VELKOMMEN TVILE

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
dreamer

VELKOMMEN TVILE

Postby dreamer » Tue May 28, 2013 10:16 am

Hej Tvile

Velkommen til denne undersøgelse om der er et separat jeg.

Der er et par betingelser for vores samarbejde som vi lige skal være enige om:
1. vi skriver mindste en gang dagligt her, hvis det ind imellem ikke kan lade sig gøre, giver vi så vidt muligt hinanden besked om det.
2. Det er generelt mig der spørger og dig der svarer
3. Det er bedst, hvis du stopper med at læse 'spirituelle emner' så længe vi arbejder sammen om dette og hvis du har en spirituel praksis du udfører jævnligt vil jeg gerne lige høre om den.

Du siger du intellektuelt har forstået at der ikke er et separat jeg, men at det ikke er oplevet.

Du siger også at du er lidt bange for det. Hvad er du bange for? Hvilke forventninger har du i det hele taget til hvad der vil/kan ske? Både såkaldt positive og negative forventninger må du gerne liste op her.

Hvis du er enig i disse betingelser kan vi gå i gang.

Kan du finde et separat jeg nogen steder? Hvor? Hvordan fungerer det? Hvad er det?

KH Vivi

Tvile

Re: VELKOMMEN TVILE

Postby Tvile » Tue May 28, 2013 2:53 pm

HEj Vivi.
Jeg skrev en privat besked til dig og det ser ud som om den ikke er blevet sendt. Nu har jeg imidlertid fundet ud af hvordan jeg kommenterer i tråden. Hurra :)

Jeg er enig i betingelserne og arbejder jævnligt med Byron Katies the work. Har faktisk en session i morgen, er det et problem?
.
JEg går bare ligepå og hårdt
Negative forventninger til hvad der sker hvis jeg opgiver tanken om at der ikke er noget jeg:

- Overordnet at al handlekraft og målrettethed forlader mig i betydningen at ting ikke vil blive gjort.

-Eksamensopgaver bliver ikke afleveret -->Jeg bliver smidt ud af universitetet.

-Mine unger vil ikke blive elsket og taget sig af, altså at jeg er ligeglad med hvordan de har det-->De får ikke mad, jeg tager mig ikke af deres psykiske velbefindende og hjælper dem hvor jeg kan.

- At jeg bringer mig selv i uhensigtsmæssige og farlige situationer fordi der er 'noget i mig' udenfor min kontrol og hvis jeg bare giver slip på tanken om jeg, vil jeg kun være styret af impulser. JEg vil eksempelvis gerne 'lære' at rejse alene - det forestiller jeg mig ikke er muligt uden et jeg til at passe på mig. Jeg er bange for at mennesker vil udplyndre mig, voldtage mig, jeg farer vild ect...

- At hvis jeg bliver lukket inde i små rum (elevatorer, toiletter) bliver jeg aldrig reddet og dør,fordi mit jeg ikke går i panik og råber og skriger for at få nogen til at høre mig og få mig ud. Altså. i første omgang ville jeg jo måske gå derind hvis jeg ikke havde et jeg, hvilket jeg afholder mig selv fra idag fordi jeg er angst for at blive fanget i små rum.

- At jeg ikke arbejder for at få en kæreste, hvilket jeg er nødt til fordi jeg grundlæggende tror på at ingen vil være sammen med mig pga min alder og fordi hvis jeg virkelig slap mig selv fri vil ingen synes om mig (jeg er for vild, for højtråbende, pervers, ikke feminin, fylder for meget ect.)

Positive forventninger:

- At jeg bliver fri for lidelse og søgen og accepterer nu'et.

- At jeg vil kunne navigere i mit liv på en fri og 'ufiltreret' måde. Ligenu føles det som om alting skal igennem et filter af domme og beslutninger før jeg handler. Det opleves som om der sidder en i kontroltårnet og overvåger alle tanker og handlinger i mig.

- At jeg finder en sandhed som er min.

