Ik zoek contact met een Nederlandstalige gids.

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
paulus1961

Ik zoek contact met een Nederlandstalige gids.

Postby paulus1961 » Sun Jun 02, 2013 8:45 am

Mijn naam is Paul, via de facebook groep Advaita Nederland las ik een interview met Peter Gerritsen. Hij sprak daarin over zijn zelfrealisatie/bevrijding waarin een gids hem behulpzaam was in dit proces. Ik heb contact met hem gezocht en hij verwees me naar jullie site.

Ik ben 52 jaar, mijn hele leven lang van binnen ervaren dat de wereld waar we in leven niet is wat het lijkt. Door de jaren heen werd het me meer en meer duidelijk dat de wereld een reflectie is van ons waarnemen. Zo binnen, zo buiten. Vrij recent via de Nederlandstalige film en boek ‘Alles over Niets’ waarbij ook een DVD was ingesloten met interviews in aanraking gekomen met Advaita-leraren. Het interview met Joanika Ring sprak me zeer aan en alles wat ze vertelde kon ik helder horen als waarheid. In het daarna door mij aangeschafte boek van haar ‘Bewustzijn, zoek je ook iets?’ waarin ze dieper ingaat op ‘Alles’ heb ik een verschuiving in mijn bewustzijn ervaren.
Er brandt nu een verlangen in mij om de waarheid te realiseren. Na de verschuiving heb ik in eerste instantie ervaren dat ik mijn zelf als heel ‘licht’ voelde en verbonden was met alles. Nu ervaar ik veel wisselingen in relatie met mijn binnen/buitenwereld. Er is verwarring, fysieke sensaties en veel mentale activiteit maar daaronder een dieper weten dat dit mijn afscheid is van de identificatie met mijn zelf. Het Ik-gevoel in mijn lichaam en geest is flink aanwezig en daarom van mij de hulpvraag voor begeleiding in dit proces van het realiseren van de ‘waarheid’.

Hartelijke groet,
Paul

Patrick

Re: Ik zoek contact met een Nederlandstalige gids.

Postby Patrick » Fri Jun 07, 2013 6:50 am

Hello Paul, welkom.

De focus ligt hier op het 'zien' dat 'ik' niet werkelijk is, dat het een combinatie van gewaarwordingen, gevoelens en gedachten is waaraan we het label 'ik' plakken.
Wat gebeurt er als je dit leest?

paulus1961

Postby paulus1961 » Fri Jun 07, 2013 3:39 pm

Hallo Patrick,

Dank voor je welkom en reactie.

Als ik dit lees (h)erken ik dit als waarheid. IK besta niet werkelijk… er is iets wat mijn gedachten, gevoelens en gewaarwordingen kan waarnemen.

Hartelijke groet,
Paul

Patrick

Postby Patrick » Fri Jun 07, 2013 6:19 pm

Kan je zien of rechtstreeks ervaren wat je gewaarwordingen, gedachten en gevoelens kan waarnemen?
Kan je het beschrijven?

paulus1961

Postby paulus1961 » Fri Jun 07, 2013 9:27 pm

Het lijkt een Stille Getuige te zijn op de achtergrond die eigenlijk altijd aanwezig is. Deze SG is niet IN mij maar een soort Alles omvattend en neemt Alles waar. In het moment ervaar IK niet altijd de aanwezigheid van deze SG, of beter gezegd, Ik ervaar dan geen verbinding met alles om me heen.
In de momenten dat ik het wel kan ervaren is er vertrouwen,weten en handelen. Eerst is er de gewaarwording, dan ervaar ik allerlei emoties en gedachten en als ik dan niet handel en ervaar wat zich aandient lijkt het zich daarna op te lossen alsof het er nooit is geweest en volgt een voor zich sprekende handeling
In de drukte van alledag ervaar ik echter dat ik vooral ´s nachts emoties en gedachten ervaar die ik moeizaam kan voelen, toelaten. Dit lijkt me soms te overspoelen als een soort ´Emo-tsunami´ waar ik in mee wordt gesleurd.
Dit Alles wordt weer zonder oordeel waargenomen door de SG.

