Hulp aangaande zien

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Dahlia

Hulp aangaande zien

Postby Dahlia » Tue May 02, 2017 10:21 am

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
I believe there is no real 'me'. I totally trust the teachers I have been to. However, although intellectually I know this to be true, I still experience a 'me'. I also understand intellectually that there is no 'me' in other people. In daily life I seem to forget that and 'blame' people for their actions. Even though I know there's no chooser.

What are you looking for at LU?
I am looking for the experience of no self, not just a understanding in the mind. After all my searching a strong sense of a separate self is still here. I would like to do the inquiry in the right way. Maybe I have been doing it wrong since the 'me' is still present. I feel that it is about more than just a intellectual understanding. People who don't have a 'me' are very clear about that fact. Since I don't have that certainty, I have a feeling of not 'being there' yet.

What do you expect from a guided conversation?
I would like somebody to take me by the hand en lead me through 'the gateless gate'. Like I said, I've read all the books, I have done the inquiry on paper as suggested in numerous books (also the gateless crashers and liberation unleashed) but I still have a sense of me. It seems like I have gained a stronger conviction that there is no me, but unfortunately that is only in the mind.

What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
I have been a seeker on the non duality path for over a decade. I went to the meetings of numerous non duality-teachers, read dozens of books, have done self inquiry, meditated, walked around repeating "there is no me and no you in my head" (lol), deliberatly done nothing since there is "nothing to do as this is already it". Despite of my searching en desperately trying nót to search, I feel that a sense of me is still firm in it's place.

On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?: 11

lex

Re: Hulp aangaande zien

Postby lex » Tue May 02, 2017 11:36 am

Hoi Dahlia,

Mijn verwachting is dat het wel gaat lukken.
Zullen we aan de slag gaan?
Allereerst de "spelregels":
  1. Je post elke dag minstens een maal, al is het alleen maar om te laten weten dat je nog meedoet.
  2. Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan verwijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is.
  3. Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt vanuit je directe beleving.
  4. Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
  5. Het beste zijn antwoorden vanuit de onmiddellijke ervaring (zintuiglijke waarnemingen en waargenomen gedachten). Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op.
  6. Zet alle filosofieën, leringen, overtuigingen opzij gedurende dit onderzoek. Bezoek geen satsangs, ook niet op youtube. Als je aan meditatie of yoga doet, kun je daar gerust mee doorgaan.
  7. Leer de quote functie te gebruiken. Zie hier voor instructies

Als je het nog niet hebt gezien, hier is een introductie in het engels en onze vrijwaring.

Als je kunt bevestigen dat je van bovenstaande kennis hebt genomen en dat het OK is dat ik je ga gidsen, dan kunnen we beginnen.

Liefs,

Lex

Dahlia

Postby Dahlia » Tue May 02, 2017 11:46 am

Dag Lex,

Ik heb de spelregels gelezen en ga akkoord.
Graag wil ik beginnen.

Liefs,

Dahlia

lex

Postby lex » Tue May 02, 2017 9:04 pm

Hi Dahlia,

Zal ik je zo blijven noemen?
Mooi dat je zo enthousiast bent. Dat helpt.

Laten we beginnen met wat je in de introductie schreef:
I am looking for the experience of no self, not just a understanding in the mind.
Het begrijpen met het verstand is geen slecht begin, hoor. En de ervaring is mooi, maar elke ervaring is van voorbijgaande aard. Het gaat dus niet om begrijpen, noch om ervaren en zeker niet om geloven, maar enkel en alleen om inzicht. Alleen dat is blijvend. Een "geen-zelf (of eenheids-)ervaring" kan heel spectaculair zijn en iemands leven totaal veranderen en is vaak het begin van een spirituele zoektocht. Heb je zo'n ervaring wel eens gehad? Zo ja: Dat hoeft niet per se een voordeel te zijn, want zoiets kan enorme verwachtingen scheppen. Het inzicht is eigenlijk heel sober, nuchter en down to earth.
Vertel eens wat je tot nu toe (al dan niet met het verstand) begrepen hebt.
En wat verwacht je dat het inzicht je op zal leveren?
Welke verandering zal het teweeg brengen?
Wat zou je graag willen dat er gebeurt?
I totally trust the teachers I have been to.
Vertrouwen is een schone zaak. Ik vertrouw er op dat je 100% eerlijk antwoordt en jij kunt vertrouwen op je eigen inzicht en vermogen om te onderscheiden wat waar is en wat bullshit is.
I feel that a sense of me is still firm in it's place.
Verwacht je dat dat ik-gevoel verdwijnt? Moet dat weg? Zit het in de weg?

