Blinde zoekt ziener

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Label1810

Blinde zoekt ziener

Postby Label1810 » Mon Mar 14, 2016 4:39 pm

What brings you to Liberation Unleashed?:
Ik kom hier om de illusie van mijn zelf te doorzien. Ik hoop te ontdekken of het echt waar is dat ik niet meer dan een gedachte ben en dat doe ik graag met een Nederlandse "gids" en dat kan hier op liberation unleashed begrijp ik :). Ik hoop hier pointers te krijgen, richting om te kijken en te onderzoeken. Ik hoop hier iemand te vinden die mij kan helpen mij te focussen op directe ervaring in plaats van dat ik mijzelf verlies in mind games.

What are you looking for? What do you expect from this?:
Ik verwacht dat ik hier op een intensieve manier de werkelijkheid zal doorzien dat ik weet wat of wie ik echt ben, wat mijn echte natuur is. Ik kan mijzelf enorm verliezen in negatieve gedachten over mijzelf wat altijd heel naar en depressief voelt. Ik besef dat ik ook altijd heb gezocht naar oplossingen hiervoor, oplossingen om mijzelf te fixen. Ik begrijp terwijl ik dit schrijf dat ook nu nog op zoek ben naar een fix, naar controle en meesterschap. Ik hoop dat ik hier zal ontdekken wat waar is en wat een illusie is.

What is your background in terms of seeking and inquiry?:
Ik heb heel lang geleden, +/- 20 jaar, meerdere keren Avatar training gedaan. Nooit bevredigend en het kwartje is daar nooit gevallen. Er is wel aansluiting met waar het hier over gaat in de zin van overtuigingen en labels. Dat de werkelijkheid is opgebouwd uit overtuigingen en labels. Verder heb ik nog lichaamswerk gedaan, cursussen als hypnose training en Byron Katie. Ik heb ook nog hulp gehad van een coach en afgelopen jaar heb ik me bezig gehouden met meditatie en heb ik een 10 daagse Vipassana retreat gedaan.
Nu ga ik meer de directe weg op en heb ik nog hulp gehad van een Finse mand die ook via inquiry werkt. Hij werkt echter wel met een soort meditatie wat ik hier niet echt zie. Ik hoop hier echter gewoon in het Nederlands te kunnen communiceren aangezien mijn engels niet voldoende is voor iets diepgaands.

How ready are you to question your beliefs about who you are and see the truth no matter what? On a scale from one to ten (ten being most ready). : 9
Thanks for LOOKING with me,

Auke

Label1810

Re: Blinde zoekt ziener

Postby Label1810 » Fri Mar 18, 2016 8:07 am

Het duurt even voor dat een gids tijd vrij kan maken. Toch ben ik al begonnen na een paar dagen elk uur kijken of er al iemand gereageerd heeft :)

Gedachten ben ik gaan onderzoeken. Ze zijn bij mij zo aanwezig en ik kan ze zo serieus nemen. Dus, wat zijn die gedachten dan eigenlijk?

Er lijken twee type gedachten te zijn.
De eerste loopt bijvoorbeeld mee met het schrijven van deze zin. Een gedachte die ik lijk te sturen en waar ik heerser over kan zijn. Hij loopt ook mee wanneer ik de zin terug lees.

Overigens wat ik me tijdens het schrijven besef is dat ik die gedachten niet ben maar ze wel lijk te besturen. Als een soort tool, als bevestiging, iets wat intentie vertaald.

Dan is er nog een andere type gedachte die daar onderdoor loopt. Als of ik twee gedachten tegelijkertijd kan hebben (nog niet helemaal helder of het echt spot on tegelijkertijd is). Deze gedachten zijn aanzienlijk stiller en op de achtergrond.

Die gedachten zijn er dus wel maar die gedachten an sich ben ik niet. Dat is wel helder. Die gedachten komen en gaan. Wanneer de gedachten (hoe kort ook) er niet zijn dan besta ik nog steeds.

Wanneer ik de gedachte heb dat ik snel weer aan de slag moet en niet zo lui moet zijn.. Hoef ik me hier niet aan te houden. Wat ik dan ook vaak niet doe ;-)

Ik ben mijn gedachten dus niet. Eigenlijk ook nooit gedacht dat ik mijn gedachten ben. Maar de gedachten (mijn gedachten) hebben wel een relatie met mij. Eerder schreef ik al dat ik mijn gedachten wel lijk te sturen. Zo lopen de gedachten terwijl ik dit opschrijf. De “hardop” gedachten dicteren bijvoorbeeld wat ik nu hier op papier schrijf. Voelt op zijn minst heel erg als of de gedachten door mij worden gestuurd.

