Etsin opasta

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
hapatiitti

Etsin opasta

Postby hapatiitti » Mon Oct 15, 2012 1:08 pm

Haluaisin katsoa minuuden harhan läpi

Paka

Re: Etsin opasta

Postby Paka » Mon Oct 15, 2012 3:06 pm

Tervetuloa Hapatiitti tämä on nyt sinun ketjusi.

Täällä LU:ssa aloitamme nämä dialogit käymällä muutama perusasia läpi alkajaisiksi. Toivon sinulta tämän opastusprosessin ajan seuraavia asioita:

Vastaat kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti oman tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on melko tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin este.
Voitko luvata, että jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.
Kuulostavatko nämä odotukset sellaisilta, joihin voit sitoutua?

Jos kuulostavat, voidaan aloittaa.

Kertoisitko mitä odotat tältä opastusprosessilta? Kirjoita mahdollisimman tarkkaan kaikki, hassutkin, odotuksesi siitä, mitä ja miten vapautuminen muuttaisi elämässäsi ja millaista se olisi? Kerro myös mahdollisista peloistasi.

- Päkä -

hapatiitti

Postby hapatiitti » Mon Oct 15, 2012 3:23 pm

En odota mitään. Olen käynyt tämän läpi eri foorumilla ja vastannut 5 kysymykseen. Jos on mahdollista voisin laittaa kysymykset ja vastaukset tähän näkyville. Jos on tarvetta voidaan käydä sitä vielä tarkemmin.

Paka

Postby Paka » Mon Oct 15, 2012 5:03 pm

Ei mitään tarvetta. Liitä vaan tänne.

hapatiitti

Postby hapatiitti » Mon Oct 15, 2012 8:09 pm

eli Esan kanssa käytyä sähköpostiviestintää:
Hei Harri,

Kuten sovittiin, lähetän nyt nämä 5 kysymystä, jotka kysytään jokaiselta LU-prosessin läpikäyneeltä. Vastausten perusteella, voimme päätellä onko jotain katsomatta. Tässä kohtaa ei ole oikeita vastauksia. Vain rehellisyydestä on hyötyä.

Tässä siis kysymykset:

1) Is there a 'me', at all, anywhere, in any way, shape or form? Was there ever?

1.) Onko "minää" olemassa, missään muodossa, millään tavalla? Onko sitä koskaan ollut?

2) Explain in detail what the illusion of separate self is, when it starts and how it works.

2.) Kirjoita mahdollisimman tarkasti, mikä "minä-illuusio" on, miten se alkaa ja miten se toimii?

3) How does it feel to see this?

3.) Miltä tuntuu nähdä "minä" illuusioksi?

4) How would you describe it to somebody who is very interested, but has never heard about this illusion.

4.) Miten kuvaisit minä-illuusiota jollekin, joka on erittäin kiinnostunut asiasta, mutta ei ole koskaan kuullut illuusiosta.

5) What was the last bit that pushed you over, made you look?

5.) Mikä oli "viimeinen pisara" joka työnsi sinut rajan yli, sai sinut katsomaan?

ja vastauksia:

No niin, sitten lähtee:)

1. Ei ole ollut koskaan. Leima minästä, Harrista on lapsena iskostettu mieleen(käsite, jolla on ollut hyvä käytännön merkitys kehojen välisessä "erottelussa", joihin on samaistuttu eli keho, jolla on kutsumanimi) ja sen on alkanut ottamaan todesta ja sitä on pitänyt totena . Totuus on kuitenkin se, ettei sitä ole ollut missään välissä, vain samaistuminen minä/Harri ajatukseen on ollut välillä.Kuten myös sinä jne eli

2.
Eli ensin tulee suora aistihavainto, esim.näköaistimus eri väreistä, sitten aivot muokkaa siitä muodon, sitten siihen liittyy "opeteltu leima",käsite, esim. keho(annettu nimi sellaiselle muodolle) ja ajatus:Harrin/minun ja sitten yhdistäminen (samaistuminen)Harriin/minään kehona eli minun kehoni. Samoin tuntemuksiin yhdistetään ajatus minusta eli minun kipeä polveni, vaikka oikeasti on vaan kivun tunne polvessa. Lisäksi kivun ympärille luodaan tarinoita(esim. nyt tää Minun polvi on taas paskana ja kuntoutus kestää kuukausia ja voi että,se vaikuttaa taas tähän ja tähän jne ja voi mua epäonnen soturia) eli kivuntunne muuttuu kärsimyksesksi joka saa lisäpontta aina sitä enemmän, mitä siihen keskittyy ja mitä enemmän siihen sisältyy tarinaa(ajatuksia). Eli tällöin kivuntunne aiheuttaa uusia ajatuksia, joihin taas keskittymällä luodaan lisää tunteita ja samastutaan niihin. Tälläi sitä käpertyy itseensä. Toinen vaihtoehto on kokea kipu kipuna, tehdä tarvittavat toimenpiteet eikä tehdä siitä kenenkään omaa tai luoda siihen muutenkaan mitään tarinaa ympärille.