Ik heb de vragen een kleurtje gegeven. Zou je ze allemaal willen beantwoorden?

Liefs & het is ok om van dit proces te genieten.

Lex

Dahlia

Postby Dahlia » Wed May 03, 2017 3:08 pm

Dag Lex,

Mij aanschrijven met Dahlia is prima.
Ik beantwoord hieronder graag je vragen. Alhoewel ik de instructie heb gelezen voor de quote-functie lijkt hij bij mij niet te werken. Ik zal er ná mijn post nog eens naar kijken. Überhaupt kan ik de tekst niet bewerken. Nu is mijn computer niet bepaald de nieuwste en zijn mijn digitale vaardigheden ook niet van hoog niveau. Voor nu zet ik je vragen tussen aanhalingstekens en zal bij mijn volgende post hopelijk wel alle functies kunnen gebruiken.

"Heb je zo'n ervaring wel eens gehad?"
Nee. Ik heb nog nooit een eenheidservaring gehad. Maar wel met vele mensen gesproken die dat wel hebben gehad en onvermijdelijk heeft zich een beeld daarvan in mijn hoofd gevormd.

"Vertel eens wat je tot nu toe (al dan niet met het verstand) begrepen hebt."
Ik heb begrepen dat een afzonderlijke persoon die afgescheiden is van de wereld om zich heen, met een vrije wil, niet bestaat en nooit heeft bestaan. Vanaf een jaar of twee ontwikkelt zich een gevoel van afzonderlijkheid dat met de jaren steeds meer een realiteit wordt. Totdat duidelijk wordt dat een afzonderlijk persoon een illusie is en bovendien altijd is geweest.

"En wat verwacht je dat het inzicht je op zal leveren?
Welke verandering zal het teweeg brengen?
Wat zou je graag willen dat er gebeurt?"
Ik hoop dat mijn theoretische kennis tot een ware ervaring zal worden omgevormd. De zekerheid die de mensen hebben die satsangs hierover geven, lijkt een einde van het zoeken te betekenen. Als ik daaraan denk, denk ik dat ik mij opgelucht zal voelen. Ik heb geen verwachtingen omtrent positieve gevolgen daar ik weet dat het leven ups en downs heeft en dit gewoon zo zal doorgaan. Echter, ik verwacht wel dat bij het waarlijk weten dat er geen afzonderlijke personen met een vrije wil bestaan, noch in mij noch in anderen, het gevoel van verantwoordelijkheid, schuldgevoel, angst voor de toekomst, sterk zullen verminderen. Het belangrijkste is toch dat ik niet wil leven in een 'onware' toestand. Ik wil leven zoals het leven echt is. Daarom wil ik het inzicht 'leven' en niet slechts intellectueel weten en geloven en vertrouwen op andermans woord.

"Verwacht je dat dat ik-gevoel verdwijnt? Moet dat weg? Zit het in de weg?"
Eerlijk gezegd wel. Ik vind het ik-gevoel geen prettig gevoel. Zo strak en zwaar. Het lijkt zoveel aandacht van mij weg te trekken. Maar aan de andere kant, als ik mij voorstel dat ik zonder twijfel weet dat het ik-gevoel alleen maar een gevoel is, dan zou het me denk ik niet in de weg zitten. Meer zoals een zeurende pijn in mijn schouder ofzo. Ik associeer het ik-gevoel nu met een ik-persoon die aanwezig is.

