More smiles and dancing (NL or English)

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
througout

More smiles and dancing (NL or English)

Postby througout » Sun Feb 17, 2019 10:01 pm

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?

It opens up another way of seeing, perceiving reality. The body-mind that functions with no longer any need for a Me or I. This scares me. A whole lot. As if I'm looking down a cliff and All there is to do is jump. Still, this is what I need to do, I do sense this.

What are you looking for at LU?

Popping the corn. I see you people smiling. A lot of smiles, as if there is this wonderful joke that cannot be put into words, but it gives the giggles. I'd love to share that sense of YES (and no-heavy-serious-boy-is-life-dragging-on) that you convey. I see myself as being way too serious and way too unsmiling and undancing. And what I love love love is this idea that this journey is something I perhaps may share in due time.

What do you expect from a guided conversation?

Language. questions and answers I understand. I've tried two testimonials and I simply cannot follow what is going on in these texts. All the other information on the site is very lucid and clear by the way.

What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?

Some meditation. Reading a lot of books. ACIM, Jed McKenna, David Carse. Some Alan Watts on YouTube. Do not think I made a lot of progress in any way. Currently going through the Manual of ACIM on a daily basis, finished the Workbook two weeks ago.

On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self? 9

momo

Re: More smiles and dancing (NL or English)

Postby momo » Thu Feb 21, 2019 12:17 am

Hai Througout,

Ik ga graag dit avontuur met je aan. Mijn naam is Anja, maar je mag me ook Momo noemen :) Hoe zal ik jou noemen? Througout, of anders?

En wat heeft je voorkeur, een avontuur in het Engels of in het Nederlands?

Liefs,
Anja

througout

Postby througout » Thu Feb 21, 2019 7:34 am

Goedemorgen Anja/Momo,
Mijn naam is Door en wat fijn dat jij beschikbaar bent als mijn gids! Laten we dit in het Nederlands doen. Momo en de tijdspaarders - komt daar je alias-naam vandaan? Mooi!
Kan jij me uitleggen wat (waar) UTC tijd is? Ik zie dat jij 17 minuten over 12 vandaag AM hebt gepost, Is dat ook onze tijd 17 minuten na middernacht? Sowieso: ik ben heel blij! Dankjewel.
Zondag de pdf van GATELESS GATECRASHERS gekregen, sommige verhalen vind ik mooi, anderen moeilijk om doorheen te komen. Soort gevoel van roeien door zware klei. Dan lees ik ze nog eens: zelfde effect. Soms ook allergische niezen. Het boek is dus ook nog niet uit. Ben er heeeel blij mee: het idee dat het doenbaar is. Dat allemaal geen jaren hoeft te kosten. Dus ook onderzoeken. Wat is waar? Stop ik nu ook met lezen van dit boek, nu ik in gesprek ga met jou?
Vandaag een gekke dag, waarschijnlijk vanavond pas weer op het forum. Kijk er hoe dan ook naar uit. Dag,
Door

througout

Postby througout » Thu Feb 21, 2019 10:04 pm

De tijdsaanduiding werd me helder toen ik later het mailtje zag dat jouw eerste post aankondigde. Dus daar heb ik geen vragen meer over.
Nu in afwachting. Of ben ik aan zet? Mijn vragen buitelen over elkaar. Het ervaren van geen-zelf piept soms tussendoor. Als ik in de flow ben in werk, dan is er niemand thuis. Dan doe ik niks en ben ik er niet. Pas daarna komt er weer dat stemmetje dat overal een claim op legt en vooral oordelen velt. Meer willen van de ervaring ‘niemand thuis’? Ja graag! Altijd? Ja.
En dan stapelen de ‘tweede gedachten’ zich op: hoe zit dat dan met verantwoordelijkheid? Hoe zit dat met eigendom? Hoe zit dat met tegengestelde belangen? Vegen anderen hun voeten af aan het werk dat zo gebeurt? Aan het werk dat ‘ik’ doe? En is dat erg? Verdwijnt dan alle mogelijkheid om in m’n levensonderhoud te voorzien? Want ik maak overal verhalen van en help mensen bij het vertellen van hun verhaal. Ieder verhaal is in essentie fictie, hoe non-fictie je het ook wilt hebben.
Vandaag waren de twee jongste kleinzonen van mijn man bij ons. Stiefgrootmoeder zijn is een stuk makkelijker als ik voor ogen hou dat ‘ik’ een fantoom is. Wow.
Andere ‘tweede gedachten’ – voortvloeiend uit wat ik lees in Een cursus in wonderen: dat alles wat ik waarneem een illusie is. Alles wat eindig is, is niet werkelijk. Dat is ook nogal eens een opluchting. Een diep verlangen dat alles ophoudt. Dat het afgelopen mag zijn. Dat het geworstel en het gevecht klaar is. Over uit. Ik zie dat Elena en Ilona dat in hun boek anders benoemen: de waarneembare werkelijkheid is echt. De concepten erover zijn gedachten.
Voor het neerleggen van andermans verhalen moet ik nogal eens de waarheid liegen. Daarmee bedoel ik dat ik de ervaringen schets die de ander volgens mij gehad moet hebben. En soms blijkt dan dat ik daadwerkelijk contact had met een verhaal uit hun systeem. Nu heb ik geen 'ik' en zij ook niet. Waar maakt dit systeem (ik) dan contact mee? En is dat belangrijk of mag het puur toeval zijn?
Op dit moment geen angst. Als gesteld ik wacht af.

