Zelfloos Zelf (Dutch)

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Thatiam

Zelfloos Zelf (Dutch)

Postby Thatiam » Tue Apr 18, 2017 1:53 am

LU is focused guiding for seeing there is no real, inherent 'self' - what do you understand by this?
Dat, net zoals gedachtes, emoties en sensaties, ik niet mijn lichaam en geest ben, maar de waarnemer van dit alles. De zelfreferende gedachtes van "ik doe../ik ben.." komen altijd na de ervaring en zijn gestoelt op een gedachte. Als er gezocht word is dat zelf nergens te vinden.Ik begrijp dit intellectueel en ben in het proces dit te laten inzinken.

What are you looking for at LU?
Ik wil alle punten systematisch aflopen en kritisch bekijken, omdat ik t idee heb dat ik wat blinde vlekken heb. Welk misschien enkel wantrouwen in/door mijn denken is. Ook wil ik zeker weten dat ik 100% eerlijk ben en niet stiekem (gedeeltes van) mijn realiteit wil veranderen, verbeteren, afwijzen. Ik wil dit niet slechts intellectueel onderkennen, maar echt ervaren als waarheid.

What do you expect from a guided conversation?
Ik hoop dat de gids mij de juiste vragen kan stellen, mij helpt na te denken, kritisch te observeren en me terugtrekt naar de Realiteit als ik meedrijf met gedachtes en aannames. Het persoonlijke contact en commentaar op wat ik letterlijk typ/zeg trekt me erg aan.

What is your experience in terms of spiritual practices, seeking and inquiry?
Ik heb 4 maanden geleden mijn 1ste eenheidservaring gehad op kerstavond 2016. Heb daarna veel boeken gelezen betreft non-dualisme, zoals Nisargadatta, Ramana Maharshi, U.G. Krishnamurti, David Carse, Rupert Spira, Adyashanti, etc. Ben nu fulltime bezig dit zelfonderzoek in de praktijk te brengen en in het leven alles wat opborrelt onder de loep te nemen. Eigenlijk is dit alles wat ik nu doe. Heb geregeld sensaties van energie die door mijn lichaam giert. Ik mediteer en ben nadat ik deze energie ontdekte ook begonnen met kundalini yoga sinds een maand.

On a scale from 1 to 10, how willing are you to question any currently held beliefs about 'self?
11

Petrus

Re: Zelfloos Zelf (Dutch)

Postby Petrus » Wed Apr 19, 2017 7:47 pm

Hoi Thatiam (is dat je naam? zal ik je zo noemen?).

Ik ben erg blij met je 11 op de laatste vraag!
Als er gezocht word is dat zelf nergens te vinden.Ik begrijp dit intellectueel en ben in het proces dit te laten inzinken.
Mooi zo...

Verder wil ik je vragen of ik je mag teleur te stellen in al je verwachtingen:
- Ik wil alle punten systematisch aflopen en kritisch bekijken, omdat ik t idee heb dat ik wat blinde vlekken heb...
- Ik hoop dat de gids mij de juiste vragen kan stellen, mij helpt na te denken, kritisch te observeren en me terugtrekt naar de Realiteit...

Heb je nog meer verwachtingen?

Als je dat wilt, dan wil ik je graag gidsen...

Groetjes, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Wed Apr 19, 2017 9:39 pm

Hoi Petrus!

Wat super dat je mij wilt gidsen!
Dankjewel.

Helemaal geen probleem.
Jij of ikzelf mag 3000x teleurgesteld worden, als ik maar dichter bij de waarheid kom.
En verder... misschien klinkt t alsof ik vanalles zou weten, maar dat is natuurlijk niet zo.

Ja, ik heb nog meer verwachtingen. Als ik zo eerlijk mag zijn. (En dat wil ik ook blijven) Ik heb bv natuurlijk meer draadjes gelezen hier op t forum. Maar ik zal dit proberen van me af te schudden en volledig open met je meegaan.

Nogmaals dankje.

Nathan.

Thatiam

Postby Thatiam » Wed Apr 19, 2017 9:41 pm

Dat klonk nu al raar.
Ik bedoelde: jij mag mij teleurstellen net zoals ikzelf dat waarsch bij mezelf ga doen.

Petrus

Postby Petrus » Thu Apr 20, 2017 9:16 am

Hoi Nathan,
Wat super dat je mij wilt gidsen!
Ok prima!
Ja, ik heb nog meer verwachtingen.
Vertel, vertel. Altijd leuk die te horen!
...omdat ik t idee heb dat ik wat blinde vlekken heb
Is dat inderdaad een idee, of maak je ernstig zorgen haha?
...Ik hoop dat de gids mij helpt na te denken...
Dat zal niet gaan lukken. Je kunt hooguit leren zien dat gedachten zijn wat ze zijn: gedachten.
Ik heb 4 maanden geleden mijn 1ste eenheidservaring gehad
Ben ik wel nieuwsgierig naar.

