Guide søges - på dansk eller engelsk

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Springeren

Guide søges - på dansk eller engelsk

Postby Springeren » Wed Mar 11, 2015 11:13 pm

Jeg er træt af at falde i egoets fælder (skulle til at skrive ’mit ego’, men det lyder som dobbeltkonfekt). Jeg tror, jeg står på klippekanten parat til at springe ud i det dybe vand, tror, jeg springer, er sprunget, men så står jeg og fedter rundt på kanten igen. Er ikke engang blevet våd. Nu med solstik!
Det er virkelig frustrerende ikke at kunne gennemskue, hvad der er virkeligt, og hvad der er en mental konstruktion. Jeg synes, at det virker så ørkesløst, at folk går på arbejde, tjener penge, stiger i graderne, tjener flere penge, køber hus, afbetaler på hus, har de ’rigtige’ venner, som de gør de ’rigtige’ ting sammen med, siger de ’rigtige’ ting til, bekymrer sig, får stress, eller lader som om, de er lykkelige, bekymrer sig noget mere. På afstand ligner det en klistret dej.
Jeg føler også, at hele mit liv er en mental konstruktion. At jeg agerer og taler og ’føler’ ud fra en manual. Føler er i citationstegn, fordi jeg har en formodning om, at sådan føler man i den og den situation, men jeg føler ikke noget. Jeg tror, at jeg føler. Meget, meget få gange – lige efter jeg var begyndt til yoga for halvandet år siden (jeg går ikke i øjeblikket) – har jeg krystalklart kunnet mærke, hvad hjertet var. Uden tvivl. Uden at skulle trække på manualen, men intuitivt vide, at noget var ”rigtigt” eller ”sandt”. Jeg følte fred for første gang.
Men lige nu står jeg altså bare og hopper op og ned i vandkanten, hvor det ikke er farligt. Jeg har et håb om, at en guide vil kunne pege mig derud, hvor egoet ikke længere kan bunde, når jeg springer, så jeg kan komme til at ånde frit. Være fri.
På forhånd mange tak.

Ingen

Re: Guide søges - på dansk eller engelsk

Postby Ingen » Fri Mar 13, 2015 10:20 am

Hej Springer,

velkommen til LU! Tak for din introduktion. Dejligt at du har fundet vejen til kanten :) Jeg vil gerne være behjælpelig med en lille skub.

Har du læst disclaimeren? http://liberationunleashed.com/nation/v ... f=16&t=221 (scroll lidt ned, du er jo allerede registreret)

Det hele går ud på at jeg stiller nogle spørgsmål, som du bedes besvare fra din egen erfaring. Det betyder, du skriver ikke hvad Eckhart Tolle eller Mooji mener, men det du selv ved lige her lige nu. Vær omhyggeligt med at mærke efter. Det er også vigtigt at skrive hver dag, og jeg vil bede dig at give besked når du ikke kan, og det vil jeg også gøre. (fx. er jeg undervejs hele dagen i morgen og ved ikke endnu om jeg har lejlighed til at skrive.)

Jeg vil gerne starte med at spørge, hvad du forventer dig fra "springet". Hvordan vil livet være når du er "befriet"? Lav gerne en udførlig liste!

KH
Ingrid (Ingen lyder altså helt forkert på dansk :)

Springeren

Postby Springeren » Fri Mar 13, 2015 7:12 pm

Kære Ingrid
Tak, fordi du har lyst til at hjælpe mig videre!
Ja, jeg har læst disclaimeren. Jeg har sågar også læst flere af de tråde, der findes her, samt noget af den gratis PDF med historier fra folk, der tog springet og forlod kanten. Og det har paradoksalt nok faktisk holdt mig tilbage, fordi jeg ikke kunne føle noget af det, de oplevede. En form for præstationsangst, tror jeg.
Men jeg er helt med på, at det er mine, og kun mine, erfaringer, der skal trækkes på.

Jeg er også forhindret i morgen - jeg er faktisk ude at rejse - men jeg håber, at jeg får mulighed for at logge på søndag, om ikke andet så for at sige, at jeg nok først kan skrive igen mandag aften, når jeg er hjemme igen. Men jeg vil gøre et forsøg på at skrive søndag.

