Dansksproget guide til dig

Dansk, Nederlands, Suomeksi, Portuguesa
dreamer

Dansksproget guide til dig

Postby dreamer » Fri Mar 08, 2013 7:35 am

Hej velkommen

Hvis du gerne vil guides på dansk, er det eneste du skal gøre, at skrive en lille introduktion her, så kommer jeg.

Der er et par forudsætninger vi skal være enige om før vi går i gang:

1. Vi skal skrive her mindst en gang hver dag - hvis vi bliver forhindrede er det rart, hvis vi giver besked.
2. Generelt spørger jeg og du svarer.
3. Det drejer sig om, at gennemskue alle overbevisninger, derfor er det vigtigt at du svare ærligt og åbent - det er dig selv du svarer.

Hvis du er enig i de 3 punkter kan vi komme i gang.

Mange hilsner Vivi

chrisd2013

Re: Dansksproget guide til dig

Postby chrisd2013 » Sat Apr 13, 2013 5:42 am

Hej Vivi,

Jeg vil gerne prøve dette her.

Min baggrund er meditation, qigong og på det seneste self-inquiry ala Ramana Maharshi. Jeg har også arbejdet lidt med Greg Goodes Direct Path bog.

Selvom jeg kender teorien, har set mine tanker komme og gå af sig selv, opfører jeg mig alligevel som om mit jeg eksisterer. Forstået på den måde at jeg ikke er 100% overbevist om at det IKKE findes.

dreamer

Postby dreamer » Sat Apr 13, 2013 7:09 am

Hej Chrisd2013

Velkommen :)

Kan jeg kalde dig Chris?

Så du er ikke 100 % overbevist om, at JEG ikke findes. Hvad får dig til at tvivle?

Du har set tanker komme og gå af sig selv, er DU den der tænker tankerne?

Giv nogle eksempler på hvad du mener med at du opfører dig som om dit JEG eksisterer.

Hvilke forventninger har du om forandringer der vil ske, når du er overbevist?

KH Vivi

chrisd2013

Postby chrisd2013 » Sat Apr 13, 2013 7:53 am

Chris er fint :)
Så du er ikke 100 % overbevist om, at JEG ikke findes. Hvad får dig til at tvivle?
Tvivl! Før jeg gør noget ser jeg nogle gange en tanke komme "jeg vil gerne gøre det her" og så gør jeg det.

En anden ting er at jeg andre gange bliver i tvivl om hvad jeg skal gøre "handlingslammet". Så kommer der nogle tanker "hvad skal jeg gøre?".

Det underlige er så det ikke er altid.
Du har set tanker komme og gå af sig selv, er DU den der tænker tankerne?
Ikke altid. Det underlige er, at det virker som om jeg kan sætte tanker i gang. F.eks. kan jeg spørge mig selv "hvem er jeg?" Så begynder jeg at undre mig, hvem der så spørger, hvis det ikke er mig.
Giv nogle eksempler på hvad du mener med at du opfører dig som om dit JEG eksisterer.
Jeg føler mig nogle gange "tyranniseret" af tanker, sidder og kommunikerer mig selv inde i hovedet som om tankerne skal tages alvorligt.

Jeg føler stadig om det er mig, der foretager nogle handlinger, dvs. ikke alle handlinger men der hvor jeg har et valg.
Hvilke forventninger har du om forandringer der vil ske, når du er overbevist?
En eller anden form for frihed, at jeg er færdig med at søge efter teknikker, fred.

dreamer

Postby dreamer » Sat Apr 13, 2013 10:28 am

Hej Chris
Tvivl! Før jeg gør noget ser jeg nogle gange en tanke komme "jeg vil gerne gøre det her" og så gør jeg det.

En anden ting er at jeg andre gange bliver i tvivl om hvad jeg skal gøre "handlingslammet". Så kommer der nogle tanker "hvad skal jeg gøre?".

Det underlige er så det ikke er altid.
Aha! Prøv at følge oplevelserne helt til dørs.