Groetjes, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Thu Apr 20, 2017 11:35 am

Ja, ik heb nog meer verwachtingen.
Vertel, vertel. Altijd leuk die te horen!
Ik verwacht of hoop dat het waarnemen van de ikgedachte mij helpt ook alle andere verschijningen te zien voor wat ze zijn. Al gaat dit waarschijnlijk hand in hand. Het zijn enkel verschijningen. Maar desalniettemin geloof ik nog steeds afentoe dat ik de doener ben die dingen wil of kan veranderen of identificeer ik me met een verschijning. Wat ook 1 en hetzelfde is waar-schijn-lijk.
...omdat ik t idee heb dat ik wat blinde vlekken heb
Is dat inderdaad een idee, of maak je ernstig zorgen haha?
Idee. Blinde vlekken in t bewustzijn. Niet altijd bewust zijn, geeft me toch t idee dat ik moet werken ipv berusten in. Al werkt dit vaak averechts.
...Ik hoop dat de gids mij helpt na te denken...
Dat zal niet gaan lukken. Je kunt hooguit leren zien dat gedachten zijn wat ze zijn: gedachten.
Heb je helemaal gelijk in.
Ik heb 4 maanden geleden mijn 1ste eenheidservaring gehad
Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Was op kerstavond, grappig genoeg. Het lichtfeest.
Plotseling zag ik in dat ik steeds gedachteconstructies bouwde om mezelf mee omhoog te houden. En als er 1 instortte bouwde ik n nieuwe. Niks van dat alles heeft enige realiteitswaarde. In n flits was r dat inzicht en liet ik alles vallen. Toen plotseling vloeide alles. Alles ging vanzelf en ik voelde enkel liefde voor de ander. Ik was de ander en de ander ik. Dat duurde enkele weken.
En toen dat vloeien stokte, begon de rollercoaster met zn rit...
(Hoopte nu met pasen mijn Ik volledig te doorzien. Maar dat heb ik niet gehaald. Zou wel mooi verhaal zijn ;) )

Petrus

Postby Petrus » Thu Apr 20, 2017 12:09 pm

Hi Nathan,
Plotseling zag ik in dat ik steeds gedachteconstructies bouwde om mezelf mee omhoog te houden.....
En toen dat vloeien stokte, begon de rollercoaster met zn rit...
Altijd mooi dat soort eenheidervaringen!
Maar een ervaring is een ervaring met een begin en een eind.
Vaak komt er na een eenheidervaring het verlangen van "nog een keertje" en "nog een keertje" .
Maar beter is gewoon weer lekker loslaten, want er bouwt zich dan een nieuwe gevangenis en geen plek voor het altijd veranderende...
Hoopte nu met pasen mijn Ik volledig te doorzien.
Pinksteren moet lukken haha.
Idee. Blinde vlekken in t bewustzijn. Niet altijd bewust zijn, geeft me toch t idee dat ik moet werken ipv berusten in.
Zo werkt dat ja: ideeën geven ideeën geven ideeën...
Heb je niet eens vat op! Toch?

Ok, ik heb hier een serietje vragen over het denken. Graag stuk voor stuk beantwoorden.
Kijken we samen waar nog iets zit:
Waar komen gedachtes vandaan?
Waar gaan ze heen?
Kan 'je' een gedachte in het midden stoppen?

Is er een 'ik' te vinden die gedachtes denkt?
Verschijnt er een denker van gedachtes in je ervaringen?
Kan je ergens een denker vinden?
Zou het kunnen dat 'ik' ook slechts een gedachte is?

Is er een 'ik' te vinden die gedachten controleert?
Kan je er voor kiezen geen pijnlijke of negatieve gedachtes te hebben?
Kan je kiezen wat je denkt?
Kan je kiezen wat niet te denken?
Zijn het de hersenen die denken?

Denk je gedachten of denken gedachten jou?
Is het mogelijk om de ik-gedachte te voorkomen?

