / snap het niet, ik ik ik verkramping.
Dat lijkt me ook een zinnige waarneming, 'ik en verkramping', tegelijkertijd is er iets wat dit kan waarnemen, kan je dat ook zien? (En hoe zit het met de beleving van vrijheid na een mogelijke verschuiving van aandacht?)
Ook een mooie waarneming, Aandacht en ik, kan je een onderscheid herkennen?
1) is er een afzonderlijk ik/zelf te vinden in Ervaren?
Uuuhhhhmmmm nee Ervaren lijkt de ruimte waarin alles zich laat zien. Beeld geluid gevoel lijfelijkheid irritatie geluk enz enz
Ik ben me bewust dat ik dit ook vaak gehoord en gelezen heb.
Kan ik het zelf ervaren op dit moment?
Ja ik ‘ zie ‘ dan mezelf als op een afstandje: hoe ik zit, m’n handen zich bewegen, ik typ, probeer te Ervaren enz....
2)
Dat lijkt me ook een zinnige waarneming, 'ik en verkramping', tegelijkertijd is er iets wat dit kan waarnemen, kan je dat ook zien?
Ja dat kan waarnemen.
Mijn hele lichaam is op dit moment in de verkramping: dat kan ik voelen in m’n systeem en ook waarnemen van een afstandje.
3) En hoe zit het met de beleving van vrijheid na een mogelijke verschuiving van aandacht?
Sorry heel vreemd maar ik blokkeer totaal op deze vraag.
4) Aandacht en ik, kan je een onderscheid herkennen?
Eerlijk is eerlijk; ook bij deze vraag blokkeer ik / raak in verwarring.
Moet deze 2 vragen misschien wat laten bezinken?
Uuuhhhhmmmm nee Ervaren lijkt de ruimte waarin alles zich laat zien. Beeld geluid gevoel lijfelijkheid irritatie geluk enz enz
Ik ben me bewust dat ik dit ook vaak gehoord en gelezen heb.
Kan ik het zelf ervaren op dit moment?
Ja ik ‘ zie ‘ dan mezelf als op een afstandje: hoe ik zit, m’n handen zich bewegen, ik typ, probeer te Ervaren enz....
2)
Dat lijkt me ook een zinnige waarneming, 'ik en verkramping', tegelijkertijd is er iets wat dit kan waarnemen, kan je dat ook zien?
Ja dat kan waarnemen.
Mijn hele lichaam is op dit moment in de verkramping: dat kan ik voelen in m’n systeem en ook waarnemen van een afstandje.
3) En hoe zit het met de beleving van vrijheid na een mogelijke verschuiving van aandacht?
Sorry heel vreemd maar ik blokkeer totaal op deze vraag.
4) Aandacht en ik, kan je een onderscheid herkennen?
Eerlijk is eerlijk; ook bij deze vraag blokkeer ik / raak in verwarring.
Moet deze 2 vragen misschien wat laten bezinken?