Is dat zo? Stuur ik mijn gedachten?

Stuur ik mijn gedachten of volgen gedachten zich elkaar op en worden ze door elkaar veroorzaakt?

Overtuiging/intentie -> gedachten -> reactie (gedachte) -> reactie (gedachte) -> reactie (gedachte) -> reactie (gedachte).

Ik heb nu een intentie om mijn gedachten te onderzoeken. Ben ik mijn gedachten?

Intentie -> Gedachten, Sensaties in mijn lichaam, bewegingen in mijn lichaam, houding aanpassingen, gedachten, vingers die typen -> gedachten, kijken, voelen, gedachten, ...

Het loopt wel, het is een soort stroom van op elkaar reagerende events. Soms lijkt het ook wel helemaal automatisch uit zich zelf te lopen. Je heb van die gesprekken waarin de gedachten, woorden gewoon elkaar opvolgen en je zelf ook “verbaast” bent over wat er uit rolt. Verbaast alsof je niet de “oorzaak of doener” bent. Automatisch praten, praten op de automatische piloot.

Ik kan me ook verliezen in gedachten. Op de scooter rijdend naar huis gaan de gedachten ook helemaal los en “verlies” ik mijzelf in een gedachten stroom. Dat gebeurd ook wel in meditatie. Je focust je op je ademhaling en plotseling kom je er achter dat je je in gedachten stroom verzonken bent en helemaal niet meer bezig geweest bent met waar je je op wilde richten. Hier uit kan je concluderen dat je de gedachten niet onder controle hebt en sturing ook op “onbewust niveau” plaats vind.

Auke

lex

Postby lex » Fri Mar 18, 2016 2:59 pm

Hoi Auke,

Je kent me nog wel.
Is het OK voor je als ik je gids?

Hoop dat je dit bericht nog krijgt voor het forum uit de lucht is.

Lex

Label1810

Postby Label1810 » Fri Mar 18, 2016 3:04 pm

Hoi Lex,

Ja, ik ken je van Jojo geloof ik.
En je woont in de buurt, Scheveningen als ik me niet vergis.
Leuk hoor, we zijn ook al verbonden via Facebook net als met Peter die hier ook gidst begrijp ik :)
How beautiful!!

Ik ben er klaar voor!

Auke

lex

Postby lex » Fri Mar 18, 2016 6:25 pm

Hoi Auke,

Eerst even het standaard verhaaltje met de spelregels:
  1. Je post elke dag minstens een maal, al is het alleen maar om te laten weten dat je nog meedoet.
  2. Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan verwijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is.
  3. Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt vanuit je directe beleving.
  4. Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
  5. Het beste zijn antwoorden vanuit de onmiddellijke ervaring (zintuiglijke waarnemingen en waargenomen gedachten). Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op.
  6. Zet alle filosofieën, leringen, overtuigingen opzij gedurende dit onderzoek. Bezoek geen satsangs, ook niet op youtube. Als je aan meditatie of yoga doet, kun je daar gerust mee doorgaan.
  7. Leer de quote functie te gebruiken. Zie hier voor instructies

Als je het nog niet hebt gezien, hier is een introductie in het engels, onze vrijwaring en een video.

Als je het eens bent met bovenstaande kunnen we beginnen.

Vink 'subscribe to this topic' aan in de blauwe balk onderaan deze pagina om een email bericht te ontvangen als ik geantwoord heb.

lex

Postby lex » Fri Mar 18, 2016 6:32 pm

En nog iets, wat mij erg geholpen heeft, en jou waarschijnlijk ook, daar wij allebei de (on)nodige "spirituele ballast" meesjouwen:

Vergeet alles wat je tot nu toe hebt gelezen over verlichting, ontwaken, bewustzijn, non-dualiteit, het Ware Zelf, etc. en begin met een schone lei en frisse kijk. Ik zal niet zeggen dat dit er helemaal niets mee te maken heeft, maar het is het beste om daar wel van uit te gaan. We gaan een simpel, doch hardnekkig misverstand uit de weg ruimen. Dat is eigenlijk alles.