Af "springet" forventer jeg at komme til at gennemskue, eller se bagom alt det, jeg (og Tolle og ...) kalder 'ego', og som spænder ben i det uendelige.
Jeg forventer ikke, at det forsvinder med et, jeg er klar over, at det kommer til at tage tid at vikle sig ud af et helt livs lag-på-lag opbygning. Jeg har kun læst en bog af Tolle (The Power of Now), og jeg har set lige nøjagtigt en video med Mooji :) - lidt pudsigt, at du nævnte de to. Ellers har jeg ikke aktivt beskæftiget mig med 'den slags'. Yoga var for at komme lidt i form, og det havde så den bivirkning, at jeg følte, at jeg kunne trække vejret for første gang i mit liv.
En venlig, men meget bestemt sjæl gør mig jævnligt opmærksom på, at hvis jeg virkelig mener det, når jeg siger, at jeg er træt af at stå i stampe, så skal jeg altså bare se at komme i gang.
Jeg forventer nok at opnå en form for fred, idet alt overflødigt ingen betydning vil have længere.
Det var mange forventninger til det 'ingenting', der siges at være - eller ikke være :)
Mh Gitte

Ingen

Postby Ingen » Sun Mar 15, 2015 10:14 pm

Du skriver
Af "springet" forventer jeg at komme til at gennemskue, eller se bagom alt det, jeg (...) kalder 'ego', og som spænder ben i det uendelige.
Hvad kommer der op hvis jeg siger at det her "ego" slet ikke findes?

Springeren

Postby Springeren » Sun Mar 15, 2015 10:34 pm

Jeg følte mig 'ramt'. Det føltes som en forulempelse.

Ingen

Postby Ingen » Sun Mar 15, 2015 10:43 pm

Jeg glemte at skrive tak for at skrive om dine forventninger. Jeg vil bede dig at lægge dem til side for nu, vi kommer til at se på dem senere!
Jeg følte mig 'ramt'. Det føltes som en forulempelse.
Nå, jeg håber at du vil alligevel gå videre med undersøgelsen og finde ud af hvad det er som kan blive ramt! Om det er virkelig eller er det en mental konstruktion.

Hvordan oplever du "ego"? Hvad består det af?

Springeren

Postby Springeren » Sun Mar 15, 2015 11:15 pm

’Ego’ er det, jeg identificerer mig med, den folk hilser på og arbejder sammen med til daglig. Ego kan også blive flyforbandet på de cyklister, der lister omkring hjørnet for rødt og kører lige ud foran mig på cykelstien, så jeg må lave undvigemanøvrer. Ego er alt muligt udvendigt, tillært.
Ego er en dyb kodning af bevæge- og reaktionsmønstre, og jeg (findes ’jeg’?) føler mig som en robot.
Hele mit liv har ego sværtet alting sort, men det sidste års tid eller halvandet har det set meget lysere ud. Jeg har faktisk haft det rigtig godt.
Men når jeg synes, at det går godt af sted i en positiv gænge, at nu kan jeg mærke en forandring, så bliver jeg på forskellig vis gjort opmærksom på, at jeg ikke har ladt hamsterhjulet bag mig, men skiftet det ud med et andet hamsterhjul.
Det overraskede mig faktisk, at jeg følte et stik ved dit udsagn om, at ego ikke eksisterer. Jeg har jo læst og læst om det på jeres hjemmeside, men det tog mig alligevel med bukserne nede.

(Jeg bliver nødt til at fortsætte i morgen aften, når jeg er hjemme igen. Mit batteri er ved at dø, fordi jeg fik taget et forkert kabel med i kufferten, så jeg ikke kan oplade min bærbare. Højst irriterende.)

Springeren

Postby Springeren » Sun Mar 15, 2015 11:16 pm

- og tak, fordi du er der.

