Ik zoek een gids

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
Jorat

Ik zoek een gids

Postby Jorat » Tue May 28, 2013 9:02 am

Hallo,

Ik zoek een Nederlandse gids die mij kan helpen de ik-gedachte op te lossen.

Hartelijke groet,

Johan

Patrick

Re: Ik zoek een gids

Postby Patrick » Tue May 28, 2013 7:21 pm

Hello Johan,

Het oplossen van de ik-gedachte
Wat zijn je verwachtingen hierover?

Wat is volgens jou de ik gedachte?
Is het enkel een gedachte of is er meer?

Jorat

Postby Jorat » Tue May 28, 2013 7:49 pm

Hoi Patrick,
Ik weet het niet. Laat ik eerst wat meer over mezelf vertellen. Ik ben de afgelopen twee jaar flink bezig geweest met advaita, satsangs, lezen e.d. en ben door verschillende fases heen gegaan, met de nadruk op een 'ik' die dat deed. Het leven werd allemaal al wat makkelijker daardoor. Maar het bleef allemaal theorie.
Totdat ik deze site tegenkwam en ik las over direct-pointing, over verwachtingen over verlicht zijn,... toen kwam het besef heel helder binnen dat er helemaal geen ik is en het alleen een gedachte is die tussen bewustzijn en de ervaring staat. De ik loste op dat moment op en er was alleen maar ervaren, zien, doen, horen etc. Alles wat ik ooit van leraren las en hoorde werd ineens begrepen. Niemand hier, Dit is het... En hoe dat door de denkbeeldige ik nooit begrepen zou kunnen worden.
Dat is enkele dagen geleden. Nu is er veel onrust (veel denkactiviteit, twijfel (is dit 'het'), controleren of er een ik is, herhalen van: er is zien, er is horen... Ben ik door de poort gegaan of niet?
WIe denkt er? Niemand. Wie is er onrustig? Niemand. Door de onrust is er echter niet dat gevoel van een zijn met de omgeving, zeg maar. Hier zou ik graag wat hulp bij hebben.

Hartelijke groet,

Johan

Patrick

Postby Patrick » Tue May 28, 2013 8:22 pm

Er kunnen nog oude patronen, weerstanden, gewoontes de kop opsteken. Die hebben tijd nodig om uit te bollen.
Ik zal je enkele vragen stellen om na te gaan hoe helder het is en waar er nog twijfels zijn.

Wanneer je nu het woord ik gebruikt waarvoor staat het?
Is er een binnen en een buiten?

Jorat

Postby Jorat » Wed May 29, 2013 6:58 am

Waar staat het woord ik voor?
Ik staat voor een manier van communiceren met de wereld. Toch wordt er hier van alles ervaren en dat wordt wel als iets persoonlijks (in dit lichaam, in dit hoofd) gezien. Niet van mij, wel in mij? Of zoiets...

Is er een binnen en een buiten?
Jeetje, ik vind het lastig hier een eenduidig antwoord op te geven. Als ik nu zo dingen hoor en zie, zie ik ze wel als buiten mij gebeurend, maar zo wordt het geloof ik niet ervaren.

Kan het zijn dat er met triggers wel weer even die afgescheidenheid omhoog komt?

Patrick

Postby Patrick » Wed May 29, 2013 11:12 am

Beschrijf de onmiddelijke, rechtstreekse ervaring.
Is er een waarnemer?

Jorat

Postby Jorat » Thu May 30, 2013 4:00 pm

Rechtstreekse ervaring.... Van dit moment? Ik zit op de bank, mijn handen typen, mijn vrouw en kind doen een puzzel, er zijn gevoelens (fysiek en mentaal) er is waarnemen, er is horen, er is denken.
Is er een waarnemer? Er is sowieso waarnemen... Is dat van iemand? Ik weet dat dit niet zo is. Als ik zeg: ik neem waar, klinkt dat ook niet meer geloofwaardig.
Op dit moment is er zelfs even ruzie met vrouwlief en is er een mineurstemming. Dit is niet van mij, toch was er de verwachting dat ik hier niet mee in zou kunnen gaan, dat alles zou oplossen in de ruimte die je bent ofzo. Ik kan niet zeggen dat die stemming van mij is, maar ik had gedacht dat zo'n stemming niet meer zou voorkomen ofzo...

Patrick

Postby Patrick » Thu May 30, 2013 7:35 pm

Als het 'ik' een illusie is, veranderd er dan iets als de illusie wegvalt?
Wat zou er nog moeten veranderen?

Wat ben je?

Jorat

Postby Jorat » Thu May 30, 2013 8:15 pm

Er verandert niets, en toch ook alles. Die 'ik' heeft problemen met hoe het is, zonder die ik gebeurt alles gewoon.

Wat moet er veranderen? Ik had gedacht dat alles op zijn plek zou vallen, denken zou wegvallen... Nu is er nog ongemak en ik had niet verwacht dat dat er nog zou zijn. Moet het veranderen? Ik zou graag helemaal zeker weten dat ik er ben geloof ik.

Wat ik ben? Weet ik niet. De ruimte waarin ervaren wordt of zoiets, gebonden aan een lichaam/geest...

Patrick

Postby Patrick » Fri May 31, 2013 4:46 am

Nog 6 vragen om af te ronden.

1)Is er een ik, op welke manier of in welke vorm dan ook ? Is er ooit een ik geweest? Is er een zelf, is er iets dat is afgescheiden van al het andere?

2)Leg gedetailleerd uit wat de illusie van een afgescheiden zelf is, wanneer begint deze illusie en hoe werkt hij?

3)Hoe voelt het om dit te zien ? Geef een gedetailleerde beschrijving.