Groetjes, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Thu Apr 20, 2017 7:33 pm

Hoi Petrus
Maar een ervaring is een ervaring met een begin en een eind.
Vaak komt er na een eenheidervaring het verlangen van "nog een keertje" en "nog een keertje" .
Maar beter is gewoon weer lekker loslaten, want er bouwt zich dan een nieuwe gevangenis en geen plek voor het altijd veranderende...
Goed dat je dit ff zegt.
Niet altijd bewust zijn, geeft me toch t idee dat ik moet werken ipv berusten in.
Zo werkt dat ja: ideeën geven ideeën geven ideeën...
Heb je niet eens vat op! Toch?
Crux! Ergens in dat prutje zit toch ook een idee dat ikzelf dingen bewust kan maken. Dat komt denk ik n beetje door t zelfonderzoek waar patronen en automatismes worden blootgelegd en ontkracht/ in t bewustzijn komen.

Ok, ik heb hier een serietje vragen over het denken. Graag stuk voor stuk beantwoorden.
Kijken we samen waar nog iets zit:
Waar komen gedachtes vandaan? Uit t niets.
Waar gaan ze heen? Naar t niets.
Kan 'je' een gedachte in het midden stoppen? Nee

Is er een 'ik' te vinden die gedachtes denkt? Nee
Verschijnt er een denker van gedachtes in je ervaringen? Nee
Kan je ergens een denker vinden? Nee
Zou het kunnen dat 'ik' ook slechts een gedachte is? Ja

Is er een 'ik' te vinden die gedachten controleert? Nee
Kan je er voor kiezen geen pijnlijke of negatieve gedachtes te hebben? Nee
Kan je kiezen wat je denkt? Nee, ik lees slechts t scherm vd geprogrammeerde computer. Maarrr.. (zie 2e quote hierboven) Onderliggende code kan plots in t bewustzijn komen.
Kan je kiezen wat niet te denken? Nee
Zijn het de hersenen die denken? Weet ik niet.

Denk je gedachten of denken gedachten jou? Waarschijnlijk komt de ik-gedachte op en is dat alles dat gebeurt, nouja ik identificeer me ermee of niet, neem ze voor waar aan of niet. Maar ik weet dit niet zeker.
Weet ik niet. Ik hoop van wel. (<verwachting!) Of die komt niet meer op of hij wordt niet meer gelooft.

Uiteindelijk zijn gedachtes=taal=kennis=herinnering=verleden=dood en irreeel.
Het kan wel stiller worden en bepaalde gedachtes komen ook minder vaak op door bewustwording ervan. Slechts t waarnemen ervan doet dit.
Het lastige voor mij blijft dat ik dit wel begrijp maar toch a) in mn conditionering blijf tuinen
of b)geloof dat ikzelf bewustzijn ben die bewustmaakt.

Nou, kom maar op.
;)

Ps. Ik geloof nu ik t zo nalees dat ik missch in die fase zit waar er identificatie is met de waarnemer.
Als al mn berekeningen kloppen, kan jij me helpen dit weg te vagen. ;)

Groetjes, Petrus[/quote]

Niks dan goeds,
Natha

Petrus

Postby Petrus » Fri Apr 21, 2017 8:53 am

Hi Nathan,
Ergens in dat prutje zit toch ook een idee dat ikzelf dingen bewust kan maken.
Precies! En als je dat dus puur als idee/gedachte kan zien (zelfs al is er een gevoel dat het tegenovergestelde beweert), ben je er in ene eruit gestapt!
Denk je gedachten of denken gedachten jou? Waarschijnlijk komt de ik-gedachte op en is dat alles dat gebeurt, nouja ik identificeer me ermee of niet, neem ze voor waar aan of niet. Maar ik weet dit niet zeker.
Haha, wie precies weet dit niet zeker?
Probeer bewust en stug vol te houden dat ook dit soort gedachten voorbijtrekkende wolkjes zijn.
"Ik identificeer ermee" of "honger" of "ik weet het niet zeker" of "blauwe bloem": geen verschil!
Weet ik niet. Ik hoop van wel. (<verwachting!) Of die komt niet meer op of hij wordt niet meer gelooft.
"Hij wordt niet meer gelooft" lijkt me de beste optie van je multiple choice.
Maar het is ook geoorloofd om af en toe stiekem tegen beter weten wel in iets te geloven.
Als de vrouw van je dromen bij je aanbelt bijvoorbeeld. Dan zou ik er even gewoon in geloven en er helemaal in meegaan.
Het kan wel stiller worden en bepaalde gedachtes komen ook minder vaak op door bewustwording ervan.
Hier proef ik het verlangen/de verwachting dat het stil moet worden.
En dat is nou net het leuke: er hoeft helemaal niks. Je kan namelijk helemaal niks. Jij (=een gedachte) kan niks veranderen.
Het lastige voor mij blijft dat ik dit wel begrijp maar toch a) in mn conditionering blijf tuinen
of b)geloof dat ikzelf bewustzijn ben die bewustmaakt.
Er is aandacht. Die wordt ook vaak verward met "ik".
Aandacht is iets heel wonderlijks. Maar ook over aandacht is er geen echte controle.
Denk eens niet aan een roze olifant?