momo

Postby momo » Fri Feb 22, 2019 11:45 am

Ha Door,

Woohoo! Jouw vragen buitelen nu ook over mij heen! :))

Ja, van Momo en de Tijdspaarders naar Momo, een van onze poezen, naar Momo Anja. Prachtig boek, prachtig karakter. Ontroerend en ontwapenend, daar hou ik van :]

's Even kijken hoe we beginnen ...

Allereerst: Gatecrashers kun je blijven lezen, maar de rest incl. 'Cursus in Wonderen' kun je beter achterwege laten. Het Direct Pointing wat we hier gebruiken is een methode. Je bezig houden met verschillende methoden door elkaar wekt bij de meesten alleen maar extra verwarring.

Allertweedst: Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan (ver)wijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is.

Allerderdst: Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt. Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie. Er zijn geen goede of foute antwoorden. Je schrijf vanuit je directe ervaring (vanaf nu afgekort tot DE), niet vanuit speculatie en theorievorming. Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op. Speculatie en theorievorming kun je vaak herkennen aan woorden als 'lijkt', 'dus', 'omdat', 'alsof', 'blijkbaar', enz. DE gaat over zintuiglijke waarnemingen en het waarnemen van gedachten. Over directe beleving kun je lezen op:http://www.liberationunleashed.com/reso ... xperience/

Allervierdst: Logistiek:
[*]Voor het proces is het meestal gunstig om elke dag te posten. Al was het alleen maar om te laten weten dat je even geen tijd hebt om te posten. Ik zal dat ook proberen te doen.
[*]Vink ‘Notify me when a reply is posted’ in de ‘Options’-sectie onderaan de post om een email bericht te ontvangen als ik geantwoord heb.
[*]Leer de quote functie te gebruiken. Zie hier voor instructies
[/list] Gebruik deze eerste dag om dit even goed onder de knie te krijgen, da’s handig. Ik zal dat zelf ook doen, want ik zie dat het bij mij ook wat onder de knie vandaag is gegaan ;)

Mocht je het nog niet gezien hebben, hier is een introductie in het engels, onze vrijwaring en wat extra info.

We gaan het doen! Leuk!

Liefs,
Anja

througout

Postby througout » Fri Feb 22, 2019 7:34 pm

Hai Anja,
We gaan het doen! Leuk!
Ja hoera!
Wat me fijn lijkt: jouw vragen.
Een gewoonte van dit systeem (Door/througout) is juist theoretiseren etc. Dus het zal heerlijk zijn om daar los van te komen. En niet gemakkelijk.
[*]Vink ‘Notify me when a reply is posted’ in de ‘Options’-sectie onderaan de post om een email bericht te ontvangen als ik geantwoord heb.
Deze kan ik niet vinden. Het blijkt dat ik sowieso een mailtje krijg als jij post, dus dat is misschien geen probleem. Ik ben van plan in ieder geval 's ochtends en 's avonds te checken of je me iets hebt geschreven.
[*]Voor het proces is het meestal gunstig om elke dag te posten.
Dat ben ik zeker van plan - en als dat niet gaat lukken verneem je dat ook van me.
Had een aantal van de pagina's die je me zond al uitgebreid bestudeerd, maar Direct Experience was nieuw, dankjewel!
Dag,
Door