4)Wat was het laatste duwtje dat je over de drempel hielp, wat maakte dat je het zag?

5) Ben jij het die beslist, kiest controleert, gebeurtenissen controleert in het leven?
Veroorzaakt jij iets?

6)Heb je nog iets toe te voegen?

Jorat

Postby Jorat » Fri May 31, 2013 7:52 am

1) Nee, er is geen ik, anders dan de ik die je gebruikt voor comunicatie. Niettemin is er een soort echo van een ik in de vorm van even een wegduw-gevoel bij onprettige gevoelens.
Er was altijd een ik-gedachte die zorgde voor 'van mij-gevoel', voor veel lijden, maar er is nooit echt iemand geweest. Het zit hier wel vol met conditioneringen die zorgen voor een gevoel van een zelf. Maar niemand die er iets mee moet, anders dan dat er veel over nagedacht wordt.
Afgescheidenheid ervaar ik niet, maar als er veel denken is, wordt eenheid vergeten ofzo.

2) De illusie begint als alles wat er is, gebeurt, ervaren wordt, wordt gefilterd door de ik-gedachte en gezien wordt als van mij. Dus er is een lichaam en dat is van mij, gedachten zijn van mij, gevoelens zijn van mij, er wordt bedacht dat er een ik is die hier verantwoordelijk voor is en er dus voor moet zorgen dat het goed is. En daardoor wordt er door die ik-gedachte constant gekeken of de ervaren werkelijkheid wel in overeenstemming is met de gewenste werkelijkheid en dat zorgt voor lijden. De ilusie begint in de vroege jeugd en wordt steeds bevestigd door de wereld om ons heen. Jij als persoon bent verantwoordelijk voor wat je doet/zegt/voelt... En vervolgens elke ochtend start deze illusie weer op. De ik zorgt voor kramp doordat gedacht wordt dat ik aan het stuur zit van mijn leven. Door de ik-gedachte is ook alle duaals. Ik hier, de rest van de wereld daar. Van mij, van jou, die deelt alles in polariteiten.

3) Het zien van dit zorgde voor herkenning. Dit is het! Het is allemaal een. Ik wist dat dit het was. Ik snapte ineens wat al die leraren zeiden; dat het zo dichtbij was dat je het over het hoofd zag, dat dit het is, dat jij niet bestaat... Je kunt niets doen, alles gaat automatisch. Een gevoel dat het klaar is. Een ontspanning. Ook herinnering aan een periode dat ik al eens meemaakte dat alle angst ineens wegeviel, ik was 22 ofzo, en ik drie maanden lang gewoon leefde als vanzelf. Maar dat was toen veel heftiger. Nu is het heel subtiel. En is er ook twijfel. Anders zat 'ik' hier nu niet dit te schrijven.

4) Ik las het verhaal over direct-pointing op deze site, een verhaal meegelezen van iemand die hier het proces van de ik doorzien doorgeholpen werd, en ineens viel het kwartje: er is geen ik, ik besta niet, het is een illusie. Het was ineens helder.

5) Nee, alles gebeurt gewoon. Ik kan er geen ik meer omheen krijgen die iets doet, ook al gebeurt er hier van alles; doen, denken, voelen, keuzes, gedrag; het ontstaat gewoon.

6) Vooralsnog niet...

Patrick

Postby Patrick » Fri May 31, 2013 11:30 am

Je vermeldt dat er nog twijfel is.
Wat doet je nog twijfelen dat het 'ik' een illusie is?
Wat zou duidelijkheid kunnen brengen?

Jorat

Postby Jorat » Sat Jun 01, 2013 11:49 am

Ik twijfel er niet aan of het ik een illusie is, dat is me heel duidelijk (in theorie?). Ik twijfel of ik mezelf nu zonder of met een ik ervaar... Hou ik mezelf voor de gek? Zoals ook wel is aangegeven op deze site. 'Weten dat er geen ik is als theorie is gewoon weer een concept naast alle andere concepten.'

Wat zou duidelijkheid kunnen brengen? Jouw vragen hoop ik... Het stoppen van het denken over dit onderwerp omdat er simpelweg geen ik meer is om over na te denken...

Patrick

Postby Patrick » Sat Jun 01, 2013 12:31 pm

Bedankt voor je eerlijkheid. Zien is iets anders dan het begrijpen.
Is er een verschuiving in perceptie geweest?

Wat ik ben? Weet ik niet. De ruimte waarin ervaren wordt of zoiets, gebonden aan een lichaam/geest...

Wordt ruimte ook niet ervaren?
Is het ervaren in het lichaam of wordt het lichaam ervaren?
Is er iets op zichzelf bestaand los van het ervaren?

Jorat

Postby Jorat » Sun Jun 02, 2013 8:43 am

Verschuiving in perceptie? Toen ik op dit forum over direct-pointing las en me zo duidelijk werd dat de ik helemaal niet bestaat was er wel een verschuiving voor mijn gevoel. Het verdwijnen van een grens tussen mij en de rest, het werd als een ervaren. Dat is niet zo duidelijk meer, al is het ook niet verdwenen...

Ja, de ruimte om mij heen, de inhoud ervan, is een ervaring. Over wat ik ben, waarin alles verschijnt, kan natuurlijk niets gezegd worden :)
Er zijn fysieke sensaties in het lichaam, al is er geen verschil tussen ervaringen van buiten en van binnen het lichaam. Alles wordt gewoon ervaren, wat in het lichaam/hoofd gebeurt voelt intiemer dan van buiten. In die zin is er wel een mij-gevoel nog.

Op je laatste vraag heb ik geen antwoord. Dat weet ik niet. Of iets wel bestaat als het niet ervaren wordt?

Return to “Other Languages”