En tanke 'Jeg vil gøre det her'
En handling
En tanke 'Jeg gjorde, som jeg tænkte jeg ville'

En tanke 'Hvad skal jeg gøre nu'
En tanke 'Jeg er handlingslammet'

Er der nogen forbindelse mellem tanke og handling som ikke er en tanke?
Hvis ja, hvad?
Hvis nej, hvad så?
Det underlige er så at det ikke er altid.
Er det aldrig?
Det underlige er, at det virker som om jeg kan sætte tanker i gang. F.eks. kan jeg spørge mig selv "hvem er jeg?" Så begynder jeg at undre mig, hvem der så spørger, hvis det ikke er mig.
Er det andet end tanke efter tanke? Er der andet JEG, end tanken 'jeg'? Hvor? Hvad? Hvordan?
Jeg føler mig nogle gange "tyranniseret" af tanker, sidder og kommunikerer mig selv inde i hovedet som om tankerne skal tages alvorligt.
Hvis du er den der tænker, så stop tankerne. Hold op med at sidde der og føle dig tyranniseret af tankerne. Kan det lade sig gøre?
Jeg føler stadig om det er mig, der foretager nogle handlinger, dvs. ikke alle handlinger men der hvor jeg har et valg.
Det vender vi tilbage til.

En eller anden form for frihed, at jeg er færdig med at søge efter teknikker, fred.
Lyder rimeligt, lad os se hvad der sker eller ikke sker :)

KH Vivi

chrisd2013

Postby chrisd2013 » Sat Apr 13, 2013 1:26 pm

Er der nogen forbindelse mellem tanke og handling som ikke er en tanke?
Nej. Det er kun tilsyneladende, at der er en forbindelse, hvor "tilsyneladende = en tanke".
Hvis nej, hvad så?
Så ved jeg ikke hvad der så sker :-)
Er det aldrig?
Tit er der bare handling uden tanke. Andre gange tanke-handling-tanke.
Er det andet end tanke efter tanke? Er der andet JEG, end tanken 'jeg'? Hvor? Hvad? Hvordan?
Der er noget, der observerer tanker. Hvis jeg spørger "hvor?" så er der en følelse omkring hovedet. Hvis jeg spørger "Hvad er dette?", så får jeg "det er mig". Hvordan, så jeg får jeg stilhed.
Hvis du er den der tænker, så stop tankerne. Hold op med at sidde der og føle dig tyranniseret af tankerne. Kan det lade sig gøre?
Nej, jeg kan ikke stoppe tankerne.

dreamer

Postby dreamer » Sat Apr 13, 2013 3:33 pm

Hej Chris

Altså, der er ikke nogen forbindelse mellem tanke og handling, undtagen som en tanke. Hvad betyder det? 'Jeg ved det ikke' er ikke svaret. Kig efter til du finder svaret.

Følg hænderne et stykke tid. Er der en 'dig' der bestemmer, hvad hænderne laver eller arbejder de bare. Når der skrives på tastaturet, når der vaskes op, når der børstes tænder, når.... hvad end der sker, sker. Er der så en 'dig' som instruerer hænderne, eller arbejder de fint uden en 'dig'?

Hvis oplevelsen er at der nogen gange er en tanke der instruerer hænderne, så følg denne tanke tilbage til hvor den kommer fra.... hvis den kommer fra 'dig' - så forklar, hvordan du tænker den.
Tit er der bare handling uden tanke. Andre gange tanke-handling-tanke.
Har det nogen betydning, når nu der ikke er nogen forbindelse mellem tanke og handling - undtagen som en tanke om at der er en forbindelse?

Nej, du kan ikke stoppe tankerne....så det er ikke 'dig' der får tankerne til at holde op, kan det så være 'dig', der får dem til at starte? Kan 'du' bestemme tankernes indhold - eller hvad de ikke skal indeholde....f.eks. at der ikke må være tanker om en lyserød elefant med gule prikker og en vandkande i stedet for en snabel?

Resten af dine svar vender vi tilbage til senere.

KH Vivi

chrisd2013

Postby chrisd2013 » Sat Apr 13, 2013 5:38 pm

Altså, der er ikke nogen forbindelse mellem tanke og handling, undtagen som en tanke. Hvad betyder det? 'Jeg ved det ikke' er ikke svaret. Kig efter til du finder svaret.
at tanker, handlinger bare sker uden en mig.