througout

Postby througout » Fri Feb 22, 2019 7:43 pm

Hai Anja,
Voor alle zekerheid: ik heb kennis genomen van alle voorwaarden en richtlijnen van The Gate en LU - en ik ga ermee akkoord. Dag, Door

momo

Postby momo » Sat Feb 23, 2019 10:49 am

Ha Door,

Deze kan ik niet vinden. Het blijkt dat ik sowieso een mailtje krijg als jij post, dus dat is misschien geen probleem.
Dan staat het vast al goed ingesteld. Ik heb nog even goed gekeken hoe het er uit ziet: onderaan de pagina zie je als het goed is een blokje ‘post reply’ en rechts daarvan een blokje met de afbeelding van een moersleutel. Als je met de muis op de laatste gaat staan verschijnt het tekstvakje ‘topic tools’. Als je met de linkermuisknop klikt verschijnt er een menu. Als je ‘Subscribe topic’ aanvinkt krijg je een email bericht als ik geantwoord heb. Als dit al aangevinkt is zie je een kruisje met daarachter de tekst ‘Unsubscribe topic’.

Nou, daar gaan we dan. Lekker kijken zoals je nog nooit gekeken hebt! Of mss al wel, maar had je het niet door. 😉

Een gewoonte van dit systeem (Door/througout) is juist theoretiseren etc. Dus het zal heerlijk zijn om daar los van te komen.
Hoe zal ‘daar los van zijn’ er precies uitzien denk je? Hoe zal het je veranderen? Hoe gaat het voelen?

Het ervaren van geen-zelf piept soms tussendoor. Als ik in de flow ben in werk, dan is er niemand thuis. Dan doe ik niks en ben ik er niet. Pas daarna komt er weer dat stemmetje dat overal een claim op legt en vooral oordelen velt.
Even kijken of ik je goed begrijp: het ervaren van geen-zelf = flow = niemand thuis / dat stemmetje = wel-zelf = iemand thuis? Dus dat stemmetje = zelf?

En:
Meer willen van de ervaring ‘niemand thuis’? Ja graag! Altijd? Ja.
Dus je wilt graag van blijvend van dat stemmetje af? Is dat wat je verwacht van dit proces? Dat het zal eindigen met verlossing van dat stemmetje?

It opens up another way of seeing, perceiving reality. The body-mind that functions with no longer any need for a Me or I.
Hoe manifesteert deze ‘need for a Me or I’ zich precies in je huidige ‘way of seeing, perceiving reality’?

Neem rustig de tijd. Ik kijk uit naar je antwoorden!