Label1810

Postby Label1810 » Fri Mar 18, 2016 6:37 pm

1. Je post elke dag minstens een maal, al is het alleen maar om te laten weten dat je nog meedoet.
  2. Ik ben geen (spirituele) leraar. Meer dan verwijzen kan ik niet doen. Jij kijkt totdat het 100% duidelijk is.
  3. Over het algemeen zal ik vragen stellen, waarop jij onderzoekt, kijkt en zo eerlijk mogelijk antwoordt vanuit je directe beleving.
  4. Antwoorden vereisen eenvoudige, ongekunstelde, eerlijke observatie. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
  5. Het beste zijn antwoorden vanuit de onmiddellijke ervaring (zintuiglijke waarnemingen en waargenomen gedachten). Uitgebreide analyses, mentale gymnastiek en filosofische verhandelingen houden de zaak alleen maar op.
  6. Zet alle filosofieën, leringen, overtuigingen opzij gedurende dit onderzoek. Bezoek geen satsangs, ook niet op youtube. Als je aan meditatie of yoga doet, kun je daar gerust mee doorgaan.
  7. Leer de quote functie te gebruiken. Zie hier voor instructies
√ Check

√ Check
Vink 'subscribe to this topic' aan in de blauwe balk onderaan deze pagina om een email bericht te ontvangen als ik geantwoord heb.
√ Check

Auke

Label1810

Postby Label1810 » Fri Mar 18, 2016 6:38 pm

En nog iets, wat mij erg geholpen heeft, en jou waarschijnlijk ook, daar wij allebei de (on)nodige "spirituele ballast" meesjouwen:

Vergeet alles wat je tot nu toe hebt gelezen over verlichting, ontwaken, bewustzijn, non-dualiteit, het Ware Zelf, etc. en begin met een schone lei en frisse kijk. Ik zal niet zeggen dat dit er helemaal niets mee te maken heeft, maar het is het beste om daar wel van uit te gaan. We gaan een simpel, doch hardnekkig misverstand uit de weg ruimen. Dat is eigenlijk alles.
√ Check

Auke

lex

Postby lex » Fri Mar 18, 2016 6:43 pm

Neem ook dit artikel even door (als je dat nog niet gedaan hebt). Vermoed dat dat verhelderend kan zijn.

Label1810

Postby Label1810 » Fri Mar 18, 2016 6:48 pm

Ja, die had ik al gelezen. Heb me al kunnen verdiepen in de informatie op de website.

Auke

lex

Postby lex » Fri Mar 18, 2016 7:01 pm

Hoi Auke,

Daar gaan we dan.
Ik verwacht dat ik hier op een intensieve manier de werkelijkheid zal doorzien dat ik weet wat of wie ik echt ben, wat mijn echte natuur is.
Dat kan ik niet beloven. Wat de bedoeling is, is dat je gaat zien dat wat je nu gelooft dat je bent een concept, een idee is. Niet werkelijk bestaat. Een illusie, dus. Wat je dan wel bent en of je eigenlijk wel iets bent kan dan pas duidelijk worden.
Eigenlijk ook nooit gedacht dat ik mijn gedachten ben.
Misschien is dat toch wel het overwegen waard.
Als ik zeg dat jij niet meer of minder bent dan een gedachte, wat komt er dan in je op?
Stuur ik mijn gedachten of volgen gedachten zich elkaar op en worden ze door elkaar veroorzaakt?
Goede vraag. Onderzoek dat. Ook met de mogelijkheid in je achterhoofd dat "ik" een van die gedachtes is.
Kan het zijn dat "ik stuur mijn gedachtes" ook maar een idee/gevoel is?
Automatisch praten, praten op de automatische piloot.
Dat is in het geval van "ik lul maar wat". Als er meer aandacht is bij wat je zegt zou ik het "spontaan" willen noemen. Spontaan of automatisch: gaat het in beide gevallen niet vanzelf?
... dat je de gedachten niet onder controle hebt
Weet je wat je volgende gedachte zal zijn?
Als je zo in gedachten verzonken op de scooter tuft, is er dan in de verste verte een "ik" te bekennen?
How ready are you to question your beliefs about who you are and see the truth no matter what? On a scale from one to ten (ten being most ready). : 9
Wat weerhoud je van 10 ?

