Wereld in een zandkorrel

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
shiftr

Wereld in een zandkorrel

Postby shiftr » Thu May 04, 2017 8:17 am

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
Taking a step in seeing deeper into reality. The step where i can move beyond i. An insight that will lead to a different experience of existence. The realisation that 'I' is just a thought.

What are you looking for at LU?
A new insight into reality and inspiration. Guidance into taking the step through the gateless gate. A step that will maybe/hopefully lead for me to get beyond ego and more connection with people, experience and the world.

What do you expect from a guided conversation?
A friendly help in to pointing me towards the gate. Maybe a small push sometimes. A conversation that will lead me on the path to discovering and passing the gate into seeing there is no I. I expect it to be an interesting, exciting and sometimes maybe frustrating journey.

What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
I've been practising some forms of meditation on and off for about 20 years. Since about 9 years ago meditation became a bigger part of my life in the form of mindfulness. In recent years i've been mostly inspired by zen practice. I'm not totally sure i know exactly what the seeking and inquiry means that are part of LU. I've read through parts of the forum and talked to friends about it who are already active one the LU forum and passed the gate.

On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?:
9

Little Lion

Re: Wereld in een zandkorrel

Postby Little Lion » Thu May 04, 2017 10:05 am

He hallo!

Hoe heet je, of hoe kan ik je noemen?
Ik ben Leonie en wil wel je gids zijn.

Vertel eens wat over die ik waar je aan voorbij wilt gaan. Hoe, wat, waar en zo :-)

Groetjes!
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

shiftr

Postby shiftr » Thu May 04, 2017 10:51 am

Hoi Leonie!,
noem mij maar Dennis :)
Fijn dat je mijn gids wil zijn.

Bedoel je de ik in het dagelijks leven? Of het concept ik?
Ik neem even aan dat je dat laatste bedoeld.

Hoe:
Met behulp van dit forum en jou als gids. Zoals ik begrijp gaat dat door te kijken. Ik heb daar al een klein beetje naar gekeken en nog geen ik gezien idd. Maar er zijn nog gedachten, geloof, scepsis die daar andere beweringen over hebben of vraagtekens bij zetten.

Wat:
De ik voorbij aan de ik die er niet is... euh? Dat klinkt als dansen.

Waar:
Maakt niet uit waar ik me op dat moment niet bevindt. Een ander antwoord zou zijn binnen in mij. Maar als dat mij vervalt is er dus geen buiten. DIt zijn echt nog wel gedachten of concepten voor mij. Al heb ik wel ervaringen gehad waarin ik dit heb beleefd.

En zo (Gaat denk ik meer over het eerste):
Ik kijk al iets langer dan een jaar naar LU. Ik heb het leren kennen via vrienden. Mijn leven is de laatste tijd in een soort transitie gekomen die me steeds meer dingen laat tegenkomen die deze richting op wijzen. Ineens lijken heel veel dingen die ik door mijn leven heen ben tegen gekomen ook naderhand deze richting op te wijzen. En daarmee bedoel ik: De illusie van het 'ik' doorzien. LU is daarbij voor mij een methode die daarvoor nu het meest dichtbij op het pad komt. Zen is een andere 'methode' die volgens mij over hetzelfde gaat.
Een voorbeeld van iets dat ik al lang met me mee neem en ik recent ineens heel anders begrijp is de songtekst van dit liedje van 'Return to Forever' dat al zo'n 20 jaar op bepaalde momenten een belangrijke rol voor me speelt:

Look around you my people
If you look then you will see
How to love
Life is paradise
All together
What game shall we play today

Man just wants to be happy
Cast off things that shouldn't be
Set him free
Life is paradise
All together

There's a way you can find it
It's within you, can't you see
Find the truth - it's not impossible
All together

Here we are all together
Free to have and do and be
What we see - for the first time
All together

groetjes,
Dennis

Little Lion

Postby Little Lion » Thu May 04, 2017 11:44 am

He Dennis,

Hoi:-)

Ik bedoelde eigenlijk gewoon: wat is ik voor jou?
Als je nichtje van 8 het aan je zou vragen, wat zou je haar dan uitleggen?

Zo concreet en simpel mogelijk.

Sorry, was niet heel.concreet en simpel gesteld, mijn vraag! Hahaha
Liberation is the end of conflict with whatever is happening. (so also with conflict)

shiftr

Postby shiftr » Thu May 04, 2017 12:26 pm

Ik bedoelde eigenlijk gewoon: wat is ik voor jou?
Als je nichtje van 8 het aan je zou vragen, wat zou je haar dan uitleggen?
Een levend menselijk lichaam met een bewustzijn en een verzameling herinneringen/gewoontes.

