Guidance asked for this crazy dutch Universe

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Jelle

Postby Jelle » Tue Jan 29, 2019 6:43 pm

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?

Things happen (apperently) by themselfs. Yet there seems to be some identification with what is called self / I / me. This proces is about inspection the nature of this.

What are you looking for at LU?

Clarity. There is a lot of confusion about what is going on here and where to stop digging deeper. Not Sire about most things (although that may be a mindtrick). The meaning of words seem also to be a particular problem. For example the quotes in the app seem to have opened the possibility for new ‘entity’ the word I can point to.

What do you expect from a guided conversation?

Help on understanding what the used words mean and how they fit into what is already experienced here. From there further guidance towards the gate and beyond. Experience learns it also helps with motivation to do things with someone else.

What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?

Read and watched YouTube video’s mostly about non-dualism. Practise some form of meditation based on watching Whatever happens from ‘the Silence’.

On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self? 9

Jelle

Re: Guidance asked for this crazy dutch Universe

Postby Jelle » Tue Jan 29, 2019 6:44 pm

The thing is that I/me/self points here to some sort of silent state where there is some sort of awareness of being alive (which one of the links described as real), and there is just that what appears in that moment. Even thinking about where the I is, is impossible because it leads to leaving that state. Yet that state is the whole Universe known (from) here, and appears to be bound to a bodymind.

The thing is that that state is left often when daily life is grabbed (I describe it as a narrowing of focus). And when in daily life, this state is identified with and labelled as Me. (And ofcourse the bodymind is also refered to as Me as in ‘can you pass me the butter?’).

So I obvious don’t get it, as it is not always clear. But when looking there is just this state that blocks further looking.

Lunamaya

Postby Lunamaya » Mon Feb 18, 2019 9:03 pm

Hoi Jelle,

Je bent in ons vizier!

Er komt zsm een gids die met je aan de wandel kan.

Groetjes LunaMaya

Lunamaya

Postby Lunamaya » Tue Feb 19, 2019 9:13 pm

Hallo Jelle,

Als je het wilt, kan ik je gids hier zijn! Are you ready for the ride?

Groetjes LunaMaya

Jelle

Postby Jelle » Sat Feb 23, 2019 1:47 pm

Hallo LunaMaya,

Dankjewel dat je mij wilt helpen! :) En excuses voor de late reactie.

Ik heb mijn gordel om, dus gas op de plank!

Groeten,
Jelle

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sun Feb 24, 2019 8:51 pm

Super Jelle, dan gaan we dat doen!

Er zijn even wat praktische dingen om samen doorheen te gaan, en als we dat gedaan hebben kunnen we wat mij betreft van start. Enige is dat ik vanaf woensdag vijf dagen een retraite ga doen, dus dan even offline ben totenmet zondag de 3e.

Het is aan jou of we voor ik woensdag vertrek (ik kan dinsdagavond nog regeren) al starten of dat we het daaroverheen tillen en starten als ik terug ben.

Ik wil je in ieder geval vragen om onderstaande door te lezen en te kijken of je het overal mee eens kunt zijn:

1. We streven ernaar elke dag minstens eenmaal, al is het alleen maar om te laten weten dat je nog meedoet. (Behalve met kennisgeving als je een keer weet dat je een paar dagen niet kan reageren). Het tempo erin houden draagt bij in dit proces is de ervaring.
2. Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan verwijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is. Ik ondersteun je bij dit kijken.
3. Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt vanuit je directe beleving.
4. Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie.
5. Het beste zijn antwoorden vanuit directe ervaring (zintuiglijke waarnemingen en waargenomen gedachten). Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op.
6. Zet alle filosofieën, leringen, overtuigingen opzij gedurende dit onderzoek. Bezoek gedurende deze tocht geen satsangs, ook niet op youtube. Als je aan meditatie of yoga doet, kun je daar gerust mee doorgaan.
7. Leer ajb de quote functie te gebruiken. Zie hier voor instructies: https://www.youtube.com/watch?v=-fAToDNh9hQ

Tot slot heb je hier al naar gekeken? http://liberationunleashed.com/nation/v ... f=16&t=221

Wil je me bevestigen dat je van bovenstaande kennis hebt genomen?

Vink 'subscribe to this topic' aan in de blauwe balk onderaan deze pagina om een email bericht te ontvangen als ik geantwoord heb (als dat nog niet aanstaat, kijk uit dat je het dan niet juist uitzet)

Tot horens (lezens)!