Label1810

Postby Label1810 » Tue Mar 22, 2016 7:38 am

Eigenlijk ook nooit gedacht dat ik mijn gedachten ben.
Misschien is dat toch wel het overwegen waard.
Als ik zeg dat jij niet meer of minder bent dan een gedachte, wat komt er dan in je op?
Dat is een goede. Ik zag, volgens mij hier op LU een plaatje langskomen met deze stelling. Dat veroorzaakte wel even een steek. Zoveel tijd, energie en shit geïnvesteerd in die Auke. Moet wel zeggen dat de eerste reactie nu wel weg is.
De Ik is altijd snel weer op de been met zijn ratio.
Goede vraag. Onderzoek dat. Ook met de mogelijkheid in je achterhoofd dat "ik" een van die gedachtes is.
Kan het zijn dat "ik stuur mijn gedachtes" ook maar een idee/gevoel is?
Juist, die gedachten ingang is volgens mij belangrijk vandaar dat ik daar ook al wat mee begonnen was. De gedachten zijn zo verwikkeld met een “zelf”
Automatisch praten, praten op de automatische piloot.
Dat is in het geval van "ik lul maar wat". Als er meer aandacht is bij wat je zegt zou ik het "spontaan" willen noemen. Spontaan of automatisch: gaat het in beide gevallen niet vanzelf?
Spontaan of automatisch. Juist, lekker schermen met woorden.. In ieder geval zie ik dat gebeuren en zou ik hier uit kunnen concluderen dat het vanzelf gaat.
... dat je de gedachten niet onder controle hebt
Weet je wat je volgende gedachte zal zijn?
Als je zo in gedachten verzonken op de scooter tuft, is er dan in de verste verte een "ik" te bekennen?
Nee, precies. Dat weet ik dus niet. Die ik is er niet op dat moment. Alleen achteraf wordt die weer gekoppeld aan het verhaal.
Wat weerhoud je van 10 ?
Haha, ja, heb ik mijzelf ook af gevraagd. Waarom niet een 10. Het heeft toch te maken met te maken hebben met het onverwachte, het onbekende en me daarvoor in willen dekken...

Auke

lex

Postby lex » Tue Mar 22, 2016 3:23 pm

Hoi Auke,

De quote functie heb je in ieder geval al goed door. Image
Waarom niet een 10. Het heeft toch te maken met te maken hebben met het onverwachte, het onbekende en me daarvoor in willen dekken...
Waar ben je bang voor?
En de andere kant: Wat verwacht je als resultaat/resultaten van dit proces?
In ieder geval zie ik dat gebeuren en zou ik hier uit kunnen concluderen dat het vanzelf gaat.
Conclusies hebben we niet veel aan. Kun je zien dat gedachten spontaan opkomen? Wat gebeurt er als je een gedachte probeert te sturen? Probeer dat uit en doe verslag.

Misschien kun je dan ook de vraag uit mijn vorige post beantwoorden:
Kan het zijn dat "ik stuur mijn gedachtes" ook enkel een idee/gevoel is?

Label1810

Postby Label1810 » Tue Mar 22, 2016 8:46 pm

Waarom niet een 10. Het heeft toch te maken met te maken hebben met het onverwachte, het onbekende en me daarvoor in willen dekken...
Waar ben je bang voor?
En de andere kant: Wat verwacht je als resultaat/resultaten van dit proces?
Ik weet niet. niet echt bang, meer een soort automatische fail safe...
Ik weet verder ook niet wat het resultaat zal zijn. Wat ik lees is dat het voor iedereen anders is. De een ervaart een "epic" verandering de ander zegt dat er wezenlijk niets veranderd is en het heel subtiel is. Zoveel verschillende effecten dat ik het niet weet.
In ieder geval zie ik dat gebeuren en zou ik hier uit kunnen concluderen dat het vanzelf gaat.
Conclusies hebben we niet veel aan. Kun je zien dat gedachten spontaan opkomen? Wat gebeurt er als je een gedachte probeert te sturen? Probeer dat uit en doe verslag.
Het is wel grappig om te "proberen" te sturen. Het lukt en het lukt ook weer niet. Hier moet ik nog even verder mee experimenteren.
Misschien kun je dan ook de vraag uit mijn vorige post beantwoorden:
Kan het zijn dat "ik stuur mijn gedachtes" ook enkel een idee/gevoel is?
Het antwoord hoort bij het onderzoek hierboven. Wat ik zo kort even opmerk is dat er een idee volgt op gedachten dat ik gedachten stuur. Maar ik moet nog even spelen hiermee.

Auke

lex

Postby lex » Wed Mar 23, 2016 7:04 am

Het lukt en het lukt ook weer niet.
Voorbeelden van beide graag.
Hier moet ik nog even verder mee experimenteren.
Maar ik moet nog even spelen hiermee.
Hoe wou je dat aanpakken? Hoe ziet je experiment er uit? Hoe ga je hiermee "spelen" en hoe gaat dat je inzicht geven?
Wat ik zo kort even opmerk is dat er een idee volgt op gedachten dat ik gedachten stuur.
En wat zegt dat?

Return to “Other Languages”