Gids

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Katja2

Gids

Postby Katja2 » Sun Oct 06, 2013 11:43 pm

Wie wil mij gidsen?

Patrick

Re: Gids

Postby Patrick » Wed Oct 09, 2013 7:34 pm

Dag Katja,

Wat verwacht je van een gids?
Wat verwacht je hier te vinden?

groetjes,
Patrick

Katja2

Postby Katja2 » Fri Oct 11, 2013 9:34 pm

Dag Patrick, dank voor je reactie. Ik hoop samen met een gids te onderzoeken hoe ik meer eenheid kan ervaren. Ik heb ervaren dat afgescheiden zijn je op de meest donkere plekken brengt. Vaak voel ik een diepe verbondenheid met wat is, van eenheid. Toch merk ik dat ik afgeleid of belemmerd word door iets....? Misschien is het angst of onzekerheid om het oude los te laten. Ik ben vastbesloten de laatste ' sprong in het diepe' te nemen. Hartelijke groet, Katja

Patrick

Postby Patrick » Sat Oct 12, 2013 10:54 am

Fijn dat je vastbesloten bent om te springen.

Je spreekt van angst en onzekerheid om het oude los te laten.
Als je naar die angst kijkt wat zie je dan? Uit wat bestaat die angst?
Wat heeft er angst?
Kan je daar iets over vertellen.

Katja2

Postby Katja2 » Sat Oct 12, 2013 1:02 pm

Nu ik dit lees zie ik twee dingen gebeuren op een manier alsof je een munt op z'n kant laat draaien en je ziet afwisselend de ene en de andere kant voorbij flitsen. Ik voel het ergens in mijn lijf knijpen (maag, keel) en ik moet er erg om lachen, wat gepaard gaat met een gevoel van grote blijdschap. Ik heb geen antwoord, ik weet het niet......In het knijpende onaangename gevoel ervaar ik diep daaronder ook een groot gevoel van vertrouwen. Ik zou het een soort weten kunnen noemen, maar voel meteen de beperking van woorden. De dharma is een grote inspiratie in mijn leven en daarin wordt gesproken over 'Mara', wat zo opgevat kan worden als datgene wat mensen in een staat van lijden houdt. Als ik de angst en onzekerheid die ik ervaar zou moeten omschrijven dan gaat het over de neiging van iets in mij wat zich wil vasthouden aan de illusie dat ik als persoon iets beteken. Meer dan gewoon zijn wat in zich zelf een geweldig wonder is.Het schiet al schrijvende door mijn hoofd dat het 'iets in mij' een illusie is....hahaha :). Misschien is het nu tijd om hier stil mee te zijn.

Patrick

Postby Patrick » Sat Oct 12, 2013 5:07 pm

Je schrijft: Meer dan gewoon zijn
Wat kan er meer zijn dan wat er in het ogenblik is?
Is een illusie ook niet iets wat gewoon is met een etiket 'illusie'?
Als je stopt met labelen wat is er dan nog?

Katja2

Postby Katja2 » Sat Oct 12, 2013 11:13 pm

Nee, er is niet meer. Er is 'zijn' in het moment en 'opmerken' in het moment en 'gedachten' in het moment. Een illusie ervaar ik wanneer ik aanhaak bij gedachten over bv. 'het iets in mij'. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat het 'iets in mij', kan zijn behalve de illusie dat er meer is. En daar word ik heel vrolijk van. Stoppen met labelen voelt als een enorme bevrijding, het betreden van een vrije ruimte.

Patrick

Postby Patrick » Sun Oct 13, 2013 9:00 am

Wat is dan het 'ik', het 'zelf', als er geen labelen is?
En als het labelen terug is, wat wordt er als 'ik' gelabeld?
ZIjn het gewaarwordingen, gedachten, gevoelens of is het iets dat op zichzelf bestaat?

Katja2

Postby Katja2 » Sun Oct 13, 2013 11:30 am

Het 'ik' en 'zelf' zijn de woorden die ik gebruik om te communiceren. Het heeft geen inhoud en voelt niet als iets wat werkelijk is. Het zelfde gaat op voor labelen van andere gewaarwordingen. Het beweegt in het moment zoals gedachten bewegen, voorbij komen. Woorden lijken niet toereikend.

Patrick

Postby Patrick » Sun Oct 13, 2013 12:07 pm

Dank je voor dit heel duidelijk antwoord:
Het ik is enkel een woord om te communiceren en heeft geen inhoud, het is niet werkelik

In het begin vertelde je dat je hoopte samen met een gids te onderzoeken hoe je meer eenheid kan ervaren.
Is er in de onmiddellijke of rechtstreekse ervaring gescheidenheid mogelijk?
Wat maakt dat je gescheidenheid voelt en naar eenheid verlangt?

Katja2

Postby Katja2 » Sun Oct 13, 2013 10:51 pm

Wat een mooie vraag! Nee dat is niet mogelijk. Gescheidenheid volgt op het aanhaken aan een onprettige gedachte die kan volgen op de rechtstreekse ervaring. Ik bedoel het verzet tegen een ervaring. Het wordt steeds duidelijker dat dit in een 'split second' kan gebeuren. Dat zijn ook de momenten van verlangen naar eenheid, het is een verzet tegen een gevoel van ongemak. Nu ik lees wat ik heb geschreven realiseer ik me dat er uitsluitend rechtstreekse ervaringen zijn. Ook de gedachten die opkomen en weer gaan. Dat zien voelt als eenheid, het is er al........niets om naar te verlangen....wat bijzonder, wat een ruimte :)

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 14, 2013 5:57 pm

Mooi verwoord.

Hoe verloopt het gewone dagelijkse leven nu?
Is er iets veranderd?

Katja2

Postby Katja2 » Mon Oct 14, 2013 7:53 pm

Het leven gebeurt en dat is wat ik helderder zie. Ik ervaar in toenemende mate de ruimte op waar gedachten, emoties en lichaam-sensaties in bewegen. Dat voelt heel fijn en ontroerd me in dit moment diep, een gevoel van huilen en lachen in hetzelfde moment. Wat ook heel bijzonder voelt is dat het me duidelijk is dat wat gebeurt gebeurt en daar hoef ik niets mee te doen. Het is zo dichtbij en gewoon dat het enorm op mijn lachspieren werkt.

Patrick

Postby Patrick » Mon Oct 14, 2013 7:57 pm

Is er nog iets dat je wilt onderzoeken of bevragen of kunnen we afronden met de 6 standaard LU vragen?

Katja2

Postby Katja2 » Mon Oct 14, 2013 8:14 pm

Er komen geen vragen bij me op, dus het is prima om af te ronden.

Return to “Other Languages”