Groetjes LunaM

Jelle

Postby Jelle » Sun Feb 24, 2019 9:26 pm

Er zijn even wat praktische dingen om samen doorheen te gaan, en als we dat gedaan hebben kunnen we wat mij betreft van start. Enige is dat ik vanaf woensdag vijf dagen een retraite ga doen, dus dan even offline ben totenmet zondag de 3e.

Het is aan jou of we voor ik woensdag vertrek (ik kan dinsdagavond nog regeren) al starten of dat we het daaroverheen tillen en starten als ik terug ben.
Klinkt goed die retraite. Ben zelf net terug van een (meditatie)retraite. Alvast veel plezier gewenst!
Ik wil wel graag van te voren beginnen. Hoe eerder, hoe beter!

1. We streven ernaar elke dag minstens eenmaal, al is het alleen maar om te laten weten dat je nog meedoet. (Behalve met kennisgeving als je een keer weet dat je een paar dagen niet kan reageren). Het tempo erin houden draagt bij in dit proces is de ervaring.
Duidelijk!

2. Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan verwijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is. Ik ondersteun je bij dit kijken.
Duidelijk! En nogmaals bedankt voor je hulp!

3. Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt vanuit je directe beleving.
4. Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie.
5. Het beste zijn antwoorden vanuit directe ervaring (zintuiglijke waarnemingen en waargenomen gedachten). Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op.
Dit is ook duidelijk. Maar misschien wat lastiger in de uitvoering. Ik neig naar wat jij waarschijnlijk analyse, mentale gymnastiek en filosofische handelingen, noemt (voor mij vaak een simpele gedachtereeks van enkele seconden). Wijs me er aub op als ik dat doe. Het zal eerder uit gewoonte zijn dan uit disrespect.

6. Zet alle filosofieën, leringen, overtuigingen opzij gedurende dit onderzoek. Bezoek gedurende deze tocht geen satsangs, ook niet op youtube. Als je aan meditatie of yoga doet, kun je daar gerust mee doorgaan.
Duidelijk!

7. Leer ajb de quote functie te gebruiken. Zie hier voor instructies: https://www.youtube.com/watch?v=-fAToDNh9hQ
Dat is gelukt ;)

Tot slot heb je hier al naar gekeken? http://liberationunleashed.com/nation/v ... f=16&t=221
Heb ik gedaan.

Wil je me bevestigen dat je van bovenstaande kennis hebt genomen?
Bij deze :)

Groeten,
Jelle

Lunamaya

Postby Lunamaya » Sun Feb 24, 2019 10:05 pm

Ah, mooi je enthousiasme.
Raakt gelijk aan een vraag van mij die opkwam. Waarom geef je een 9 bij de vraag:
On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self

Waar zit de terughoudendheid van die ene punt? Kan je daar iets meer over zeggen?

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
Things happen (apperently) by themselfs. Yet there seems to be some identification with what is called self / I / me. This proces is about inspection the nature of this.
kan je kijken naar de identificatie met. Wie of wat identificeert zich met de "ik/mij/zelf"?
Clarity. There is a lot of confusion about what is going on here and where to stop digging deeper. Not Sire about most things (although that may be a mindtrick). The meaning of words seem also to be a particular problem. For example the quotes in the app seem to have opened the possibility for new ‘entity’ the word I can point to.
Ja, het is goed dat je dit aanstipt. Woorden zijn lastig en het is goed definities helder te hebben. Het zijn instrumenten die we gebruiken om elkaar te begrijpen.
Voor jou is het belangrijk dat je zelf gaat onderzoeken wat "ik" eigenlijk betekend. Vaak wordt het gewoon aangenomen, we zijn er mee opgegroeid dat we een "ik" zijn. Maar we noemen ons "ik". Dat wil nog niet zeggend dat we het zijn.
Wat is de IK voor jou, waar zit die, wat omvat die, wat doet die? Wie neemt die waar? Als je goed kijkt, is die er echt? Waar dan? Wat is de IK voor jou Jelle? Kijk hier eens naar en beschrijf me wat er bij je op komt.

