Etsin opasta

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
hailvi

Etsin opasta

Postby hailvi » Tue Sep 11, 2012 8:16 pm

Hei,
Etsin opasta.
Lyhyesti taustastani, Olen lukenut paljon henkistä kirjallisuutta vuosien saatossa. Viime vuosina olen erityisesti perehtynyt non-duality kirjallisuuteen, valaistumiseen sekä ihmeiden oppikurssiin. Aika paljon olen tehnyt myös erilaisia harjoituksia, meditointia usean vuoden ajan, vierailua ashramissa, valaistuneiden kavereiden retriitti ym.

Haluan kokeilla tätä ja nähdä harha "minän" läpi. Näen että tämä LU voisi auttaa minua tässä prosessissa.
Jonkin verran olen lukenut tästä LU:sta muiden viestejä sekä perehtynyt aiheeseen ja tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Olen valmis ja halukas jättämään muut henkiset harjoitukset ja oppaat tämän LU prosessin ajaksi ja panostamaan tähän tosissani.

Harri

Re: Etsin opasta

Postby Ville » Tue Sep 11, 2012 9:43 pm

Moi Harri!

Voin tomia oppaanasi. Toivon sinulta tämän prosessin aikana seuraavaa:

• Vastaat esittämiini kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti tämänhetkisen kokemuksesi perusteella. Se mitä tiedät, tai olet lukenut aiemmin ei auta tässä prosessissa, vaan kyse on siitä, että tutkit itse omaa havaintoasi tässä hetkessä. Vain rehellisyys auttaa.
• Kirjoitamme molemmat pääosin vähintään kerran päivässä, kunnes yhdessä toteamme opastuksen päättyneeksi, minuuden fiktion läpinähdyksi. Olemme LU:ssa havainneet, että opastus toimii parhaiten kun yhteys on tiivis. Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos tulee jokin ylitsepääsemätön este.
• Jätät muun "henkiseen etsintään" liittyvän materiaalin sivuun tämän prosessin ajaksi, jotta voit keskittyä tutkimaan pyytämiäni asioita täysipainoisesti. Voit palata niihin opastuksen päätyttyä.

Sanoit että haluat panostaa tähän prosessiin, hienoa! Tuntuuko sinusta että voit sitoutua näihin ehtoihin? Jos voit, voimme aloittaa prosessin.

Kysyisin ensin sinulta, että mitä odoata tältä prosessilta? Mitä odotat harha "minän" läpi näkemiseltä? Kerro kaikki mitä tulee mieleen, kaikki pienet ja hassutkin asiat. Mitä "minän" läpi näkeminen muuttaisi elämässäsi?

Ystävällisin terveisin,
hailvi

Postby hailvi » Thu Sep 13, 2012 6:11 am

terve Ville,
hienoa että toimit oppaanani, arvostan sitä todella paljon.

Sitoudun ehdottomasti esittämiisi ehtoihin, jätän muut henkiset harjoitukset pois tämän prosessin ajan ja keskityn tähän. Pyrin myös vastaamaan vähintään kerran päivässä. Välillä saattaa olla jotain lyhyitä reissuja, joiden aikana tuo vastaaminen saattaa olla hieman hankalaa, mutta ne ovat lyhyitä reissuja ja pyrin tosiaan vähintään joka päivä vastaamaan.

Kysyisin ensin sinulta, että mitä odoata tältä prosessilta? Mitä odotat harha "minän" läpi näkemiseltä? Kerro kaikki mitä tulee mieleen, kaikki pienet ja hassutkin asiat. Mitä "minän" läpi näkeminen muuttaisi elämässäsi?

Odotukseni on, että näkee tämän harhan läpi, illuusion läpi näkemistä. Elämä sinänsä saattaa jatkua melko samana, eli työ ja harrastukset, en odota että niissä välttämättä tapahtuisi suuria muutoksia, mutta olen kuitenkin avoin, kaikkea voi tapahtua, lähinnä odotukseni ovat näkökulman muutoksessa, minän kadottaminen, eli ei enää identifioidu tähän hahmoon.