- At jeg bliver 'oplyst' og bedre end forskellige andre mennesker i mit liv. En lærer. En lille Jesus.

- At en kæreste vil 'komme til mig' frit og let, uden en handleplan fra min side.

- At mit studie og mit nylige liv som fraskilt med delebørn blender sig fint med hinanden og bliver let og frit og glædesfyldt.

Ift. det seperate jeg føles det som om det er det der sidder i kontroltårnet (i min hjerne) og styrer mig, mine tanker og handlinger. Selvom - det styrer ikke mine tanker, de kommer bare og forsvinder igen. Ligesom toget der kører forbi. Jeg arbejder med Byron Katies 'the Work', hvilket jeg ikke gør aktivt nu hvor jeg arbejder med dig, men 'the work' har åbnet mine øjne for det med at tanker kommer og går udenfor min kontrol - og at jeg ikke kan stoppe dem selvom jeg prøver.
Men der er helt sikkert noget i 'kontroltårnet' som jeg vil kalde mit jeg. Er det et separat jeg? Det er jo i alt fald ikke et fysisk jeg som jeg kan se...Hvad mener du med separat jeg?

Der er noget der lige har rettet den måde jeg staver separat på i hele sidste afsnit fordi det er vigtigt for mig at stave rigtigt. Er det et separat jeg? Hvad er det? Er det det i kalder livet der leves?
Det kan jeg forstå med mit intellekt, og det føles som om jeg er tæt på men ikke får adgang til den 'endelige sandhed' og så dukker de vanlige tanker op: J"Eg er ikke med i den eksklusive klub" "Jeg er udenfor" "Jeg er dum" "Jeg er dummere end de andre og fatter det aldrig". Disse tanker forestiller jeg mig også er mit jeg.

dreamer

Postby dreamer » Wed May 29, 2013 8:33 am

Hej Tvile

Byron Katie work er OK

Negative forventninger til hvad der sker hvis jeg opgiver tanken om at der ikke er noget jeg:

- Overordnet at al handlekraft og målrettethed forlader mig i betydningen at ting ikke vil blive gjort.

-Eksamensopgaver bliver ikke afleveret -->Jeg bliver smidt ud af universitetet.

-Mine unger vil ikke blive elsket og taget sig af, altså at jeg er ligeglad med hvordan de har det-->De får ikke mad, jeg tager mig ikke af deres psykiske velbefindende og hjælper dem hvor jeg kan.

- At jeg bringer mig selv i uhensigtsmæssige og farlige situationer fordi der er 'noget i mig' udenfor min kontrol og hvis jeg bare giver slip på tanken om jeg, vil jeg kun være styret af impulser. JEg vil eksempelvis gerne 'lære' at rejse alene - det forestiller jeg mig ikke er muligt uden et jeg til at passe på mig. Jeg er bange for at mennesker vil udplyndre mig, voldtage mig, jeg farer vild ect...

- At hvis jeg bliver lukket inde i små rum (elevatorer, toiletter) bliver jeg aldrig reddet og dør,fordi mit jeg ikke går i panik og råber og skriger for at få nogen til at høre mig og få mig ud. Altså. i første omgang ville jeg jo måske gå derind hvis jeg ikke havde et jeg, hvilket jeg afholder mig selv fra idag fordi jeg er angst for at blive fanget i små rum.

- At jeg ikke arbejder for at få en kæreste, hvilket jeg er nødt til fordi jeg grundlæggende tror på at ingen vil være sammen med mig pga min alder og fordi hvis jeg virkelig slap mig selv fri vil ingen synes om mig (jeg er for vild, for højtråbende, pervers, ikke feminin, fylder for meget ect.)
Når der ikke ER noget separat jeg, hvordan skulle alt det her så kunne ske ved at gennemskue at der ikke er noget separat jeg? Hvad er forskellen?

Hvem er der til at arbejde for at få en kæreste? Kan du finde den 'Tvile' der arbejder på at få en kæreste? Hvad gør 'Tvile' helt nøjagtigt? Hvor er 'Tvile'?
Positive forventninger:

- At jeg bliver fri for lidelse og søgen og accepterer nu'et.