What do you expect from a guided conversation?
Help on understanding what the used words mean and how they fit into what is already experienced here. From there further guidance towards the gate and beyond. Experience learns it also helps with motivation to do things with someone else.
kijk, dit lijken me haalbare verwachtingen! :) fijn!
Kan je kijken of er nog meer verwachtingen zijn, wat hoop jij op een dieper niveau hiermee te bereiken? Wat verwacht je van het doorzien? Wat verwacht je of hoop je dat er zal veranderen voor jou, in jou, in daily life, in je systeem Jelle?
The thing is that I/me/self points here to some sort of silent state where there is some sort of awareness of being alive (which one of the links described as real), and there is just that what appears in that moment. Even thinking about where the I is, is impossible because it leads to leaving that state. Yet that state is the whole Universe known (from) here, and appears to be bound to a bodymind.

The thing is that that state is left often when daily life is grabbed (I describe it as a narrowing of focus). And when in daily life, this state is identified with and labelled as Me. (And ofcourse the bodymind is also refered to as Me as in ‘can you pass me the butter?’).

So I obvious don’t get it, as it is not always clear. But when looking there is just this state that blocks further looking.
Hahaha, goed dat je dit nog even uiteenzet!
Ja, herkenbaar. Het vernauwen en verbreden van je perceptie. Mooi dat je het ook kent. De momenten dat je in een soort silent state of awareness van het leven zit.
De ervaring is, dat het doorzien van de illusie omtrent hoe we de "Ik" ervaren, je nog niet in een permanente staat van blizz bengt. Soms wordt dit even ervaren. Soms wordt dit langer ervaren. Soms helemaal niet. Valt niet zo veel over te zeggen. Dingen worden wel meer helder en meer overzichtelijk over het algemeen. Stiekem hebben wet het met elkaar veel ingewikkelder weten te maken dan het in werkelijk is.

Ik zie uit naar je reactie,

Groetjes LunaM

Jelle

Postby Jelle » Mon Feb 25, 2019 10:32 am

Hoi LunaMaya,

Ik zal hieronder je vragen zo goed mogelijk beantwoorden. Hierbij ga ik uit van wat er nu opkomt. Dat kan mogelijk wat tegenstrijdigheden of dubbele info opleveren.

Raakt gelijk aan een vraag van mij die opkwam. Waarom geef je een 9 bij de vraag:
On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self

Waar zit de terughoudendheid van die ene punt? Kan je daar iets meer over zeggen?
Mijn geheugen is veel te slecht om nog te weten waarom ik dit ingevuld heb. Wat nu in mij opkomt is, dat het waarschijnlijk voortkomt uit het feit dat ik nooit iets zeker weet (zelfs niet dat ik nooit iets zeker weet).
Ik zie echter een beweging in de richting (voorbij de geest), dus de keus is vooral meewerken of tegenstribbelen ;)

kan je kijken naar de identificatie met. Wie of wat identificeert zich met de "ik/mij/zelf"?
Het korte antwoord: geen idee.
De vraag is leidt in eerste instantie (a) naar een besef van een soort ruimte op de plek van het hoofd bij (andere) mensen. Ik noem dit het ontspannen van de aandacht. Deze ruimte is een soort toneel waarop alles wat hier wordt waargenomen/gekend wordt, zich bevindt.

Daarnaast (b) wijst de ik naar het organisme (lichaam, geest en (wie weet) ziel). Dit gebeurt vooral door verkramping van de aandacht.
(Als je gedetailleerder kijkt, dan is het een identificatie met bepaalde onderdelen binnen (a) die vast aanwezig lijken te zijn).

De praktijk lijkt een variërende combinatie van (a) en (b) te zijn. De identificatie met de beide ikken lijkt daarmee een functie van de aandachtsconcentratie te zijn. Ik weet echter niet of en waar die door gestuurd wordt.

Wat is de IK voor jou, waar zit die, wat omvat die, wat doet die? Wie neemt die waar? Als je goed kijkt, is die er echt? Waar dan? Wat is de IK voor jou Jelle? Kijk hier eens naar en beschrijf me wat er bij je op komt.
Dit is hierboven ook al aan de orde gekomen. Er lijken dus twee ikken te zijn. Als het woord ik gebruikt wordt, gaat het om een variërende combinatie van die twee ikken.

De eerste is het organisme. Hier varieert de ik weer in samenstelling tussen lichaam en mind (en mogelijk een bezieling of iets dergelijks; al kan dat ook een doorschijning zijn van de tweede). Deze ik wordt door de mind gebruikt om zichzelf te onderscheiden van de andere organismen en om een verhaal in de tijd te creëeren. Het is de ik die doet / lijkt te doen.

