Dag Lex,
Kun je dat zo exact mogelijk lokaliseren? Is het een soort kramp? Spierspanning? Ontspant het zich wel eens? Zo ja, op welke momenten? Bijvoorbeeld als je net wakker bent? Kun je het ook bewust erger maken?
Het lijkt inderdaad een spierspanning. Het is ter hoogte van de maag en buik gelokaliseerd. Ook een beetje omhoog naar het hoofd. Het heeft geen randen of grenzen maar het is het meest intensief bij mijn maag en buik. Een samentrekking, zo voelt het. Ik heb gemerkt dat ik de laatste dagen ook vaak (vaker dan normaal) diep moet uitblazen. Dat geeft wat verlichting aan de spanning. Het kan zich ontspannen in diepe meditatie of diepe rust. Als ik net wakker ben waarschijnlijk ook (zal ik morgenochtend uittesten). Het wordt erger, heb ik duidelijk gemerkt, bij angstige gedachten en boze gedachten. Dus het lijkt erop dat ik het bewust erger kan maken door de inhoud van gedachten (maar dan komt meteen bij mij dat ik gedachten niet kan controleren. Dan zou ik de intensiteit ook niet kunnen controleren).
Uit het vorenstaande begrijp ik dat dit gevoel dus geen constante is.
Is dat een gevoel of een gedachte?
De door mij verlangde verschuivig is een gedachte. Ik verlang immers naar iets waarvan ik mij heb voorgesteld hoe het zal zijn. Ik denk dat nu niet te ervaren en denk dan: wanneer komt het nou ? Nu ik het zo opschrijf zie ik het onmogelijke hiervan. Het is een verlangen naar al datgene wat ik in de talloze boeken heb gelezen.
Misschien niet spectaculair genoeg?
Klopt als een bus.
Ik zou eigenlijk liegen als ik zou zeggen dat er de laatste dagen niets anders is. Er is wel iets anders maar dat is zo klein en bijna onmerkbaar. Dat komt niet overeen met wat ik heb gelezen. Mensen die na een verschuiving gewoon op straat op de grond moesten gaan zitten van de weeromstuit. Ik heb meer een licht gevoel van verwondering terwijl ik om me heen kijk. Ik zie meer een groot geheel automatisch aan het bewegen, ofzo. Maar helemaal geen spectaculair gevoel.
Wat bedoel je met "geen ik in mij" ?
Nou, geen apart zelfstandig handelend persoon in mij. Ik heb de gedachte dat wanneer je weet dat een apart persoon niet bestaat, er geen twijfels meer zullen zijn of zorgen over wat er gaat gebeuren...maar terwijl ik dit intik besef ik mij dat het daar niet om gaat. Ik weet het niet..ik lijk er vandaag iets anders tegenaan te kijken. Het gaat veel verder dan geen wil, wel wil, wel zelf handelen of niet. Al die vragen betekenen niets als het enige antwoord luidt: er is geen apart persoon en nooit geweest. Dan lijkt het alsof ik met die andere vragen om de hete brij heen blijf draaien.
Hoe zou het inzicht zich moeten manifesteren?
Van wat ik heb gelezen en gehoord, moet het een duidelijke energetische verandering zijn ten opzichte van de situatie vóór het inzicht. Het moet klip en klaar zjn dat er geen apart denkend en handelend persoon binnen een lichaam bestaat. Zo zie ik het inzicht voor me.
Wat gebeurt er als het inzicht binnenkomt? Wat zal er veranderen? Hoe weet je wanneer je het hebt?
Dan ervaar ik eenheid van leven en de rotsvaste overtuiging dat het leven volop automatisch verloopt, zonder enige bewuste wil van wie of wat dan ook. Ik verwacht dat mijn schuldgevoelens over het verleden aanzienlijk minder zullen worden als gevolg van de overtuiging dat ik nooit de touwtjes in handen heb gehad. Ik denk dat mijn angst voor de toekomst zal verminderen omdat ik wederom zeker weet dat ik nooit de touwtjes in handen zal hebben. Ik zal weten dat ik het inzicht heb, wanneer ik weet dat ik nooit meer terug kan naar geloven dat ik wel een apart, zelf handelend persoon ben.
Op zich denk ik wel dat ik nu niet meer terug kan naar het leven bezien zoals voorheen. Maar, er is nog een spoortje twijfel, voel ik. Het lijkt alsof ik er nog niet 100% aan wil.
Is er ergens in de verste verte of de dichtste nabijheid een entiteit "ik","zelf", "Dahlia" te vinden die controle ergens over heeft of waar waarnemingen samenkomen?
Nee, ik kan die entiteit echt niet vinden. Als ik het onderzoek doe, komt de vraag op: maar aan wie of wat verschijnt dit alles zich dan ? Hoe kan de wereld om me heen ervaren worden door 'niets' ? Dat is zo raar, wie of wat ziet dan kleuren of hoort geluiden ? Dan stopt mijn denkvermogen want ik kan daar geen voorstelling van maken.
Ik weet het niet. Zoals ik al schreef, iets is anders. Iets miniems maar toch. Het liedje van Doe Maar komt in mijn hoofd : "Is dit alles ? " Daarom blijft ook de twijfel knagen. "Nee, natuurlijk is het meer. Je doet het onderzoek fout. Je bent er nog niet, nog meer oefenen".
Het zoeken is ook nog niet weg (en ik heb de verwachting dat dat wegvalt). Ik hou mij natuurlijk aan de regels waaraan ik mij heb gecomitteerd en lees geen non-dualiteit boeken terwijl ik met dit onderzoek bezig ben. Maar ik voel een behoefte om tóch nog even een paar bladzijden open te slaan want misschien lees ik daar het definitieve antwoord. Kortom, ik lijk een beetje in twee werelden te staan op dit moment. Het lijkt ook per dag te verschillen.
Groet,
Dahlia