- At jeg vil kunne navigere i mit liv på en fri og 'ufiltreret' måde. Ligenu føles det som om alting skal igennem et filter af domme og beslutninger før jeg handler. Det opleves som om der sidder en i kontroltårnet og overvåger alle tanker og handlinger i mig.

- At jeg finder en sandhed som er min.

- At jeg bliver 'oplyst' og bedre end forskellige andre mennesker i mit liv. En lærer. En lille Jesus.

- At en kæreste vil 'komme til mig' frit og let, uden en handleplan fra min side.

- At mit studie og mit nylige liv som fraskilt med delebørn blender sig fint med hinanden og bliver let og frit og glædesfyldt.
Er disse positive forventninger andet end tanker om 'et bedre liv'?
Hvad mener du med separat jeg?
Et 'jeg' der styrer og kontrollerer det Tvile tænker og gør.

Når tanker kommer og går uden nogen der tænker dem, hvordan kan handlinger så være dine?
Der er noget der lige har rettet den måde jeg staver separat på i hele sidste afsnit fordi det er vigtigt for mig at stave rigtigt. Er det et separat jeg? Hvad er det? Er det det i kalder livet der leves?
Var det DIG, der rettede stavemåden, eller blev den rettet og du lagde mærke til det?

Hvad er det for en klub du ikke er medlem af? Findes der sådan en klub udenfor tanken om at den er der?

KH Vivi

Tvile

Postby Tvile » Wed May 29, 2013 5:17 pm

Hej Vivi.

Interessant dag!

"Når der ikke ER noget separat jeg, hvordan skulle alt det her så kunne ske ved at gennemskue at der ikke er noget separat jeg? Hvad er forskellen?"

Hvis der ikke er noget separat jeg så er der ingen forskel i den ydre verden på ikke at have gennemskuet det og at have gennemskuet det. Der vil være status quo.

"Hvem er der til at arbejde for at få en kæreste? Kan du finde den 'Tvile' der arbejder på at få en kæreste? Hvad gør 'Tvile' helt nøjagtigt? Hvor er 'Tvile'?"

Det er min vilje/bevidsthed der arbejder på at få en potentiel kæreste til at ku lide mig, det virker som om denne vilje er affødt af/er mine tanker.
Jeg kan finde den Tvile i mine tanker, forstået som JEG/min bevidsthed genererer mine tanker.

Tvile arbejder på at få en kæreste på den måde at hun enten ignorerer mænd hun synes om samtidig med at hun forestiller sig at de ’opdager’ hende og selv tager kontakt, eller ’stalker’ dem med sms, blikke ect. generelt ydmyger sig selv for at få deres opmærksomhed. Jeg føler en længsel (en følelse som opstår. Det er vel heller ikke mig der ’laver’ den følelse, men min bevidsthed observerer den) efter dette menneske som jeg er optaget af, og så sætter jeg himmel og jord i bevægelse via føromtalte handlinger.
Så Tvile er mine tanker/min bevidsthed om forskellige mennesker, situationer og følelser og Tvile opholder sig i min hjerne.

"Er disse positive forventninger andet end tanker om 'et bedre liv'?"
Nej.

"Når tanker kommer og går uden nogen der tænker dem, hvordan kan handlinger så være dine?"

Her har jeg virkelig svært ved at følge dig. Det er da netop mig der tænker dem...eller observerer dem blive tænkt er nok mere rigtigt. Min bevidsthed er den der observerer. Så ’jeg’ er min bevidsthed. Handlingerne, såsom at beslutte mig bevidst for at holde op med at gå når jeg er på vej fra toget, er mine. Jeg ved ikke hvordan det kan være at jeg så ikke kan beslutte mig for at lade være med at sms’e til mænd jeg beundrer, når det ikke føles som ’rigtigt’ at gøre. Jeg er forvirret...