Hoeveel dagen nog tot Pinksteren haha?

Lieve groeten, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Fri Apr 21, 2017 5:57 pm

Hoi lieve Petrus,
Pinksteren is 4 juni. Dat is nog 44 dagen.
Met kerst zag ik t licht en met pinksteren gaat t dak eraf.
..Nu voel ik dus druk he! Haha

Alle inhoud van gedachtes zijn conceptueel en dus irreeel. En in principe is alles wat waargenomen wordt gedachte.
Over gedachtes is geen controle uit te oefenen.
Maar afschudden van conditionering (bewust maken) doet perceptie en projectie wel veranderen.
En dat geeft mij de schijn van controle.

Het is best lastig. Van de week heb ik weer 2 gelukzalige dagen vol liefde voor alles meegemaakt en dacht ik dat ik door die poort was die er niet is.
Nu ben ik alles weer kwijt en zoek ik weer. Elke week is zo anders. Op en neer en heen en weer.

Zowiezo is er de gedachte: dat het besef dat er geen wezenlijk ik is al waargenomen is. Maar hoe kun je t gemis van n illusionair iets wat er nooit echt geweest is herkennen? Dit is iets dat we ons hele leven al sluimerend aanvoelen.
Serieus. Dat besef kan toch onmiskenbaar gemaakt worden?? En dat t blijft plakken?

Groet
Nathan

Thatiam

Postby Thatiam » Fri Apr 21, 2017 9:16 pm

Maar goed. Wat zeg ik nou weer. Potjandriedubbeltjes.
Besef is gedachte. Fictief!
Alles wat werkelijk is, is onkenbaar.
Dus er is niets te beseffen.
Er is Niets te beseffen. En niets te doen.

Ik kan (wil) niet meer in taal denken. Ben dit geharrewar zat.

Petrus

Postby Petrus » Fri Apr 21, 2017 10:26 pm

Hi Nathan,
En in principe is alles wat waargenomen wordt gedachte.
Dat is niet waar. Ervaringen kunnen zijn: gedachten, zintuiglijke waarnemingen en het weten er te zijn.
Je kan een koe waarnemen zonder te denken.
Hoe zou een koe jou of mij zien trouwens?
Of een baby, wat neemt die waar? Geen gedachtes toch?
Maar afschudden van conditionering doet perceptie en projectie wel veranderen.
Vertel me hoe je kan afschudden (of schrijf er ook een boek over) en je wordt rijk!
Er is geen "ik" die kan afschudden! Hooguit gebeurt er afschudden.. Zomaar/per ongeluk/omdat het tijd werd.
Nu ben ik alles weer kwijt...
Wat valt er kwijt te raken als er niks is om kwijt te raken?
Ik kan (wil) niet meer in taal denken
Stop er dan onmiddellijk mee.
Ben dit geharrewar zat.
Voor hoeveel procent?
Ik zou zeggen: kots het uit!
Er is Niets te beseffen.
Er valt een hele hoop te beseffen. Alleen niet door een iemand.
dat het besef dat er geen wezenlijk ik is al waargenomen is.
Inderdaad, dat voel ik ook.
Maar is het genoeg voor je?
Of moeten er toch eerst klokken gaan luiden? Of bliss ontstaan?
Of nog een klein eenheidservarinkje als toetje?
Dat besef kan toch onmiskenbaar gemaakt worden??
Zeker kan dat. Alleen is er geen iemand die dat beseft: er is besef.

---------------

Jij (ik ken je fysieke verschijning niet eens, maar jij) registreert net als ik ervaringen.
Sommige van die ervaringen vertellen een verhaal en dan lijkt het net alsof er een heus middelpunt ontstaat van al die ervaringen. Maar bij goed kijken, zie je dat dat niet zo is.
Dan ontstaan er gevoelens: "oei, het midden is leeg" en "zullen we het snel weer vullen?"

---------------

Ik snap heel goed wat je voelt.
Ik kan alleen maar zeggen: ga door, er is een einde aan!

---------------

Zien hoe het is, is misschien wel zelfs kaal en klinisch.
Maar o, o, o, wat lucht het ook op.

---------------

Liefs, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Fri Apr 21, 2017 11:23 pm

Hi Petrus,

Bedankt weer voor je reply.
Je kan een koe waarnemen zonder te denken.
Nee dat kan ik niet. Ik zie als ik zo'n beest zie een gedachte van een koe en niet de waarheid van wat dat ding daadwerkelijk is.
En jij zegt dat conditionering niet af is te schudden?