De tweede is een besef van het toneel waarop alles wat gekend wordt zich afspeelt (in ieder geval het omhulsel van dit toneel, maar feitelijk ook de ruimte die die omhulsel biedt. En vermoedelijk ook weer alle dingen die zich in deze ruimte bevinden. De eerste ik omvat dan alle delen die zich continue op het toneel (lijken te) bevinden en die door poppetjes op het toneel Jelle worden genoemd). Deze ik is meer de waarnemer van alles wat er gebeurt (waarbij ik niet weet of voor mij een persoon oid suggereert of het waarnemen als actie voldoende is). In ieder geval lijkt dit in meest zuivere vorm (dus met erg ontspannen aandacht), meer een zijn te zijn met wat zich op het moment afspeelt (de verhalen vallen weg).

Waar het precies zit, weet ik niet. Maar er is een identificatie, dus zit er ergens iets. Het beeld van een camera komt bij me op. Die kan zichzelf ook niet filmen. Of misschien is een vergelijking met licht beter: dat zit overal, maar je kan het (ook) alleen waarnemen via (andere) objecten.

Kan je kijken of er nog meer verwachtingen zijn, wat hoop jij op een dieper niveau hiermee te bereiken? Wat verwacht je van het doorzien? Wat verwacht je of hoop je dat er zal veranderen voor jou, in jou, in daily life, in je systeem Jelle?
Vaste grond onder de voeten in het huidige moeras van opties en mogelijkheden. Een duidelijkere koers (houvast) in het leven, los van de dagelijkse zwabberingen. Minder geraakt worden in de ‘binnenwereld’ door de ‘buitenwereld’. Minder afhankelijk zijn van hoe ik me van moment tot moment voel. Meer ontspanning van het systeem (mind en daarmee lichaam of andersom).
Uiteindelijk: rust/vrede.

Hopelijk is het niet te filosofisch geworden ;)

Groeten,
Jelle

Lunamaya

Postby Lunamaya » Mon Feb 25, 2019 10:49 pm

Hoi Jelle. Het lukt vandaag even niet. Zal morgen reageren. Groetjes!

Lunamaya

Postby Lunamaya » Tue Feb 26, 2019 9:48 am

Hai Jelle,

Dank je voor je antwoorden Jelle.
Heel eerlijk, ik vond je antwoorden niet eenvoudig te lezen, ik heb het meerdere keren doorgelezen maar kreeg het plaatje niet goed helder. Ik moet puzzelen. Heb je het zelf even nagelezen? Als je dat nu doet, kan je het zelf goed volgen?

Binnen het gegidst worden is het belangrijk zo concreet mogelijk te zijn. Laat zo weinig mogelijk over voor mijn invulling.
Ik zal even terug gaan naar de kern en waar ik denk dat het nuttig is wat verduidelijking vragen.

Ik zie echter een beweging in de richting (voorbij de geest), dus de keus is vooral meewerken of tegenstribbelen ;)
je ziet een beweging in de richting voorbij de geest? dit begrijp ik niet, wat je hiermee bedoelt.
Het korte antwoord: geen idee.
precies. Daar gaan we dus een vergrootglas op houden om te kijken hoe dit precies zit. Het wordt aangenomen en er worden (zoals hieronder) heel ingewikkelde constructies bedacht. Nu wil ik je gaan vragen echt te gaan kijken hoe het bij je zit.
De vraag is leidt in eerste instantie (a) naar een besef van een soort ruimte op de plek van het hoofd bij (andere) mensen.
hoezo bij andere mensen? Dit vind ik wat verwarrend. Kijk eerst maar naar jezelf (ingewikkeld genoeg). Of mis ik iets?
Ik noem dit het ontspannen van de aandacht. Deze ruimte is een soort toneel waarop alles wat hier wordt waargenomen/gekend wordt, zich bevindt.
En dit gaat nog over identificatie?
Daarnaast (b) wijst de ik naar het organisme (lichaam, geest en (wie weet) ziel). Dit gebeurt vooral door verkramping van de aandacht.
(Als je gedetailleerder kijkt, dan is het een identificatie met bepaalde onderdelen binnen (a) die vast aanwezig lijken te zijn).

De praktijk lijkt een variërende combinatie van (a) en (b) te zijn. De identificatie met de beide ikken lijkt daarmee een functie van de aandachtsconcentratie te zijn. Ik weet echter niet of en waar die door gestuurd wordt.
Dit is hierboven ook al aan de orde gekomen. Er lijken dus twee ikken te zijn. Als het woord ik gebruikt wordt, gaat het om een variërende combinatie van die twee ikken.