Toinen odotus on etsinnän loppuminen, tähän asti on melko paljon etsinyt tätä, kuka olen ja kuka en ole, odotan että etsintä loppuu, en tarkoita sitä, että minulla oli yhtäkkiä vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin, vaan sitä, että minulla ei enää olisi tarvetta lähteä etsimään, olisin nähnyt tämän harhan läpi, ehkä siihen liittyy myös tuo sisäisen rauhan tunne, vaikka kyllä tunnenkin sitä jo aika paljon.

Ykseyden kokeminen, sitä odotan myös, eli kyllä tällä hetkellä koen jossain määrin jo ykseyttä, mutta odotan että erillisyyden tunne katoaisi, no tämä liittyy osaltaan tuohon identiteettiin, eli identiteetin muuttuminen yksilöstä ykseyteen.

Uskon, että prosessin läpikäytyä aitous tulee entistä enemmän esiin, tarve esittää jotain muuta kuin on vähenee, stressaantuminen tietyistä asioista uskoihin vähentyvän kun on nähnyt itsen läpi, samoin harmonian tunteen uskoisin lisääntyvän. En kuitenkaan usko, että tunteet sinänsä katoaisivat, vaan että tunteet pikemminkin tulevat esiin ja niitä ei pyri piilottamaan tai painamaan pois, vaan ne tulevat ja menevät.

Harri

Postby Ville » Thu Sep 13, 2012 12:18 pm

Hienoa! Jos tulee pidempiä katkoja kuin päivä niin ilmoita vaan tässä ketjussa ja asia on ok.

On tärkeää jättää kaikki odotukset siitä mitä tapahtuu pois. Monissa henkisissä kirjoissa kuvaillaan sitä mitä on jälkeen. Se ei ole hyödyllistä tietoa tässä vaiheessa.

Keskitytään tämän prosessin aikana ainoastaan suoraan kokemukseen siitä mikä on nyt. Katsotaan sitä mikä on nyt. Kun luet alla olevan kysymyksen, mitä tunteita ja ajatuksia se sinussa herättää? Miltä se tuntuu kehossa?

Sinua ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan.

hailvi

Postby hailvi » Thu Sep 13, 2012 8:32 pm

terve taas,

Sinua ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan.

Tämä lause herättää hieman ristiriitaisia ajatuksia ja tunteita.
Toisaalta tuo lause kuulostaa kovin luontevalta. Minä en ole se minä olen pitänyt tseäni aiemmin ja johon olen samaistunut, esim. en ole urheilija, tämä keho, tittelini tms. kaikki ajatukset minusta ovat pelkkiä ajatuksia ja sinänsä minua ei ole, pystyn samaistumaan tuohon ylläolevaan lauseeseen ja se tosiaan tuntuu luontevalta.

Mainitsin alussa että tunteet ovat ristiriitaisia. Toisaalta tuo lause herättää ärtymystä, "miten niin minua ei ole olemassa, tässähän minä kirjoitan tätä. Kun nyt nipistän itseäni jalasta tunnen sen, mutta en tunne jaakon tai tiinan jalkaa, eli jossain määrin samaistun kehooni ja pidän sitä todellisena siinä mielessä että tuo ylläoleva lause ei tunnu täysin todelta.

tiedän myös että en ole ajatukseni, siitä huolimatta välillä tuntuu että itse ajattelen ja siis olen. jos minua ei ole niin kuka ajattelee. toisaalta huomaan että osa ajatuksista nousee ikäänkuin itsestään, enkä siis ole itse ajattelija,mutta välillä tuntuu että itse ajattelen ja siis olen, eli tuo ylläoleva lause ei ole täysin uskottava.

toisaalta tuosta ylläolevasta lauseesta tulee hieman nilihistinen fiilis, ei mitään väliä. Jos minua ei ole olemassa, niin onko tässä mitään väliä sitten. Jokin kuitenkin on, jos se en ole minä niin kuka tai mikä sitten?

toisaalta tulee eräällä tapaa helpottava fiilis tiedostaa että minua ei ole, ikäänkuin synninpäästö.

Monessa mielessä pystyn siis samaistumaan tuohon ja tuo lause kuulostaa luonnolliselta itsestään selvältä, mutta tosiaan sitten on myös epäilyksen ääni ja kuitenkin samaistuminen tähän hahmoon "miten niin minua ei muka ole olemassa, tässähän minä olen"

Tuollaisia ajatuksia tuli mieleeni

Harri

Postby Ville » Thu Sep 13, 2012 9:31 pm

Hyvä!