"Var det DIG, der rettede stavemåden, eller blev den rettet og du lagde mærke til det?"

Det ved jeg ikke. Jeg lagde først mærke til at jeg havde rettet den, bagefter. Nu skete det lige igen! Hvor flippet! Jeg opdager at jeg har skrevet forkert, hvorefter jeg retter det og I handlingen bliver jeg opmærksom på at jeg retter det. Altså...Jeg bliver opmærksom på fejlen. Jeg skal til at rette den og tænker: ”Jeg kan beslutte mig for at rette eller ikke at rette”. Jeg synes så at det er åndssvagt ikke at rette når jeg nu ved at fejlen er der. det ville være at reagere som en vranten teenager ville reagere bare for at være på tværs. Så jeg retter.
Og kan stadig ikke gennemskue hvor ridset er. Hvor er det at jeg skal se hen for at finde ud af HVEM der retter? Eller hvis beslutning det er? Jeg er forvirret...igen.

"Hvad er det for en klub du ikke er medlem af? Findes der sådan en klub udenfor tanken om at den er der?"
Nej, Det er jeg ret sikker på at der ikke gør.

Kh Kitt 'Tvile' ;)

dreamer

Postby dreamer » Thu May 30, 2013 7:05 am

Hej Tvile
Hvis der ikke er noget separat jeg så er der ingen forskel i den ydre verden på ikke at have gennemskuet det og at have gennemskuet det. Der vil være status quo.
Ja!
Tvile er i min hjerne.

Er det en viden eller en overbevisning (tanke)?
Her har jeg virkelig svært ved at følge dig. Det er da netop mig der tænker dem...eller observerer dem blive tænkt er nok mere rigtigt. Min bevidsthed er den der observerer. Så ’jeg’ er min bevidsthed. Handlingerne, såsom at beslutte mig bevidst for at holde op med at gå når jeg er på vej fra toget, er mine. Jeg ved ikke hvordan det kan være at jeg så ikke kan beslutte mig for at lade være med at sms’e til mænd jeg beundrer, når det ikke føles som ’rigtigt’ at gøre. Jeg er forvirret...
Hvis det er dig/din bevidsthed der tænker tankerne kan du så bestemme hvad du vil tænke? Hvornår du vil tænke, kan du stoppe en tanke, kan du beslutte kun at tænke rare, positive tanker? Kan du lade være med at tænke/få indre billeder af en blå elefant med gule ører og en trompet som snabel? Ja, hvordan kan det være du ikke kan beslutte at du ikke vil sms'e til mænd du beundrer, når det ikke føles 'rigtigt' at gøre? Prøv at føle en tanke tilbage til hvor den kommer fra. Prøv at fange en tanke lige idet den bliver tænkt. Kan du det? Er det DIG der tænker? Hvad er det DIG? Hvad er din bevidsthed? En tanke?

KH Vivi

Tvile

Postby Tvile » Thu May 30, 2013 2:57 pm

"Tvile er i min hjerne.
Er det en viden eller en overbevisning (tanke)?"
En overbevisning.

"Hvis det er dig/din bevidsthed der tænker tankerne kan du så bestemme hvad du vil tænke? Hvornår du vil tænke, kan du stoppe en tanke, kan du beslutte kun at tænke rare, positive tanker? Kan du lade være med at tænke/få indre billeder af en blå elefant med gule ører og en trompet som snabel? Ja, hvordan kan det være du ikke kan beslutte at du ikke vil sms'e til mænd du beundrer, når det ikke føles 'rigtigt' at gøre? Prøv at føle en tanke tilbage til hvor den kommer fra. Prøv at fange en tanke lige idet den bliver tænkt. Kan du det? Er det DIG der tænker? Hvad er det DIG? Hvad er din bevidsthed? En tanke?"

Nej. Jeg kan ikke bestemme at jeg vil tænke, ikke vil tænke, ej heller beslutte mig for rare tanker, men det virker som om jeg kan beslutte mig for at tænke ikke-rare tanker. Jeg er tiltrukket af ikke-rare tanker faktisk. Hvorfor det?