Ik vrees dat ik nogal wat ideeën heb door alle boeken en satsangs. Ik wil echt met een open hart en geest dit proces doormaken. Ik vind het fijn dat je schreef dat dit proces ook best iets mag zijn om van te genieten. Ik neem dit nl. zeer serieus en vat het op als een missie van ernstige aard (en nu moet ik om mezelf lachen). Ik ga proberen er ook van te genieten.

Liefs,

Dahlia

Dahlia

Postby Dahlia » Thu May 04, 2017 7:23 pm

Beste Lex,

Ik moest vandaag nog aan je vraag denken: “zit het gevoel van ‘ik’ je in de weg ? “
Hoewel mijn eerste impuls gisteren was om daar met ‘ja’ op te antwoorden, heb ik daar nu een andere mening over. Het gevoel van ‘ik’ zit me niet in de weg. Wat mij in de weg zit, is het feit dat het voor mij niet klip en klaar is dat ik geen afgescheiden individu ben. Het lijkt mij voor zo ontzettend echt dat ik degene ben die bepaalt of ik bijv. mijn arm ophef of niet. Dat ik de beslisser en doener ben dus. Die, ik noem het maar overtuiging, is wat mij in de weg zit. Dit nog ter aanvulling op mijn antwoorden van gisteren. Ik koester de hoop dat die overtuiging door middel van jouw leiding wordt weggenomen.

Liefs,

Dahlia

lex

Postby lex » Fri May 05, 2017 10:48 am

Ben druk.
Antwoord je vanavond.
Liefs

Dahlia

Postby Dahlia » Fri May 05, 2017 7:28 pm

Prima. Ik zal daarop morgenochtend reageren.

Liefs,

Dahlia

lex

Postby lex » Fri May 05, 2017 11:48 pm

Hoi Dahlia,

Bedankt voor je geduld en fijn dat je er zo vol ingaat.

Hier is wat uitleg over de quote functie:
Selecteer de te citeren tekst in de vorige post en kopieer (Ctrl+c) hem. Plak de tekst vervolgens in de post die je aan het schrijven bent (Ctrl+v)
Image

Selecteer zojuist geplakte tekst en klik op de [᠎quote] knop. Image

Klik op voorbeeld en nu moet het er als het goed is zo uitzien: Image

Je kunt ook met de hand [᠎quote] vóór en [᠎/quote] achter de te citeren tekst intypen, dat heeft hetzelfde effect.
En je kunt ook een quote citeren. Je kunt quotes tot drie diep "nesten".

En hier mijn reactie:
Die, ik noem het maar overtuiging, is wat mij in de weg zit
Dus er zijn twee overtuigingen:
1. Ik ben een afgescheiden individu dat beslist en doet.
2. Bovenstaande overtuiging zit mij in de weg.

