Is dat nodig?Ik ga hier vandaag naar kijken en op me in laten werken.
Blinde zoekt ziener
Re: Blinde zoekt ziener
Andere vraag:
Zie je een vuurspuwende draak? Nu. Op dit moment?
Nee, geen vuurspuwende draak.Andere vraag:
Thanks for LOOKING with me,
Auke
Auke
Dat bedoel ik. Zo simpel.
Als ik je vraag: "Zie je een vuurspuwende draak?" dan maak je een voorstelling daarvan, checkt dat met je zintuigen en weet dan: "Is er niet".
Als ik je vraag: "Zie je een zelf?" wat gebeurt er dan?
Dan kijk ik rond in de kamer waar ik zit. Ik voel dat ik hier zit in de stoel en type op mijn toetsenbord.Als ik je vraag: "Zie je een vuurspuwende draak?" dan maak je een voorstelling daarvan, checkt dat met je zintuigen en weet dan: "Is er niet".
Er is een zelfde soort proces aan de gang. Ik maak een voorstelling van wie ik ben, of beter ik pak een eerder geconstrueerde idee, label op en bevestig dat deze er is. Dat gaat in een split second, heel snel bijna niet te zien.
Auke
Auke
Hoe doe je dat?en bevestig dat deze er is
Door te controleren of ik er ben via zintuigelijke waarneming, voelen.Hoe doe je dat?en bevestig dat deze er is
Ik zie ook dat ik niet doorlopend bewust ben van een zelf.
Ik pak deze draad weer even op tussen de werkzaamheden en lees de vraag, "Zie je een zelf"
Ik merk dan dat ik recht vooruit kijk en en mijzelf zoek in dit lichaam.
Ik merk dan kijken van het hoofd, kijk verder naar beneden en zie een lichaam armen aan beide zijden die typen op het toetsenbord. Ik bevestig dan dat dit mijn lichaam is aan de hand van wat ik geleerd heb.
Auke
Auke
Goed bezig, Auke.
en als je dat wel bent, wat is dat zelf dan?Ik zie ook dat ik niet doorlopend bewust ben van een zelf.
Gebeurt dat vanuit een centrale processing unit "ik"? Is er iemand/iets die dat zoekproces stuurt of coördineert?Ik merk dan dat ik recht vooruit kijk en en mijzelf zoek in dit lichaam.
Jij bent dus zowel je lichaam als de eigenaar ervan?Ik bevestig dan dat dit mijn lichaam is ...
klopt wat je geleerd hebt met je ondervindingen?...aan de hand van wat ik geleerd heb.
Dan is dat zelf eigenlijk zoals ik dat net beschreven heb. Ik heb er ook beelden bij merk ik. ik voel mezelf zitten (in dit geval) zie mijn lichaam, voel mijzelf in de ruimte om me heen. Voel het lichaam, handen, benen...en als je dat wel bent, wat is dat zelf dan?Ik zie ook dat ik niet doorlopend bewust ben van een zelf.
Ja, ik heb wel het idee dat ik dat doe. Maar dat is een interpretatie. Bewijs? gewoon een soort 1+1. Oorzaak en gevolg. Ik weet niet zo goed eigenlijk. Grappig dit verwarde me nog het meest :) Het is meer een aanname dat het gestuurd wordt.Gebeurt dat vanuit een centrale processing unit "ik"? Is er iemand/iets die dat zoekproces stuurt of coördineert?Ik merk dan dat ik recht vooruit kijk en en mijzelf zoek in dit lichaam.
Mmm, als ik echt de eigenaar zou zijn zou ik er aanzienlijk meer controle over moeten kunnen hebben. En dan heb ik niet echt. Het lichaam doet toch wat hij zelf wil ...Jij bent dus zowel je lichaam als de eigenaar ervan?Ik bevestig dan dat dit mijn lichaam is ...
Auke
Auke
Dan is dat zelf eigenlijk zoals ik dat net beschreven heb. Ik heb er ook beelden bij merk ik. ik voel mezelf zitten (in dit geval) zie mijn lichaam, voel mijzelf in de ruimte om me heen.

Ja, dat is nu wel duidelijk. Maar klopt dat idee?ik heb wel het idee dat ik dat doe
Ik worstel enorm om deze vraag met ja of nee te beantwoorden zonder dat het goed voelt....
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Auke
Auke
Dat is je innerlijk kompas, dus goed dat je daar naar luistert....zonder dat het goed voelt
We onderzoeken rustig verder totdat het duidelijk is.
Dan is dat zelf eigenlijk zoals ik dat net beschreven heb. Ik heb er ook beelden bij merk ik. ik voel mezelf zitten (in dit geval) zie mijn lichaam, voel mijzelf in de ruimte om me heen. Voel het lichaam, handen, benen...