Nej, jeg kan ikke beslutte mig for ikke at se en elefant for mit indre blik

Jeg kan ikke beslutte at lade være med at sms’e selvom det ikke føles rigtigt fordi ’behovet’ opstår udenfor min kontrol, og det er ligesom dette behov bestemmer at jeg skal sms’e. Hvem skaber så dette behov hvis det ikke er mig? Det ved jeg ikke, men det er jo i alt fald ikke ’mig’ siden jeg ikke kan beslutte mig for om det skal være der eller ej.
Måske er behovet en overbevisning? Ja. Det er jeg temmelig sikker på at det er idet det opleves som en følelse med tilknyttede tanker. Jeg er nået frem til at i alt fald tanker er overbevisninger Og som sådan ikke har noget med mig at gøre.

Følelser: der opstår en kropslig fornemmelse som mine tanker ligesom griber fat i og tillægger betydning: ”Hov??! Hvad var det? Det føles mærkeligt. Det er helt sikkert noget farligt! Hvor er der noget farligt?? Ååååh ja, Jeg kan ikke lide lukkede rum, at rejse alene, at være alene uden en kæreste ect.” Og så kører tanke-toget. Udenfor min kontrol.
Jeg er stadig ikke helt klar på hvilken kategori følelser falder i...Men jeg kan ikke beslutte mig for at lade være med at sms’e fordi det ikke er en beslutning jeg kan tage, da jeg jo ikke kan styre mine tanker. Beslutningen er taget af ’noget andet’ i det øjeblik jeg mærker følelsen.
Nej vent..så lader jeg mig jo netop styre af impulser, hvis jeg tillægger den følelse en betydning der fører til at jeg sms’er – og det er ikke godt. Hmm....Det er ikke klart for mig.

Jeg kan ikke følge en tanke tilbage til hvor den kommer fra. Jeg kan opdage at den er der når den er ankommet.

Det er ikke mig der tænker. Det må være mig der ’bliver tænkt’.

"Hvad er det DIG?"
Jeg er min krop.

Min bevidsthed er, qva det faktum at den kun er der når jeg tænker på den, en tanke. Ja.

En anden opdagelse jeg gjorde var at jeg har en termokande med sådan en lille ring i toppen så man kan hænge den et sted. Den termokande havde jeg med og skulle holde mens jeg skulle have nøglen op af tasken. Efter jeg har taget nøglen op går det op for mig at termokanden stadig ’hænger’ på lillefingeren hvor jeg placerede den forud for at tage nøglen op. Hvad det er der sørger for at den ikke falder af min lillefinger imens jeg er optaget af andre ting?
Det må være nerveimpulser til og fra hjernen som registrerer termokandens tilstedeværelse og regulerer muskeltonus sådan at den ikke falder af, spørgsmålet er så hvad det er der styrer nerveimpulserne. Det er jo ikke noget jeg er bevidst om. Jeg har besluttet mig for at hænge den der – og beslutter mig for at tage den af igen, men det der foregår ind imellem disse to tidspunkter er jeg ikke med i....