Wat is "mij" in overtuiging 2 ?
Ik heb nog nooit een eenheidservaring gehad. Maar wel met vele mensen gesproken die dat wel hebben gehad en onvermijdelijk heeft zich een beeld daarvan in mijn hoofd gevormd.
Beschrijf dat eens?
...ontwikkelt zich een gevoel van afzonderlijkheid dat met de jaren steeds meer een realiteit wordt.
Je ziet dus dat die afzonderlijkheid een gevoel is. Is het een ook een realiteit? Is het waar? Of klopt het gevoel?
Totdat duidelijk wordt dat een afzonderlijk persoon een illusie is en bovendien altijd is geweest.
Is dat je verwachting, dat dat duidelijk wordt? Niet dat die onrealistisch is, maar dat het duidelijk is dat je die duidelijkheid verwacht te verkrijgen.
(en nu moet ik om mezelf lachen)
Dat is al bevrijdend, niet? Komt er wat meer ruimte en ontspanning.
Bovendien is ook grappig dat de ene zelf om de andere zelf lacht.
Ik hoop dat mijn theoretische kennis tot een ware ervaring zal worden omgevormd
Zo werkt het niet. De theoretische kennis is geen weten maar een geloof, niet gestoeld op eigen inzicht. Die "kennis" heeft geen enkele invloed op het inzicht. Daarom kan de een 30 jaar zoeken (uw gids bijvoorbeeld) en de ander het in een minuut zien, onafhankelijk van voorgeschiedenis of "spitrituele" ervaring. Vergelijk het met het geloof in Sinterklaas. Bovendien gaat het om inzicht en niet om ervaring. Uiteraard is het moment van inzicht een ervaring, maar dat hoeft zeker geen bijzondere ervaring te zijn. Meer zoiets als: "O is het dát, waarom heb ik dat niet meteen gezien?"
denk ik dat ik mij opgelucht zal voelen
Opluchting en het stoppen van het zoekproces zijn inderdaad veel voorkomende bijverschijnselen. Dat is de bevrijding. Of je eindelijk dat paar te kleine schoenen uittrekt.
als ik mij voorstel dat ik zonder twijfel weet dat het ik-gevoel alleen maar een gevoel is
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Ik associeer het ik-gevoel nu met een ik-persoon die aanwezig is.
Precies! Er is aanwezigheid, geen twijfel mogelijk. Er is een ik-persoon.
Wat hebben die twee werkelijk met elkaar te maken?
Wat kun je zeggen over de aanwezigheid?
Waaruit bestaat die ik-persoon?

Je hoeft niet alle vragen in één dag te beantwoorden. Beter een tijdje op kauwen totdat er duidelijkheid is dan snel willen beantwoorden. Als je een verschuiving in perspectief begint te ervaren kun je daar ook over vertellen.

Liefs,

Lex

Dahlia

Postby Dahlia » Sat May 06, 2017 10:17 am

Dag Lex,

Hieronder maak ik een aanvang met de beantwoording van je vragen.
Tja, wie is die mij ? Dat deel dat doorheeft dat ik de wereld op een illusoire wijze ervaar. Ik probeer hem nu te vinden.
Ik kan niets vinden of vastpinnen dat ervaart moeite te hebbe met de overtuiging dat er een doener is. Eigenlijk ervaar ik alleen leegte.
Beschrijf dat eens?
Dat er alleen maar energie is. Niets valt daarbuiten (of daarbinnen). Het is. Alles is er en is er tegelijkertijd ook niet. Heel letterlijk is er alleen wat is. Verleden is een gedachte, zo ook toekomst. Er zijn geen personen. Alleen leven dat zich op die bepaalde wijze manifesteert. Gedachten zijn betekenisloos. Ze komen op, gaan weer weg.
Is het een ook een realiteit? Is het waar? Of klopt het gevoel?
Als ik nu hier achter mijn laptop zit, voel ik in ieder geval geen eenheid met de objecten om mij heen, zoals ik mij voorstel dat dat zou moeten aanvoelen. Maar dat is dus een concept. Voel ik mij nu afgescheiden ? Ik heb geen referentiepunt van niet-afgescheidenheid dus ik kan dat niet zeker weten. Ik voel wel een energie die ín mijn lichaam lijkt te zitten. Met ogen dicht en zonder gedachten voelt het anders. Dan zou die energei ook 10 of 50 centimeter buiten mijn lichaam kunnen reiken. Maar in ieder geval wel een soort geconcentreerde energie in en rondom mijn lichaam dat verbonden voelt aan 'mij'. En met 'mij' bedoel ik toch een persoon met een bepaald karakter en verleden. Het ik-gevoel, daar ben ik inmiddels achter, wordt zeer sterk beinvloed door gedachten. Als mijn gedachten op volle toeren draaien, dan lijkt de spannng in mijn buik en het gevoel apart te zijn van anderen, sterker te worden. Als mijn gedachten bijna stilvallen, dan lijkt de een leegte binnen mijn lichaam en het gebied erom heen te zijn.
Is dat je verwachting, dat dat duidelijk wordt?
Ja, het is mijn verwachting dat met het inzicht duidelijk zal zijn dat ik als afzonderlijk persoon dat zelfstandig beslissingen kan nemen, nooit heb bestaan. Volgens mij ís dat nu juist het inzicht.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Het ik-gevoel ervaar ik inderdaad als alleen een gevoel. Het kan niets anders zijn dan dat. Ik ervaar het het meest als een samentrekking in mijn buik. Maar goed, op momenten dat ik zeer ontspannen ben, is mijn buik niet gespannen maar heb ik toch nog steeds een gevoel van aanwezig zijn in/rondom dit lichaam.