Todellisuudessa on vain aistihavaintoja, aivojen muokkaamia muotoja, ja voi tulla ajatuksia, tunteita, jotka kuitenkin nousee ja laskee takaisin "ei mihinkään"

3.Todella helpottavalta, koska minään liittyvä tarina katoaa. Jää vain aistimukset,ajatukset, tunteet mutta ne ovat universaaleja eikä niihin tarvitse kiinniittyä. Ei enää ajattele itseään/muita kehoina tai ajatuksia/tunteita kenenkään omina vaan jäljelle jää tietoisuus, jossa on kaikenlaista sisältöä eli aistihavaintoja, ajatuksia, tunteita, muotoja. Voi olla vaan hetkessä, koska menneisyys/tulevaisuus ovat vain tarinoita mielessä, joka on myös ajatus, kuten minä-ajatuskin.

4. Ehkä kohdan 2 mukaan: kertoisin senhetkisen tilanteen mukaisesti asioista. Eli tässä on tälläiset aistihavainnot(esim. näköhavainto), sitten siihen tulee esim. ajatus pyörä, siihen liittyy ajatus X:n pyörä, tulee omistussuhde ja jos otan sen pyörän, tulee joku negatiivinen tunne, kun X.n pyörä epäoikeudenmukaisesti:) viedään. Tämä samanlainen, pahempi versio kaikkine tarinoineen toistuu kaikilla elämän alueilla jatkuvasti, kunnes oivalletaan minä-ajatuksen fiktiivisyys ja se, että kaikenlaista tapahtuu eikä niitä kannata ottaa niin vakavasti ja henkilökohtaisesti.

Kysyisin aistitko minää millään aistilla eli onko se totta ja tarvitaanko minää johonkin aistimukseen(eli vois mennä läpi eri aistien toiminnot) vai tapahtuvatko ne itsestään. sen jälkeen purkua esim. kohdan kaksi tavalla

5. Tais olla Esan sanoma lause:" päätin katsoa tän jutun pohjaan saakka" se lause kolahti ja sitten suunta retriittiin sillä mielellä, että katsotaan sitten.

Vaikee vastata näihin selkeesti, mutta laitan tulemaan

t:Harri

ja Esa vastaa:
Kiitoksia,
hyvää tekstiä! :) Kannattaa lukea itsekin mitä olet kirjoittanut. Mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää. Ainakin mielen- ja jollain kehon tasolla olet nähnyt, ettei minää ole.

Tarttuisin lähinnä yhteen hyvin pieneen pilkunviilaukseen.
Sanoit, että kipu polvessa aiheuttaa ajatuksia.
Se tosiaan näyttää olevan niin ja melkein tekisi mieli sanoakin.

Mutta jos nyt vain nipistät itseäsi ja keskityt kipuhavaintoon. Aiheuttaako se mitään? Onko se vaan aistimus? Aiheuttaako mikään toista? Tutki.

ja Harrin vastaus:

Jep. kipu pelkkä aistimus(testailin):)

Paka

Postby Paka » Tue Oct 23, 2012 9:01 am

Hei Hapatiitti,

Pyysin muita oppaita katsomaan vastauksiasi ja sieltä nousi seuraava kysymys:

Mitä tarkoittat asioihin kiinnittymisellä? Miten johonkin kiinnittyminen tapahtuu konkreettisesti ja mikä kiinnittyy?

hapatiitti

Postby hapatiitti » Wed Oct 24, 2012 7:47 am

Hei Hapatiitti,

Pyysin muita oppaita katsomaan vastauksiasi ja sieltä nousi seuraava kysymys:

Mitä tarkoittat asioihin kiinnittymisellä? Miten johonkin kiinnittyminen tapahtuu konkreettisesti ja mikä kiinnittyy?
Kiinnittymisessä liittää MINÄN johonkin muotoon(ajatukseen, tunteeseen, materiaan) kiinni. Esim. minun työni, minun ahdistukseni, minun sohvani, minun rahani, minun kehoni ja sitten konkreettisesti uskominen tähän omistussuhde-ajatukseen . Eli siinä on mukana minä-ajatus linkitettynä toiseen käsitteeseen(työ, ahdistus, sohva, raha, keho), jolloin muodostuu harhainen omistussuhde. Eli ajatusten/käsitteiden linkittyminen keskenään saavat toden tunnun aikaiseksi. Kyseessä on kuitenkin vain linkki minä-ajatukseen, joka ei ole totta vaan pelkkä ajatus. Samoin työ, ahdistus, sohva, raha, keho ovat käsitteitä, joiden ympärille on helposti luotu isot tarinat(ajatusketjut), jotka aiheuttavat helposti lisä"taakkaa". Vain valheellinen minä-ajatus yhdistettynä käsitteeseen aiheuttaa kiinnittymisen

hapatiitti

Postby hapatiitti » Thu Oct 25, 2012 8:31 pm

Jatkoa edelliseen. Kiinnittyminen on sitä, että jämähtää johonkin ajatukseen/ajatusrakennelmaan ja pitää sitä totena. Harha katoaa, kun antaa ajatuksen mennä.

Paka

Postby Paka » Fri Oct 26, 2012 5:05 am

Kuka on se joka antaa ajatuksen mennä?

hapatiitti

Postby hapatiitti » Sat Oct 27, 2012 7:12 am

Ei ole ketään. Ajatus tulee ja menee:)

Return to “Other Languages”