HENRIK her er din tråd

Dansk, Nederlands, Italian
dreamer

HENRIK her er din tråd

Postby dreamer » Sat Jun 22, 2013 7:13 am

Hej Henrik

Vi skal lige være enige om følgende:

1. Vi skriver her mindst en gang dagligt.
2. Generelt er det mig der spørger og dig der svarer.
3. Såvidt muligt afstår du fra at læse/se/praktisere spirituelle temaer/teknikker, sålænge vi arbejder sammen her.

Hvis du kan tilslutte dig dette er vi begyndt.

Skriv lidt om, hvor du er i forhold til at genneskue illusionen om et separat jeg.
Skriv også hvad du forventer der vil/kan komme ud af at gennemskue dette.

Der er ikke noget separat jeg! Det har aldrig været der. Det er en tankekonstruktion.
Hvad sker når du læser dette?

KH Vivi

dreamer

Re: HENRIK her er din tråd

Postby dreamer » Sat Jun 22, 2013 11:53 am

Hej Vivi

Tak for din response, jeg prøver at finde ud af at skrive på denne tråd.

Jo jeg kan godt tilslutte mig forløbet.

Efter at have arbejdet næsten et helt liv med at finde mig selv (jeg er 51), er jeg nået til et punkt hvor jeg er kommet frem til spørgsmålet "Hvem er jeg?" Det er et nyt sted hvor illusionerne syntes at falde hurtigere fx at jeg ikke er tankerne, følelserne, personligheden mv. Samtidig har jeg fået en dyb længsel efter indre stilhed. Det er som om jeg er nået frem til et sted hvor jeg lige mangler det sidste for at komme gennem sløret og da jeg læste Adyashanti - Ind i væren og Sand Meditation, gav det hele virkelig mening, hvilket ledte mig frem til denne side og dig.

Jeg prøver ikke at forvente noget af det bagved liggende for ikke at skabe en ny illusion, men jeg har en dyb længsel efter fred og frihed. Den forståelse der vil komme ud af at gennemskue denne illusion, vil jeg tro, foruden afklarethed, også give sindsro og evnen til at hjælpe andre der sidder fast i denne verdens tankespind. At slippe for at bruge tid på sit eget jeg og forfængelighed mv, og i stedet være noget for andre ville være en stor befrielse.

Der er ikke noget separat jeg! Det forstår jeg mentalt og fornemmer det uendelige rum bagved, men vil gerne erkende det dybt i hjertet.

Kh Henrik

dreamer

Postby dreamer » Sat Jun 22, 2013 12:10 pm

Hej Henrik

Tak for introduktionen til hvor du ser du er lige nu.

Forventninger er tanker om at noget bliver anderledes. Der er ikke rigtigt noget der forandrer sig. Der har aldrig været et separat jeg, så hvad skulle forandre sig ved at indse det? Når det er sagt kan det også siges på denne måde: alt er som før, på en ny måde. Lad os se :)
Der er ikke noget separat jeg! Det forstår jeg mentalt og fornemmer det uendelige rum bagved, men vil gerne erkende det dybt i hjertet.
Hvad vil det egentlig sige, at forstå noget mentalt?

Vi bruger en teknik der, på engelsk, kaldes Direct pointing. Det vil sige at jeg stiller nogle spørgsmål og du finder svaret ved at være opmærksom på det der opleves direkte - FØR tankerne fortæller om det der opleves. Det der opleves direkte er naturligt nok, det der opleves lige NU. Det vil sige det der opleves uden at lytte til tankernes fortælling om hvad det betyder, hvad der tidligere er oplevet, hvad der nok bliver oplevet lige om lidt, uden at tage hensyn til noget der er lært, læst, hørt, troet, antaget, analyseret. Det 'rå' direkte oplevelse. Du er selvfølgelig nødt til at bruge ord (tankers tolkning) når du skal beskrive den direkte oplevelse. Måske lyder det indviklet, men det er ret simplet.

Er det dig der tænker tankerne? Hvordan opstår tanker? Kan du bestemme, hvad du vil tænke? Kan du beslutte at du kun vil tænke positive tanker? Kan du stoppe tanker? Er der noget separat jeg der har kontrol over tankerne?

Hvis ja, hvor er det jeg, hvad er dets funktion, hvordan tænker det, hvordan foregår kontrollen?
Hvis nej, hvad er den direkte oplevelse af tanker.

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Sat Jun 22, 2013 3:57 pm

Den måde du beskriver det på med forventninger og at der aldrig har været et separat jeg, giver helt klart mening.

At forstå noget mentalt er i min verden at forstå det med tankerne, ergo tanke identifikation, den havde jeg ikke lige set, Tak.
Det må være det du kalder Direct Pointing :-)

At være opmærksom på det der opleves, før tankerne sætter etiketter på, er jeg helt med på. Det lyder ikke indviklet, det lyder logisk som en rigtig god fremgangsmåde til at standse op i nuet.

Tankerne lever deres eget liv, popper op i tide og utide. Jeg kan vælge om jeg vil køre med på dem eller lade være, nogle gange falder jeg i og tager mig selv i at have identificeret mig med dem og det lille ego orienterede jeg.

Den direkte oplevelse af tanker - er billeder der popper op på den indre skærm, altså en slags drømme tilstand.

Du sætter fokus på det væsentlige Tak.

Kh Henrik

dreamer

Postby dreamer » Sat Jun 22, 2013 4:01 pm

Hej Henrik

Ja, det er Direct Pointing :)

Kig nøje på hvordan du vælger at køre med på tankerne eller lade dem være. Hvad er det der sker, direkte oplevet?
Hvad er det du gør, når du vælger? Kan du finde det punkt hvor valget træffes? Hvad er valgprocessen helt nøjagtigt? Hvordan er 'jeg'et involveret?

