Van theorie naar beleving

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Gabe

Van theorie naar beleving

Postby Gabe » Wed Jan 13, 2016 12:37 pm

What brings you to Liberation Unleashed?
Een vriend stuurde de link naar een vriendin, zo kwam het onder mijn aandacht.
What are you looking for? What do you expect from this
Ik hoop dat een gids me kan helpen om alles wat ik 'weet'over geen-zelf helder te gaan ZIEN
What is your background in terms of seeking and inquiry?
Ik heb enige ervaring in Vipassana meditatie (1 intensieve retraite en daarna in periodes dagelijkse meditatie). Via een Amerikaanse spiritual teacher, Adjashanti, heb ik sinds enkele maanden mijn aandacht verschoven naar self-inquiry. In het dagelijks leven ben ik een zelf gaan zoeken in mijn ervaringen. Hoewel het steeds duidelijker wordt dat die er niet is, blijft het automatische, egocentrische denken mij erg afleiden. Ik zie wel dat mijn geest me constant in illusie houdt, maar zodra ik mijn aandacht op zaken buiten mij vestig, wordt die illusie tot stand gebracht door het denken.

Loony

Re: Van theorie naar beleving

Postby Loony » Fri Jan 15, 2016 1:39 pm

Dag Gabe,

mijn naam is Hans en ik ga je gidsen in dit proces.

Het is belangrijk het proces op gang te houden , dus we proberen allebei om 1 x per dag te posten.

Antwoord zo eerlijk mogelijk vanuit je directe ervaring/waarneming, niet vanuit ideeën, concepten of speculaties.

Zet alle andere leringen en filosofiën voor het moment opzij. Het is het beste ervan uit te gaan, dat dit er niets mee te maken heeft. Schone lei. Meditatie, yoga en de sportschool zijn ok.

Lees de disclaimer : http://liberationunleashed.com/disclaimer-2/

Leer het gebruik van dew quote funnctie ( als beschreven op de site ) viewtopic.php?f=4&t=660

aan de onderzijde zie je een knop , subscribe to topic , ik raad je aan die aan te klikken , dan krijg je norificaties als er mail is

als je akkoord gaat met bovenstaande kunnen we beginnen

succes

Hans

Gabe

Postby Gabe » Fri Jan 15, 2016 9:03 pm

Hallo Hans,

fijn dat we gaan beginnen.
Je kunt erop rekenen dat ik dagelijks ('s avonds) zal posten, uitzonderingen daar gelaten.
Ik zal mijn antwoorden zo veel mogelijk baseren op directe ervaring.
Meditatie zal ik er wel wat bij doen, maar niets als iets anders dan gewoon te kijken naar wat IS.

Ik hoor wel van je hoe we beginnen, d.w.z. of je eerst meer van mij wil horen, of dat jij 'leidt'.

Ik ben benieuwd en gewillig,

Gabe

Loony

Postby Loony » Sat Jan 16, 2016 10:48 am

het werkt als volgt :
ik stel vragen ( ik zal ze doorgaand nummeren , zodat we er later naar terug kunnen verwijzen ) en jij beantwoord AL die vragen ALLEEN vanuit je DIREKTE ERVARING , dus niet gaan zitten denken of filosoferen , maar KIJKEN
op de site kun je hierover uitleg vinden o.a. http://liberationunleashed.com/articles ... xperience/

1. Wat zijn je verwachtingen van dit proces ?

Gabe

Postby Gabe » Sat Jan 16, 2016 8:57 pm

Ok.
1. Wat zijn je verwachtingen van dit proces ?
Er zijn geen waarneembare verwachtingen van dit proces in mijn directe ervaring. Wel een milde opwinding.

Loony

Postby Loony » Sun Jan 17, 2016 11:11 am

2. Als ik je vertel , dat er geen zelf / IK is , wat doet dat met je of wat komt er bij je op ?

Gabe

Postby Gabe » Sun Jan 17, 2016 9:24 pm

2. Als ik je vertel , dat er geen zelf / IK is , wat doet dat met je of wat komt er bij je op ?
Een heleboel.
Ik zie dat er geen zelf/IK is als iets wat echt bestaat, alleen als concept, een idee. Dus als ik zeg 'ik luister', is er alleen luisteren, dat zie ik. Toch voelt het nog raar om in plaats van '...dat zie ik', iets te zeggen in de trant van 'dat wordt gezien'. Elke gewaarwording wordt toch onmiddelijk 'toegeeigend' in gedachten. Wat blijft is het constante aan-mezelf-referend denken wat in mijn beleving de suggestie wekt van een echt bestaande IK. Het komt mij voor als een soort hersenspoeling, die wel enorm veel invloed heeft op hoe ik het leven ervaar. En hoewel het bevrijdend is om nauwlettend te zien dat er 'niets achter de schermen' is, zodra de aandacht elders is gefocusst, keert het zelf-referentiele denken automatisch terug en blijft de gesuggereerde zelf/ego/IK vervallen in een soort van ego-gecentreerde 'state-of-mind' waarin 'ik' fundamenteel afgescheiden ben van de rest van de wereld en jachtig bezig ben morgen beter te willen maken dan vandaag, dat wil zeggen, dingen najaag die niet bestaan of er niet toe doen, en daarbij emotioneel reageer ALSOF die IK er wel zou zijn.... Is het dan gewoon een kwestie van meer en langer gewoon KIJKEN NAAR WAT IS, om dieper doordrongen te kunnen worden van de realiteit?