Liefs,
Anja

througout

Postby througout » Sat Feb 23, 2019 1:31 pm

Ja! daar gaan we.
Hoe zal ‘daar los van zijn’ er precies uitzien denk je? Hoe zal het je veranderen? Hoe gaat het voelen?
Het gevoel is leeg en licht. alsof de zwaartekracht minder hard werkt. Nu voelt het ook een beetje verdrietig, alsof ik iets verraad, in de steek laat. Woorden in de steek laat. Woorden die ik altijd zo fijn vond om duiding mee te geven aan iets (gebeurtenis/ervaring), of om iets nieuws mee te benoemen. En als ik dan denk aan alles wat ik met die woorden doe en wil doen, dan wordt alles weer heel zwaar.
Los zijn van "theorettes" - gevoel is fysiek, alsof er allerlei duct tape aan me vast zit/zat, en dat wordt nu weggehaald. Au. En bevrijdend. Ik krijg meer ruimte om te bewegen. Om te ademen.
Even kijken of ik je goed begrijp: het ervaren van geen-zelf = flow = niemand thuis / dat stemmetje = wel-zelf = iemand thuis? Dus dat stemmetje = zelf?
Yep, dat stemmetje is zelf. Is ik. Wil zo graag groot zijn: IK! KIJK NAAR MIJ! - maar het is een klein stemmetje. Vilein, of grootmoedig, allerlei stemmingen heeft het stemmetje. Het stemmetje wil overal wat van vinden. Doodvermoeiend.
Dus je wilt graag blijvend van dat stemmetje af? Is dat wat je verwacht van dit proces? Dat het zal eindigen met verlossing van dat stemmetje?
Zit nu meteen in 'oh jee, mag ik dat wel willen'? Stel nou dat dat helemaal verkeerd is?' En dan stromen, buitelen de woorden over elkaar heen om uit te leggen - nee. Verlossing van het stemmetje - is dat wat ik wil? Is dat mijn ambitie? JA! Dat is mijn verlangen. Het is eigenlijk wel grappig om te zien, dat ik mezelf voor hou dat ik van alles moet van mezelf terwijl noch 'ik' noch 'mezelf' enige substantie heeft. Een spiegelpaleis.
Hoe manifesteert deze ‘need for a Me or I’ zich precies in je huidige ‘way of seeing, perceiving reality’?
Waanzinnig mooi hoe alle vragen die je stelt in elkaar overlopen Anja!
In mijn huidige manier van zijn in de wereld 'moet' ik veel. Ik moet betrouwbaar zijn, me houden aan mijn afspraken, ik moet aardig zijn, vriendelijk, voorkomend, ik moet zorgdragen voor X en Y en Z, ik moet ik moet ik moet. Van mezelf. Of omdat het zo hoort, omdat ik zo ben opgevoed, omdat ik loyaal ben aan van alles en iedereen. Loyaliteit was een tijdlang een focus van me, omdat ik aan de gekste dingen grensoverschrijdend loyaal kon zijn. Wie kan/kon aan de gekste dingen grensoverschrijdend loyaal zijn? Ehm, ja. Ik. Dit systeem dat overal chocola van wil maken, wil begrijpen.
Via LU een youtube filmpje gezien van iemand die door een landschap reed en in een fractie van een seconde zag hoe hij zelf de bergen, de bomen, de hemel is, en hoe alles wat hij is, naar elkaar glimlacht. Boy! Dat is mijn ambitie, daar ga ik van huilen. Dat is mijn verlangen.
Dag.

momo

Postby momo » Sun Feb 24, 2019 11:44 am

Dankjewel voor je prachtige en eerlijke antwoorden Door!

… leeg en licht … verlost van het stemmetje … zwaartekracht minder hard … bevrijdend … meer ruimte … in een fractie van een seconde zien hoe je zelf de bergen, de bomen, de hemel bent, en hoe alles wat je bent, naar elkaar glimlacht …
Allereerst en vooropgesteld: het kan zijn dat dat gebeurt, maar het kan ook zijn dat dat helemaal niet gebeurt. Misschien wordt het leeg en zwaar, of licht en vol, donker en ruim, wordt er vooral naar elkaar gehuild of geschreeuwd, komen er juist meer stemmen, of wordt het eerst allemaal fantastisch en daarna weer gewoon, of blijft alles zo goed als bij het oude. Sommigen zeggen: dit is het einde, sommigen zeggen: dit is maar pas het begin. Lang kort: we weten niet hoe het zal uitpakken. Maar het helpt als je je verwachtingen over hoe je graag wilt dat je de dingen ervaart even tot nader order kunt opschorten en je vooral richt op wat je daadwerkelijk ervaart. Over het algemeen kunnen verwachtingen namelijk best wat roet in het eten gooien, verblinden en de boel vertragen. Daarom is het ook zo belangrijk om er eerlijk over te zijn. Denk je dat het je zal lukken ze te parkeren? Wat doet dat met je, als ik je zeg dat je verwachtingen misschien niet uit gaan komen? Zijn er nog meer, al dan niet heimelijke, verwachtingen of verlangens? Stel dat alle vragen die voortdurend in je opkomen instant worden beantwoord, dat je alles begrijpt, zou dat nog iets toevoegen aan hoe je zou veranderen, hoe je je zou gaan voelen?

'oh jee, mag ik dat wel willen'? Stel nou dat dat helemaal verkeerd is?'
Goede of foute antwoorden bestaan hier niet en mag je ALLES willen. Ik moedig je aan om niets daarvan onder stoelen of banken te steken en als het je te gek wordt om het hier te schrijven mag je me altijd pm-en, zodat er niets is dat het proces ondergronds op- of tegenhoudt.

Yep, dat stemmetje is zelf. Is ik. Wil zo graag groot zijn: IK! KIJK NAAR MIJ! - maar het is een klein stemmetje. Vilein, of grootmoedig, allerlei stemmingen heeft het stemmetje. Het stemmetje wil overal wat van vinden.
Waar bevindt dat stemmetje=zelf=ik zich precies? Wat is zijn (of haar) locatie?