Ingen

Postby Ingen » Sun Mar 15, 2015 11:22 pm

Ja, interessant at spørgsmålet har "ramt" dig! Egoet vil ikke afsløres ;)

Hvis din batteri ikke er helt tørt, så kan du indtil i morgen fundere over det her:

Ego er en dyb kodning af bevæge- og reaktionsmønstre, og jeg (findes ’jeg’?) føler mig som en robot.

Se efter i din daglidag hvad der virkelig foregår. Bliv til en forsker! Er der en jeg OG en ego? Er der reaktionsmønstre OG en jeg?

Springeren

Postby Springeren » Mon Mar 16, 2015 11:27 pm

Jeg har først kunnet logge på nu, så jeg vil tage dit spørgsmål og kigge på min hverdag i løbet af i morgen. Det er godt nok en opgave, der kræver, at man holder tungen lige i munden! Dog syntes jeg, da jeg skrev sidst, at det var svært ikke at komme til at bruge de to som forskellige enheder. Dvs. at det føltes som om, der både er et 'ego' og et 'jeg', men jeg vender tilbage i morgen med en rapport fra min forskning.

Ingen

Postby Ingen » Mon Mar 16, 2015 11:29 pm

Ok, det er helt fint!

Springeren

Postby Springeren » Tue Mar 17, 2015 9:08 pm

Jeg har haft en ret usammenhængende dag på arbejdet og har kørt på automatpilot, ingen dybere bevidsthed har jeg kunnet mønstre i løbet af dagen. Når jeg kom i tanker om, at jeg havde fået stillet en opgave af dig, fik jeg dårlig samvittighed og tænkte på at aflyse – bl.a. fordi jeg også er småsløj (og jeg er meget sjældent syg).
Men lige nøjagtigt det må siges at være en ’klassisk mig’. Dårlig samvittighed, undskyldninger (uanset, hvor retfærdiggørende de er), søgen medynk/opmærksomhed. Jeg siger det ikke nedsættende, det er bare mig i en nøddeskal.
Men, hvad er hvad? Umiddelbart føles det som om, at ’ego’ kører på med de negative tanker og undvigemanøvrer. Som du selv sagde, vil det ikke afsløres. Og ’jeg’ er den rationelle, der prøver at dæmpe egoets indflydelse.
Det lyder lidt skizofrent. Og som stemmerne i en skizofrens hoved, føles disse to ’tilstande’ også virkelige.

Ingen

Postby Ingen » Tue Mar 17, 2015 9:21 pm

Hej Gitte,

tak for din ærlige beretning!
år jeg kom i tanker om, at jeg havde fået stillet en opgave af dig, fik jeg dårlig samvittighed og tænkte på at aflyse – bl.a. fordi jeg også er småsløj (og jeg er meget sjældent syg).
Det her er grunden at jeg gerne vil have at vi poster hver dag. Der opstår altid modstand. Det er slet ikke rart at virkelig se efter hvad der forgår. (Men du er selvfølgelig fri til at aflyse, hvis du vil!)
---
Du fandt also frem til to tilstande:
ego’ kører på med de negative tanker og undvigemanøvrer.
Her snakker du om (negative) tanker.

Blev bare ved med at kigge efter når du kan. Og god bedring!

Og ’jeg’ er den rationelle, der prøver at dæmpe egoets indflydelse.
Og her snakker du også om (rationelle) tanker som kommer i reaktion på de negative tanker.

Begge "tilstande" er altså tanker som dukker op.

Er der et eller andet overordnet som styrer disse tanker?

Springeren

Postby Springeren » Tue Mar 17, 2015 9:39 pm

jeg har lige prøvet at lukke øjnene og forsøgt at tømme hovedet, men der er en rodebutik af tanker og billeder. Det vælter rundt med indtryk, og det er det ligesom bare. 'Støjen'.

Ingen

Postby Ingen » Tue Mar 17, 2015 9:50 pm

Du behøver ikke at "tømme hovedet". Du skal bare undersøge det som foregår i din daglidag. Der er ikke noget forkert med meditation, men det er ikke det vi gør her.

Jeg vil gerne have dig at se på det du kalder "støj.

Og her er mit spørgsmål igen:

Er der et eller andet som styrer disse tanker?

Return to “Other Languages”