Little Lion

Postby Little Lion » Thu May 04, 2017 1:10 pm

Ik denk niet dat je nichtje begrijpt wat bewustzijn is :-)
Kan je dat uitleggen?

shiftr

Postby shiftr » Thu May 04, 2017 1:49 pm

Ik denk niet dat je nichtje begrijpt wat bewustzijn is :-)
Kan je dat uitleggen?
Ja ik dacht al toen ik het schreef: Dit is wel een van mijn slimmere nichtjes.
Ik zou het noemen "Een gevoel van aanwezig zijn". Maar dan hoor ik je volgende vraag al: Wat of wie is er aanwezig?
Of bewustzijn kan ook zijn: gewaarwording van je omgeving, je lichaam of gedachten.

Little Lion

Postby Little Lion » Fri May 05, 2017 11:43 am

Gewaarwording van je omgeving
Kan je eens op zoek gaan waar dat uithangt qua locatie?
Heel letterlijk op zoek gaan.
Niet erover filosoferen :-)

shiftr

Postby shiftr » Sat May 06, 2017 10:39 am

Kan je eens op zoek gaan waar dat uithangt qua locatie?
Heel letterlijk op zoek gaan.
Niet erover filosoferen :-)[/quote]

Het ligt er aan welk zintuig. Voor aanraking voel ik dat ik de wereld waarneem waar mijn huid iets raakt en ook nog een stukje verder in iets of iemand dat ik daar voel.
Mijn gehoor voelt voor mij het verst uit te strekken in de wereld. Ik neem geluiden waar op de plek waar ze vandaan komen of op zijn minst als ze van erg ver komen de richting uit waar ze vandaan komen.
Voor zicht vind ik het lastig te bepalen of ik net als horen het zie op de plek waar iets is of dat het een projectie in mijn hoofd is. Ruiken en proeven vind wel duidelijk plaats in mijn hoofd in mijn neus en mijn mond.

Little Lion

Postby Little Lion » Sun May 07, 2017 6:25 pm

Maar eerder zei je dat "gewaarwording van je omgeving" je IK is, of onderdeel ervan.
Uit je antwoord neem ik op dat je die zintuiglijke gewaarwordingen die je beschrijft ook weer waarneemt.

Hoe zit dat dan?

shiftr

Postby shiftr » Sun May 07, 2017 7:44 pm

Maar eerder zei je dat "gewaarwording van je omgeving" je IK is, of onderdeel ervan.
Uit je antwoord neem ik op dat je die zintuiglijke gewaarwordingen die je beschrijft ook weer waarneemt.

Hoe zit dat dan?
Ja het waarnemen neemt dan het waarnemen waar. En als ik dat diep probeer waar te nemen en zoek naar de 'ik' dan zie ik (of snap ik?) dat die er niet is. Er is alleen het waarnemen. Steeds van moment tot moment is alleen het waarnemen het enige vaste dat er is. En het waarnemen is niet ik. Want 'ik' zou 'iets kenmerkends' moeten zijn. Maar het waarnemen zelf is volkomen kleurloos en transparant zonder enig karakter. In die momenten dat ik dat kan voelen/zien bekruipt mij een soort gevoel dat lijkt op verdriet.

Little Lion

Postby Little Lion » Sun May 07, 2017 8:13 pm

He Dennis,

Het waarnemen is het enige wat er is, zeg je.
Kan je het waarnemen vinden dan?

Grtz
Leonie

shiftr

Postby shiftr » Mon May 08, 2017 9:14 am

Dag Leonie!
Kan je het waarnemen vinden dan?
Ik heb wat twijfel zeg ik erbij. Maar ik vind het het meest midden in mijn hoofd. Ter hoogte van mijn neus ongeveer iets dichter bij de achterkant van mijn hoofd.

Little Lion

Postby Little Lion » Mon May 08, 2017 10:32 am

Dat klinkt wederom alsof je het waarnemen waarneemt 'ergens in t midden van mn hoofd'. ;-)

Is het wel vindbaar? Dat waarnemen?

shiftr

Postby shiftr » Mon May 08, 2017 11:15 am

Hoi Leonie,
Is het wel vindbaar? Dat waarnemen?
Je laat me twijfelen :)
Er wordt iig waargenomen. Het waarnemen van het waarnemen zou ook een gedachte of soort visualisatie kunnen zijn.
Ik weet het even niet. Ik probeer beter te kijken/zoeken.

Return to “Other Languages”