De eerste is het organisme. Hier varieert de ik weer in samenstelling tussen lichaam en mind (en mogelijk een bezieling of iets dergelijks; al kan dat ook een doorschijning zijn van de tweede). Deze ik wordt door de mind gebruikt om zichzelf te onderscheiden van de andere organismen en om een verhaal in de tijd te creëeren. Het is de ik die doet / lijkt te doen.

De tweede is een besef van het toneel waarop alles wat gekend wordt zich afspeelt (in ieder geval het omhulsel van dit toneel, maar feitelijk ook de ruimte die die omhulsel biedt. En vermoedelijk ook weer alle dingen die zich in deze ruimte bevinden. De eerste ik omvat dan alle delen die zich continue op het toneel (lijken te) bevinden en die door poppetjes op het toneel Jelle worden genoemd). Deze ik is meer de waarnemer van alles wat er gebeurt (waarbij ik niet weet of voor mij een persoon oid suggereert of het waarnemen als actie voldoende is). In ieder geval lijkt dit in meest zuivere vorm (dus met erg ontspannen aandacht), meer een zijn te zijn met wat zich op het moment afspeelt (de verhalen vallen weg).

Waar het precies zit, weet ik niet. Maar er is een identificatie, dus zit er ergens iets. Het beeld van een camera komt bij me op. Die kan zichzelf ook niet filmen. Of misschien is een vergelijking met licht beter: dat zit overal, maar je kan het (ook) alleen waarnemen via (andere) objecten.
Als jij bovenstaande terug leest, is het voor jou helder?

Hoe dan ook, het zijn geen "foute antwoorden" maar veel te ingewikkeld gekeken, gedacht en gemaakt.
Het is echt allemaal heel simpel. Daar gaan we naar toe. :)

Ik ga de vraag die ik stelde even in stukjes knippen de komende tijd.

Waar bevind zich in jou beleving jou IK.
Geef een duidelijk en concreet antwoord.

Daarna (of ondertussen) mag je kijken of je de "ik" in deze locatie ook werkelijk kunt waarnemen. (Ruiken, zintuigelijk voelen, proeven, horen, zien). Misschien kan je even vijf minuten met je ogen dicht gaan zitten en kijken wat je ziet als het om de locatie van de "ik" gaat. Vertel me graag wat je hebt gezien.

Vaste grond onder de voeten in het huidige moeras van opties en mogelijkheden.
Een duidelijkere koers (houvast) in het leven, los van de dagelijkse zwabberingen.
Minder geraakt worden in de ‘binnenwereld’ door de ‘buitenwereld’.
Minder afhankelijk zijn van hoe ik me van moment tot moment voel.
Meer ontspanning van het systeem (mind en daarmee lichaam of andersom).
Uiteindelijk: rust/vrede.
Dank je voor deze heldere eerlijke antwoorden!
Het zou heel goed kunnen dat daar verschuivingen plaats gaan vinden door dit proces. Maar we weten de uitkomst niet. Voor iedereen is het anders. Emoties zullen over het algemeen niet verdwijnen. Het kan wel zijn dat ze op een andere manier beleefd gaan worden of geuit. Het is heel goed om de verwachtingen los te laten. Verwachtingen zijn een groot obstakel in het helder kunnen kijken namelijk.
Denk je dat dat lukt? Om er zo open mogelijk in te stappen?
Wat we zeker doen is door middel van directe waarnemingen onderzoeken of er een losstaande entiteit te vinden is die "ik" wordt genoemd, of dat het anders in elkaar zit. Het doorzien daarvan veranderd de wereld niet (die blijft zoals hij is), je persoonlijkheid zal ook niet in 1 klap veranderen, maar wel de beleving van dingen kunnen veranderen.