dreamer

Postby dreamer » Fri May 31, 2013 6:44 am

Hej Tvile

Fine observationer!
Jeg er tiltrukket af ikke-rare tanker faktisk. Hvorfor det?
Mon det er en tanke? Hvem er der til at være tiltrukket af negative tanker, når der ikke er noget separat jeg?
Måske er behovet en overbevisning? Ja. Det er jeg temmelig sikker på at det er idet det opleves som en følelse med tilknyttede tanker. Jeg er nået frem til at i alt fald tanker er overbevisninger Og som sådan ikke har noget med mig at gøre.
Ja.
Jeg er stadig ikke helt klar på hvilken kategori følelser falder i...Men jeg kan ikke beslutte mig for at lade være med at sms’e fordi det ikke er en beslutning jeg kan tage, da jeg jo ikke kan styre mine tanker. Beslutningen er taget af ’noget andet’ i det øjeblik jeg mærker følelsen.
Nej vent..så lader jeg mig jo netop styre af impulser, hvis jeg tillægger den følelse en betydning der fører til at jeg sms’er – og det er ikke godt. Hmm....Det er ikke klart for mig.
Er det 'dig' der føler? Kan du kontrollere følelser? Dukker de op og forsvinder lige som tanker? Er det en tanke at der er en sammenhæng mellem følelser og tanker?
Er der et 'jeg' der lader sig styre...eller er det en tanke?
Hvad er det der påstår at 'det er ikke godt'?...en tanke?
Det er ikke mig der tænker. Det må være mig der ’bliver tænkt’.
Det er ikke dig der tænker. Er der noget dig? Er det 'dig' der bliver tænkt?
Jeg er min krop.
Er du? hvor er du i kroppen? Kan du finde hvor 'jeg' har hjemme i kroppen, hvordan kan du mærke det? Hvad er det separate jeg's funktion?
En anden opdagelse jeg gjorde var at jeg har en termokande med sådan en lille ring i toppen så man kan hænge den et sted. Den termokande havde jeg med og skulle holde mens jeg skulle have nøglen op af tasken. Efter jeg har taget nøglen op går det op for mig at termokanden stadig ’hænger’ på lillefingeren hvor jeg placerede den forud for at tage nøglen op. Hvad det er der sørger for at den ikke falder af min lillefinger imens jeg er optaget af andre ting?
Aha - er det 'dig' der har kontrol og styrer hvad kroppen gør, eller gør kroppen det den gør helt selv, uden noget separat 'jeg' der styrer. Hvad er det separate 'jeg' så?
Det må være nerveimpulser til og fra hjernen som registrerer termokandens tilstedeværelse og regulerer muskeltonus sådan at den ikke falder af, spørgsmålet er så hvad det er der styrer nerveimpulserne. Det er jo ikke noget jeg er bevidst om. Jeg har besluttet mig for at hænge den der – og beslutter mig for at tage den af igen, men det der foregår ind imellem disse to tidspunkter er jeg ikke med i....
Må der det? Det lyder som en antagelse. Check om du kan opleve direkte, hvad det er, eller om det er tanker der siger 'så må det være på denne måde'.

KH Vivi

Tvile

Postby Tvile » Fri May 31, 2013 4:09 pm

HEy Vivi.

JEg er gået igang med at læse e-bogen men kan mærke at jeg bliver farvet eller syns jeg skal leve op til noget, så jeg stopper igen.

Det er fint at du synes godt om mine observationer men jeg synes ikke jeg når nogen vegne, jeg cykler rundt i de samme spørgsmål jo...Synes du der sker noget her?

Okay. Så ja, det er en tanke at jeg kan være tiltrukket eller frastødt af noget eller nogen og jeg er med på at der ikke er 'nogen' til at være tiltrukket eller frastødt når der ikke er noget separat jeg. Men hvad er det så der observerer at jeg er frastødt eller tiltrukket? Er det for hulans også en tanke?!
Ja! Det er det sgu! Eeej hvor er det strengt!
Det er som om.... jeg kan godt se logikken men der er noget i mig der ikke vil gi slip på hele det teater om 'mig'
Jeg blir vred (følelse, som ikke er virkelig)
Jeg blir bange (følelse, som ikke er virkellig)
Nu blir jeg vred igen, der er ingen der skal sige at min angst og bange-hed ikke er virkelig og meget alvorlig. Hahaha!! Det er for sjovt... (følelserfølelserfølelser)

JEg er på sporet - kan det være sandt at det separate jeg's funktion er at opretholde illusionen om at der er noget jeg kan styre OVERHOVEDET? Ja...Hvad hvis der ikke er noget 'mig' til at styre noget? Hvad hvis jeg bare blir bange og at det betyder det samme som hvis jeg bliver sulten eller glad. HVis det har samme værdi eller betydning om man vil?