Liefs,
Anja

througout

Postby througout » Sun Feb 24, 2019 5:33 pm

Hai Anja,
Dank voor je aanbod, daar ga ik gebruik van maken. Hoop dat je me met het verschijnsel pm kan helpen, want ik zit niet op Facebook en ben met die dingen niet zo bekend. Mijn antwoorden, vandaag lekker op kunnen kauwen.
Denk je dat het je zal lukken ze (alle verwachtingen) te parkeren?
Gek idee: verwachtingen parkeren. Verwachtingen zijn gedachten, geen realiteit. Verstandig om ze niet te serieus te nemen. Parkeren? Ja dat gaat lukken. En dan de volgende stap: verlangen parkeren – al een even gek idee. In mijn gevoel zit er in verlangen meer stuwkracht, meer beweging dan in verwachting. Een vector in de richting van dat wat er verlangt wordt. Verwachting is passiever. Ga ik mijn verlangen parkeren? De vraag rijst: wie gaat wat parkeren? Ja, dit kan. Geen voeding geven.
Wat doet dat met je, als ik je zeg dat je verwachtingen misschien niet uit gaan komen?
Gelatenheid. What else is new? En ook: natuurlijk niet. Alles is altijd anders dan ik van tevoren kan verzinnen. Gelukkig maar. En soms jammer de bammer. Hoort erbij. Ook wel nieuwsgierig naar dat waar ik geen voorstelling van heb.
Zijn er nog meer, al dan niet heimelijke, verwachtingen of verlangens?
Oh boy. Hier val ik bijna acuut van om, pure moeheid. Ja, die zijn er veel. Sommige laat ik toe tot mijn bewustzijn, maar er zijn er wel 100.000. Verlangen naar mooi, verlangen naar succes, naar invloed, naar goed kunnen doen, naar speelsheid, naar kunnen praten met dieren, naar kunnen vliegen, naar het schrijven van goeie boeken, naar iedereen schoon drinkwater, naar gezond eten, naar goed kunnen tekenen, naar schoon, en schoonheid, naar vriendschappen en verbindingen vol vreugdevolle verrassingen. Naar meer lol. Naar liefde, nog meer dan er al is. Naar meer tijd en kunnen dansen. Naar goede gezondheid. Naar een voorhoofd zonder frons. En naar nog veel meer. Kan ik dit allemaal parkeren? Ja dat kan ik allemaal parkeren.
Stel dat alle vragen die voortdurend in je opkomen instant worden beantwoord, dat je alles begrijpt, zou dat nog iets toevoegen aan hoe je zou veranderen, hoe je je zou gaan voelen?
Het verlangen om alles te begrijpen gaat diep, dat heb je goed gezien. En tegelijkertijd kan ik me er geen voorstelling van maken hoe dat zou zijn, dat ik alles begrijp. Alsof daar een muur zit waar ik tegenop loop. Kadang. Verboten. Grappig eigenlijk, ik dacht dat ik zo’n grote fantasie had, dat ik me overal een voorstelling van kan maken. Maar dit? Nee dit niet. Alles begrijpen. Alles begrijpen? Al-les. Deze gaat diep. Hier zit God. Dit is het einde. Daar houdt groei op, want het omvat alles. Alles. Geen verandering. Niets meer nodig, want alles is compleet. Geen voelen, want er is geen afscheiding tussen iets en iets om elkaar te kunnen voelen. Geen waarneming. Geen denken. Het alles en het niets zijn één. Fuck! En gelach. Dit is toch grappig? En ook om heel droevig van te worden.
Soms zit het net onder mijn hart, soms iets achter mijn rechteroor. En als ik het stemmetje probeer te voelen, dan schiet het weg. Dan is het niet aan te raken. Dan is het er niet.
Dag, dankjewel, Door

momo

Postby momo » Mon Feb 25, 2019 8:42 am

Hai Door,

nieuwsgierig naar dat waar ik geen voorstelling van heb
Yes! Dat is een prachtig uitgangspunt!

wel 100.000. .. kan ik allemaal parkeren
Check! Hou ze in de gaten. Als sommige terugkerend in beeld komen meld het dan even. (Leuk om ze te lezen trouwens, alsof ik een tekst van mezelf lees! 😊)

Dit is toch grappig? En ook om heel droevig van te worden.
Wat is precies grappig en wat droevig?