Patrick

Postby Patrick » Sat Jun 08, 2013 7:00 am

In de momenten dat ik het wel kan ervaren
Door wat wordt de stille getuige ervaren zo dat je weet dat die er is?
Is dit geen lus in het denken? Jij ervaart de stille getuige die getuige is van je ervaren van de stille getuige?
Kijk naar wat je de stille getuige noemt. Zie er rechtstreeks naar zonder erover te denken.
Bestaat die wel echt?
Heb je die nodig om te ervaren, te zijn?

paulus1961

Postby paulus1961 » Sat Jun 08, 2013 11:33 am

Ik merk dat ik er lastig naar kan kijken zonder erover te denken.
Nee, ervaren en zijn heeft geen stille getuige nodig.
IK besta niet echt en de stille getuige bestaat ook niet echt…
Er IS iets wat waarneemt.

Patrick

Postby Patrick » Sat Jun 08, 2013 12:26 pm

Er IS iets wat waarneemt.
Waarom heb je dit nog nodig?

Bestaan 'waarnemen', 'waarnemer', 'hetgeen dat wordt waargenomen' onafhankelijk van elkaar?
Wordt de waarnemer ook niet waargenomen als er zoiets zou bestaan?
Kan er dan iets bestaan dat waarneemt los van het waarnemen zelf?
Bestaat het 'waargenome' los van het waarnemen? Of is er enkel waarnemen, ervaren?

Ben je op zoek naar wat weet in de ervaring zelf?

paulus1961

Postby paulus1961 » Sat Jun 08, 2013 1:49 pm

Ik kan zien dat het waargenome niet los kan staan van het waarnemen
Er is dus enkel waarnemen, ervaren.
En ja...wat weet in de ervaring zelf? Is er weten als er enkel waarnemen, ervaren is?

Patrick

Postby Patrick » Sat Jun 08, 2013 2:25 pm

Is er iets anders dan ervaren mogelijk?
Is ervaren niet de totaliteit van wat er is in het moment, alles inbegrepen, ook weten en niet-weten?

Is er iets dat een keuze maakt, dat beslist, dat controle heeft over wat er gebeurt?

paulus1961

Postby paulus1961 » Sat Jun 08, 2013 3:09 pm

Nee, Ja en Nee...

paulus1961

Postby paulus1961 » Sat Jun 08, 2013 3:30 pm

Er komt een vraag op..

Is er een überhaupt een gedeelde werkelijkheid/realiteit in het waarnemen, ervaren.... of is er alleen ervaren, waarnemen van de unieke ervaring in het moment wat Alles omvat?

Patrick

Postby Patrick » Sat Jun 08, 2013 3:48 pm

Kijk naar je vraag.
Wat is rechtstreekse beleving en wat wordt er door gedachten achteraf in stukjes gekapt en afzonderlijk gelabeld?

Kan je je antwoord op de vraag over controle verduidelijken?

paulus1961

Postby paulus1961 » Sat Jun 08, 2013 7:44 pm

Dank je Patrick voor je snelle reacties,

Als ik naar mijn vraag kijk:

Is er een überhaupt een gedeelde werkelijkheid/realiteit in het waarnemen, ervaren.... of is er alleen ervaren, waarnemen van de unieke ervaring in het moment wat Alles omvat?

kan ik alleen maar zeggen dat door gedachten ALLES achteraf in stukjes wordt gekapt en afzonderlijk gelabeld. De rechtstreekse beleving is Universeel, in verbinding met Alles wat gaat en komt in het moment zonder verleden of toekomst.

Kan je je antwoord op de vraag over controle verduidelijken

Ik kan nu zien dat Alles gebeurt zoals het gebeurt, Mijn handelen kan IK achteraf zgn. verklaren. Net alsof IK het was die een keuze maakte, of controle had. Mijn ´Ik´ kan niets controleren of beslissen in het huidige moment omdat deze is opgebouwd uit gedachten, gevoelens, plaatjes uit het geheugen, uit het verleden. Deze gedachten en gevoelens ´vertalen´ het NU in een passend plaatje waar mijn IK zich mee identificeerd… Waardoor mijn IK zichzelf bevestigd, zgn. weer bestaansrecht heeft.

Warme groet,

Paul

Patrick

Postby Patrick » Sat Jun 08, 2013 8:44 pm

Mooi verwoord.

Is er nog een gevoel een zelfstandige entiteit te zijn?

Return to “Other Languages”