Ik hoop dat je je niet laat je niet afschrikken door mijn reacties, we zullen ook even moeten zoeken naar hoe we elkaar het makkelijkst kunnen begrijpen! En volgens mij ligt voor ons een uitdaging in concreet blijven! :)

Groetjes LunaM

Jelle

Postby Jelle » Tue Feb 26, 2019 2:36 pm

Hoi LunaM

Heel eerlijk, ik vond je antwoorden niet eenvoudig te lezen, ik heb het meerdere keren doorgelezen maar kreeg het plaatje niet goed helder. Ik moet puzzelen. Heb je het zelf even nagelezen? Als je dat nu doet, kan je het zelf goed volgen?
Ik kan het zelf goed volgen (het is voor mij een redelijke poging te beschrijven wat er hier ervaren wordt), maar ik snap ook dat het voor jou niet te volgen is. En ik ben hier omdat ik aan mijn eigen ervaring geen touw kan vastknopen.
Ik zal proberen wat korter en directer te antwoorden. Daar heb ik wat moeite mee omdat de bewering dan soms minder waar lijkt te zijn.
je ziet een beweging in de richting voorbij de geest? dit begrijp ik niet, wat je hiermee bedoelt.
Ik wordt aangetrokken tot jullie 'pad', of ik het wil of niet.

De vraag is leidt in eerste instantie (a) naar een besef van een soort ruimte op de plek van het hoofd bij (andere) mensen.
hoezo bij andere mensen? Dit vind ik wat verwarrend. Kijk eerst maar naar jezelf (ingewikkeld genoeg). Of mis ik iets?
Ik bedoel: op de plek van mijn hoofd.

Ik noem dit het ontspannen van de aandacht. Deze ruimte is een soort toneel waarop alles wat hier wordt waargenomen/gekend wordt, zich bevindt.
En dit gaat nog over identificatie?
Ja, ik identificeer me met deze ruimte. (Met dit waarnemen, of hoe je het ook noemt)

Sorry voor dat het waarschijnlijk nog te ingewikkeld is:
Vanuit het lichaam gezien bevindt het zich op de plaats van het hoofd. Vanuit de ik gezien is het dat waarin alles wat ervaren wordt zich bevindt (lichaam zit erin, gedachten, de vogels buiten).

Daarna (of ondertussen) mag je kijken of je de "ik" in deze locatie ook werkelijk kunt waarnemen. (Ruiken, zintuigelijk voelen, proeven, horen, zien). Misschien kan je even vijf minuten met je ogen dicht gaan zitten en kijken wat je ziet als het om de locatie van de "ik" gaat. Vertel me graag wat je hebt gezien.
Ik kan deze ik niet via de (naar buiten gerichte, want daar vraag je volgens mij naar; niet het gevoel dat het oplevert) zintuigen waarnemen. Het is eerder dat wat overblijft als je alle zintuigelijke waarnemingen weg laat.

Ja!

Ik wens je alvast een goede retraite. En bedankt voor de moeite die je in mij steekt!

Groeten,
Jelle

Lunamaya

Postby Lunamaya » Tue Feb 26, 2019 3:45 pm

Ha Jelle,

Ja, dit was een stuk beter te volgen voor mij! Jip en Janneke taal is best fijn soms ;)
Ik kan het zelf goed volgen (het is voor mij een redelijke poging te beschrijven wat er hier ervaren wordt), maar ik snap ook dat het voor jou niet te volgen is. En ik ben hier omdat ik aan mijn eigen ervaring geen touw kan vastknopen.
Ik zal proberen wat korter en directer te antwoorden. Daar heb ik wat moeite mee omdat de bewering dan soms minder waar lijkt te zijn.
mooi dat het voor jou wel helder is wat je schrijft. Nu nog wat je ervaart ;)
Wat waar is in dit onderzoek is wat we direct kunnen waarnemen. De rest is ruis. Dat is lakker simpel toch?
Ik wordt aangetrokken tot jullie 'pad', of ik het wil of niet.
AHA! Prima :)

Ik bedoel: op de plek van mijn hoofd.
AHA! :)

Ja, ik identificeer me met deze ruimte. (Met dit waarnemen, of hoe je het ook noemt)
ah oke. Dus zou je kunnen zeggen dat "ik" voor jou waarnemen, kennen, bevinden is?!

Sorry voor dat het waarschijnlijk nog te ingewikkeld is:
Nee, dit is prima te volgen!
Vanuit het lichaam gezien bevindt het zich op de plaats van het hoofd.
waar op/in het hoofd? Zoom maar in. waar zit die "ik". Hoe ziet die er uit?
Vanuit de ik gezien is het dat waarin alles wat ervaren wordt zich bevindt (lichaam zit erin, gedachten, de vogels buiten).
dus de ik die in/ op het hoofd zit is hetgeen wat waarneemt?
Ik kan deze ik niet via de (naar buiten gerichte, want daar vraag je volgens mij naar; niet het gevoel dat het oplevert) zintuigen waarnemen. Het is eerder dat wat overblijft als je alle zintuigelijke waarnemingen weg laat.
oke, dus het is als je goed kijkt, zie je niets en is er slechts een gevoel en niet een feitelijke waarneming/ aanwezigheid. Dus het geloof in de bestaan van die "ik" op die plek, is gebaseerd op een gevoel?
Ja!
Super!
Ik wens je alvast een goede retraite. En bedankt voor de moeite die je in mij steekt!
Dank je Jelle, dat komt vast goed. En misschien hebben we nog 1 keer contact voor ik ga. Ik geef je graag nog wat oefeningen mee.