At mig er en, der observerer - men dette er faktisk også en tanke baseret på den rene oplevelse. Mig = ?
Følg hænderne et stykke tid. Er der en 'dig' der bestemmer, hvad hænderne laver eller arbejder de bare. Når der skrives på tastaturet, når der vaskes op, når der børstes tænder, når.... hvad end der sker, sker. Er der så en 'dig' som instruerer hænderne, eller arbejder de fint uden en 'dig'?
Alting sker bare "spontant". Uden en "mig".
Har det nogen betydning, når nu der ikke er nogen forbindelse mellem tanke og handling - undtagen som en tanke om at der er en forbindelse?
nej, det betyder ikke noget. Ting sker bare som de sker. Forklaring er uden betydning, fordi forklaring bare er en tanke.
Nej, du kan ikke stoppe tankerne....så det er ikke 'dig' der får tankerne til at holde op, kan det så være 'dig', der får dem til at starte? Kan 'du' bestemme tankernes indhold - eller hvad de ikke skal indeholde....f.eks. at der ikke må være tanker om en lyserød elefant med gule prikker og en vandkande i stedet for en snabel?
Nej, tankerne kommer bare og går uden at jeg kan stoppe dem. Det må så også betyde at intention bare er en drøm, bare en tanke, at intention også bare er som andre tanker, en fantasi.

dreamer

Postby dreamer » Sat Apr 13, 2013 5:53 pm

Hej Chris

Fint!

Vi vender nu tilbage til et af dine tidligere svar
Jeg føler det stadig som om det er mig, der foretager nogle handlinger, dvs. ikke alle handlinger men der hvor jeg har et valg.
og det her skrev du i dag
at tanker, handlinger bare sker uden en mig.
Kig på nogle handlinger når de sker og beskriv hvad du oplever, lige nu. Er det første sætning eller anden sætning, der er sand? Er det 'dig' der vælger og/eller udfører handlinger?
At mig er en, der observerer - men dette er faktisk også en tanke baseret på den rene oplevelse. Mig = ?
Ja. Mig = det oplevede
Er der nogen skillelinje mellem Mig og det oplevede?

Det må så også betyde at intention bare er en drøm, bare en tanke, at intention også bare er som andre tanker, en fantasi
Kig nærmere på dette. Er intention bare en tanke? Uddyb.

KH Vivi

PS. Jeg er offline fra søndag formiddag til sent mandag aften

chrisd2013

Postby chrisd2013 » Sat Apr 13, 2013 7:44 pm

Kig på nogle handlinger når de sker og beskriv hvad du oplever, lige nu. Er det første sætning eller anden sætning, der er sand? Er det 'dig' der vælger og/eller udfører handlinger?
F.eks. at skrive på dette forum: fingrene bevæger sig=faktisk en tanke. Syn dukker op med hvad jeg ser "er mine fingre". Der er følesans fra fingre-tastatur. Dernæst lyd fra tastatur, dernæst syn=der dukker tegn op. Tegn er en tanke, faktisk er det sort på hvidt, der bliver omdannet til tanken+genkendelse.

Nemmere at se bagefter end i det øjeblik det sker.

Jeg tænkte ikke, at der var et valg, det var mere en handling, der bare skete. Det samme med ordene, de dukker også bare op. Dvs, jeg tænker ikke ordene, hvorefter de dukker op. Og hvis der dukker tanker op, betyder det ikke noget, jvf tidligere.

Så valg, det må være tanker før eller tanker efter en handling. Altså ikke noget med at jeg vælger det. Så der er aldrig noget "forkert" valg.
Er der nogen skillelinje mellem Mig og det oplevede?
Der er f.eks. en lyd. Så dukker der måske en tanke, en følelse eller et billede op omkring den lyd.

Afstand: jeg har svært ved at sige helt præcist hvad der får mig til at tro at der er en afstand mellem Mig og det oplevede.

Hvis jeg lukker øjnene er det nok lettere, fordi afstand kommer fra en tanke via syn, måske? Lyd-se-tanke "det er derovre fra".

Og syn er forbundet med følesans, så måske er det en formodning. "jeg kan ikke røre tingen, så den må være langt væk".
Kig nærmere på dette. Er intention bare en tanke? Uddyb.
Her tænkte jeg på f.eks. intentionen om at "vågne op" til det, der er udover egoet. Men det er måske også bare en tanke "jeg vil gerne vågne op". Det må så bare være spontant, at man fortsætter i en vis retning.

Retning = også bare en tanke. Det, der oplever = det, der er udover egoet, har ikke ændret sig.

dreamer

Postby dreamer » Sat Apr 13, 2013 7:55 pm

Hej Chris

Halløj, hvor det kører!

Kig på kroppen

Er det din krop eller en krop? Er der en yderside og en inderside? Er der en afgrænsning mellem krop og omgivelser? Hører tanker og følelser til i kroppen? Hvad med kropsfornemmelser? Hvad er det?
Når du sidder i en stol, kan du så mørke hvor stolen begynder og kroppen holder op?
Hvad opleves der i øjeblikket?