Kuten sanoin jo aiemmin, nyt alamme keskityttyä siihen mikä on vällttömässä kokemuksessa. Tämän prosessin tarkoitus on katsoa sitä mikä on. Jätetään samaistuminen ideoihin pois vaikka ne olisivat kuinka hyvän kuuloisia. Sillä ideoilla emme tee nyt mitään.

Tehdään pieni koe. Mennään välittömään kokemukseen. Ota rauhallinen hetki ja tunne hengityksesi. Katso tarkkaan, kuka hengittää? Tarvitseeko sinun hengittää vai tapahtuuko hengitys automaattisesti?

Seuraavaksi tee sama koe ajatuksille. Ota rauhallinen hetki ja seuraa ajatuksia. Mistä ajatukset tulevat ja mihin ne menevät? Kuka ajattelee?

hailvi

Postby hailvi » Fri Sep 14, 2012 7:08 am

terve taas,

Ota rauhallinen hetki ja tunne hengityksesi. Katso tarkkaan, kuka hengittää? Tarvitseeko sinun hengittää vai tapahtuuko hengitys automaattisesti?

Keho hengittää, keuhkot, rintakehä liikkuu, hengitys tapahtuu, se en kuitenkaan ole minä. Sanoisin tuohon kuka hengittää pikemminkin että mikä hengittää ja vastaan keho, hengitys tapahtuu itsestään, ei ole hengittäjää, hengitys tapahtuu automaattisesti.

Seuraavaksi tee sama koe ajatuksille. Ota rauhallinen hetki ja seuraa ajatuksia. Mistä ajatukset tulevat ja mihin ne menevät?
- tähän en osaa tarkalleen vastata. Ajatukset tulevat jostakin, ne vain ilmestyvät, en tiedä mistä ne tulevat tai minne ne menevät, ne vain tulevat hetkeksi ja häviävät sitten, mutta en tiedä minne ne häviävät, tuskin mitään fyysistä paikkaa onkaan mistä ne tulevat tai menevät. En saa ajatuksia kiinni, ne ovat hetkellisiä, enkä kykene niitä kontrolloimaan, ne ilmenevät ikäänkuin itsestään.

Kuka ajattelee?
Tähän vastaus on samankaltainen kuin ensimmäiseen kysymykseen. Ajatukset tuntuvat tulevan jostakin, jolloin ei ole ajattelijaa, näin suurimmaksi osaksi koen. Välillä taas koen itse ajattelevani, esim. jos lasken laskua 1+5=6 niin tuntuu että minä lasken, tuntuu että itse tuotan tuon ajatuksen. Suurimmaksi osaksi kuitenkin en koe kontrolloivani ajatuksia vaan ne tulevat ja menevät ja ei ole varsinaista ajattelijaa, mutta välillä tosiaan tuntuu siltä kuin itse ajattelisin. Tiedän että tämä on absurdia että välillä olisi ajattelija ja välillä ei, mutta kun tässä nyt kysyttiin omia kokemuksia niin kerroin omista kokemuksista ja ajatuksistani.

Harri

Hyvä!

Kuten sanoin jo aiemmin, nyt alamme keskityttyä siihen mikä on vällttömässä kokemuksessa. Tämän prosessin tarkoitus on katsoa sitä mikä on. Jätetään samaistuminen ideoihin pois vaikka ne olisivat kuinka hyvän kuuloisia. Sillä ideoilla emme tee nyt mitään.

Tehdään pieni koe. Mennään välittömään kokemukseen. Ota rauhallinen hetki ja tunne hengityksesi. Katso tarkkaan, kuka hengittää? Tarvitseeko sinun hengittää vai tapahtuuko hengitys automaattisesti?

Seuraavaksi tee sama koe ajatuksille. Ota rauhallinen hetki ja seuraa ajatuksia. Mistä ajatukset tulevat ja mihin ne menevät? Kuka ajattelee?