Ik zal morgen verder gaan met de rest van de vragen.

Dank je.

Dahlia

lex

Postby lex » Sat May 06, 2017 12:51 pm

Hoi Dahlia,

Goed werk!
Het lijkt er op dat je de kunst van het observeren van de onmiddellijke ervaring goed doorhebt. En dat is precies het instrument dat nodig is om tot het inzicht te komen. Dit nodigt mij uit maar meteen het diepe in te duiken. Als het te hard gaat, trap maar op de rem en houd me op de hoogte van wat er met je gebeurt. Vooral als je de dagelijkse werkelijkheid wat anders gaat beleven.

En de quote functie heb je ook door, zie ik.
Ik kan niets vinden of vastpinnen dat ervaart moeite te hebben met de overtuiging dat er een doener is.
Kortom: die "mij" is overtuiging 3. (De overtuiging dat er iemand is ... etc.)

Waar ben jij op het moment dat er geen gedachten zijn? Kijk en probeer jezelf te vinden tussen de gedachtes door. Mind the gap, zogezegd.
Eigenlijk ervaar ik alleen leegte.
Leegte in welke zin? Afwezigheid van ervaring? Afwezigheid van gevoel? Of dat er helemaal geen ervaring plaatsvindt? Of nog anders?
  1. Dat er alleen maar energie is.
  2. Niets valt daarbuiten (of daarbinnen).
  3. Het is.
  4. Alles is er en is er tegelijkertijd ook niet.
  5. Heel letterlijk is er alleen wat is.
  6. Verleden is een gedachte, zo ook toekomst.
  7. Er zijn geen personen.
  8. Alleen leven dat zich op die bepaalde wijze manifesteert.
  9. Gedachten zijn betekenisloos.
  10. Ze komen op, gaan weer weg.
Afgezien van wat je ervaart: Welke van deze uitspraken zijn voor jou twijfelloos waar?
Als ik nu hier achter mijn laptop zit, voel ik in ieder geval geen eenheid met de objecten om mij heen, zoals ik mij voorstel dat dat zou moeten aanvoelen.
Wat is precies het verschil met je ervaring en de voorstelling van "hoe het zou moeten aanvoelen"?
...heb ik toch nog steeds een gevoel van aanwezig zijn in/rondom dit lichaam.
Die is tricky. Nu moet je goed kijken: Is het besef van aanwezig zijn gekoppeld aan je lichaam? Is dat onmiddellijke ervaring of is dat een constructie van het denken?
Kijk naar een object, zeg, een stoel. Is dat een losstaand van de rest van de ervaring afgescheiden voorwerp of creëert het denken de vorm en de naam ?
Ervaar je lichaam. Is dat werkelijk een afgescheiden entiteit of creëert het denken op precies dezelfde manier (maar complexer) een lichaams-idee vanuit een combinatie van ervaringen?

Veel vragen. Je mag ze op elk moment en in elke volgorde die zo uitkomt beantwoorden.

Liefs,

Lex

Dahlia

Postby Dahlia » Sun May 07, 2017 7:38 pm

Dag Lex,

Graag ga ik hieronder weer verder.