momo schreef:
througout schreef
Soms zit het net onder mijn hart, soms iets achter mijn rechteroor. En als ik het stemmetje probeer te voelen, dan schiet het weg. Dan is het niet aan te raken. Dan is het er niet.
Dus je ‘ik’, dat wat graag groot wil zijn, allerlei stemmingen heeft, overal wat van wil vinden, dat ‘ik’ zit soms net onder je hart, soms iets achter je rechteroor en als je het probeert te voelen, dan schiet het weg, dan is het niet aan te raken, dan is het er niet. Dus je ‘ik’ is een zich tussen net onder het hart en achter het rechteroor bewegend, ongrijpbaar iets met een wil, wensen en stemmingen?

Liefs,
Anja

througout

Postby througout » Mon Feb 25, 2019 2:39 pm

Leuk om ze te lezen trouwens, alsof ik een tekst van mezelf lees!
Dankjewel hiervoor! Het is fijn om die herkenning te voelen.
Wat is precies grappig en wat droevig?
In ‘het streven’ zit een deel van mijn bestaansreden. De vector, de beweging van hier naar daar. En dan, KADOENK, loop ik tegen een muur op: Het domein God. Geen streven. Geen waarneming. Niets meer te wensen of te moeten of te doen. Klaar over uit. Hier is geen tegenstelling. Hier is geen vector, geen verlangen. Alles is compleet en vol en leeg en alle woorden schieten tekort. Grappig is dat het de tegengestelden verenigt en dat er dan dus niets overblijft. Het grote niets. Droevig is dat er niets overblijft. Niets van de vreselijke nachtmerrie en ook niets van de schone wensdroom. Niets meer om naar te streven. En ook geen bestaansreden meer. Wat weer onmetelijk grappig is, omdat ik daar nu juist zo ontiegelijk mee aan het knokken was. Ben. Was. Is het probleem voorbij, is het weer niet goed, dat gevoel. Dat is grappig en dat is droevig. Hechting aan het probleem. Boy.
Dus je ‘ik’ is een zich tussen net onder het hart en achter het rechteroor bewegend, ongrijpbaar iets met een wil, wensen en stemmingen?
Ja, dat is mijn ‘ik’ als stemmetje. Soms. Het kan ook een dreinend kind zijn dat hard schreeuwt. Dan staat het achter me, en dan schaam ik me en heb ik de neiging me terug te trekken, omdat ik me geen raad weet met die schreeuwlelijk. Soms is het De Grote Afkeurder, in wiens ogen niets en niemand voldoet, ook ikzelf niet. En altijd zodra iets (?ik) dat ‘ik’ wil ontmoeten, wil voelen, wil zien, dan is het er niet. Some grand magic trick.
Ik snap er niets van - en nu weet ik hoe veilig dat is, want zolang ik het niet snap... zit ik niet in dat domein van alles + niets wat ik hierboven beschrijf.
Wat ik nu het allergrappigste vind, is dat het beeld van die ui, dat je de lagen af moet pellen, dat dat toch klopt. Ik heb me altijd nogal verzet tegen de mensen die roepen dat je op die manier bij de kern kunt komen... Een ui heeft geen kern: no-core. Dat is toch mooi! En van een ui kan ik ook huilen, ook mooi. Nu moet ik giechelen, ik merkte dat ik zo ontroerd kon worden van je vragen, en dat ik dat als een soort van ijkpunt ging zien: huilen = goed, niet huilen = slap. Wat een krankjorumme soepzooi toch telkens! Dag, liefs
Door

momo

Postby momo » Tue Feb 26, 2019 9:30 am

Hai Door,

Het is fijn om die herkenning te voelen.
Niets menselijks is mij vreemd!! 💞

Ik snap er niets van - en nu weet ik hoe veilig dat is, want zolang ik het niet snap... zit ik niet in dat domein van alles + niets wat ik hierboven beschrijf.
Wat is er onveilig in dat domein van alles + niets?

momo schreef:Dus je ‘ik’ is een zich tussen net onder het hart en achter het rechteroor bewegend, ongrijpbaar iets met een wil, wensen en stemmingen?
througout schreef:Ja, dat is mijn ‘ik’ als stemmetje.
Als je me vanuit DE, vanuit je directe ervaring, dat zich-tussen-net-onder-het-hart-en-achter-het-rechteroor-bewegende-‘ik’-als-stemmetje gaat beschrijven. Dus vanuit:
• zintuiglijk waarnemen: zien, horen, ruiken, proeven, voelen en
• het waarnemen van gedachten.
Wat wordt dan je beschrijving?
(NB Het ‘waarnemen van gedachten’ kan tricky zijn: het betekent niet ‘beschrijven van de inhoud van gedachten’, maar ‘benoemen dat er gedachten plaatsvinden’.)