Postby Ville » Fri Sep 14, 2012 3:46 pm

Ennen kauin jatketaan tarkistetaan foorumin Quote -toiminnon käyttö. Tämä siksi että pysytään kumpikin kärryillä siitä mitä toinen on sanonut. Kun lainaat minua omassa tekstissäsi käytä siis Quote -toimintoa. Se toimii näin: 1) Valitse tekstistä se osa jota haluat lainata, eli "maalaa" se hiirellä. 2) Paina Quote -nappia tekstisi yllä olevassa editorissa, nappi jossa lukee Quote. Toimii siis samalla tavalla kuin kaikki muutkin tekstin muokkaus napit. Quote näyttää tältä:
Keho hengittää, keuhkot, rintakehä liikkuu, hengitys tapahtuu, se en kuitenkaan ole minä. Sanoisin tuohon kuka hengittää pikemminkin että mikä hengittää ja vastaan keho, hengitys tapahtuu itsestään, ei ole hengittäjää, hengitys tapahtuu automaattisesti.
Ymmärsitkö? Voit kokeilla sitä jos tarvii.

Postby Ville » Fri Sep 14, 2012 3:58 pm

Jatketaan kuitenki hieman :) Ota tuo Quote kuitenkin haltuun niin saadaan selkeä ketju.
Tiedän että tämä on absurdia että välillä olisi ajattelija ja välillä ei, mutta kun tässä nyt kysyttiin omia kokemuksia niin kerroin omista kokemuksista ja ajatuksistani.
Juuri näin. Kerro minulle se mikä on välitön kokemuksesi. Tässä prosessi katsotaan se miksi jokin voi vaikuttaa absurdilta.
Ajatukset tulevat jostakin, ne vain ilmestyvät, en tiedä mistä ne tulevat tai minne ne menevät, ne vain tulevat hetkeksi ja häviävät sitten, mutta en tiedä minne ne häviävät, tuskin mitään fyysistä paikkaa onkaan mistä ne tulevat tai menevät. En saa ajatuksia kiinni, ne ovat hetkellisiä, enkä kykene niitä kontrolloimaan, ne ilmenevät ikäänkuin itsestään.
mutta välillä tosiaan tuntuu siltä kuin itse ajattelisin.
Kun näet että välittömässä kokemuksessa hengitys tapahtui automaattisesti, onko Harri hengittäjä? Kun näet välittömässä kokemuksessa että ajatukset vain tapahtuu, onko Harri ajattelija? Voitko luoda hengityksesi? Voitko luoda ajatuksesi?

hailvi

Postby hailvi » Fri Sep 14, 2012 7:20 pm

Kun näet että välittömässä kokemuksessa hengitys tapahtui automaattisesti, onko Harri hengittäjä? Kun näet välittömässä kokemuksessa että ajatukset vain tapahtuu, onko Harri ajattelija? Voitko luoda hengityksesi? Voitko luoda ajatuksesi?[/quote]

Harri ei ole hengittäjä, hengitys tapahtuu automaattisesti. Keho hengittää, vaikka olisin tajuton, vaikka nukkuisin tai vaikka olisin ns. poistunut kehosta, keho hengittää automaattisesti, Harri ei ole hengittäjä.

ajatus osio on minulle hieman haasteellisempi, tuo hengittäminen on selvä, mutta tuo ajatusosio ei ole yhtä selvä. Ajatukset tapahtuvat, joten harri ei ole ajattelija. Välillä kuitenkin luulen ajattelevani.

En voi luoda hengitystäni, hengitys tapahtuu itsestään. En myöskään voi luoda ajatuksiani, ajatukset tapahtuvat, mutta välillä tuntuu kuin loisin ajatukseni.

Postby Ville » Sat Sep 15, 2012 10:23 am

Tuo Quote toiminto onkin vähän hankalampi :) Se toimii paremmin näin. Kun vastaat ketjuun, sen alla johon kirjoitat on edelliset vastaukset. Maalaat sieltä kohdan. Sitten scrollaat ylöspäin ja näet oikeassa ylänurkassa olevan Quote napin, sellainen sininen jossa valkea Quote. Siitä pitäis onnistua.
ylläolevasta lauseesta tulee hieman nilihistinen fiilis, ei mitään väliä. Jos minua ei ole olemassa, niin onko tässä mitään väliä sitten. Jokin kuitenkin on, jos se en ole minä niin kuka tai mikä sitten?
Palataan nopeasti hieman taaksepäin. Kun sanoin "sinua ei ole olemassa", vastasit että tulee nihilistinen fiilis. Tästä ei ole kyse. Nihilismi on opittu filosofia tai ideologia jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko Harri olemassa vai ei. Nyt ei ole tarkoitus "tuhota" elämän tarkoitusta, maailmaa tai tunteita. Sanoit että "jos minua ei ole olemassa". Tämä viittaa siihen että yrität tehdä tulkintaa, ennalta ymmärtää mistä asiassa voisi olla kyse. Jätetään kaikki ennakko asenteet pois. Jokin on, se on selvä. Mutta se et ole sinä, se ei ole Harri.
En voi luoda hengitystäni, hengitys tapahtuu itsestään. En myöskään voi luoda ajatuksiani, ajatukset tapahtuvat, mutta välillä tuntuu kuin loisin ajatukseni.