Ik zal eerst de overgebleven drie vragen uit je vorige post beantwoorden.
Wat hebben die twee werkelijk met elkaar te maken?
Wat kun je zeggen over de aanwezigheid?
Waaruit bestaat die ik-persoon?
Ik heb het ik-gevoel altijd vanzelfsprekend aangemerkt als een ik-persoon. Ik begin nu steeds meer te 'voelen' denk ik, dat dit een aanname is. Het gevoel van een aanwezigheid is er, in mijn lichaam, maar dat die aanwzigheid een persoon is, is een veronderstelling. De ik-persoon bestaat/bestond voor mij als die gevoelde aanwezigheid, die de beslissingen neemt in mijn leven. Ik zie echter wel steeds duidelijker dat acties volgen op gedachten en dat ik in ieder gval niet álle gedachten bewust vorm. Soms krijg ik zomaar een ingeving waarop actie volgt. Zelf was ik niet bewust met het onderwerp van die ingeving bezig in mijn hoofd. Dat geeft mij dus het bewijs dat gedachten, in ieder geval een deel daarvan, spontaan opkomen. Daarbij zijn er ook veel gedachten die ik absoluut niet wil. Dat geldt ook voor gevoelens. Dat geeft mij ook concrete twijfel over het feit of ik gedachten vorm en gevoelens veroorzaak.
Waar ben jij op het moment dat er geen gedachten zijn?
Ik lijk de aanwezigheid te zijn die de leegte in het hoofd zonder gedachten ziet. Die aanwezigheid is echter een gevoel, een sensatie. Ik kan niet onomstotelijk beweren dat 'ik' dat ben. Ik weet het niet. Ik lijk degene te zijn die opmerkt dat er geen gedachten zijn, een rode kleur waarneem als mijn ogen gesloten zijn. Maar kan ik die entiteit vinden ? Nee. Soms denk ik: zou ik een onzichtbare aanwezigheid zijn ?
Leegte in welke zin? Afwezigheid van ervaring? Afwezigheid van gevoel? Of dat er helemaal geen ervaring plaatsvindt? Of nog anders?
Leegte in de zin dat ik geen waarneembare entiteit kan ontdekken. Gevoel is er wel, ervaring ook (bijv. buiten zijn geluiden).
Welke van deze uitspraken zijn voor jou twijfelloos waar?
5.Heel letterlijk is er alleen wat is.
6.Verleden is een gedachte, zo ook toekomst.
9.Gedachten zijn betekenisloos.
10.Ze komen op, gaan weer weg.
Wat is precies het verschil met je ervaring en de voorstelling van "hoe het zou moeten aanvoelen"?
Ik stel mij voor dat bij een eenheidservaring je je eenheid daadwerkelijk voelt met alles wat er is. Dat voel ik niet. Het gordijn is daar, ik ben hier, ik voel mij niet één met het gordijn. Ik denk ook dat wanneer je voelt dat alles één is, dingen minder belangrijk zijn. "Wat maakt het allemaal uit ? Er is toch maar één geheel." Dat voel ik evenmin. Ik vind sommige zaken zeer belangrijk, tot op het panische af. Zo vind ik dit waar we mee bezig zijn, of mijn zoektocht, ook erg belangrijk. Ik ben daardoor eerder door 'meesters' uitgelachen ( op een aardige manier) met de woorden: 'het maakt toch niets uit. Dit is hoe het leven zich op dit moment manifesteert'. En natuurlijk denk ik dat je geen aanwezigheid voelt van een apart persoon bij de eenheidservaring. Dat is ook niet mijn huidige realiteit.
Is het besef van aanwezig zijn gekoppeld aan je lichaam? Is dat onmiddellijke ervaring of is dat een constructie van het denken?
Tja, moeilijke vraag. Als ik mijn ogen dicht heb, is mjn lichaam een herinnering. Ik zie het niet. Het was er een minuut geleden nog maar wie weet of het nu er nog is. Ik voel wel sensaties op de plek waar ik een minuut geleden mijn romp nog zag (en mijn hoofd veronderstelde) maar ik heb geen zekerheid hieromtrent. Dus dan is het gevoel van aanwezig zijn per definitie niet gekoppeld aan het lichaam.
Als ik mijn ogen open heb, zie ik mijn lichaam en het puntje van mijn neus (vaag). Dan lijkt het wel alsof er een aanwezigheid binnen mijn vel zit. Maar wellicht, zoals ik het nu ervaar, ervaar ik gewoon het lichaam an sich. Sensaties, zonder dat er persé sprake is van 'een aanwezigheid'.
Is dat een losstaand van de rest van de ervaring afgescheiden voorwerp of creëert het denken de vorm en de naam ?
De naam is in ieder geval een afspraak. Dat hij los is kwa object weet ik van eerdere ervaring. Het is bijv. geen 3d poster van een stoel. Maar in mijn ervaring van zien, vormt hij onderdeel van het geheel, ik kan hem niet uitsluiten van mijn zicht. In die zin is hij een onlosmakelijk deel van het geheel.
Is dat werkelijk een afgescheiden entiteit of creëert het denken op precies dezelfde manier (maar complexer) een lichaams-idee vanuit een combinatie van ervaringen?
Ik denk dat ik inderdaad snap wat je bedoelt. Mijn lichaam is onderdeel van mijn zintuiglijke waarnemingen. Ik kan niet besluiten mijn lichaam niet te zien wanneer ik kijk of het geluid van mijn ademhaling uit de ervaring van het horen te laten. Het lichaam vormt dan ook een onlosmakelijk deel van het geheel van de ervaring. Hmmm, interessant. Dit had ik zo nog niet bezien.