Altså.
bange = en skuffe
glad = en skuffe
glad = en skuffe
De er det samme og deres indhold betyder ingen som helst ting, der kan jo være hvad som helst i skuffer. Men selve skuffen som ting, er der bare.

Gir det mening? Det lyder komplet skørt men det gir mening for mig at se tanker og følelser som en fuldstændig fast og ens størrelse for at bryde dette ned. Nu spørger du selvfølgelig: Virkelig? Giver det mening for DIG? Hvor er du? Hahaha...Skal vist lige sidde med det lidt, men det føles som om der er noget her.

Nej det er ikke mig der føler. Følelser kører forbi. Ligesom toget. Jeg ser dem komme ind i synsfeltet og ser dem forsvinde igen, når der ikke er noget 'jeg' som klynger sig til dem. JEg kan ikke kontrollere dem.
Men der er stadig 'noget' der ser. En kilde hvorfra seen udgår. Hvilket selvfølgelig også er en tanke. Det forstår jeg med intellektet, men det er ikke oplevet og det er her jeg bliver frustreret.

Det er klart at det er en tanke at der er sammenhæng mellem følelser og tanker, derfor er der heller ikke et 'jeg' der kan styres. Det er en tanke og det er også en tanke der påstår at 'det ikke er godt'.
Det er ikke mig der bliver tænkt for der er ikke noget jeg der kan blive tænkt - der bliver tænkt, det er indlysende.

Jeg kan ikke finde noget jeg i kroppen. Men den ER da virkelig. Eller er den også bare en tanke? Jeg kan mærke smerte. Og hjertebanken hvis jeg motionerer. JEg kan mærke den fysisk, med fingrene. Så den må være virkelig. Og jeg mener også at det er min krop. Ellers ville jeg bare kunne 'gå over' i en anden persons krop og overtage den (Nåå nej. Tanke. Tror jeg) Prøv at høre Vivi. Jeg bliver altså smaskforvirret af det her. Er det her normalt?

Ift. termokanden så er det kroppen der styrer hvornår der skal opdages at termokanden stadig hænger på fingeren. Ligesom toget der kommer ind i mit synsfelt. Det separate jeg er ikke med i ligningen, det er der ikke.

Jeg kan ikke opleve nerveimpulser og muskeltons som følge af disse, det er tillært at jeg tror på at det er sådan fordi en lærer eller en bog har fortalt mig det. Det er ikke selvoplevet. Så det er en antagelse.

Nu tager jeg ud og spiser med familien. Det blir interessant :)
Skriver vi i weekenden?

Kh Kitt

dreamer

Postby dreamer » Fri May 31, 2013 6:42 pm

Hej Tvile

Det er normalt og dine beskrivelser af det du ser kan jeg virkelig godt lide:
God middag.
Skriv endelig når der er noget nyt :)

En masse ting mærkes. Der er ikke noget separat jeg der mærker noget. Der noget der mærker?

KH Vivi

dreamer

Postby dreamer » Fri May 31, 2013 6:43 pm

ER der noget der mærker?

Tvile

Postby Tvile » Fri May 31, 2013 9:21 pm

Okay. Allerede nyt: Det har været en vildt hyggelig aften m ex og unger. Der skete noget sjovt.
Mikkel (exmand) havde lavet fin fødselsdagslagkage til vores datter. Med alt muligt fint og konditor-agtigt på. Bla. havde han brugt nogle stempler til at forme noget marcipan-halløj til at putte ovenpå kagen + en kagerulle som formede dejen m små hjerter i, og i nogle af hjerterne var guhjælpme stemplet 'i love you'...
Nå. Det sjove er at jeg spurgte hvor han havde alt det fine grej fra og han sagde at det havde han lånt. Jeg spurgte 'af en kvinde?' han sagde 'ja, af en der laver mange kager'. Jeg mærkede/observerede tanke-toget starte: 'Okææææj...der står i love you i de der hjerter...hva mon det er for en kv....STOP! Det er en tanke. Hvad er det nu med tanker? Nå ja. Det er bare tanker. Skuffer. Whatever'. Hvorefter vi fortsatte samtalen og jeg var helt afslappet.
Cooool!!! Tak.
Jeg vil gå videre med at undersøge om der ER noget der mærker.