Katsotaan tätä vielä. Kun tunnet hengityksen virtaavaan luonnollisesti, voit hetkeksi pysäyttää hengityksesi. Joskus se voi olla jopa tarpeellista. Mutta hengitys palaa jälleen automaattiseksi. Samoin ajatukset. Ne virtaavat automaattisesti, mutta voit toki pysäyttää ne hetkeksi tai yrittää pysyä vain yhdessä ajatuksessa. Mutta ne palaavat jälleen automaattiseen tilaan. Joten kun istut rauhallisesti ja tarkkailet ajatuksiasi taas hetken, todista se että Harri luo ajatuksensa?

hailvi

Postby hailvi » Sat Sep 15, 2012 10:49 am

Joten kun istut rauhallisesti ja tarkkailet ajatuksiasi taas hetken, todista se että Harri luo ajatuksensa?
Istuin rauhassa sohvalla. Keskityin ja ajatuksia ei tullut, sitten kun lopetin keskittymisen ajatuksia alkoi taas virrata. Sitten aloin ajatella lukuja "1,2,3 jne." pystyin kontroilloimaan ajatuksia ja tiesin mikä ajatus (luku) tulee seuraavaksi mieleeni hyvin nopeasti, mutta kun lopetin keskittymisen laskemiseen niin ajatuksia alkoi taas satunnaisesti tulla mieleeni joita en kykene kontrolloimaan

Minulla tuli kysymys mieleen, aiemmin harjoituksissa oli lause "sinua ei ole olemassa, ei ole koskaan ollutkaan".
Jos minua ei ole olemassa, niin kuka sitten pysäyttää hengitykseni, kuka ajattelee tiettyjä lukuja. Okei, jos Harria ei ole niin kuka sitten pysäyttää hengityksen ja ajattelee? Toinen vähän vastaava kysymys, Tiedostan, että minua ei ole olemassa, mutta kuka tiedostaa tämän? minä2?

Postby Ville » Sun Sep 16, 2012 12:42 pm

Jees, Quote on nyt kunnossa. Puoli voittoa. Sitten ei ole enää kuin se helppo osio :)
mutta kun lopetin keskittymisen laskemiseen niin ajatuksia alkoi taas satunnaisesti tulla mieleeni joita en kykene kontrolloimaan
Olet varmaan meditoinut? Omasta meditaatio kokemuksestani sanoisin että ajatuksien kontrollointi ei ole helppoa 24/7, ehkä jopa mahdotonta. Tähän ei pyritä. Kysymys on siitä, kenelle nuo satunnaiset ajatukset kuuluvat? Ovatko ne Harrin ajatuksia vai ajatuksia jotka nousevat mieleen koska ihmisillä on kyky ajatella?
Okei, jos Harria ei ole niin kuka sitten pysäyttää hengityksen ja ajattelee? Toinen vähän vastaava kysymys, Tiedostan, että minua ei ole olemassa, mutta kuka tiedostaa tämän? minä2?
Miten tiedostat että Harria ei ole? Sanot aikaisemmin että JOS Harria ei ole... Luovutaan spekulaatiosta. Siitä ei ole mitään hyötyä. Spekuloimalla ei voi tietää totuutta. Palataan taas välittömään kokemukseen siitä mikä on.

Mikä Harri, se identiteetti, "minä", josta puhutaan on? Onko se todellinen vai onko se vain ajatus, käsite?