Kijk naar je taalgebruik. Is er werkelijk een zelf dat je voelt zitten? Ik begrijp natuurlijk wat je bedoelt, want ik ben ook opgevoed met deze rare taalconstructies, maar zie je hoe de taal de illusie in stand houdt? Er is geen ik dat voelt, er is voelen, en is geen zelf dat gevoeld wordt, "zitten" wordt gevoeld.ik voel mezelf zitten
Waar ben je dan? Overal en nergens?voel mijzelf in de ruimte om me heen
Je definieert je zelf hier dus als een set lichaamservaringen en gevoelens.Dan is dat zelf eigenlijk zoals ik dat net beschreven heb. Ik heb er ook beelden bij merk ik. ik voel mezelf zitten (in dit geval) zie mijn lichaam, voel mijzelf in de ruimte om me heen. Voel het lichaam, handen, benen...
Hier zeg je dat je het centrum bent van waaruit acties worden geïnitieerd, een handelende entiteit.[/color]Gebeurt dat vanuit een centrale processing unit "ik"? Is er iemand/iets die dat zoekproces stuurt of coördineert?
Ja, ik heb wel het idee dat ik dat doe.
Hoe zit het nu?
Kan een set lichaamservaringen handelingen verrichten of beslissingen nemen?
Even terug naar je verwachtingen. Daar zeg je over:
Dat vermoeden heb ik ook. Laten we daar dan eerst weer eens naar kijken.het kan dat hier een blokkade in zit die me er van weerhoud om te zien.
Als ik samenvat wil je:
Vrijheid.
Geluk.
Helderheid.
Succes.
In die volgorde van belangrijkheid. Klopt dat?
Lekker. Recht voor zijn raap. Iemand die verliefd is zal de waarheid zijn reet roesten, niet?Waarheid? Who cares als ik maar gelukkig wordt!
Dat is niet geheel onrealistisch, maar ook niet gegarandeerd.Ik verwacht dat als ik door de poort ga dat ik die openheid zal zien, meer vrij zal zijn, minder gevangen en geïdentificeerd met wat er gebeurt en is, het leven niet persoonlijk nemen.
Lex, het lukt even niet te reageren. Morgen reageer ik weer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auke
Auke
Bedankt Lex, fijn dat je nog verder kunt. Dat voelt wel heel goed.Dat is je innerlijk kompas, dus goed dat je daar naar luistert....zonder dat het goed voelt
We onderzoeken rustig verder totdat het duidelijk is.
Ja, ik merk dat ik verder wil/kan uitleggen met woorden hoe het zit. Maar inderdaad is dat taal en dat gaat zo automatisch. .Dan is dat zelf eigenlijk zoals ik dat net beschreven heb. Ik heb er ook beelden bij merk ik. ik voel mezelf zitten (in dit geval) zie mijn lichaam, voel mijzelf in de ruimte om me heen. Voel het lichaam, handen, benen...
Kijk naar je taalgebruik. Is er werkelijk een zelf dat je voelt zitten? Ik begrijp natuurlijk wat je bedoelt, want ik ben ook opgevoed met deze rare taalconstructies, maar zie je hoe de taal de illusie in stand houdt? Er is geen ik dat voelt, er is voelen, en is geen zelf dat gevoeld wordt, "zitten" wordt gevoeld.ik voel mezelf zitten
k voel mezelf zitten is natuurlijk zo’n rare zin waarmee het zelf in stand wordt gehouden. Ik voel natuurlijk niet “mijn zelf” zitten. Ik voel het lichaam zitten.
Hier een youtube die ik gezien heb van Rupert Spira over gedachten constructie
https://www.youtube.com/watch?v=tJxL4s4cI8s (minuut 5:00)
Nee, ik doelde op in het lichaam die zich in een ruimte bevind. Ik voel me in de ruimte om me heen zitten.Waar ben je dan? Overal en nergens?voel mijzelf in de ruimte om me heen
Je definieert je zelf hier dus als een set lichaamservaringen en gevoelens.Dan is dat zelf eigenlijk zoals ik dat net beschreven heb. Ik heb er ook beelden bij merk ik. ik voel mezelf zitten (in dit geval) zie mijn lichaam, voel mijzelf in de ruimte om me heen. Voel het lichaam, handen, benen...
Nee, de ervaringen worden ervaren, handelingen worden ervaren en niet door ervaringen verricht. Besluiten worden genomen en in sommige gevallen lichamelijk ervaren maar niet besloten door lichaamservaringen.
Hier zeg je dat je het centrum bent van waaruit acties worden geïnitieerd, een handelende entiteit.[/color]Gebeurt dat vanuit een centrale processing unit "ik"? Is er iemand/iets die dat zoekproces stuurt of coördineert?
Ja, ik heb wel het idee dat ik dat doe.
Hoe zit het nu?
Kan een set lichaamservaringen handelingen verrichten of beslissingen nemen?
Ik zou zeggen gelukkig zijn is het eerste.Even terug naar je verwachtingen. Daar zeg je over:Dat vermoeden heb ik ook. Laten we daar dan eerst weer eens naar kijken.het kan dat hier een blokkade in zit die me er van weerhoud om te zien.
Als ik samenvat wil je:
Vrijheid.
Geluk.
Helderheid.
Succes.
In die volgorde van belangrijkheid. Klopt dat?
Alle andere dingen als vrijheid, helderheid, succes zijn onderdelen die er voor zorgen dat ik gelukkig ben en ook anders om. Een soort gelukscirkel. :)
Auke
Auke