Wat een krankjorumme soepzooi toch telkens!
Gelukkig maar dat er oneindig veel soorten soep bestaan. Voor elke smaak wat wils 😉

Liefs,
Anja

througout

Postby througout » Tue Feb 26, 2019 12:24 pm

Dag Anja,
Wat is er onveilig in dat domein van alles + niets?
Ik ga in of met mijn gedachten naar dat domein. En dan is het eigenlijk helemaal niet onveilig. Het voelt niet. Er is niets en er is alles en het complete en lege en al het onbenoembare telt allemaal op en komt samen tot nul. Tot niets.
Er is niets en er is niets onveilig.
Toen ik je vraag eerst las, dacht ik 'ja, duh, daar houdt het "ik" op te bestaan, dat is dus onveilig voor het "ik". Snapdatdan.' Maar het is niet waar. Het voelt logisch en gewoon en niks bijzonders. Letterlijk voelt het: 'niks aan de hand'.
Als je me vanuit DE, vanuit je directe ervaring, dat zich-tussen-net-onder-het-hart-en-achter-het-rechteroor-bewegende-‘ik’-als-stemmetje gaat beschrijven. Dus vanuit: • zintuiglijk waarnemen: zien, horen, ruiken, proeven, voelen en • het waarnemen van gedachten. Wat wordt dan je beschrijving?
Het stemmetje achter mijn rechteroor is volkomen onstoffelijk. Bij het eerste onderzoek blijft daar niets van over. Onder mijn hart? Eerst zit er daar een klein nageltje. Een hard stukje huid. Een restant van een nagel-knip sessie. Het voelt hard en scherp en ongevaarlijk. Hooguit een beetje ongemakkelijk. Dan probeer ik dat vast te pakken in gedachten. Ik wil voelen. En dan is er niks. Het was een gedachte dat daar een nageltje zit. En zonder onderzoek zou dat er nog steeds zitten. Nu resteert er een beetje een beklemd gevoel. Langzaam in elkaar duwen. En dan ga ik naar de beklemming. Ik probeer het duwen te vinden en dan is er een slap plastic cellofaantje dat een beetje wappert in de wind. Geen beklemming meer. Ach, toch: een cellofaantje met een knoop erin. Dan wil ik dat cellofaantje voelen en ik grijp in een soort zeepbel. Poef! Het lichaam voelt nog steeds een 'iets' daar op die plek, maar onderzoek ik dat 'iets' dan zit daar niets. Geen vorm, geen kleur, geen gat, helemaal niets. Alleen een gevoel. Nog steeds. Gedachte: wat nu?
Ik verwelkom het gevoel. Toe maar. Welkom. Ik. Wie? Was ik dat ik niet aan het onderzoeken? Welkom. Ook de verwarring is welkom. De vraag. De glimlach. Wonderlijk. Nogmaals wonderlijk.
Het ‘waarnemen van gedachten’ kan tricky zijn: het betekent niet ‘beschrijven van de inhoud van gedachten’, maar ‘benoemen dat er gedachten plaatsvinden’
Geen idee of ik nu verslag doe van Direct Ervaren...
...oneindig veel soorten soep...
Zou dat waar zijn? En: hoe komen we daar achter? 😉
Een ervaring, gisteren. Ex van mijn man (moeder van zijn kinderen, grootmoeder van zijn kleinkinderen) belt: een van de twee kleinkinderen die bij haar logeren is ziek, kan mijn man dat jochie naar huis brengen met de auto? Hij is er niet, ik stel voor dat ik dat doe. Haar reactie is: 'Ik weet niet of A (het kleinkind in kwestie) dat wel wil.' Ik schiet in de lach en zeg dat er maar 1 persoon is die op die vraag antwoord kan geven: A.
Geen gehechtheid, geen gekwetstheid (als dat een woord is), geen enkel probleem: laat de vraag bij wie hem kan beantwoorden.
Ik vind dit nogal wat! Dag, liefs
Door

Return to “Other Languages”