I dag gik jeg under et træ og mens jeg gik under det kiggede jeg igennem bladene op på den blå himmel og lagde mærke til bevægelsen som gjorde at træet/bladende så helt anderledes ud for hvert skridt. som en film. Det har jeg aldrig oplevet før med samme intensitet og nydelse. Da jeg så op stod der en cyklist-mand og smilede til mig. Total bliss. Ved ikke hvad det betyder og det er også ligemeget. Måske betyder det ingenting. Det gør det vel egentlig ikke. Næh.
Hejhej

dreamer

Postby dreamer » Sat Jun 01, 2013 1:04 pm

Hej Tvile

Dejligt at læse, glæde mig til hvad du finder ud af

KH Vivi

Tvile

Postby Tvile » Sat Jun 01, 2013 6:40 pm

Er der noget der mærker? I dag var der et insekt der bed mig og det gjorde ondt. Så ja. Der må være noget der mærker. For at underbygge denne udtalelse ville jeg skrive "Det føles virkeligt" Hvorefter jeg blir i tvivl om jeg kan bruge det til noget. Følelsen er fysisk så det er ikke en 'føle'følelse.
Aaarh...Jeg er irriteret og keder mig - vi skal jo bare frem til at der heller ikke er noget der mærker, og af en eller anden grund er det ikke interessant at undersøge i dag. Det er som om jeg VIRKELIG prøver at 'se' noget som er indlysende og jeg kan bare ikke se det. Jeg er træt. Jeg er en hel masse ting fortæller mine tanker mig. Og jeg hører stadig efter, især når jeg er træt.

I dag holdt min datters 3 veninder surprise party i anledning af hendes 14 års fødselsdag forleden. De er sådan nogle gode og kærlige veninder og deres fædre havde været inde over og hjulpet med at lave gaven til hende.
Sådan noget rør mig dybt og jeg har gået rundt og snøftet lidt hele eftermiddagen af rørt-hed.
Jeg skal bare se på det billede jeg tog af hende da hun trådte ind ad døren og de råbte SURPRICE så tuder jeg lidt. Det er jo også en følelse. Som jeg ikke føler. Men den føles virkelig - altså, den føles følt.

Det gør mig vred at jeg så heller ikke må føle de gode følelser, hvilket jeg har en formodning om at jeg ikke skal. Eller jeg skal ikke føle mig knyttet til følelserne (de gode OG de dårlige) på en eller anden måde.....Det blir da et møg-kedeligt liv a la 'det hvide snit' uden denne her følelse af kærlighed og connectedness til andre mennesker?? Har jeg fået galt fat i noget eller?
Øv!

Tvile

Postby Tvile » Sat Jun 01, 2013 6:41 pm

Jeg er helt klar over mit ynkelige udtryk idag. Det går heldigvis over igen.

dreamer

Postby dreamer » Sat Jun 01, 2013 6:56 pm

Hej Tvile

Det går over igen :)
Det gør mig vred at jeg så heller ikke må føle de gode følelser, hvilket jeg har en formodning om at jeg ikke skal. Eller jeg skal ikke føle mig knyttet til følelserne (de gode OG de dårlige) på en eller anden måde.....Det blir da et møg-kedeligt liv a la 'det hvide snit' uden denne her følelse af kærlighed og connectedness til andre mennesker?? Har jeg fået galt fat i noget eller?
Har du nogen som helst kontrol over hvad der føles eller ikke føles?

Det bliver da et møgkedeligt liv.......osv - hvad er det der påstår det? En tanke?

Er der et 'jeg' der er vredt? Eller er der en følelse/fornemmelser som tanker kalder 'vrede' - 'jeg er vred'?

Tag en dag mere, hvor du kigger på de samme spørgsmål + de nye heri.

KH Vivi

Return to “Other Languages”