aloha, anyone available, possible dutch?

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
guillermo

aloha, anyone available, possible dutch?

Postby guillermo » Tue Sep 02, 2014 11:58 am

ik ben heel benieuwd waar deze post toe zal leiden, spannend..

guillermo

Re: aloha, anyone available, possible dutch?

Postby guillermo » Tue Sep 02, 2014 12:01 pm

ik ben heel benieuwd waar deze post toe zal leiden, spannend..
oh, ik heb een eikel als avatar toebedeeld gekregen, great : )

Patrick

Postby Patrick » Wed Sep 03, 2014 7:10 pm

Hey Guillermo,

Leuk om je te mogen begeleiden in het Nederlands.
Wat brengt je hier en welke zijn je verwachtingen?

groeten,
Patrick

guillermo

Postby guillermo » Wed Sep 03, 2014 8:08 pm

Hallo Patrick,

Dank voor je reageren en je tijd die je beschikbaar stelt, spannend.
Onderstaande had ik op het engelstalige deel gepost;
about a year ago i had a taste or glimpse of a more open state of awareness, felt connected, very liberating.
it faded away though after a week or so. but, after many years of wondering and searching, i know from my own experience that there is 'a way out'. and it is so close, so nearby, that i wonder how it can be that i fail to see it now in daily life.
anyway, if anyone feels like guiding me, I didn't read any post or texts from others in order to be open, so i can be surprised..
Het boeddhisme, met name de directe paden, hebben altijd gefascineerd maar het leek zo'n lange weg, onhaalbaar voor 'laypeople'. In de huidige tijd lijkt e.a. toch toegankelijker te zijn geworden gezien alle getuigenissen op het web e.d..
Over mijn verwachtingen, ik vind het een mooi systeem zoals hier opgezet, als 'de vlam' van geen-zelf over kan slaan mooi. Maar tegelijkertijd probeer ik geen verwachtingen te koesteren. Alles wat bijdraagt aan het afpellen van conditionering lijkt me prima. Ik merk dat ik het leuk vind en beschouw dat als gunstig signaal.

groet,
Gumo

Patrick

Postby Patrick » Wed Sep 03, 2014 8:46 pm

Gumo, dank je voor je verhelderende inleiding.
Rechtstreeks zien dat het ik niet bestaat is geen staat die je kan bereiken en opnieuw verliezen.
Wat roept het woord ‘ik’ bij jou op? Welke gewaarwordingen en gevoelens zijn er hierbij aanwezig?

guillermo

Postby guillermo » Wed Sep 03, 2014 9:07 pm

...Rechtstreeks zien dat het ik niet bestaat is geen staat die je kan bereiken en opnieuw verliezen...
ah, ik vermoedde al dat ik in de weg sta, dat geeft extra motivatie om te proberen e.a te doorzien, dank voor de opmerking.
Over het 'ik' in mijn associaties en beleving;
Bijvoorbeeld bij pasgeborenen, ook bij dieren, valt een duidelijk verschil van de kleintjes onderling te zien.
Naast de openheid valt er ook een 'eigenheid' waar te nemen, dat zou ik als iets van een onderscheidend ik kunnen aanwijzen (van uit mij huidige optiek).
Aangaande gevoel, bijvoorbeeld een onbestemd en terugkomend gevoel van angst, verkramping, zonder dat er altijd bewust een aanleiding voor te vinden is. Dat zou ik kunnen benoemen als zijnde iets van mij, een ik die dat ervaart.
Beschouwend, verstandelijk, kan ik doorzien dat ik niet ben die zoiets ervaart, maar vooralsnog beleef ik het wel zo.

Patrick

Postby Patrick » Thu Sep 04, 2014 12:10 pm

Dat zou ik kunnen benoemen als zijnde iets van mij, een ik die dat ervaart.

Wat is dit benoemen als ik? Is dit een gedachte of is het meer dan dat?

guillermo

Postby guillermo » Thu Sep 04, 2014 12:59 pm

hoi Patrick,

Mijn eerste reactie op je vraag was; een soort van vage, onbenoembare wolk van gevoelens en sensaties, zoals ik mij ervaar.
Maar je vraagt wat is dat wat ervaart en benoemt als ik het goed heb.
Dat lijkt lastiger te 'pakken' of benoemen, het geeft ruimte, beschouwend. Het lijkt meer dan een gedachte.

ik zal er verder op kauwen in de loop van de dag, dank weer.

Patrick

Postby Patrick » Thu Sep 04, 2014 1:29 pm

een soort van vage, onbenoembare wolk van gevoelens en sensaties, zoals ik mij ervaar.

Kan je hierbij stilstaan en kijken welke gevoelens en sensaties aanwezig zijn. Kan je die beschrijven?

guillermo

Postby guillermo » Thu Sep 04, 2014 1:47 pm

hai, ik was nog maar nauwelijks toegekomen aan contempleren mbt je vorige vraag.

maar je vraagt me te beschrijven welke gevoelens en sensaties aanwezig zijn, dat is een continu veranderende stroom van gewaarwordingen. daar lijkt geen begin en eind te zijn, hoe lang mag de beschrijving zijn...

Als een palet, of een waterverfschilderij, in beweging. Gevoelens in het lichaam, van subtiel tot heftig, stromen als watervallen in een landschap. verkramping, openen, flow van uit de voeten. Van alles door elkaar heen.
Het zijn fysieke gewaarwordingen, van lichamelijk pijn tot fijne nauwelijks benoembare stromen, tinteling.
Van lokaal gewoon goed aanwijsbaar tot lastig te omschrijven, voorbij de grens van het lichaam.

Patrick

Postby Patrick » Thu Sep 04, 2014 1:58 pm

Mooie beschrijving: een continu veranderende stroom van gewaarwordingen.
Dat is wat er aanwezig is.
Is daar een ‘ik’ in te vinden op het moment van de gewaarwording?
Komt die 'ik' gedachte als label niet achteraf?

guillermo

Postby guillermo » Thu Sep 04, 2014 2:25 pm

Er lijkt een mentaal baasje doorheen te lopen managen, vlaggen en fluiten, erg aanwezig en dominant.
Vermoeiend vooral, en het lijkt snel te gaan, in mijn beleving haast simultaan ipv achteraf.
Alsof er is de beleving is en een druktemaker, met name de druktemaker verschijnt 'vooraan' met de gewaarwording als decor.

Patrick

Postby Patrick » Thu Sep 04, 2014 8:45 pm

Bekijk die druktemaker van dichterbij.
Je beschrijft hem als mentaal. Een reeks gedachten die komen en gaan.
Hoe werkelijk is de inhoud van die gedachtenstroom?

guillermo

Postby guillermo » Thu Sep 04, 2014 9:33 pm

Sommige gedachten van praktische aard zijn wellicht nog soort van functioneel, maar het overgrote deel is inhoudelijk helemaal niet werkelijk. Wel afleidend.

Patrick

Postby Patrick » Fri Sep 05, 2014 8:34 am

Er zijn gedachten die andere gedachten ‘labelen’ als praktisch, functioneel, afleidend, enz..
Gedachten nodig voor het dagelijkse leven en gedachten die een verhaal maken rond een persoon.
Waarvoor dient een ‘ik’ gedachte’? Wat moet er hiermee in stand worden gehouden en waarom?

Return to “Other Languages”