Loony

Postby Loony » Mon Jan 18, 2016 2:22 pm

Ja, inderdaad.

Gabe

Postby Gabe » Mon Jan 18, 2016 3:11 pm

Dat dacht ik al, ok, duidelijk.

Loony

Postby Loony » Mon Jan 18, 2016 6:33 pm

Om te kijken of het inzicht werkelijk een beetje gevestigd is ga ik je een paar vragen stellen. Beantwoord deze a.u.b. zo goed mogelijk vanuit je eigen beleving. Als je antwoorden uit boekjes gebruikt doe je je zelf hiermee tekort.

vraag 1 : Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Gabe ) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?

neem gerust je tijd

Gabe

Postby Gabe » Mon Jan 18, 2016 8:50 pm

neem gerust je tijd
Ik reageer vanuit een behoefte om iets te vertellen over hoe ik onderstaande ervaar, maar wil daarmee niet de indruk wekken dat ik dan weer 'stil ga staan' totdat ik van je hoor. Sinds we zijn begonnen focus ik me zoveel mogelijk op wat ik direct beleef inclusief de gedachten daarbij.
vraag 1 : Bestaat er ergens zoiets als een losstaande entiteit (ik, mij, zelf, mijzelf, Gabe ) in wat voor vorm dan ook? Is die er ooit geweest?
Ik weet niet zeker hoe je 'losstaande' bedoelt. Er is denken, maar niet een denker die daar los van staat. Als ik (bijvoorbeeld) zeg 'ik denk...', is er geen entiteit waarnaar verwezen wordt. Die is er ook nooit geweest, er zijn alleen ervaringen, die WEL subjectief zijn. Dus wat 'ik' denk, voel, proef, etc, is een ander zich NIET bewust, en in die zin staan mijn(<=daar gaan we weer) ervaringen wel 'los' van die van anderen. Maar mijn ervaringen zijn geen ENTITEIT, het zijn min of meer van ander bewustzijn geisoleerde ervaringen.

Loony

Postby Loony » Mon Jan 18, 2016 9:08 pm

Wie heeft die ervaringen ?

Gabe

Postby Gabe » Mon Jan 18, 2016 11:16 pm

Dat is het gekke juist, niemand! Ze bestaan uit zichzelf als fenomenen in bewustzijn, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, ze zijn er gewoon, punt. Ze worden niet door IEMAND ervaren. Er is niets meer. Het voelt op dit moment alsof het 'vertrouwde gevoel mezelf te zijn' niets anders is dan een 'vertrouwd gevoel ervaringen te hebben', waarin een zekere continuiteit lijkt te zitten (door herinneringen en herkenning etc), wat de illusie geeft van een vaste 'kern', iets dat altijd 'aanwezig' is bij de ervaringen, de belever zeg maar.

Gabe

Postby Gabe » Tue Jan 19, 2016 11:19 am

Vanochtend:
Ik geloof dat 'ik' het nog niet echt doorzie.
'Ik' kijk en zie dat gedachten de illusie van een subjectieve waarnemer geven.
Het doet me denken aan: als je 's avonds in een donker bos loopt en meent in de verte iemand te zien staan, terwijl er feitelijk niet genoeg licht op je netvlies valt om dit te kunnen waarnemen, maar je hersens maken er iets van door het missende stukje in te vullen, wat de beleving geeft van het zien van iemand.
Zo ook: ik meen de beleving van een zelf te hebben, maar als 'ik' echt goed kijk naar wat echt bestaat, is er alleen de suggestie van een zelf. Maar zodra er minder aandacht is voor directe ervaring en 'ik' in de flow van het dagelijks leven zit, voelt de suggestie van een zelf soms als iets werkelijks, het wisselt.

Misschien komt dit jou als onzin voor, maar je hebt zien en ZIEN. Ik wil zeggen, ik zie het wel, maar ik ZIE het niet.

Loony

Postby Loony » Tue Jan 19, 2016 6:26 pm

wat is volgens jou het verschil tussen zien en ZIEN ?

wie of wat is er dan die ziet , en waar zit die dan ? of waar lijkt die te zitten ?

Return to “Other Languages”