KH Vivi

chrisd2013

Postby chrisd2013 » Sun Apr 14, 2013 8:52 am

Er det din krop eller en krop?
En krop.

"Min krop" er en tanke.
Er der en yderside og en inderside?
Når jeg ser på kroppen, ser der ud til at være en yderside og inderside. Yderside = hud, inderside = blod, muskler mm. Den rene oplevelse er nærmere "syn=farver mm, så tanke=hud" osv.
Er der en afgrænsning mellem krop og omgivelser?
Via følesans synes der ikke at være nogen afgræsning.

Noget som stadig ikke er helt klart er hvis kroppen ser ud til at bevæge sig, så er der afstand mellem krop og et andet objekt - som man kan bevæge sig hen imod. Bare tanker...jeg ved det, men sådan opleves det.¨
Hører tanker og følelser til i kroppen?
Tanker dukker bare op. Det virker ikke som om de hører til i kroppen, mere ikke-lokaliserede.

Følelser på samme måde som tanker.
Hvad med kropsfornemmelser?
På samme måde som tanker.

Kropsfornemmelser ved jeg ikke hvad er, føles mest som vibrationer, hvorefter der dukker tanker op.
Når du sidder i en stol, kan du så mørke hvor stolen begynder og kroppen holder op?
Sidder i en stol: tryk, tanke = trykket rammer mine ben, baller, tanke = jeg sidder et stykke fra gulvet/jorden, tanke = jeg sidder stille

Kan kun mærke tryk, hvor stolen og kroppen findes og hvor de begynder og holder op er tanker.

dreamer

Postby dreamer » Tue Apr 16, 2013 9:26 am

Hej Chris

Lad os stramme lidt op.
Hvis jeg lukker øjnene er det nok lettere, fordi afstand kommer fra en tanke via syn, måske? Lyd-se-tanke "det er derovre fra".

Og syn er forbundet med følesans, så måske er det en formodning. "jeg kan ikke røre tingen, så den må være langt væk".
ER det sådan?
Når jeg ser på kroppen, ser der ud til at være en yderside og inderside. Yderside = hud, inderside = blod, muskler mm. Den rene oplevelse er nærmere "syn=farver mm, så tanke=hud" osv.
ER der er yderside og en yderside?
Via følesans synes der ikke at være nogen afgræsning.
Er der en afgrænsning?
Tanker dukker bare op. Det virker ikke som om de hører til i kroppen, mere ikke-lokaliserede.
Hører de til kroppen?
Her tænkte jeg på f.eks. intentionen om at "vågne op" til det, der er udover egoet. Men det er måske også bare en tanke "jeg vil gerne vågne op". Det må så bare være spontant, at man fortsætter i en vis retning.
Er det sådan?

KH Vivi

chrisd2013

Postby chrisd2013 » Tue Apr 16, 2013 3:36 pm

ER det sådan?
Idag kiggede jeg efter.

En person en vis afstand fra mig siger noget.

oplevelse: Lyd-billede eller billede-lyd, dernæst "noget andet", der får mig til at tro at der er en afstand.

Går jeg en tur, er der skiftende billede, sanseindtryk via følesansen, der giver indtryk af bevægelse.

I nuet kan jeg ikke se, at der er nogen afstand.
ER der er yderside og en yderside?
Trykker jeg på huden hårdt med en finger, er der bare tryk.

Rører jeg ydersiden forsigtigt med en finger er der bare en anden sansefornemmelse.

Så ingen forskel mellem yderside og inderside.
Er der en afgrænsning?
Nej.
Hører de til kroppen?
(om tanker)

Nej.
Er det sådan?
(om intention):

Der synes at være et skift, som om jeg nu prøver at se forskellen mellem mig og andre mennesker - forskellen er mindre nu - og at "jeg kontrollerer alligevel ikke noget, så det er bedre at slappe af og lade tingene gå deres gang."

Dog dukker snak fra ego'et stadig op og krop-sind finder stadig på at søge efter nye teknikker til at "vågne op".

dreamer

Postby dreamer » Tue Apr 16, 2013 3:49 pm

Hej Chris

Hvad oplever dette lige nu?

Er der et jeg der oplever lige nu?
Hvis der ikke er, hvad er der så?
Hvis der er, hvad peger dette 'jeg' mod?

Er der adskillelse mellem oplever og oplevelse?

Hvad læser disse spørgsmål?
Hvad svarer?

KH Vivi

Return to “Other Languages”