Hvad er det der sker når 'jeg' et falder i? Hvordan opdages det?

Er det hele tanker om at der foregår et valg, at 'en' falder i og opdager det?

KH Vivi

Henrik

Postby Henrik » Sat Jun 22, 2013 8:57 pm

Hej Vivi

Direct Pointing går jo lige til kernen :) igen peger/viser du mig noget jeg ikke var helt bevidst om. Når jeg fortæller at jeg kan kører med på tankerne eller lade være, så viser du mig faktisk, at jeg mere ukritisk lader mig løbe med af de ”positive” tanker, ikke at det er negativt i den forstand, men det bliver dog ikke et reelt valg jeg fortager – endnu et wakeup call.

At vælge tankerne, finde punktet hvor valget træffes og se hvordan ’jeg’ et er involveret, vil jeg kigge nærmere efter.

Når ’jeg’ et falder i, opdager jeg det ikke før jeg tager mig selv i at tænke ”dumme” tanker, så er jeg klar over at jeg er faldet i med begge ben og afbryder tankestrømmen og skifter sindsstemning.

Om det er hele tanker om at der forgår et valg og ’en’ falder i, ved jeg ikke? Men endnu en Direct Pointing til at kigge indad og se hvad der sker i situationen :-)

Jeg kan mærke at mit fokus blive ledt indad og fastholdt med dine tilbagemeldinger, det er en stor hjælp, Tak.

Kh Henrik

dreamer

Postby dreamer » Mon Jun 24, 2013 6:06 am

Hej Henrik

Er du kommet frem til noget?

KH Vivi

Henrik

Postby Henrik » Mon Jun 24, 2013 3:35 pm

Hej Vivi

Jeg forsker stadig i sindet. Hvis vi skal tale om noget nyt, så må det være at jeg er blevet mere bevidst om min følelser og tanker, hvor jeg undgår at falde i "vandet" med identifikation :-)

Jeg holder fokuset rettet indad så meget som muligt, for at komme igennem de lag der stadig slører.

Om det er en proces der tager tid at komme igennem eller blot er en indbildning, er jeg dog usikker på.

Kh Henrik

dreamer

Postby dreamer » Mon Jun 24, 2013 8:56 pm

Hej Henrik

Jeg vil bede dig besvare hvert spørgsmål i mine poster. Der er en grund til at de bliver stillet :)

Hvad er det 'jeg' der holder fokus rettet indad?

KH Vivi

Henrik

Postby Henrik » Mon Jun 24, 2013 9:36 pm

Hej Vivi

Har jeg overset nogle spørgsmål?

Dit seneste spørgsmål var:
Er du kommet frem til noget?

Mit svar var:
Jeg forsker stadig i sindet. Hvis vi skal tale om noget nyt, så må det være at jeg er blevet mere bevidst om min følelser og tanker, hvor jeg undgår at falde i "vandet" med identifikation :-)

Så svarer jeg dig på dit sidste indlæg:
Hvad er det 'jeg' der holder fokus rettet indad?

Direkte svaret på det, så er det en beslutning, et ønske om at trænge dybere ind i sindet der får mig til at rette fokuset indad. Jeg forbinder det egentlig ikke med jeg' et - det er faktisk interessant at indse dette, hvilket leder mig til et nyt spørgsmål - hvad er det så der beslutter/ønsker dette?

Kh Henrik

Kh Henrik

Henrik

Postby Henrik » Mon Jun 24, 2013 9:40 pm

Spørgsmålet besvarer selvfølgelig ikke sig selv, men skal følges op af en nøjere udforskning :-)

dreamer

Postby dreamer » Mon Jun 24, 2013 10:51 pm

Hej Henrik

Jeg hentyder til de spørgsmål du har besvaret sådan: At vælge tankerne, finde punktet hvor valget træffes og se hvordan ’jeg’ et er involveret, vil jeg kigge nærmere efter.

Har du kigget nøjere efter?

Kig endelig på dit eget spørgsmål også: hvad er det så der beslutter/ønsker dette?

KH Vivi

Henrik

Postby Henrik » Tue Jun 25, 2013 11:37 am

Hej Vivi

Ok så er jeg med. Jeg undersøger stadig hvor punktet er for valget af tanker og jeg' et rolle. Kan dog sige at jeg er blevet bevidst om, at beslutning og ønske udspringer fra hjertet.

Det er som om at tankerne, let og overfladisk udelukkende forgår i hovedet, og det dybere udspringer fra hjertet.

Jeg forsker videre...

Kh Henrik

dreamer

Postby dreamer » Tue Jun 25, 2013 8:22 pm

Hej Henrik

Godt!

[quote]Kan dog sige at jeg er blevet bevidst om, at beslutning og ønske udspringer fra hjertet.[/quote

Hvad er egentlig den direkte oplevelse af 'hjertet'?
Hvad er det nøjagtigt der har gjort dig bevidst om, at beslutning og ønske kommer fra hjertet?

KH Vivi

Henrik

Postby Henrik » Tue Jun 25, 2013 11:20 pm

Hej Vivi

Jeg oplever det som en dyb følelse af noget større der taler fra hjertet, en slags kalden fra hjertet.
Det er faktisk lidt interessant at mærke den forskel mellem sindet og hjertet.

Det er dine spørgsmål der har gjort mig bevidst om dette, Tak.

Kh Henrik

Return to “Other Languages”