Vertel me hoe je kan afschudden (of schrijf er ook een boek over) en je wordt rijk!
Er is geen "ik" die kan afschudden! Hooguit gebeurt er afschudden.. Zomaar/per ongeluk/omdat het tijd werd.
Ok ok, dan gebeurt t zomaar. Maar de illusie van controle vind ik hierbij heftiger dan een gemiddeld autoritje!
Waarom? Omdat ik denk dat t wegvallen van een idee een meer reeel idee tevoorschijn tovert.
(Dit bedenk ik me letterlijk terwijl ik dit typ, mmm)
(Zowiezo wel mooi hoe ik mn eigen woorden hier kan nalezen. Topidee dit forum!)
Sommige van die ervaringen vertellen een verhaal en dan lijkt het net alsof er een heus middelpunt ontstaat van al die ervaringen.
Maar bij goed kijken, zie je dat dat niet zo is.
Ok, misschien moet er beter gekeken worden?
Zien hoe het is, is misschien wel zelfs kaal en klinisch.
Maar o, o, o, wat lucht het ook op.
Hoe, is de onmogelijkte beantwoorden vraag natuurlijk. En zowiezo, t is als t is. :(

Met non-digitale liefde,
Nathan

Petrus

Postby Petrus » Sat Apr 22, 2017 9:03 am

Hi Nathan,
Nee dat kan ik niet. Ik zie als ik zo'n beest zie een gedachte van een koe en niet de waarheid van wat dat ding daadwerkelijk is.
Als je vergeet even wat je geleerd hebt, zie je geen gedachte, maar neem je iets waar.
Pas achteraf noemt je het een zintuigelijke waarneming omdat je aanneemt dat je ogen dat deden en vervolgens noem je dat koe, omdat je vader en moeder dat 1000 keer tegen je zeiden toen je 1 was.
Maar de illusie van controle vind ik hierbij heftiger dan een gemiddeld autoritje!
Waarom? Omdat ik denk dat t wegvallen van een idee een meer reeel idee tevoorschijn tovert.
Kan je dit uitleggen. Ik niet snap.

Heb je dit gelezen toevallig: http://liberationunleashed.com/resource ... xperience/
Misschien handig voor nu.

En een oefeningetje met vragen:
Zit stil met je ogen dicht en focus op de andere zintuigen: horen, ruiken, proeven, aanraken.
Beantwoord de volgende vragen één voor één met alleen de input van de 4 overgebleven zintuigen en zonder een beroep te doen op het denken:

Kan je weten hoe lang het lichaam is?
Heeft het lichaam hebben een gewicht of een volume?
Is er een grens tussen het lichaam en de grond?
Voel je waar het lichaam eindigt?

Heb je controle over dit lichaam?
Kan je ergens een geest vinden in dit lichaam?

Voel je je oren?
Kan het lichaam horen?
Of is er gewoon horen?

Heeft het lichaam in de directe ervaring een vorm?
Is er een binnen dit lichaam of buiten dit lichaam?
Waaruit bestaat het lichaam in de directe ervaring?
Ben jij dit lichaam?

Groetjes, Petrus

Thatiam

Postby Thatiam » Sat Apr 22, 2017 12:21 pm

Ik heb het nu ingedeeld in schalen ofzo, denk ik.

Voorheen dacht ik dat ik mijn gedachtes was of de denker ben.

Nu ben ik de waarnemer ervan en voelt t alsof ik door zelfonderzoek gedachtes achter gedachtes kan zoeken.
Dit voelt als controle. Nog meer als autorijden als controle voelt. Alsof de blootgelegde delen reeeler zijn dan de voorheen altijd aangenomen delen.

En nu stel jij dat ik "even" de gedachtes over iets moet vergeten. Dat is t enige dat ik wil! Ik begrijp dat n koe geen koe is, maar dan kan ik dat functioneren vh aangeleerde denken nog niet stopzetten!
Ik moet volgens jou wel gedachtes zo 123 kunnen laten vallen, maar conditionering is niet afschud-/pelbaar.
Dat klinkt paradoxaal in mijn oren.

Ik zie nu echt even geen uitgang op deze draaimolen.

Als t ik er lijkt te zijn, lijkt r controle te zijn.
En als er controle lijkt te zijn, lijkt t ik er te zijn.

Ja ik heb die pagina al ns gelezen. Zal t nog ns doen en dan die vragen in me opnemen.

Return to “Other Languages”