Dag,dag,

LunaM

Lunamaya

Postby Lunamaya » Wed Feb 27, 2019 7:17 am

Ha dagJelle.

Nog een paar uur en de digitale snelweg gaat hier tot maandag uit.
Ik zou je graag nog wat mee willen geven deze dagen.

Zou je de komende dagen bewust kunnen onderzoeken waar de ik zich bevindt en wat er gebeurd als je het observeert in directe ervaring/ waarnemen?
Dus wat gebeurt er met de locatie van de ik als je kijkt?
Wat gebeurt er wanneer je eet? Ervaart de ik in/op je hoofd de zintuigen? (Proeven, voelen en ervaren van de sensatie).
Wat is opvallend bij het luisteren naar geluiden? Waar zijn die geluiden gehoord?
En tot slot wat kan je zien aan de locatie van de ik wanneer actief aan het denken bent?

Je kan deze oefening op verschillende momenten doen de komende dagen en schrijf graag op wat je waarneemt.

Veel plezier met onderzoeken!

Tot volgende week!

Jelle

Postby Jelle » Wed Feb 27, 2019 12:59 pm

Hoi LunaM,

Dankjewel voor beide emails. Ik zal hier reageren op de eerste. De oefening van de tweede ga ik de komende dagen doen. :)

Wat waar is in dit onderzoek is wat we direct kunnen waarnemen. De rest is ruis. Dat is lakker simpel toch?
Dat klinkt het in ieder geval wel ;)

Dus zou je kunnen zeggen dat "ik" voor jou waarnemen, kennen, bevinden is?!
Ja, dat is waar ik uiteindelijk op uitkom bij het onderzoeken van de ik (de ik als persoon die zich nu niet helemaal lekker voelt, blijft er ook; maar bij onderzoek schuift het door naar het waarneming van alles wat er nu is)

Duidelijk en concreet is hier erg lastig, sorry :(

Het beste antwoord blijft iets als: in eerste instantie (in het dagelijkse leven): het gehele organisme Jelle. Bij nader kijken: om alles heen wat er nu is (gevoelens, beeld, geluid, gedachten).
Dit laatste lijkt meer concreter op de plek van het hoofd te zitten.

waar op/in het hoofd? Zoom maar in. waar zit die "ik". Hoe ziet die er uit?
De beweging die optreedt bij nader onderzoek is geen inzoomen, maar uitzoomen. Inzoomen wil niet echt niet. Als ik de aard van de ik nader bekijk, dan is het een niet nader los te vinden begrenzing van een ruimte waarin alle huidige waarnemingen zich bevinden. (Alsof je in een pikkedonkere kamer de wanden probeert te voelen).

dus de ik die in/ op het hoofd zit is hetgeen wat waarneemt
Ja, of misschien dat waarin de waarneming plaats vindt, maar dat is een soort eindeloze cyclus van proberen de waarnemer waar te nemen, wat waar een waarneming is die waargenomen kan worden, etc. Wordt het niet eenvoudiger van ;)

oke, dus het is als je goed kijkt, zie je niets en is er slechts een gevoel en niet een feitelijke waarneming/ aanwezigheid. Dus het geloof in de bestaan van die "ik" op die plek, is gebaseerd op een gevoel?
Ik weet niet of dit wel klopt. Gevoelens ontstaan ook binnen deze ik. In essentie zijn die voor mij niet anders dan geluiden.

Het lijkt eerder een bewustzijn van een 'gebied' te zijn. Gevoel en gedachte is dan een gevolg van dat bewustzijn.

Volgens mij gaan we weer botsen op duidelijk en concreet, maar simpelere omschrijvingen lijken de plank ook mis te slaan.

Hopelijk maakt de oefening meer duidelijk.

Groet,
Jelle

Return to “Other Languages”