Sorry voor de late reactie! Ik dacht telkens: ohja, Lex beantwoorden. Maar het leidde niet tot actie...
Hoe weet je dat als je niet weet whatever dat betekent?
Wat is verlichting?
Wanneer ben je verlicht en hoe kun je dat dan weten?
Geen flauw idee. Ik heb online een en ander gelezen over hoe het is om verlicht te zijn, en wat ik daarvan onthouden heb is dat elk artikel iets ander zei. Jouw uitleg van Vedanta kwam ik inderdaad ook tegen. Geen centrum van controle en waarneming, maar een perspectief. Dat zou je dan misschien Zelf kunnen noemen. Tijdens m'n Vipassanacursus werd me uitgelegd dat de kern van een mens een soort blauwdruk is die bij de dood overgaat naar het volgende lichaam; ook een soort Zelf. Maar eerlijk gezegd interesseren die theorieën me weinig.
Bovendien als zo´n Zelf bestaat is het óf een concept (zoals het zelf met kleine letter) óf het zal nooit gezien of gekend kunnen worden. Hooguit dat je weet dat het er is. Oftewel dat je er bent. Dat valt te weten, sterker nog, dat valt niet te ontkennen, terwijl wat je bent niet te weten valt.
Tsja, ik blijf me afvragen hoe het nou kan dat jij zo zeker weet dat als het 'zelf' bestaat, het nooit gezien of gekend zal kunnen worden. Maar goed, dan blijven we hangen bij hetzelfde punt :) Als jij inschat dat ik de illusie van het 'zelf' doorzien heb, vind ik het prima om af te ronden. Ik ben tevreden met de resultaten.
Jehova is een vervoeging van het hebreeuwse werkwoord "zijn" en betekent zo goed mogelijk vertaald: "Ik ben dat ik ben".
In de kerk waarin ik opgroeide, werd het vertaald als 'Ik zal zijn die Ik zijn zal'. Ik heb hele preken aangehoord over die term en over de eeuwigheid van God die daaruit blijkt.