Kokeillaan seuraavaa. Siellä missä luet tämän, ole hetki hiljaa, vaikka 15 min. ja seuraa aistimuksia (kuulo, näkö, haju, maku, tunto). Jos ajatuksia tulee, anna niiden mennä ja tulla. Kuuntele ensin mitä ääniä kuulet. Kuulet ääniä. Sen jälkeen katsele ympärillesi. Näet asioita. Voit kokeilla samaa kaikilla aisteillasi. Onko näissä aisti havainnoissa Harria? Tarvitaanko Harrin olemassaoloa siihen että aistihavainnot tapahtuvat? Kun koet aistihavainnot, onko näissä kokemuksissa mitään sellaista mikä vaatisi Harrin läsnäoloa?

hailvi

Postby hailvi » Sun Sep 16, 2012 3:38 pm

Olet varmaan meditoinut?
Kyllä olen usean vuoden ajan. Olen samaa mieltä, ajatuksien kontrollointi ei ole helppoa edes meditoinnin aikana saati muuten päivän askareiden aikana.
Kysymys on siitä, kenelle nuo satunnaiset ajatukset kuuluvat? Ovatko ne Harrin ajatuksia vai ajatuksia jotka nousevat mieleen koska ihmisillä on kyky ajatella?
Mielestäni nuo ajatukset jotka nousevat mieleeni eivät kuulu kenellekään, ne vain nousevat hetkellisesti mieleen ja sitten häviävät. Ne eivät ole Harrin tai kenenkään muukaan ajatuksia. Sanoisin että ajatukset liittyvät siihen että ihmisellä on kyky ajatella. Jos ihmisen aivot tai muu fysiologia olisi toisenlainen, kuten esim. kasveilla tai kivillä, ajatuksia ei välttämättä nousisi.

Mikä Harri, se identiteetti, "minä", josta puhutaan on? Onko se todellinen vai onko se vain ajatus, käsite?

Harri, minä, on ajatus,mielikuva erillisestä yksilöstä. Se ei ole todellinen, se on vain ajatus, kästite.
Kokeillaan seuraavaa. Siellä missä luet tämän, ole hetki hiljaa, vaikka 15 min. ja seuraa aistimuksia (kuulo, näkö, haju, maku, tunto). Jos ajatuksia tulee, anna niiden mennä ja tulla. Kuuntele ensin mitä ääniä kuulet. Kuulet ääniä. Sen jälkeen katsele ympärillesi. Näet asioita. Voit kokeilla samaa kaikilla aisteillasi. Onko näissä aisti havainnoissa Harria? Tarvitaanko Harrin olemassaoloa siihen että aistihavainnot tapahtuvat? Kun koet aistihavainnot, onko näissä kokemuksissa mitään sellaista mikä vaatisi Harrin läsnäoloa?
Tein tämänkaltaista harjoitusta jo päivällä ollessani pyöräilemässä, nyt tein uudelleen. Kun keskityn katselemaan ympärilleni ja kuuntelemaan ääniä, ei ajatuksia juurikaan nouse pintaan. Näissä aistihavainnoissa ei ole Harria, tiettyjä ääniä kuuluu, tiettyjä asioita näkyy kuten puu, vihreitä lehtiä ym. Harria sinänsä ei kuitenkaan ole eikä Harrin läsnäoloa myöskään vaadita näiden aistimiseen.

Nyt tuo "minä" käsite mihin olet kysymyksillä viitannut alkaa aueta minulle hieman paremmin. Aiempia viestejä kirjoittaessani minulla tuli hieman muita käsitteitä mieleen tuosta termistä.

Postby Ville » Sun Sep 16, 2012 7:31 pm

Nyt tuo "minä" käsite mihin olet kysymyksillä viitannut alkaa aueta minulle hieman paremmin. Aiempia viestejä kirjoittaessani minulla tuli hieman muita käsitteitä mieleen tuosta termistä.
Hyvä. Yritin olla mahdollisimman suora ja nopea.
Harri, minä, on ajatus,mielikuva erillisestä yksilöstä. Se ei ole todellinen, se on vain ajatus, kästite.
Kun elät jokapäiväistä elämääsi, tarvitseeko tätä mielikuvaa, käsitettä, Harri pitää yllä vai ei? Tarvitsetko Harria aistiaksesi ympäröivän maailmasi? Tarvitsetko Harria ajattelijaksi? Onko Harria siis olemassa?

Return to “Other Languages”