Ik ga morgen graag verder.

Groetjes,

Dahlia

lex

Postby lex » Sun May 07, 2017 10:49 pm

Respect voor de toewijding waarmee je dit onderzoek doet.
Ik wacht het vervolg af voor ik antwoord.

Dahlia

Postby Dahlia » Mon May 08, 2017 9:28 am

Dag Lex,

Ik wil mijn post van gisteravond graag beëindigen met een uiteenzetting van mijn ervaringen de laatste dagen. Ik heb één dag gehad waarin ik mij vederlicht voelde en het zonneklaar was dat mijn ‘ik’ een maaksel van gedachten is, gecombineerd met een sensatie die zich in mijn romp lijkt te situeren. Niks spectaculairs maar vooral licht en prettig. Maar toen: het gedachtenproces de volgende twee dagen als een dolleman tekeer. Ik kon het niet observeren en werd telkens het verhaal ingezogen. Ik identificeerde mij volledig met het verhaal dat werd gesponnen in mijn hoofd. Ik word er ietwat verdrietig van. En onzeker. Ik had de ijdele hoop op de goede weg te zitten maar kreeg nadien de deksel goed op mijn neus. Ik heb vaak genoeg gelezen dat het ‘ik’ vecht voor zijn bestaan. Dat vind ik wat moeilijk. Als het ‘ik’ sowieso een illusie is, wie vecht dan voor welk bestaan ? Dat is er toch niet ?

Liefs,

Dahlia

lex

Postby lex » Mon May 08, 2017 11:05 pm

Hoi Dahlia,

Morgen meer tijd om te antwoorden, maar wil op je laatste post toch even ingaan:
dat het ‘ik’ vecht voor zijn bestaan.
Er vecht niemand voor zijn bestaan. Een fundamenteel andere visie begint te dagen en dat veroorzaakt cognitieve dissonantie.
Maar toen: het gedachtenproces de volgende twee dagen als een dolleman tekeer. Ik kon het niet observeren en werd telkens het verhaal ingezogen.
Op zich vind ik dat een goed teken: Er vindt kennelijk een verschuiving plaats. Verandering gaat vaak gepaard met hevige protesten van het "bestaande systeem". Dat je het niet kon observeren is natuurlijk niet waar, anders zou je het nu niet kunnen beschrijven. Je bedoelt misschien dat je geen prettig objectieve "mindfullle" afstand kon houden. Het zou zomaar kunnen dat "geen ik" betekent dat er ook geen entiteit is, die het geheel van een afstand kan beschouwen. Dus dat er ook geen onaangedane observator is, maar enkel en alleen ervaring. Is dat een bevrijdende of juist beangstigende gedachte?

Return to “Other Languages”